weight gainer virker det??


Mads J
 Share

Recommended Posts

..hej.. jeg er en 17 årig fyr (186 høj og vejer om mogenen ca 72)  som nu ca. har styrketrænet i et halvt år og har nu rigtig fået smag for det. fedt ik!!

Program:

jeg træner 2 muskelgrupper 3 gange om ugen 3-4 sæt(højst 8 reps) da det især er masse + hypertrofi jeg sigter efter.. er det ikke godt nok???

Mine spørgsmål drejer sig især om Weaight gainer, for som i jo nok kan læse er jeg ikke ligefrem overvægtig, og især mine tynde arme (33 cm spændt) + mit bryst kunne godt klare noget mere masse. det vil netop også være mit mål hvis jeg skulle finde på at købe WG men virker det overhovedet?? og er nogle specielle steder på kropsmuskulaturen hvor det vil sætte sig nemmere end andre??

håber virkelig at i lige gider skrive hvis i på nogen måde har eller kender nogen som har gode? eller dårlige? erfaringer med Weight gainer?

på forhånd ...TAK...  

 

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads!!!

Jeg så lige dit spørgsmål...

Jeg er osse 17år og har trænet i 13mdr. Jeg vejer 84 og er 184cm høj. I de første 6mdr. af min træningstid tabte jeg mig meget, men så begyndte jeg at bruge en Weight gainer fra Prolab, inden for to uger havde jeg taget 2 kg på. Men du kan prøve at kigge på www.creasport.dk de har mange gode produkter. Eller måske www.getbig.dk...... :)

Link to comment
Share on other sites

waight gainer wirker. Ingen tvivl om det. Men hvis i vil have et lille triks, som vil spare jer penge, så gå ned i matas og køb noget modermælgs ærstatning (jeg ved det, det lyder ulækkert). Hvis i kigger på vare deklarationen, vil i se at de to produkter er næsten identiske, og modermælk ærstatningen koster kun 1/5 af en waight gainer........i kan jo evt blænde en banan/komme lidt cacao pulver i, hvis i vil have lidt smag!   :)

  Og husk så at tage noget inden du går i seng om aftenen, og også gerne noget protein pulver, det antager jeg du spiser i forvejen???  Du skal ihvertfald som tommelfinger regl indtage ca. 2g / kg krops vægt INCL. det du får igennem kosten. Typisk vil det betyde at du skal snuppe 1g/kg kropsvægt som pulver fordelt over 2-3 shakes........protein er et must når muskler skal bygges op!!   og køb et kvalitets produkt, fx prolab. danlab laver også gode produkter, og så er de ikke så dyre... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!

Jeg så lige dit spørgsmål, og jeg har også mange erfaringer både med Protein pulver, wieght gainer og kreatin.

Jeg kan anbefalde dig det, men tag det på denne måde: efter træning skal du tage wieght gainer, det har kroppen bedst af på dette tidspunkt, det svare ca. til et måltid. Protein pulver skal du ikke tage efter træning men som suplement til et måltid, eller som et mindre mellem måltid, men helst sammen med det stykke frugt eller lignende.

  Det jeg faldt mest over i det du fortalte, var at du sagde du højst tog 8 gentagelser, er det fordi du hørt det er godt? for det er det egentlig, men kan du tage nr.9, nr.10, nr.11,.....etc. lad være med at stoppe hvis du godt kan tage det næste, stop først når det er en fysisk umulighed at tage den næste rep., så er der nemlig garanterede resultater. En anden ting med hensyn til antal gentagelser: hvis vægten passer og du ikke kan tage mere end det 8.gentagelser, så skal du passe meget på, jeg ville faktisk sige at du skal tage flere antal gentagelser, p.g.a. at du ikke har trænet særlig længe, på det tidspunkt er dine sener ikke klar til så høje belastninger, dine muskler er, og dine knogler er ved at være klar, det tager lang tid før forskellige dele af kroppen er fuldstændig klar til hård belastning. Du overbelaster dine sener ekstremt!!! Og du risikerer at få voldsomme skader på længere sigt! Hvis jeg var dig var jeg gået op og lavet 12-15 rep.! Du må tro mig, det er ikke bare en gang vand ud af ørerne, jeg arbejder som fitness instruktør i form og fitness, jeg håber bare at du ikke for skader. Træn et års tid endnu før du begynder et går ned i antal gentagelser, så vil din krop være klar!!! husk at tage gentagelserne langsomt, konsentrer dig specielt om den excentriske fase( hvor musklen bliver længere), kør vægten langsomt ned, ca. 5-6 sekunder, det er i denne fase hvor det meste sker under træning, det er det der gør du skal vokse!

  Sidste råd, som de fleste nok vil ryste på hovedet af: lad være med at strække ud efter styrketræning, det gavner ikke!!!!Gør det som en del af opvarmningen og ikke under selve træningen! og stræk ikke ud i de muskler som du har trænet styrketræning på i et par dage efter, men derefter er det fint!

God træning!!! :o)

Casper, Form og Fitness Globetrotter

Link to comment
Share on other sites

Svar til kristianS:

Grunden til at han skal tage det efter træning er: efter træning eksisterer det man kalder det åbne vindue, det betyder at kroppen kan optage meget mere end normalt i dette tidspunkt. Det åbne vindue vil være der i ca. 45 min. efter endt træning, så det er i dette interval der skal tilføres nye nærings stoffer til kroppen, det behøver dog ikke lige præcis at være et kosttilskud, men det kan lige så godt være et større måltid mad, bare man tilføre kroppen næringsstoffer, det er bare mere næmt at lave sig en shake, end og skulle stå og være kok lige efter træning. :)

Casper, Form og fitness Globetrotter

Link to comment
Share on other sites

Svar KristianS:

Undskyld jeg læste forkert! Han kan godt tage sit protein pulver efter træning, men han vil have større effekt af at tage weight gainer lige efter træning, der er jo også kulhydrat i, og når han ønsker at blive større vil det give ham de bedste resultater. Dette er vil protein pulver også gøre, men kun i teorien!!! når det kommer til det praktiske så virker det ikke på samme måde, med Weight gainer, er det det samme i teorien som med protein pulver, og det viser sig også i det praktiske.

Casper, Form og Fitness Globetrotter

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved er proteinerne musklernes byggesten og ikke kulhydrater..er det så ikke bedre med en blanding?? Der er jo ikke sindsygt mange proteiner i en WG'er det er jo hovedsageligt kulhydrater.

Men jeg synes stadig ikke at der er grund til at bruge penge på WG, hvorfor ik bare æder en masse mad med en MASSE kulhydrater i?? Det er jo ikke umuligt - vel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldstændig enig med Kristian.  

Der er ingen tvivl om at både WG og proteinpulver virker, men kun hvis man ikke indtager nok protein og kulhydrat i forvejen!

I stedet for at bruge store summer på at købe dyre pulverer (og støtte smarte firmaer), så kunne man tage en ½ liter kakaomælk med til træning. Det koster 6-7 kroner og kan suppleres med lidt frugt. Så får man både protein (ca 15g) og sukker samt fibre, vitaminer og mineraler, noget som protein pulver sjældent indeholder, men som også er vitalt for en sund krop og hypertrofi.

Pulverne har kun en funktion, såfremt man ikke KAN spise nok almindelig mad. Der imod er det en god idé at investere i kreatin, da det er meget svært at indtage de mængder der skal til via kosten.

Link to comment
Share on other sites

AARRGG!!!  Jeg har lige skrevet et langt svar, og så pliver det slettet pga. der ikke kom svar fra serveren.....SATANS!!!!   jeg gider sku ikke at bruge 15min. på at skrive det igen, så undskyld at jeg gør det meget kort!!

Giver Kristian og thomas ret.

repsac> protein er nødvendig for opbygning af muskler, men hvis man mangler kulhydrater (om de så kommer fra wg eller et måltid) efter træning, vil proteinerne kun blive omsat til energi.

"vinduet" eksisterer, ingen tvivl om det, men en tidsramme er ALDRIG blevet påvidst, så det ville da være rart hvis en instruktør, ikke begyndte at sætte en "selvopfundet" tidsperiode på det.....

12-15 reps efter 6mdr???   Jeg mener absolut at han er klar til at køre meget færre reps. Jeg ville køre noget lign. dette efter 6mdr.

8-10reps, 8reps og 6reps (i de 3 sæt)

Link to comment
Share on other sites

Det er dog en god pointe, at protein ikke bør indtages alene efter træning. Det bør altid indtages sammen med kulhydrater. Om det er i form er mathilde kakao skummetmælk, en protein drik og et par bananer eller om det er en weightgain drik er ligegyldigt. Hovedsagen er at man også indtager kulhydrater. Modsat er konsekvensen, at man ikke får fuld valuta af sit dyrebare proteinpulver, da meget af det omdannes for at fylde de tømte energidepoter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Til KristisnS, Thomas og Atomnissen:

Husk på at jeg sagde det var ligeså godt at spise et stort måltid efter træning, som det er at tage en shake, en Shake er bare lettere at mixe efter træningen. Og med hensyn til at købe en kakoamælk efter træning: Da du kan optage meget mere efter træning, så vil de 15g protein ikke være tilstrækkeligt, men 60g protein vil være der hen af, men selvfølgelig alt efter hvor stor man selv er, så når alt kommer til alt så vil det være billigere at bruge wieght gainer, hvis altså du vil lade kroppen få hvad den har mulighed for at optage. Hvis du blander det op med mælk så får du også stadig vitaminer og mineraler, men ikke fibre, det for man kun ved at spise frugt og grønt. Det er rigtigt at proteinerne er musklernes byggesten, men så snart man indtager proteiner så bliver de splittet ad til aminosyrer og ud af disse aminosyre bliver nye proteiner dannet men ikke nødvendigvis præcis de samme. Der findes mere end 100.000 forskellige protiner (og dette er ikke noget "selvopfundet" ), som bliver brugt til mange forskellige ting, så som antigener og antistof, hormon-dannelse, enzymer så de kemiske processer i kroppen  kan forløbe, nogle bliver brugt til dannelse af nye celler til huden, nogle til hårceller, nogle til nerveceller, nogle giver farven i øjnene, alle disse protiner bliver dannet ud fra dine gener som sidder i DNA´en, som er forskellige fra person til person, blandt andet er det derfor at vi har forskellige hårfarve, og forskellig blodtype, fordi vi danner de proteiner som vores gener koder for. Når alle disse protiener skal sættes sammen fra de forskellige aminosyrer(der findes 20 aminosyrer, og det er HELLER IKKE "selvopfåndet" ) kræver det energi og den energi kan du få fra den store mængde kulhydrat som findes i weight gainer, plus hvis du er i underskud af energi og kun indtager protein, vil proteinerne ikke gå til opbygning, men bliver omsat til energi, f.eks. til oprettelse af legemstemperaturen. Der er folk som har sindsygt højestofskifte, og de kan blive ved at spise og de tager stadig ikke på det skal op og have fuldstædig abnorme mængde af indtag, før der sker lidt, specielt for dem er det en fordel at tage wieght gainer( og jeg siger det igen, det er IKKE noget "selvopfundet" ). Med hensyn til "vinduet", så er det igen ikke noget "selvopfundet"!!! Rigtig der er aldrig sat en PRÆCIS tidsramme, men læg lige mærke til hvad jeg skrev!!! Jeg skrev ca. 45 min, Det ER nemlig bevidst at jo længere væk du kommer fra endt træning, jo mere lukker "vinduet sig", så grunden jeg siger ca. 45 min, er fordi jeg har læst og fået at vide det er sådan da jeg var på kursus, og det var ikke bare et lalle kursus, som man kom sovende til!!! Det var koncentreret idræts fysologi og anatomi, og enæring på 3 måneder, hvor meget af det var var universitets niveau!!!

Hvis du/i stadig ikke tror på hvad jeg siger, så kunne du/i f.eks. kigge/læse i Politikkens "Idrætslæren" eller i "Livet skal leves 3" forlag: Nucleus forfatterer: Preben Lund Mathiasen, Ivar Cornelius Petersen, Niels Rolholt, Lars Sloth, eller "Genetik og gen-etik" forlag: Gyldendal skrevet af Vagn Juhl Larsen og Søren Mark, eller "Biokemi" forlag: NNF skrevet af John Bernstoff Nielesn. Og der er mange flere.

Med hensyn til antal gentagelser: Gør som du vil, Ødelæg deig selv på længere sigt, eller forøg risikoen for det, det er jo i sidste ende dit eget problem!!! Men han er ABSOLUT ikke klar til til køre så få gentagelser efter et halvt år. Der er noget der hedder tilvænings træning, det ved jeg ikke om du har hørt om?? Men Det tager ca. 3 måneder før musklerne er klar til belastning, ca. 6 måneder for knoglerne at tilvæne sig,  og min. 9 måneder før senerne er klar! Og HOVSA!!! igen er det ikke noget "selvopfundet"! Hvis du stadig tvivler på min kompetance, hvilket du sikkert gør, så prøv at undersøg det hvis du er i tvivl. Og hvis han i virkligheden var klar til den høje belastning efter de 6 måneder, så er det ikke fordi jeg har taget fejl men fordi han har taget noget krudt, for så går det pludslig mere end dobblt så hurtigt. Og for en sidste gang: Dette ER, heller ikke "selvopfundet".

Casper, Form og Fitness Globetrotter

Link to comment
Share on other sites

ahh......nu gider jeg normalt ikke mundhakke med andre, men nu bliver jeg sku nødt til det!

Hvis du læser min post igen, er det eneste jeg kalder "selvopfundet" din tidsramme for vinduet, og ikke "vinduet" i sig selv!!. Og jeg er egntelig ligeglad med at du skriver at det er bevidst, for det er det altså IKKE!!   Jeg vil ihvertfald godt se din kilde..........

 Resten gider jeg slet ikke kommentere..........for din brug af "selvopfundet", viser jo selv hvor meget du læser hvad jeg skriver. Det eneste jeg ikke tror på, er at du siger at det er bevidst at vinduet lukker efter 45min. Foskiningen har endnu ikke kunne fastsætte en bestemt tidsramme, og derfor må det andbefales at proteiner og kulhydrater indtages så hurtigt som muligt efter træning!!

Link to comment
Share on other sites

Til Atomnissen:

Jeg Har Netop IKKE sagt at det lukker efter 45 min. Hvis du læser det jeg har skrevet, er det en ca. tid!

Jeg siger "vinduet" lukker sig som tiden går og effekten svækkes derefter. Det her er bevidst!

  Jeg siger det igen: Der er IKKE bevidst et tidspunkt hvor Vinduet er lukket, men det er bevidst at det lukker sig mere og mere med tiden efter endt træning.

Vi siger egentlig det samme, bortset fra at du beskylder mig for at have sagt noget som jeg ikke har sagt. Så kan du vel godt forstå, at jeg, ligesom dig selv, bliver lidt sur. Men jeg har heller ikke lyst til at mundhugges, men jeg bliver ved når nogen fordrejer det jeg har sagt! Jeg håber at du nu kan se at vi egentlig har sagt det samme, ik!??

Casper , Form og fitness Globetrotter

Link to comment
Share on other sites

Til Atomnissen:

Fint så er vi enige! Personligt indtager jeg min shake, eller mine næringsstoffer så snart jeg er færdig med træning, fordi jeg selv, efter erfaring, synes jeg kan føle forskel i mine resultater hvis jeg altså venter for længe efter træning, måske en time eller mere, hvor imod at tage det med det samme. Desuden har jeg også mistet appetitten på efter så lang tid.

  Jeg tror at der der er en sammenhæng mellem appetitten og hvor "åbent" "vinduet" er efter endt træning, for jeg har hørt om flere som mister appetitten hvis de venter for længe med nærringsstof indtag. Men Husk det sidste er min egen teori, jeg har ikke undersøgt om der er nogle studier der har eftervist det.

Vi er vel enige vil jeg mene...? :)

Casper, Form og Fitness

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share