Chin/pullup-teknik i forhold til triceps


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Triceps rammes slet ikke når man laver pullups.

Men hvis du mener biceps så må det være varianter hvor man holder smalt underhåndsgreb da bevægeudslaget over albueleddet er størst ved denne variant :smile:

He he, nej - jeg mener egentligt triceps - det lange hovede, der hæfter på skulderbladet. Jeg ved godt det ikke ligefrem er en af de primære muskler, men mener stadig den bruges. Er du HELT hundrede på, at den slet ikke bruges? Hvad med eccentriske chins, hvor lats/teres ikke selv kan klare mosten?

Link to comment
Share on other sites

He he, nej - jeg mener egentligt triceps - det lange hovede, der hæfter på skulderbladet. Jeg ved godt det ikke ligefrem er en af de primære muskler, men mener stadig den bruges. Er du HELT hundrede på, at den slet ikke bruges? Hvad med eccentriske chins, hvor lats/teres ikke selv kan klare mosten?

Okay. Har indrømmet ikke set eller selv lavet nogle EMG målinger på aktiviteten af triceps under kropshævninger. Triceps Caput longum har jo godt nok en ekstenderende funktion over skulderleddet så når jeg tænker over det kan jeg godt følge din tankegang :smile:

Jeg tvivler godt nok på at det i så fald er en så lille ubetydelig funktion denne muskel har på den bevægelse at det svarer til at vide hvilken bænkpresvariant der giver bedst til mavemusklerne.

Ps. Men det kunne da være sjovt at vide om der var andre der havde mere dybdegående viden omkring emnet.

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler godt nok på at det i så fald er en så lille ubetydelig funktion denne muskel har på den bevægelse at det svarer til at vide hvilken bænkpresvariant der giver bedst til mavemusklerne.

Ps. Men det kunne da være sjovt at vide om der var andre der havde mere dybdegående viden omkring emnet.

Nemlig - for det er ikke så meget fordi, jeg er på jagt efter hvad der gi'r mest - jeg tænker i skadeshenseende: Aflastning og skadesrisiko.

Link to comment
Share on other sites

mit bud må være "en-arms-træk/pull-up".

da der her er større krav til stabiliseringen af overarmen og skulderleddet.

Der er den ydre belastning jo også øget med en hel del! Det er indlysende at belastningen på hovedet er større i de tilfælde. Men nu spurgte jeg jo til hvilken teknik under samme ydre belasning ;)

Er der andre, der har et bud?

@AndreasH: Er du sikker på, at man kan sætte det op med extensionsbanens længde? Jeg tænker: Primært extenser er lats, men i smal UH arbejder lats i mindre grad end bred OH

Link to comment
Share on other sites

Da jeg startede med at gå amok på chinups - med fatning lidt bredere end skulderbredde fik jeg ondt lige der på triceps, hvor du snakker om. Og når jeg køre chin-ups +20/25 bliver det stadigvæk ømt. Jeg tror det er ret aktivt på den allersidste del, hvor hagen skal op over (hvor mange snyder med at lave et lille spjæt med ben og mave)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share