Hvor mange proteiner skal jeg have, for at undgå tab af muskelmasse?


MissIndividual
 Share

Recommended Posts

Lige et spørgsmål..

Da jeg har gået og været ret svag og afkræftet i kroppen gennem længere tid, har dette betydet, at jeg har måttet skære ned på min ellers 3 x 60 min løbetræning om ugen. (Jeg er heldig, hvis jeg får løbet 2 x 60 min..)

Jeg har haft en del arbejde, hvor jeg også rører mig. Og da min spiseforstyrrelse også spiller ind, har dette resulteret i, at jeg ikke har spist nok, og altså dermed har vi grunden til min manglende energi!

Men det kan ikke være rigtigt, at jeg skal gå rundt som en på 60, når jeg er 27.. og ikke orke noget som helst. Jeg er begyndt at blive udmattet, når jeg lige har løbet en tur. Det føles ofte som om, at jeg har "gelé" i arme og ben, og at kroppen bliver tung, bare jeg gør den mindste anstrengelse.. Og det er jo synd og skam, for jeg elsker virkelig, virkelig, virkelig at løbe.. :unhappy:

Nu har jeg så endelig indset, at jeg bliver nødt til at spise mere, for at få den nødvendige energi til den slags ting.

Mit spørgsmål lyder dermed:

Hvor meget protein (for jeg går ud fra, at det er proteiner, jeg primært skal satse på) skal jeg have dagligt, for at jeg ikke taber mere muskelmasse?

Er nemlig bekymret for at tabe mere muskelmasse, så kroppen måske begynder at tære på hjertet, som jo også er en muskel... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du nu bare satsede på de almindeligt anerkendte kostråd, så er du nok ikke helt galt på den.

Der er jo ikke nogen der kan fortælle dig hvor mange proteiner du skal have, når du ikke skriver noget om dit daglige energiniveau eller for den sags skyld højde og drøjde.

Men 3 løbeture på 1 times varighed er ikke noget der kræver noget ekstraordinært af din kost. Du skal selvfølgelig have dine proteiner, kulhydrater og dit fedt, men i almindelige mængder.

Link to comment
Share on other sites

Hej det er da noget skidt du går og mangler energi, jeg tænker på hvor meget du vejer og hvor meget du spiser igennem dagen, det er meget vigtigt at du spiser energi når du træner for det er ligesom benzin for en bil. Det anbefales normalt 2500 kcal for en gennemsnitlig mand og 2000 kcal for kvinder hvis man har et normalt liv med moderal motion men da du stræber for at løbe 3 gange 60min om ugen er det ca 600-700 kcal du forbrænder oven i de 2000-2500 kcal.

Det er vigtigt du får lidt fedt, er du meget slank så tænk ikke på mængden og især olier er godt for smørelse til leddene og nødder er super sundt.

Jeg træner selv hårdt 40-60min konditræning 5 dage ugen og indtager 30gr druesukker efter træning da jeg tit træner på tom mave for at brænde fedt af om morgenen det giver en stor boost af kraft, den energi jeg har brændt af før indtaged. Druesukker drik optages hurtigt af kroppen derfor druesukker er godt på grund af hurtig virkning.

1,5gr protein x kropsvægt går man ikke galt med men hvis man træner bodybuilding skal der lidt mere til det kommer helt an på hvad man træner og hvor hårdt.

Det er vigtigt hvis du ingen energi har udfra hvad du skriver tænker jeg du er meget tynd og får for lidt at spise, det skal laves om på men spis rigtigt :-)

Link to comment
Share on other sites

Som Gudderman allerede var inde på, du bør fokusere på en normal energi fordeling dvs. protein er langt fra det du bør fokusere på. Mener det er noget lignende 30%fedt(de gode fedtsyrer fra fisk og koldpresset olier, olivenolie osv.)50% kulhydrater og faktisk kun små 20% protein. Jeg ved ikke om denne fordeling i øjeblikket er aktuel eller også helt korrekt, men det var mere bare for at understrege at protein langt fra er det du bør fokusere på især hvis du lider af spiseforstyrrelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share