Hvorfor


pickles
 Share

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg træner..fordi den åndsvage vægtstang kalder på mig... den provokerer mig, påstår jeg på ingen måde vil kunne få den fra gulvet... eller presse den.

Jeg træner, fordi jeg ellers sidder for meget stille og bliver sofa formet

jeg træner fordi jeg ved, at jeg kan blive meget stærkere end jeg allerede er

og jeg træner fordi der er noget over det...noget over at lade endnu en skive glide på stangen og så stå og betragte den vægt man nu skal dødløfte, bænke etc. etc..at tage de dybe indåndinger, koncentrere sig og så GØRE det!

Og fordi det er en kamp imod mig selv. Ikke mod et andet hold, et andet menneske, men imod mig selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får enormt dårlig samvittighed hvis jeg ikke vægttræner og løber. Og så har jeg det vanvittigt godt efter et træningspas.

Det er også en rar fornemmelse, at vide at man kan udsætte sin krop for det meste før filmen knækker.

Vëto>>

Den primære årsag til at jeg startede, er fordi min ultimative drøm er at blive jægersoldat. Foruden en fremragende kondition, tror jeg også man er tættere på sit mål, hvis man har en råstyrke som en okse. Det kan måske bringe en tættere på ens drøm. DEN RØDE BARRET!!!

Rød barret? Vil du være MP'er? :D

Rommel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg træner fordi jeg godt kan li' at se at jeg vokser og kan løfte mere. Jeg bliver mega glad hver gang jeg slår min personlige rekord, så bliver jeg helt stolt af mig selv. :)

Og så også fordi jeg bliver sur og træt hvis ikke jeg træner. Jeg har holdt en pause på næsten et halvt år, men er begyndt at træne igen nu! Det er sq dejligt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Den primære årsag til at jeg startede, er fordi min ultimative drøm er at blive jægersoldat. Foruden en fremragende kondition, tror jeg også man er tættere på sit mål, hvis man har en råstyrke som en okse. Det kan måske bringe en tættere på ens drøm. DEN RØDE BARRET!!!

Baretten er bordeaux.

Jeg træner, fordi jeg godt kan lide at ta' på mig selv. ;)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Måske er det med styrketræning og store muller osv. bare en anden måde at fortsætte den barnlige "hvis er størst?"-tankegang, de fleste drenge har ....

Jeg tror nu ikke kun det er drenge den tankegang er forbeholdt... det med størrelsen er måske men vil vi alle ikke gerne vise vi er gode til et eller andet... om det ene så på overfladen virker mere barnligt end det anden synes jeg i og for sig er ligegyldigt... om man vil have større muller eller være stærkere synes jeg ikke er anderledes end at ville være bedre til vinsmagning jura eller noget helt tredje... det der for mig er er fascinerende ved styrketræning er at det på en gang er så simpelt og samtidig så komplekst... det handler jo bare om at løfte mere end man gjorde sidste gang og det er så pokkers nemt at måle om man er blevet stærkere... er der kommet flere kg på stangen siden sidst eller er der ikke... jeg synes det er lidt svære at måle den slags fremgang i eksempelvis fodbold eller på sit studie... tilbage-meldingen i styrketræning kommer med det samme uanset om man kan lide det eller ej... den anden del er at hvis man vil forstå mekanismer bagved styrketræningen så er det om at stå tidligt op for så bliver det pludselig vanskeligt.... tænkt at noget så primitivt kan indeholde så mange nuancer

Link to comment
Share on other sites

Netop fordi styrketræning/BB er så primitivt i forhold til ægte sportsgrene som fodbold, håndbold osv. er det en sport, hvor "hvis er størst" kan spille en åbenlys rolle. Jo mere man gør ud af det, jo større bliver man også :)

At man er en super-ønolog kan ikke ses. I styrketræning/BB søger man at skabe synligt bevis for, at man er større/bedre etc. Blandt drenge er det mere statusgivende at være stor end at være god til staveøvelser :)

Link to comment
Share on other sites

Netop fordi styrketræning/BB er så primitivt i forhold til ægte sportsgrene som fodbold, håndbold osv. er det en sport, hvor "hvis er størst" kan spille en åbenlys rolle. Jo mere man gør ud af det, jo større bliver man også :)

At man er en super-ønolog kan ikke ses. I styrketræning/BB søger man at skabe synligt bevis for, at man er større/bedre etc. Blandt drenge er det mere statusgivende at være stor end at være god til staveøvelser :)

ægte sportsgrene ?

Det er bedre at træne end at se bold i fjernsynet.

Er det ikke "fjerneren" , der forsøger at bilde os ind, hvad sport er ?

Og når de endelig viser BB, forsøger de næsten at gøre det latterligt...

(kun de danske sportsjournalister)

Der har været meget godt BB på parabol-kanalerne.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

TRÆNER FORDI DET ER BEDRE END SEX! :devil:

OG FORDI MAN KAN LEGE VIKING STØNDE SKRIGE RÅBE BØVSE PRUTTE HYLE :blink:

MAN BLIVER STOR OG GLAD OG STOLT OVER SIG SELV! :pullup:

ALLE DEM MAN KENDER ER PLUDSELIG SMÅ! :bigsmile: SELV ARNOLD BLIVER LILLE

HVIS JEG VAR FØDT 30 år FØR VILLE JEG FØDES I RUSLAND OG LEVE SOM FULDTIDSSTYRKELØFTER! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede med at træne ved et tilfælde, på en ferie.

Jeg havde altid har nægtet denne sport - fordi jeg basalt set - udefra - synes at det er den mest intetsigende beskæftigelse at forbruge sin tid på - at løfte nogle skide vægte op og ned og ind og ud !

Jeg har i led af fodbold, karate, tkd og boksning trænet vægte tidligere, men det har kun været sekundært og et nødvendigt onde - det har ikke været for sjov.

Men på denne ferie, røg jeg med hver dag på en tournus med mine venner (som alle minus et par stykker altid har været nogle "vægtskubbere").

Da vi kom hjem, fortsatte jeg træningen, ikke fordi jeg synes det var sjov - tværtimod !

Det var fordi det snart var sommer, og jeg ville sgu lige skære kroppen til så jeg var klar til alle festerne og alle kvinderne.

Så jeg startede faktisk ud med at træne, for at score "høns" !

Men efterhånden fik træningen udfyldt et hul jeg havde i hverdagen, den gav mig et pusterum hvor man kan banke alt stressen udaf kroppen, det giver mig noget socialt, det giver mig velvære (endt træning, der findes INTET bedre) - og det at være fysisk træt og mærke kroppen gøre ondt og den værker, det er en dejlig følelse.

Men kigger jeg på det udefra, kan jeg godt ryste på hovedet af det - jeg træner 6-7 gange om ugen - og det er uge efter uge, og laver detsamme og detsamme. Men jeg glæder mig hvergang alligevel, selvom nogle dage er lidt hårdere at få røven afsted end andre.

Men alt bliver opvejet når man er færdig !

Mine mål ? - hm, jeg har ikke rigtig nogle store mål - jeg har en masse delmål - primære mål er symmetri (jeg er jo BB'er) - så der files og tilpasses hele tiden. Jeg ønsker helst ikke at blive så "stor", at jeg bliver stemplet som BB'er når jeg går på gaden - men nu ser jeg mig selv i spejlet hver dag, så jeg opdager det ikke hvis det sker ;)

Normalt helliger målet midlet; men her er det ikke så meget målet der er vigtigt, det er mere disse daglige timer der bruges der er guld værd, for alle de andre timer i døgnet.

Kunne nok godt få densamme følelse af en anden sport, og har haft det tidligere da jeg dyrkede anden sport, men smerten i denne sport er noget man bliver lidt hooked af.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede med at træne fordi vi dengang i de tidlige halvfjerdsere IKKE havde nogen vægtklasser indenfor karate, - og fordi jeg vejede 63 kg! :D

Nå men jeg holdt op med at undervise i karate, men var blevet bidt af jern-bakterien, - og holder da stadigt ved selvom motiverne de sidste mange år har været nogle helt andre!

Når vennerne får deres første bypass og kun taler om pensionen, der venter forude, - og alt det de IKKE kan længere, så er det alle løbeskoene og al tiden med vægtene værd, at jeg som snart 50-årig stadigt stort set kan foretage mig fysisk præcist, hvad jeg har lyst til!

Føler i den anledning trang til at sende en venlig tanke til mine uundværlige træningspartnere gennem årene!

Desværre har de det med at blive fede og falde fra, når de passerer de tredive, - og bliver distraheret af åndsvage ting såsom lønarbejde og lignende hæsligheder, der har det med at forhindre en ordentlig planlægning af træning og kost, så det vil jeg godt advare imod! :D

Link to comment
Share on other sites

ægte sportsgrene ?

Det er bedre at træne end at se bold i fjernsynet.

Er det ikke "fjerneren" , der forsøger at bilde os ind, hvad sport er ?

Og når de endelig viser BB, forsøger de næsten at gøre det latterligt...

(kun de danske sportsjournalister)

Der har været meget godt BB på parabol-kanalerne.

Henning :pumpin:

Ja, det var jo bevidst hårdt sagt, at styrketræning og BB ikke er ægte sportsgrene. :) Men måske er der lidt om det - i "ægte sport" er der altid et pointsystem, men det mangler jo, idet man står og pumper i et center. Man kunne måske sige, styrketræning på det punkt minder lidt om en planløs - men teknisk krævende - leg.

Var der ikke noget med, at man engang ville gøre skak til en olympisk sport, eller er det noget jeg frit har fremfantaseret? I hvert fald er det ej heller en rigtig sport.

Link to comment
Share on other sites

-> mdk: Planløs?? Jeg har langt flere planer for styrketræningen end for de boldspil, jeg spiller (omend det er på et konkurrencemæssigt højere plan end styrketræningen indtil videre). Der er iøvrigt rigeligt med pointsystemer i styrkeløft, vægtløftning og BB.

Boldspil er børneleg, der er blevet til sport. Styrketræning (og andre grundidrætter som løb, distancesvømning, cykling) er - og har altid været - træning for en mere effektiv fysisk formåen B)

Men jeg vil give dig ret i, at skak er mere puslespil end fysisk sport :)

Link to comment
Share on other sites

Planløs: Ikke i den betydning, man bare gør, hvad der lige falder én ind. Planløs i betydningen, at aktiviteten ikke peger ud over sig selv: Der er ingen bedømmelse for kunstnerisk præstation fx., der er ingen pointsystemer. Teknikken i det hele peger heller ikke ud over sig selv. Den tjener dels til at undgå skader, dels til at bruge de muskler nogenlunde målrettet, man ønsker at bruge.

Link to comment
Share on other sites

Planløs i betydningen, at aktiviteten ikke peger ud over sig selv: Der er ingen bedømmelse for kunstnerisk præstation fx., der er ingen pointsystemer.

Det kommer såsandelig an på, hvad man har tænkt sig med sin styrketræning B)

Man tager også til træning med sit fodboldhold for at gøre sig selv bedre til fodbold, men det kan ikke måles fra gang til gang - i modsætning til styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Arm Fem << Korrekt, men i fodbold leger du sammen med nogle andre. I styrketræning leger du (med forlov) kun med dig selv ;) . Kunstnerisk værdi spiller en rolle i alle sportsgrene ... om det så gir point eller ej. En Michael Laudrup var vel ikke blevet en helt, hvis han ikke havde haft stor elegance på banen. Elegance er ikke det, jeg ser mest af i pumpecenteret. Der drejer det sig om at løfte en vægt fra punkt A til punkt B, blot fra at kunne flytte vægten fra punkt A til punkt B. Nåja, og så måske også for at få større muller.

Link to comment
Share on other sites

I alle individuelle idrætsgrene leger man kun med sig selv - deraf navnet - men det gør det ikke til en mindre sportsgren ;)

Det er rigtigt, at man ikke kan lave et kunstnerisk bænkpres på samme måde, som M. Laudrup kan trylle med bolden - men at være kunstnerisk og elegant er vel heller ikke hovedformålet med sport? Jo - til ms Fitnesskonkurrencerne, hvor styrketræning er midlet til at nå målet :)

Jeg har selv førhen betragtet styrketræning som et hjælpemiddel til at blive bedre inden for en holdsport - men sidenhen er styrketræningen blevet en sport i sig selv - og tidsforbruget i styrketræning har forlængst overhalet den tid, jeg bruger på holdsporten.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg tror faktisk, at elegance og overlegen eksekvering af bevægelser er hovedformålet med sport.

Måske er der ikke noget karakteristika, som alle sportsgrene har tilfælles. Måske er det som i Wittgensteins analyse af sproget: Det er et langt tov med en masse tråde, men ingen tråd går igennem hele tovet - de nøjes med løbende at gribe over i hinanden.

Sikke filosofisk styrketræning kan gøre én ;)

Link to comment
Share on other sites

"Jo, jeg tror faktisk, at elegance og overlegen eksekvering af bevægelser er hovedformålet med sport."

Tænkes der her på f.eks. mudder-rugby og 100m individuelt forfølgelsesvanvid for postmenstruelle kvinder over 60?

Sport er vel blot en fællesbetegnelse for aktiviteter, der i reglen indeholder en kombination af fysisk udfoldelse og konkurrencemoment?

Om det overhovedet har et formål, - endsige et hovedformål-, er vel så meget sagt, - men derfor kan det da godt være ganske pudsigt, ja måske endda ligefrem underholdende at på se på og deltage i!

:rolleyes:

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Mudder-rugby har jeg så aldrig forstået ....Men det kunne jo tænkes, at ens blik skal "tunes", før man kan se elegancen i DEN slags.

Motorsport involverer vel også en begrænset mængde fysisk udfoldelse, men alligevel opfattes det som en sport. Og her kan der også være stor elegance i manøvrerne.

Link to comment
Share on other sites

Elegancen er vel generelt ikke særligt relevant for sport (med mindre vi snakker kunstskøjteløb eller lignende). Det er vel de færreste sportsgrene, der er opfundet for at være elegante.

I øvrigt hvis du spørger 10 italienske fodboldsfans, om de helst vil se deres hold tabe 3-4 i en underholdende kamp eller spille 0-0 i en gabende kedelig kamp, hvad tror du så flest vil svare.

Styrketræning mener jeg iøvrigt har det mest direkte pointsystem (sammen med bla atletik), da du præcis kan se, hvor meget du har løftet. Det er da mere diffust at pointgive i synkronsvømning :D .

Men derudover behøver der vel ikke være nogen mening med sport, hvad er feks meningen med fodbold? At 22 mennesker er uenige om i hvilket net en bold skal ligge :unsure: Det er der jo slet ingen dybere mening i, hvis man tænker over det, og alligevel ser 1,5mio seere eller deromkring hver gang landsholdet spiller ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share