Der sker en ikke en dej!


Christiiiian
 Share

Recommended Posts

Som overskriften lyder, så sker der ingenting (synes jeg).

Efter 6 måneders styrketræning synes jeg ikke rigtig, jeg kan se nogen forskel.

Det eneste sted, der er sket noget, er vægten - den er gået fra 69 kilogram til 74-75 kilogram.

Men jeg synes stadig mine arme er små og det føles som om, jeg ikke rigtig kan løfte noget tungere end i starten?

Hvad kan være galt?

Jeg spiser 6 gange dagligt, proteinrigt. Derudover bruger jeg fiskeolie og proteinpulver som kosttilskud.

Info:

18 år.

173 cm høj.

74-75 kg tung.

Edited by Christiiiian
Link to comment
Share on other sites

Snakker ikke kun om guns, snakker generelt. :)

Det er også mere bare for at vide, hvor lang tid der normalt går, før man kan se en forskel, osvosvosv.

Kost:

Morgenmad: Yoghurt el. havregryn med mælk, ingen sukker.

Formiddag: 2-3 skiver rugbrød med 1-2 skiver pålæg.

Middag: 2 skiver rugbrød, frugt.

Eftermiddag: Grovbrød i form af franskbrød og kakaomælk, 0,5%.

Aften: Kød, pasta - pasta suppleres nogle gange med en bøtte tun.

Inden jeg går i seng: En proteinshake.

Derudover spiser jeg 2-3 tabletter fiskeolie og en mineral gúld tablet om dagen.

Program, fullbody:

Bench press.

Incline Bench press.

Squat.

Deadlift.

Biceps Curl one hand.

Seated Low Row.

Pulldown.

Upright Row.

Kneeling Crunch.

:)

Link to comment
Share on other sites

Snakker ikke kun om guns, snakker generelt. :)

Det er også mere bare for at vide, hvor lang tid der normalt går, før man kan se en forskel, osvosvosv.

Kost:

Morgenmad: Yoghurt el. havregryn med mælk, ingen sukker.

Formiddag: 2-3 skiver rugbrød med 1-2 skiver pålæg.

Middag: 2 skiver rugbrød, frugt.

Eftermiddag: Grovbrød i form af franskbrød og kakaomælk, 0,5%.

Aften: Kød, pasta - pasta suppleres nogle gange med en bøtte tun.

Inden jeg går i seng: En proteinshake.

Derudover spiser jeg 2-3 tabletter fiskeolie og en mineral gúld tablet om dagen.

Program, fullbody:

Bench press.

Incline Bench press.

Squat.

Deadlift.

Biceps Curl one hand.

Seated Low Row.

Pulldown.

Upright Row.

Kneeling Crunch.

:)

Du er nødt til at angive hvor mange sæt og gentagelser du kører med. Det er klart du ikke ser den store fremgang, hvis du kun kører ét sæt med 5 gentagelser i hver øvelse, men det kan vi jo ikke sige noget om ud fra dine oplysninger.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg sige du har ret mange øvelser, hvis du ikke har trænet ret længe. En ulempe ved at have et program med mange øvelser er, at man kan tvinge sig selv til at tage lidt mindre vægt på for at kunne holde igennem hele træningen, da man ellers bliver for træt til de sidste øvelser. Det svarer i princippet til at gå lidt ned i belastning for at køre 15 gentagelser i stedet for 10, og så bevæger man sig jo mere over mod udholdenhedstræning end egentlig styrketræning... det giver ikke store guns :)

Du kunne for eksempel skifte mellem dine 2 row øvelser, så du kun tog en af dem hver gang og så den anden til næste træning. Selv har jeg et semi fullbody program, hvor jeg eksempelvis skifter mellem squat og dødløft fordi jeg ikke har plads til dem begge i programmet, men synes de er for vigtige til at udlade. Du kunne også prøve at gå efter 8 gentagelser i stedet for 10, og så smide lidt flere kilo på stængerne.

En anden vigtig ting er progression, jo stærkere du bliver jo flere kilo skal der på for at musklerne får nok modstand.

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

En anden vigtig ting er progression, jo stærkere du bliver jo flere kilo skal der på for at musklerne får nok modstand.

Lyder bekendt. Jeg tror, jeg vil gå efter 3x8 nu :).

men begrebet progression indenfor styrketræning - kan du uddybe det lidt? :)

Jeg har udeladt Seated Low Row de seneste par gange og kørt med lidt mere vægt i Upright Row.

Det skal så lige siges, at det er først den seneste månedstid, jeg er begyndt at køre dette program.

Tak :)

Link to comment
Share on other sites

Lyder bekendt. Jeg tror, jeg vil gå efter 3x8 nu :).

men begrebet progression indenfor styrketræning - kan du uddybe det lidt? :)

Jeg har udeladt Seated Low Row de seneste par gange og kørt med lidt mere vægt i Upright Row.

Det skal så lige siges, at det er først den seneste månedstid, jeg er begyndt at køre dette program.

Tak :)

Progression betyder sådan set bare, at kroppen tilvænner sig til den belastning du udsætter den for, og du skal derfor øge belastningen efterhånden som du bliver større. Når du starter med at træner kæmper du måske med 60 kilo i bænk, men efter noget tid kan du sagtens klare den belastning. Din krop har med andre ord tilvænnet sig den regelmæssige belastning, som du har udsat den for , og den har gjort det ved at øge din muskelmasse. Du er derfor nødt til at køre med 65-70 kilo frem over, for at udsætte kroppen for en stor nok belastning til at den reagerer med endnu mere muskelmasse. Senere vil også 70 kilo være for lidt, og du går så op til 75 for eksempel (aner ikke hvad du kan tage, men princippet er det samme uanset om du bænker 60 eller 110 kilo).

Eksemplet overfor er noget forsimplet, men det er hovedessensen i progression. For mere info kan du bare søge på nettet, http://www.healthfitness.com.au/articles/cardio/progression.html har eksempelvis en mere fyldestgørende gennemgang. Der er dog ingen grund til at gøre det mere avanceret end det er, bare sørg for at du smider flere kilo på efterhånden som du vokser. Hvis du kan tage 3x10 uden problemer, så sæt lidt mere på stangen så du kæmper med at komme op på de 10. Pas på med at komme for meget på, du skulle gerne kunne tage i hvert fald 8 gentagelser. Den hurtigste vej til skader og forkert teknik er folk, der synes det ser macho ud med rigtig mange kilo på, men du lyder nu også mere fornuftig end det. Realiteten er som oftest at resten af centret er skide ligeglade med hvad du ligger og roder med, da de har travlt med at fokusere på det de er der for: dem selv.

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

Teddy - nu hvor jeg har læst noget omkring styrke og kost, vil du så sige - ud fra hvad der står på linket - at jeg bare skal tage mig god tid og sætte mig nogle mål? :)

Jeg mener du skal finde et program der fokuserer på en håndfuld øvelser, få en masse vægt på i de forskellige øvelser(med tiden) og få styr på kosten og spis MEGET.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du skal finde et program der fokuserer på en håndfuld øvelser, få en masse vægt på i de forskellige øvelser(med tiden) og få styr på kosten og spis MEGET.

Jeg spiser rigtig meget! Hver 3-4 time cirka og mange proteiner og en del kuldrater til energien til musklerne.

DeerInHeadlights - tak for lidt information. :)

Jeg kæmper som regel med at tage rep. 9-10 ved hvert sæt og det gjorde jeg også i går, da jeg var nede at løfte nogle tunge vægte. Jeg smider ikke uhensigmæssig mange kilo på stængerne - jeg smider det på jeg kan tage og jeg forhører mig også på Internettet ved hjælp af videoer, m.m. til folk, om hvordan man skal gøre ved den enkelte øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Det skal siges at man ikke kan fortælle hvordan man skal gøre, og hvad man skal spise, da INGEN har det samme DNA som andre. Hos nogle virker det bedre at lave forskellige øvelser, på andre ses det mere osv.

Jeg har trænet i et år nu, jeg har været enormt spinkel, jeg vejede 52 kg, nu på et år vejer jeg 63 kg. Det syntes jeg selv er godt klaret, det kan ses, men man kan ikke se at jeg træner.

Det er forskelligt, og Chrisitan, det kan godt være at det kommer til at tage tid for dig at "vokse" dig stor, ligesom mange andre.

Prøv dig frem med forskellige øvelser, for i mine ører, lyder det helt klart som en god kost du har gang i, men tror mere det er træningen der kniber lidt.

Link to comment
Share on other sites

Det skal siges at man ikke kan fortælle hvordan man skal gøre, og hvad man skal spise, da INGEN har det samme DNA som andre. Hos nogle virker det bedre at lave forskellige øvelser, på andre ses det mere osv.

Jo det kan man sagtens. :smile:

Basisøvelser og tung træning med en god kost virker på alle nybegyndere.

Link to comment
Share on other sites

Det skal siges at man ikke kan fortælle hvordan man skal gøre, og hvad man skal spise, da INGEN har det samme DNA som andre. Hos nogle virker det bedre at lave forskellige øvelser, på andre ses det mere osv.

Og så lige for at fluekneppe helt vildt, så kan man faktisk godt have samme DNA som en anden person :smile:

Men som T også siger er mennesker rent fysiologisk meget ens. De små forskelle viser sig først, når man kommer op omkring elite niveau.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share