Rotatorcuffen


mlla
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid cubanpres med i de programmer jeg træner, fordi det er (synes jeg) en rigtig god øvelse.

Min spørgsmål er som følger.

1) Er der nogen grund til at træne rotatorcuffen lige så ofte som alle andre muskler og er der nogen ide i at træne feks

cubanpres som en slags forebyggelse af skader??

2) Hvilke muskler bliver trænet med cubanpres ud over rotatorcuff musklerne??

3) Hvilke muskler bliver brugt ( ud over dem i sp. 2) hvis man starter øvelsen med at trække vægten op, til den

start position der er angivet her ( http://www.motion-online.dk/rotator.htm )

:confused2: :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Cuban pres vil ikke udfører en indadrotation af overarmen og vil derfor ikke træne m.subscapularis som er en del af rotatormanchetten. Desuden så tror jeg også at du vil få en mere effektiv træning af teres minor og infraspinatus ved at lave udadrotation i et cabel stativ. Ved rotatormanchet træning er det okay at bruge cabel stativet ;)

Link to comment
Share on other sites

Mlla<< 1) Jeg kan kun tale ud fra egen erfaring, og mener ikke at det er nødvendigt at træne rotatormanchetten lige så ofte som alle mulig andre muskler! Dette kræver blot at du træner med frie vægte, der udfordre din skulderstabilitet. Ved hypermobilitet kan det dog være en god ide at forebygge skader ved at træne rotatorcuffen. Jeg har personligt aldrig trænet rotatorcuffen, men har for det meste holdt mig til frie vægte, og har stort set ikke haft nogle skulderproblem. Dette behøver du nødvendigvis ikke at kunne bruge til noget, men det indikere bare at rotatorcuf træning, absolut ikke behøver at være en nødvendighed for de fleste, hvis bare at man holder sig til frie vægte.

2) m.supraspinatus, m.infraspinatus og teres minor.

3) Man vil bruge m.deltoideus, pars descendens af trapezius og vel også en smule m.triceps brachii. Disse er sammen med de overnævnte rotatorcuf muskler prime movers.

Med hensyn til dit sidste spørgsmål, så har de fleste en ok stærk m.subscapularis, og jeg finder det ikke nødvendigt at træne denne medmindre at man har en særligt svaghed netop her.

Disse antagelser er primært noget jeg har resoneret mig frem til udfra egen erfaring og den viden jeg har omkring anatomi, men jeg ser da gerne hvis der er nogle der har nogle mere evidensbaseret om dette emne :)

Link to comment
Share on other sites

Ok!!

Jeg træner kun med frie vægte, på nær når jeg træner lats. Hvis jeg føler,mine pull ups ikke har kørt

optimalt, får de lige et par sæt pull down med +20-30 kg over min kropvægt.

Jeg vil dog fortsætte med cubanpress, mest fordi jeg synes det er en dejlig øvelse.

TAK for svaret :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share