Manglende smidighed ved squat og dødløft (+ video)


Søren Bitsch
 Share

Recommended Posts

Som overskriften antyder, så er emnet: Manglende smidighed ved squat og dødløft

Mit problem er meget kort sagt at jeg ikke kan opretholde en ret ryg i bunden, når jeg squater samt dødløfter. Som det er nu laver jeg rack pulls og squater med en "skammel" under mig, som jeg blot markerer på (ved 90 grader) før den aktive fase indledes.

På videoen laver har jeg prøvet at lave en omgang bodyweight squat samt dødløft, blot for at illustrerer problemet.

http://www.youtube.com/watch?v=SMtehzyK7Ug

Hvor vil i mene at problemet ligger? Glutes, hamstrings eller noget helt tredje?

Efter hvert styrketræningspas, strækker jeg ud. Herunder: Adduktor gruppen, hamstrings, quadriceps og triceps surae. Hvis de specifikke øvelser kunne have interesse, så sig endelig til, så skal jeg nok lige poste nogle links til nogle billeder.

Ha ha, noget uheldig bule i bukserne på stilbilledet... :4thumbup:

Edited by Søren Bitsch
Link to comment
Share on other sites

Squatten:

Bevægebanen ser umiddelbart fin ud - du sætter dig tilbage og ned og lader hoften starte bevægelsen, så knæene først kommer fremad til sidst.

Mine to hurtige bud er dels dine fødders position og dels et smidighedsproblem. Tag en video forfra hvor man kan se dine fødder/ben. Cirka skulderbredde mellem hælene, tæerne peger lidt udaf. Mht smidigheden så vil stramme baglår trække din hofte bagud, så du mister lændesvajet.

Dødløften:

Startpositionen ser lav ud med din hofte, så den skal formentlig lidt højere op.

"Stangens" bane er skidt, fordi knæene bliver stående fremme, så stangen skal rundt om knæene.

Tænk på at du i den første del af bevægelsen fra midt skinneben til knæet skal holde ryggens vinkel til samme og knæene skal skubbes tilbage så skinnebenene bliver lodret og stangen dermed kan bevæge sig cirka lige op (faktisk gerne en smule bagud). Når stangen har passeret knæene tænker du hoften frem, så hofte og knæ strækkes samtidig.

Bagsidens stramhed er sikkert også i spil her i bundpositionen.

PS: youtube-links virker ikke i tråd-overskriften. :wink:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv store problemer med min smidighed. Det hæmmer mig når jeg eksempelvis laver one leg pistol, men også når jeg kaster personer i Jiu Jitsu. I mit tilfælde er det primært akillessenen der ikke er smidig nok, så jeg må igang med at træne den op således at den bliver meget mere smidig.

Ved ikke om det os er tilfældet for dig, men det kunne godt tyde på at du ikke er smidig nok i akillessenen

Link to comment
Share on other sites

Squat uden vægt er meget vanskelig at lave uden at runde lænden. Laver du det samme med vægt?

De muskler der i givet fald skulle begrænse dig er hofte extensorne (primært bag lår og store balle muskel), af dem er det normalt bag lår der har tendens til at blive for stram (har jeg hørt fra mange forskellige). Kan du mærke noget stræk i hofte, lår eller ankel når du er i bunden af dine løft?

vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Som overskriften antyder, så er emnet: Manglende smidighed ved squat og dødløft

Mit problem er meget kort sagt at jeg ikke kan opretholde en ret ryg i bunden, når jeg squater samt dødløfter. Som det er nu laver jeg rack pulls og squater med en "skammel" under mig, som jeg blot markerer på (ved 90 grader) før den aktive fase indledes.

På videoen laver har jeg prøvet at lave en omgang bodyweight squat samt dødløft, blot for at illustrerer problemet.

http://www.youtube.c...h?v=SMtehzyK7Ug

Hvor vil i mene at problemet ligger? Glutes, hamstrings eller noget helt tredje?

Efter hvert styrketræningspas, strækker jeg ud. Herunder: Adduktor gruppen, hamstrings, quadriceps og triceps surae. Hvis de specifikke øvelser kunne have interesse, så sig endelig til, så skal jeg nok lige poste nogle links til nogle billeder.

Ha ha, noget uheldig bule i bukserne på stilbilledet... 4thumbup.gif

fint indlæg maxpower. Må jeg tilføje at korte achillescener godt kan være en del af problemet også.

I forbindelse med at blive klogere på squat teknik (og en masse andre vægtøvelser) kan jeg kun anbefale at man køber mark riptoes bog, starting strength

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

fint indlæg maxpower. Må jeg tilføje at korte achillescener godt kan være en del af problemet også.

I forbindelse med at blive klogere på squat teknik (og en masse andre vægtøvelser) kan jeg kun anbefale at man køber mark riptoes bog, starting strength

Ved du om der nogle der forhandler den herhjemme? Klubber, foreninger evt.?

25$ for et års adgang inkl adgang til alt der tidligere er lagt ud må siges at være årets tilbud. :bigsmile:

Der må være noget der hedder CrossFit Journalzzz :laugh:

Link to comment
Share on other sites

fint indlæg maxpower. Må jeg tilføje at korte achillescener godt kan være en del af problemet også.

I forbindelse med at blive klogere på squat teknik (og en masse andre vægtøvelser) kan jeg kun anbefale at man køber mark riptoes bog, starting strength

Det er meget meget sjældent at det er problemet selvom det selvfølgelig ikke kan udelukkes, det er "stort set" altid manglende fleksibilitet omkring hofteleddet den er gal med. Søg efter Dan John plus goblet squat og eller potato sack squat. Begge øvelser er virkelig gode dynamiske øvelser til at øve squatbevægelsen.

Istedet for backsquat kan du starte ud med frontsquat og eller Overhead-squat. Begge øvelser tvinger dig til at holde en neutral lændeposition og dermed åbne mere i hoften for at komme ned.

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor betale for noget du ellers ville kunne finde på nettet

Ingen tvinger dig.

Selv hvis du kunne finde det samme indhold gratis i tilsvarende kvalitet andre steder, hvilket jeg tvivler på, så har det stadig værdi at have det samlet i ét katalog, med mindre selvfølgelig din tid er værdiløs. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er meget meget sjældent at det er problemet selvom det selvfølgelig ikke kan udelukkes, det er "stort set" altid manglende fleksibilitet omkring hofteleddet den er gal med. Søg efter Dan John plus goblet squat og eller potato sack squat. Begge øvelser er virkelig gode dynamiske øvelser til at øve squatbevægelsen.

Istedet for backsquat kan du starte ud med frontsquat og eller Overhead-squat. Begge øvelser tvinger dig til at holde en neutral lændeposition og dermed åbne mere i hoften for at komme ned.

altså breder stand, åben hoften... enig.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvinger dig.

Selv hvis du kunne finde det samme indhold gratis i tilsvarende kvalitet andre steder, hvilket jeg tvivler på, så har det stadig værdi at have det samlet i ét katalog, med mindre selvfølgelig din tid er værdiløs. :smile:

lol de har vist hjernevasket dig temmelig meget hos crossfit, magen til arrogant kommentar skal man da lede længe efter

Link to comment
Share on other sites

lol de har vist hjernevasket dig temmelig meget hos crossfit, magen til arrogant kommentar skal man da lede længe efter

Hej Thomas, min yndlings-crossfit hater. :smile:

Som man spørger får man svar.

At du ikke kan se værdien i et så stort katalog med træningsartikler mm. er da helt dit problem.

Jeg er naturligvis enig i at du kan finde gratis information om langt det meste træningsrelaterede der står på Journal, men jeg vil påstå at du skal lede mange steder efter det, og især på video-området ligger der oceaner af HQ-materiale jeg i hvert fald ikke er stødt på gratis andre steder.

Lad mig spørge på en anden måde:

Har du adgang dertil?

- Hvis ja, så må du mene det har værdi.

- Hvis nej, hvordan kan du så udtale dig om indholdet?

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Først siger du "Selv hvis du kunne finde det samme indhold gratis i tilsvarende kvalitet andre steder, hvilket jeg tvivler på"

Bagefter trækker du i land med "Jeg er naturligvis enig i at du kan finde gratis information om langt det meste træningsrelaterede der står på Journal"

Det var blot det jeg opponerede imod men godt at se at du ikke står ved din første bombastiske udtalelse hvilket også ville være temmelig dumt og arrogant så du er tilgivet

Mht Crossfit så hader jeg det skam ikke. Hvis man ikke har interesse i at være god til noget specifikt og bare gerne vil træne igennem er det ganske udmærket. Dog mener jeg stadig at visse af de teknisk krævende øvelser såsom VL-øvelser osv der trænes til udmattelse er mindre gennemtænkt men det er jo kunne de dumme crossfittere fra USA der gør det og ikke de kloge fra Danmark :smile:

Link to comment
Share on other sites

Først siger du "Selv hvis du kunne finde det samme indhold gratis i tilsvarende kvalitet andre steder, hvilket jeg tvivler på"

Bagefter trækker du i land med "Jeg er naturligvis enig i at du kan finde gratis information om langt det meste træningsrelaterede der står på Journal"

Det var blot det jeg opponerede imod men godt at se at du ikke står ved din første bombastiske udtalelse hvilket også ville være temmelig dumt og arrogant så du er tilgivet

Nu nærmer vi vist hinanden og tilbage står mest lidt flueknep - fed sætning i øvrigt. :laugh:

Når du ikke mener der er grund til at betale for indholdet, så regner jeg med at du mener du kan finde ALT på Journal andre steder gratis. Det mener jeg naturligvis ikke du kan, hvorfor jeg skriver som jeg gør.

Hvis du tillægger mine ord den betydning at man kun hos Crossfit kan finde teknik-beskrivelser af squat, dødløft og alt mulig andet basic stuff, så forstår jeg skam godt vi går skævt af hinanden. :smile:

Mht Crossfit så hader jeg det skam ikke. Hvis man ikke har interesse i at være god til noget specifikt og bare gerne vil træne igennem er det ganske udmærket. Dog mener jeg stadig at visse af de teknisk krævende øvelser såsom VL-øvelser osv der trænes til udmattelse er mindre gennemtænkt men det er jo kunne de dumme crossfittere fra USA der gør det og ikke de kloge fra Danmark :smile:

Jamen dog. Der kan man bare se.

Og ja, vi er ret kloge, selvom vi er hjernevaskede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun tilslutte mig MaxP.

CrossFit elsker eller ej, så er pengene godt givet ud. CrossFitJournal opdateres mange gange ugentligt med relevante problemstillinger, hvor der er udførlige HQ videomateriale, derudover kan man se det på sin iPhone, hvis man har sådan en. Jeg har fået en masse gavn af CFJ specielt i forhold til emnet i dette topic.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share