Bryst træning


KatrineCorlin
 Share

Recommended Posts

Det er så en holdning, her er en anden: Min brystmuskler er blevet pumpet rimelig meget op ved at bruge denne maskine. Man skal bare have så megen kontrol over bevægelsen, at man ikke kommer ud i den ekstreme position. Det kan fx. gøres ved at man konstant holder hjælpepedalen nede. Man kan også bare gøre øvelsen korrekt i sig selv.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt har det ikke meget med holdninger at gøre. Biomekanisk set er det et faktum at det er en særdeles dårlig øvelse. Nogen kan slippe afsted med at lave den uden problemer. Andre kan ikke. Og når man sågar kan lave øvelser som er 10 gange bedre, med mindre risiko for rotator manchet skader, så gør man det vel også ?? Eller ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke, hvilke biomekaniske facts, du taler om. Taler du om en korrekt udført peck deck øvelse, hvor man begrænser bevægelsen, så man slipper for at armene bliver vredet bagover?

Man kan blive skadet af at udføre næsten alle øvelser uhensigtsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

For det første snakker jeg om at risikoen for at komme for langt bagud, og dermed forårsage skade på skulderleddet, på mange pec-deck maskiner er for stor. Det er immervæk ikke alle pec-deck maskiner som har fodpedal ;)

For det andet så snakker jeg om det uhensigsmæssige i at lave en øvelse, hvor man biomekanisk er låst fast i maskinens bevægemønster. Det er IKKE sundt for kroppen, at blive tvunget ind i en bane som for langt de flestes vedkommende IKKE vil være hverken optimal eller hensigtsmæssig.

Og så er det sidste argument at den er helt og aldeles unødvendig. Hvis jeg SKULLE lave noget der minder om en isoleret brystøvelse, hvor man kan nyde pumpet (som iøvrigt ikke har det mindste med hypertrofi at gøre), så ville jeg hellere lave cable crossovers, som i det mindste giver en fri bevægelse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Pec-deck maskinen er og bliver den værste gang "skulder-wreckende" bras der nogensinde er opfundet. Den er dog særdeles velegnet til at hænge sit løfte-bælte og håndklæde.

Thomas

Enig, så er det sagt ...og hørt.

Lad os få nogle frie vægte, gerne tunge håndvægte.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Nå, anti-maskine-mafiaen stiller op til råbekor ;)

Har I bemærket, hvem afsenderen af det opr. spørgsmål er? Det kunne ligne en kvindelig begynder :)

Jeg har engang fået en overbelastning pga bænkpres - alt kan gøres rigtigt og forkert.

Bortset fra det ville jeg alle dage fraråde en peck deck uden pedal. Men dem med pedal er lette at gå til, man kommer i gang og kan så senere gå videre med andre øvelser.

Tunge vægte? :lol:

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

"For det første snakker jeg om at risikoen for at komme for langt bagud, og dermed forårsage skade på skulderleddet"

Den risiko er der også ved bænkpres!

"Det er immervæk ikke alle pec-deck maskiner som har fodpedal "

Det har jeg aldrig set..

"For det andet så snakker jeg om det uhensigsmæssige i at lave en øvelse, hvor man biomekanisk er låst fast i maskinens bevægemønster. Det er IKKE sundt for kroppen, at blive tvunget ind i en bane som for langt de flestes vedkommende IKKE vil være hverken optimal eller hensigtsmæssig."

Det bliver man jo også i bænkpres...

Link to comment
Share on other sites

Den risiko er der også ved bænkpres!
IKKE, hvis du udfører bænkpres korrekt. Når man sænker stangen til det højeste sted på brystet (omkring solar plexus), og holder armene indtil siden, så er stresset på skulderen minimal, sammenlignet med hvis man sænker til halsen med armene ud til siden i en 90 graders vinkel.
Det har jeg aldrig set..

At den har fodpedal, eller at den ikke har ?? I mit gamle center havde vi en pec-deck, hvor der ikke var nogen fodpedal. Det er vist ikke unormalt på ældre maskiner. På nye flotte technogym maskiner skal jeg ikke kunne udtale mig, da jeg aldrig har trænet i så "veludstyrede" centre :)

Det bliver man jo også i bænkpres...

Ja, hvis du kører den på smith-maskinen. I alm. bænkpres med stang er man da kun fastlåst i 1 dimension. Der er da immervæk en del bevægelsesfrihed. Og bare det at der er bevægelsesfrihed, forhindre pattern overload. I pec-deck maskinen er du 100 % låst fast i alle dimensioner.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

I pec-deck maskinen er du 100 % låst fast i alle dimensioner.

Man kan jo immervæk indstille sidde-højden. Ikke at det er det vilde forsvar for maskinen, men det giver dig mulighed for at holde armene vertikalt som du vil i forhold til bevægelsen.

I mit center er der en pec deck, som bestemt ikke ser ny ud. Ligner den, man kan se på exrx.net. Og den har pedal. Som så konstant går i stykker, men det er en anden historie.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Burde i ikke svare på Katrine's spørgsmål istedet for at komme med jeres lille ideologikrig her :teachingfinger: Det er hendes første indlæg, og det skulle vel nødigt blive det sidste <_<

Jeg foretrækker selv rigtig bænkpres, men det er vel mere relevant at fortælle, at bryster består af fedtvæv, som derfor ikke i sig selv kan trænes større. Men det er der nok nogen, som er bedre til at svare på end mig. :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo immervæk indstille sidde-højden

Det er sandt. Men det ændre ikke det mindste på det faktum at alle gentagelser laves i samme bane (som måske/måske ikke passer til ens naturlige bevægemønster). Iøvrigt så er risikoen for pattern overload altid langt større i øvelser hvor der ikke er den mindste bevægefrihed.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nå, anti-maskine-mafiaen stiller op til råbekor  ;)

Ja - selvfølgelig. ;)

Har I bemærket, hvem afsenderen af det opr. spørgsmål er? Det kunne ligne en kvindelig begynder

Og????? :confused2: Bænkpres er lige godt til både mænd og kvinder. Pec-deck-maskinen er dårlig til både mænd og kvinder. Så hvor vil du hen!?!?!?!

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jamen, jeg er ret enig, Thomas. Men afsenderen af det opr. spørgsmål kunne ligne en pige, der bare vil i gang med noget træning af pectoralis major. Hun vil, formoder jeg, ikke træne med 60 kilo, men måske med 10 eller 15. Og udført korrekt, betyder det blot, at hun kommer i gang, får en fornemmelse af sine brystmuskler osv. Så kan hun altid gå videre derfra til 200 kilo bænk :)

I øvrigt er jeg enig med Chris. Min idé var, at styrke musklerne under barmen. Jeg tror selvfølgelig ikke, man kan træne brysterne som sådan.

Jarvig <<< Udgangspunktet er, at det ligner en begynder. Så ville jeg sætte hende i gang med noget simpelt. Det udelukker ikke, at hun senere gør det for kvinder utraditionelle at tage fat i bænk.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Pec-deck maskinen er og bliver den værste gang "skulder-wreckende" bras der nogensinde er opfundet. Den er dog særdeles velegnet til at hænge sit løfte-bælte og håndklæde.

Thomas

Enig, så er det sagt ...og hørt.

Lad os få nogle frie vægte, gerne tunge håndvægte.

Henning :pumpin:

Burde i ikke svare på Katrine's spørgsmål istedet for at komme med jeres lille ideologikrig her :teachingfinger: Det er hendes første indlæg, og det skulle vel nødigt blive det sidste <_<

Jeg foretrækker selv rigtig bænkpres, men det er vel mere relevant at fortælle, at bryster består af fedtvæv, som derfor ikke i sig selv kan trænes større. Men det er der nok nogen, som er bedre til at svare på end mig.  :)

OK så prøver jeg at svare igen:

Lad os få nogle frie vægte, gerne lette håndvægte, eller bænk med en meget let stang

:) Henning

Link to comment
Share on other sites

Vi har lige haft en tråd andetsteds om tonen her på MOL's fora. Prøv at behersk jeres uenigheder til andre tråde. ;)

Den unge dame kender med stor sandsynlighed ingen herinde, derfor kan diskussioner virke afskrækkende. Tag udgangspunkt i spørgeren inden I begynder at slås. Introducer jer eventuelt først.

Godt Chris27 kom forbi.

Katrine, se venligst bort fra de interne genstridigheder, læs argumenterne og brug det du kan ellers spørg igen, vi hjælper alle gladeligt til, se bare hvor ivrige vi er. ;)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Selvom brysterne består af fedtvæv, kan man sagtens få dem til at syne af mere, når pectoralis major nedenunder trænes (med BÆNKPRES B) ).

Man skal dog være opmærksom på nogle ting: Muskelvækst kræver kalorieoverskud (en tilstand, ikke mange kvinder med interesse for deres udseende befinder sig i), og effektiv muskelvækst kræver, at man træner hele kroppen med multiledsøvelser hårdt, men ikke til udmattelse.

Og så må ens fedtmængde ikke være for lav (mager), hvis man er interesseret i sine bryster - netop fordi de består af bla. fedt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har lige haft en tråd andetsteds om tonen her på MOL's fora. Prøv at behersk jeres uenigheder til andre tråde. ;)

Den unge dame kender med stor sandsynlighed ingen herinde, derfor kan diskussioner virke afskrækkende. Tag udgangspunkt i spørgeren inden I begynder at slås. Introducer jer eventuelt først.

Godt Chris27 kom forbi.

Det var ikke min skyld, det var de andre, der startede det!!! :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror på, at det er bedre at stimulere brysterne med massage o.a. under sex eller sexuelle fantasier. Det burde hjælpe på hormonerne, der stimulerer brysternes størrelse som ved graviditet.

Det er ikke noget, jeg har videnskabeligt belæg for :)

Ellers kan jeg bekræfte, at man kan få de herligste hængepatter af at træne bænkpres.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror på, at det er bedre at stimulere brysterne med massage o.a. under sex eller sexuelle fantasier. Det burde hjælpe på hormonerne, der stimulerer brysternes størrelse som ved graviditet.

Det er ikke noget, jeg har videnskabeligt belæg for :)

Ellers kan jeg bekræfte, at man kan få de herligste hængepatter af at træne bænkpres.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share