Er der balance i min styrke?


jauvert
 Share

Recommended Posts

Hej hej

Jeg har nogle gang tænkt på om der er balance i min krop. Altså er jeg nogenlunde relativt lige stærk i alle muskelgrupper? Lad mig illustrere med mine tal, så vil du måske give en vurdering om hvor er punkter hvor jeg halter? (nogle af talene er estimeret)

Højde: 184

Vægt: 75

Fedt: 10,6%

1RM (3 store)

Bænk: 94kg

Squat (full): 90kg

Dødløft (touch): 120kg

1RM (3 basisøvelser)

Dibs: kropsvægt + 30kg

Chin up: kropsvægt + 20kg

Underhand chinup: kropsvægt + 10kg

Reps (3 basisøvelser)

Dibs: kropsvægt: 18styk

Chin up: 10styk

Underhand chinup: 10 styk

Jeg håber nogen har nogle bud på om jeg har nogle deciderede svagheder i specifikke øvelser/muskelgrupper - det er nemlig noget der er lidt svært for mig selv at vudere.

Link to comment
Share on other sites

Du er for slap i squat/DL ifht. bænk.

Forholdet mellem bænk og chins er fint. Kan du tage mere med overhåndsgreb end underhåndsgreb?

Det sidste synes jeg ærlig talt er noget vås, man kan da ikke bare stille en eller anden tabel op, som siger at hvis du bænker 100kg bør du også kunne nappe 15 chin ups, nonsense! Mange af disse ting er genetiske betinget og afhænger i stor grad af ens træning. Da jeg var fedest kunne jeg nuppe 145kg i bænk touch´n go, men mere end 6-8 chins var ikke muligt for mig pga. høj vægt.

Link to comment
Share on other sites

Det sidste synes jeg ærlig talt er noget vås, man kan da ikke bare stille en eller anden tabel op, som siger at hvis du bænker 100kg bør du også kunne nappe 15 chin ups, nonsense! Mange af disse ting er genetiske betinget og afhænger i stor grad af ens træning. Da jeg var fedest kunne jeg nuppe 145kg i bænk touch´n go, men mere end 6-8 chins var ikke muligt for mig pga. høj vægt.

Han vejer 75kg derudover har 20kg spændt på, det er chin 1RM på 95kg hvilket tilfældigvis også er hans 1RM bænk. Det er ret god balance. Hvad vejede du dengang? Mon ikke din 'gamle' 1RM i chins (BW + whatever) lå omkring ~140kg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejede 110 tror jeg.. Men det jeg argumenterede for var, at det ikke kan stilles op i en eller anden tabel da det i høj grad kommer an på hvad formålet med individets træning er.

Formålet med min træning er en afbalanceret krop.

Tak for rådet mht. squat dødløft. Det skal der arbejdes på! Hvad ville I umiddelbart sige at værdierne for squat dødløft burde være ift. min bænk/chin up

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt squatter og dødløfter man en del mere end bænk, så benene halter lidt :)

Mit første mål (som jeg, pinligt nok, ikke engang er nået endnu) lyder:

Bænk: 1.0xBW (pt. 0.96x)

Squat: 1.5xBW (pt. 1.25x)

Dødløft: 2xBW (pt. 1.84x)

Det er selvfølgeligt bare min egen tommelfingerregel

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ser din styrke svært ubalanceret ud. Det at du bænker mere end du squatter er en meget tydelig indikator ;) Folk der træner, og har squat som en fast øvelse i deres rotine, bør være i stand til at flytte betydelig mere vægt i squat end i bænkpres. Dette kan jo selvfølgelig varierer alt efter kropsbygning, men det er ikke unormalt at squatte omkring 30-40++kg mere end du bænker. Det samme gælder for dødløft (dog med flere kg)

Edited by Llama
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share