Hvorfor tager jeg på?


NoPainNoGame
 Share

Recommended Posts

Hjæææææææælp..........

Jeg har et stort problem som jeg er blevet meget frustreret over!!

Jeg er begyndt at træne for 2 mdr. siden, jeg træner 4-5 gange hver uge.

Min kost er lagt om og jeg tager bare på og på og på.

Her er en typisk dag for mig, jeg står op,drikker en proteinshake, ca. 2,5 dl

spiser min morgenmad - havregryn med sukker på.

frokost, 2 skiver fuldkorsnrugbrød med div. magert pålæg, aftensmad: kylling,ris,kartofler,spaghetti m kødsov, hakke bøffer osv, ingen fedtstoffer og altid grøntsager eller salat.

Hele dagen igennem spiser jeg som mellemmåltid. nupo-bar,nutrilett bar,masser æbler og pærer, ananas osv, i det hele taget kun frugt og grøntsager og en proteinshake.

Jeg rører ikke slik,kage,sodavand,chips osv.

Jeg kan ingen forandring se på min krop og jeg har taget 3 kg på siden jeg startede træning for 2 mdr. siden. JEg v ed godt muskler vejer mere end fedt, men kan det virkelig passe at jeg bare tager på og på og på og ingen forandring kan se på min krop??

Jeg er temmelig frustreret og forstår det virkelig ikke.....

Håber nogen kan komme med en logisk forklaring så jeg kan få svar på hvorfor der ikke sker noget:-(

På forhånd mange tak.

NoPainNoGame

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ser det ud til at du skal finde grunden til din vægtøgning i mellemmåltiderne. Du skriver at du spiser nupo-bar, nutrilett bar, masser af æbler og pærer, ananas osv + en proteinshake.

Hvis det beskrevne er dit daglige indtag til mellemmåltider, så indtager du flere hundrede kalorier på den måde, hver dag. Du kan begynde med at droppe proteinshaken som mellemmåltid og kun indtage en proteinshake lige efter træning, hvor den gør meget større nytte. Nupo-barer indeholder også kalorier - hvis du spiser flere af dem om dagen, løber det hurtigt op.

Derefter kan du droppe sukker på din havregryn. Erstat det evt. med nogle hakkede nødder og mandler. Du skriver ikke hvor meget du spiser til aftensmad, men det kan være, du også skal skrue lidt ned dér

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ser det ud til at du skal grunden til din vægtøgning i mellemmåltiderne. Du skriver at du spiser nupo-bar, nutrilett bar, masser af æbler og pærer, ananas osv + en proteinshake.

Hvis det beskrevne er dit daglige indtag til mellemmåltider, så indtager du flere hundrede kalorier på den måde, hver dag. Du kan begynde med at droppe proteinshaken som mellemmåltid og kun indtage en proteinshake lige efter træning, hvor den gør meget større nytte. Nupo-barer indeholder også kalorier - hvis du spiser flere af dem om dagen, løber det hurtigt op.

Derefter kan du droppe sukker på din havregryn. Erstat det evt. med nogle hakkede nødder og mandler. Du skriver ikke hvor meget du spiser til aftensmad, men det kan være, du også skal skrue lidt ned dér

Tak for dit svar...

Jeg spiser nu kun én eller to barer om dagen og der er 200 kalorier i en,men ja det er en god ide måske at gøre det sådan, men problemet er at jeg stort set er sulten hele tiden pga jeg træner og de barer giver mig en god mæthedsfornemmelse.

Jeg spiser en del aftensmad,kan godt få 2 portioner ned fordi jeg spiser meget langsomt. Havregrynen om morgenen er der klart for meget sukker på,men det er det eneste tidspunkt på hele dagen jeg indtager sukker,kroppen skal vel have noget sukker??

Min daglige indtagelse af kalorier er faldet meget + jeg træner, det er derfor jeg er frustreret og at min vægt bare går opad...

Har seriøst brug for gode råd til at vægten går den anden vej;-(

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar...

Jeg spiser nu kun én eller to barer om dagen og der er 200 kalorier i en,men ja det er en god ide måske at gøre det sådan, men problemet er at jeg stort set er sulten hele tiden pga jeg træner og de barer giver mig en god mæthedsfornemmelse.

Jeg spiser en del aftensmad,kan godt få 2 portioner ned fordi jeg spiser meget langsomt. Havregrynen om morgenen er der klart for meget sukker på,men det er det eneste tidspunkt på hele dagen jeg indtager sukker,kroppen skal vel have noget sukker??

Min daglige indtagelse af kalorier er faldet meget + jeg træner, det er derfor jeg er frustreret og at min vægt bare går opad...

Har seriøst brug for gode råd til at vægten går den anden vej;-(

Der er masser af sukker i frugt, nej kroppen har ikke brug for ekstra sukker- du spiser rigtig meget lyder det som :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du muskler vokser, din blodmængde øges, dine muskler holder mere væske, dine muskler og lever lagrer mere sukker.

Skid hul i vægten, den fortæller ikke om du bliver sundere, stærkere hurtigere eller mere hot.

Jeg ville ønske jeg kunne skide hul i vægten,men det kan jeg ikke.. jeg forventer ikke et vægttab på 15-20 kg,men jeg forventer da at vægten skal gå lidt nedad samtidig med at jeg kan se forandringer på min krop når jeg måler rundt om mave,lår osv.. men der sker bare intet...

Siger de kloge ikke altid: spis dig slank?? jeg rører intet usundt på nær det skide sukker om morgenen... er det for meget??

spis flere gange om dagen for at holde forbrændingen igang...

er der nogen der har gode forslag til hvad man skal spise på en ganske alm. dag så?? Jeg er kvinde og jeg ved godt man skal forbrænde flere kalorier end man indtager,og så vidt jeg kan tælle,så forbrænder jeg mere end jeg spiser... kan der være andre årsager til at kroppen ikke vil tabe sig,ændre sig?

:-(

Link to comment
Share on other sites

Skær sukkeret, den ene nupo bar og et par stykker frugt væk, spis lidt mindre til aftensmad og drik kun en protshake efter træning. Frugt giver typisk ikke særlig stor mæthedsfornemmelse. Så det kan være at du vil få noget ud af at erstatte en del af frugten med en rugbrød med noget fisk (f.eks. tun) eller lign. Mere tror jeg ikke der skal til for at du er på rette vej i forhold til det du ønsker.

EDIT: Fik svaret inden jeg havde læst dit sidste indlæg ordentligt. Er du sikker på at du får talt alt med, når du tæller kalorieindtaget sammen? Eller overvurderer du evt. dit daglige kalorieforbrug?

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Du muskler vokser, din blodmængde øges, dine muskler holder mere væske, dine muskler og lever lagrer mere sukker.

Skid hul i vægten, den fortæller ikke om du bliver sundere, stærkere hurtigere eller mere hot.

+1

Hør på hvad krumborg siger!

Læs her:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/samspillet_mellem_motion_og_vaegttab/

Desuden er 2 måneder ikke særligt lang tid. Du må alt andet lige forvente, at ting tager tid. Vær lidt mere tålmodig, men selvfølgelig skal du tweake lige så stille, hvis du ikke ser ændringer. F.eks. skær sukker og nupo-bar væk. Evt. erstat ris/pasta til aftensmaden med flere grøntsager.

Kroppen SKAL ikke have raffineret sukker, men den kan sagtens bruge det.

Ps. Vægttab er ikke linært, det kommer i etaper.

Link to comment
Share on other sites

+1

Hør på hvad krumborg siger!

Læs her:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/samspillet_mellem_motion_og_vaegttab/

Desuden er 2 måneder ikke særligt lang tid. Du må alt andet lige forvente, at ting tager tid. Vær lidt mere tålmodig, men selvfølgelig skal du tweake lige så stille, hvis du ikke ser ændringer. F.eks. skær sukker og nupo-bar væk. Evt. erstat ris/pasta til aftensmaden med flere grøntsager.

Kroppen SKAL ikke have raffineret sukker, men den kan sagtens bruge det.

Ps. Vægttab er ikke linært, det kommer i etaper.

Perfekt, mange tak.. nu blev jeg klogere;-) har ihvertfald fået mere forståelse for det nu, det var lige det jeg manglede..

Men blot et lille spørgsmål mere... som jeg kunne læse er det jo faktisk kun et sundhedstegn at min vægt stiger, men jeg skal vel inden for nærmeste fremtid kunne se nogle resultater ikk?? altså ændring af min krop,vægt,mål eller andet!!

Link to comment
Share on other sites

Mange mennesker oplever ikke noget vægttab, på trods af træning. Afhængig af hvor meget fedt du har, og en række andre faktorer, er det ikke altid lige let at smide et par kg. Det fedende element i maden er i øvrigt kulhydrat (min mening og jeg er ikke alene om den :)) og ikke fedt!

Hvis din vægt ikke ændrer sig i ønsket retning, vil jeg foreslå en generel reduktion i kulhydratindtaget. Din appetit skal du så i stedet tilfredstille ved at spise mere protein/fedtholdige fødevarer i stedet.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Perfekt, mange tak.. nu blev jeg klogere;-) har ihvertfald fået mere forståelse for det nu, det var lige det jeg manglede..

Men blot et lille spørgsmål mere... som jeg kunne læse er det jo faktisk kun et sundhedstegn at min vægt stiger, men jeg skal vel inden for nærmeste fremtid kunne se nogle resultater ikk?? altså ændring af min krop,vægt,mål eller andet!!

Hvis det spiller vil du selvfølgelig alt andet lige få mere muskelmasse, og højst sandsynlig også smide fedt, ud fra den præmis at du er nybegynder.

Og selvfølgelig burde du se visuelle resultater, og burde egentlig allerede kunne se det efter 2 måneder. En god indikator er spejlet og billeder af kroppen, som man så kan sammenligne løbende. Målebånd er også fremragende. Måling af fedtprocent har ikke meget værdi, da de fleste ikke har adgang til ordentlig og kompetent måling alligevel.

Når du ender med, at få styr på din kost, kan du sikkert samtidig kigge på din træning. Som nybegynder (og øvet for den sags skyld) er der meget ofte plads til mange forbedringer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig med et par af de tidligere svar :wink:

Når du efter en omlægning af kosten og 4-5 gange træning pr. uge, ikke har oplevet andet end en vægtstigning efter to måneder, er det på tide at kigge på kosten igen.

Tag et eller to elementer væk eller skær ned. Hvis du i dag drysser tre store teskefulde sukker over dine havregryn, så skær det ned til en strøget teske eller fjern sukker helt fra din morgenmad. To proteinshakes pr. dag betyder også en del kalorier, men ikke den store mæthedsfornemmelse. Du kan uden problemer fjerne den ene sammen med noget af al frugten. Erstat med noget mad, der giver en større mæthedsfornemmelse.

Ellers enig med Eruption:

Det bedste du kan gøre er at bruge spejl og målebånd til at vurdere dine fremskridt i stedet for vægten. Tag evt. et billede af dig selv hver 14 dag i samme stilling og samme belysning. Ændringer i kroppens form er langt mere motiverende end et mere eller mindre abstrakt tal i displayet på en badevægt.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du prøvet at taste din mad ind på madlog/madital ... ?? Fordi jeg tror du ville få et chok over hvor mange kalorier du får ind via den mad du spiser.

HVor høj er du og hvad vejer du?

Jeg er fx 163 cm og vejer 61 kg. Jeg vil gerne smide lidt fedt... har været til en sportsernæringskonsulent der siger jeg skal indtage 1400 kalorier dagligt, en smule mere på træningsdage.

1400 kalorier er ingenting... hvis jeg skulle drikke 2 shakes og spise bare 2 nupobarer dagligt, ja så ville der kun være plads til 1 hovedmåltid udover. Prøv at taste ind eller tæl din mad rigtigt sammen..

Du bliver med garanti overrasket.... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hjæææææææælp..........

Jeg har et stort problem som jeg er blevet meget frustreret over!!

Jeg er begyndt at træne for 2 mdr. siden, jeg træner 4-5 gange hver uge.

Min kost er lagt om og jeg tager bare på og på og på.

Her er en typisk dag for mig, jeg står op,drikker en proteinshake, ca. 2,5 dl

spiser min morgenmad - havregryn med sukker på.

frokost, 2 skiver fuldkorsnrugbrød med div. magert pålæg, aftensmad: kylling,ris,kartofler,spaghetti m kødsov, hakke bøffer osv, ingen fedtstoffer og altid grøntsager eller salat.

Hele dagen igennem spiser jeg som mellemmåltid. nupo-bar,nutrilett bar,masser æbler og pærer, ananas osv, i det hele taget kun frugt og grøntsager og en proteinshake.

Jeg rører ikke slik,kage,sodavand,chips osv.

Jeg kan ingen forandring se på min krop og jeg har taget 3 kg på siden jeg startede træning for 2 mdr. siden. JEg v ed godt muskler vejer mere end fedt, men kan det virkelig passe at jeg bare tager på og på og på og ingen forandring kan se på min krop??

Jeg er temmelig frustreret og forstår det virkelig ikke.....

Håber nogen kan komme med en logisk forklaring så jeg kan få svar på hvorfor der ikke sker noget:-(

På forhånd mange tak.

NoPainNoGame

Du spiser flere kalorier end du forbrænder, så enkelt er det. Find ud af hvor mange kalorier du forbrænder og begynd at tælle kalorier.

Man tager også på af sund mad, hvis man spiser for meget af det :-) Og jeg synes det ser ud som om du spiser ret meget.. Men igen, du har jo ikke puttet nogle mængdebetegnelser på, det er jo ret relevant om du spiser 50g havregryn eller 250g xD

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

DROP kulhydraterne om aftenen!

Så nul ris, spaghetti, pasta, brød, frugt, rugbrød til aftensmaden.

Og husk at spise mest til morgenmad og MINDST til aftensmad.

I stedet for sukker på havregryn kan du jo bruge frugt.

(der er ikke særligt meget godt at sige om sukker)

Edited by Lana Bos
Link to comment
Share on other sites

+1

Hør på hvad krumborg siger!

Læs her:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/samspillet_mellem_motion_og_vaegttab/

Desuden er 2 måneder ikke særligt lang tid. Du må alt andet lige forvente, at ting tager tid. Vær lidt mere tålmodig, men selvfølgelig skal du tweake lige så stille, hvis du ikke ser ændringer. F.eks. skær sukker og nupo-bar væk. Evt. erstat ris/pasta til aftensmaden med flere grøntsager.

Kroppen SKAL ikke have raffineret sukker, men den kan sagtens bruge det.

Ps. Vægttab er ikke linært, det kommer i etaper.

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share