Langsomt nedbrydelige kulhydrat?


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Hvilket kulhydrat har det laveste GI tal?

Cellulose, men det er nok ikke det du spørger til, da det slet ikke optages... Jeg er ikke sikker på der findes en underinddeling af stivelse i forskellige typer, men stivelse optages langsommere end simple kulhydrater. Der findes tabeller over forskellige fødevares GI, men hvad vil du egentlig bruge det til?

Derudover, bruger kroppen energi på delvis nedbrydelse af ikke-opløselige fibre?

Hvis der er noget som bliver nedbrudt, så ja... men det er formentlig meget begrænset, hvad det koster af E og producere lidt enzymer til det.
Link to comment
Share on other sites

Cellulose, men det er nok ikke det du spørger til, da det slet ikke optages... Jeg er ikke sikker på der findes en underinddeling af stivelse i forskellige typer, men stivelse optages langsommere end simple kulhydrater. Der findes tabeller over forskellige fødevares GI, men hvad vil du egentlig bruge det til?

Hvis der er noget som bliver nedbrudt, så ja... men det er formentlig meget begrænset, hvad det koster af E og producere lidt enzymer til det.

Hmm, jeg troede egentligt bare stivelse var en betegnelse for flere langsomt nedbrydelige kulhydrater. Jeg er på jagt efter et produkt jeg kan blande i shakes, smoothies osv. som er meget langsomt nedbrydeligt. Jeg har kigget på lister, men der står ikke så forfærdeligt meget. Jeg går ud fra et GI-tallene for et produkt er gennemsnittet af de kulhydrater, der indgår i produktet?

Hvad med fiberklid e.lign? Er det nedbrydeligt?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg troede egentligt bare stivelse var en betegnelse for flere langsomt nedbrydelige kulhydrater.

Ja, det er rigtigt. Det svarer til fedtsyrer (triglycerider), som så er underinddelt i forskellige kategorier. Det mener jeg ikke stivelse er.

Jeg er på jagt efter et produkt jeg kan blande i shakes, smoothies osv. som er meget langsomt nedbrydeligt. Jeg har kigget på lister, men der står ikke så forfærdeligt meget. Jeg går ud fra et GI-tallene for et produkt er gennemsnittet af de kulhydrater, der indgår i produktet?

Hvad med fiberklid e.lign? Er det nedbrydeligt?

Hvorfor er det vigtigt de bliver optaget langsomt? GI er voldsomt overvurderet som rettesnor for kostindtag. Men hvis du kigger efter stivelsesholdige fødevarer er du jo på vej... Tror bare ikke grønne bananer osv fungere særligt godt i shakes, men det er jo smag og behag. Du kan selv kigge videre Dér

Mht fiberklid vil jeg tro de for en stor dels vedkommende er delvist nedbrydelige, men shakes handler jo normalt om at indtage ekstra kcal, så det giver efter min opfattelse ikke megen mening at iblande klid.

Link to comment
Share on other sites

stivelse findes primært som amylose og amylopectin, af disse har den sidste det højeste GI. Inulin er en anden type stivelse der består af fruktose i stedet for glucose, og derfor ikke nedbrydes før den når tyktarmen. Lav GI kulhydrater ar typisk fruktose og galaktose, såfremt de stadig skal kunne nedbrydes af vore egne enzymer. Fibre nedbrydes typisk af vores tyktarmsflora, og den energi der der fremkommer derved bliver bl.a. brugt af de selvsamme mikroorganismer. En del af energien vil dog laves om til kortkædede fedtsyrer, der kan optages over tyktarmsvæggen. Skulle fiberindtaget være utilstrækkeligt (under 70g dagligt) til tyktarmens behov, vil en del af den stivelse vi indtager gå til tyktarmen.

Dette være sagt så er jeg enig i at GI er et overvurderet redskab. Hvad er der galt med nogle skiver brød og/eller frugt?

vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share