Omega 3-6-9 piller - sundt ?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Hej. :wink:

Du skriver, at mærket hedder noget med EPA. Er det "EPA-GLA +", hvor der er lecithin i? Eller er det et andet mærke? Du må godt nævne navnet/mærket her på MOL.

Du skriver, at hvis det er sundt, hvor mange skal man så tage?. Det kan vi andre ikke vide, når vi ikke ved, hvilke mængder af fedtsyrer, der er i produktet. Hvilke mængder af stoffer er der i produktet?

Jeg vil anbefale dig at læse tråden "For mange fiskepiller". Der har jeg og andre lavet nogle indlæg.

Linket er:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=52951

Jeg tager 2 Pikasol-fiskeolie-kapsler pr. dag. Det giver mig 2 gram fiskeolie. Heraf er 1200 gram n-3-fedtsyrer. Hovedparten af disse er EPA og DHA. Så kan du sammenligne min mængde af EPA og DHA med din mængde af disse.

Når man laver en 3-6-9-pille erstatter man en del af fiskeolien med andre olier/stoffer. Det vil sige, at mængden af EPA og DHA bliver mindre i disse piller. Modsat har producenten brugt hele pladsen på fiskeolie i rene fiskeolie-piller, så her kan mængden af EPA og DHA væet stor.

Hvis du spiser meget fed fisk, har du efter min mening ikke brug for tilskud af fiskeolie.

M.h.t. n-9-fedtsyren er jeg ikke sikker. Men jeg tror, at det drejer sig om en bestemt mono/enkelt-umættet fedtsyre. Hvis der er tale om dette, har jeg følgende mening: Tilskuddet af n-9 er stort set uden betydning.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Fandt en ornli' stor æske med Omega 3-6-9 piller... jeg har fået at vide, at det er sundt - er det sundt ?

Hvis ja, så hvor mange ? Pakken hedder et eller andet med EPA...

Og cashew nødder, er det sundt ?

Har du ikke skrevet på et tidspunkt, at du er muslim og derfor ikke spiser svin? Der er næsten helt sikkert gelatine i selve kapslen :smile: Hvis du vil have Omega 3-6-9 eller anden olie som kosttilskud bliver du nok nødt til at indtage det i flydende form.

Beklager, hvis jeg forveksler dig med en anden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. :wink:

Du kan tage produktet "Bio-Marin Natural". Her er kapslen af fiskegelatine. Det vil sige: ikke svin.

I denne kapsel får du dog ikke n-6-kilden, som er i Omega 3-6-9-produkterne. Du får nemlig kun ren fiskeolie.

Hvis du vil have navnet på producenten, kan du skrive en privat email til mig. Så kan jeg svare dig.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Gelatine fremstilles af knogler og huder fra GRISE og køer => nogo for muslimer.

Det deles ofte op i enten fra grise eller køer.

Det er sjovt til nogle lægemidler der er grisegelatine ok til i hvert fald nogle muslimer. Så skal man udforme et bestemt certifikat og så er der en muslim (læge eller hvad han nu var) som bedømmer dette og siger ok for det. Jeg kan ikke længere huske de nærmere omstændigheder mere.

Nogle gange står det på og andre gange må man ringe til producenten for at høre hvilken gelatine som er brugt.

I øvrigt så er flere vitaminer også coatet med gelatine. Dette står som regel ingen steder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share