Tragedie i cykelsporten


Squatfather
 Share

Recommended Posts

Hvor tragisk det end er, så må man undre sig hvordan en topidrætsmand kan dø af hjerteproblemer som 33-årig, hvis han ikke har taget doping i en eller anden form.

Ville du have draget samme konklusion, hvis det var en af de åh-så-søde-og-naturlige hunboldtøser, der var tale om B)

Ziggymund :wave:

PS. Nej, jeg hverken kan eller vil udelukke, at for meget krudt er årsagen

Link to comment
Share on other sites

Manden er knapt nok død inden folk begynder at drage konklusioner om dopingmisbrug. Det kan godt nok ikke udelukkes, men det kan jo også skyldes andre ting. Feks. en medfødt hjertefejl eller et for stort hjerte.

Det sker jo også at såkaldte "almindlige menesker" dør af hjerteproblemer i den alder.

Link to comment
Share on other sites

Hvad jeg synes der er sjovt i denne sammenhæng er, at der efterhånden er mange cykleryttere der har lidt samme skæbne.

Men ok det er også svært at holde sig i live når man har en hvilepuls på 30-40 stk og koagulationsfaktor på max (som regel grundet EPO) - 2 ting som ikke fungere så godt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Hvad jeg synes der er sjovt i denne sammenhæng er, at der efterhånden er mange cykleryttere der har lidt samme skæbne.

I starten af 90'erne var der 10-12 sørgelige tilfælde blandt hollandske og/eller belgiske amatørryttere hvis død blev sat i forbindelse med EPO-misbrug.

Men udover dem, så kan jeg ikke lige komme i tanke om dødstilfælde inden for cykelsporten, der kan ledes tilbage til hjerteproblemer/doping de senere år, (udover et dansk tilfælde - men det blev aldrig bekræftet at der var krudt involveret). Dog mener jeg svagt at kunne huske noget om enten en spanier eller italiener, der døde af hjerteproblemer for et par år siden, men jeg er ikke sikker.

Kan du ikke lige for en god ordens skyld komme med nogle af navnene på "de mange cykelryttere der har lidt samme skæbne" ? Dels for genoplive min hukommelse, dels for at undgå at vi ikke uden plausibel dækning udskriger EPO som værende skyld i det ene dødsfald efter det andet inden for cykelsporten.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Min (ikke helt dokumenterede) holdning og tro er, at de fleste (læs alle) professionelle cykelryttere er dopede på en eller anden måde. Måske ved de det ikke selv 100% da det er holdlæger og individuelle læger der styrer det.

Men samtidig er de nok ikke i den største risikogruppe, da alt netop er kontrolleret af læger der ved hvad de har med at gøre - og hvordan det sløres ;)

Nej ungdomsryttere og dem der cykler lige under profferne er nok i større risiko - de tager meget af det samme - uden det er individuelt tilpasset...

Jeg ved at det ikke er bevist... men helt ved siden af tror jeg heller ikke det er.

Forøvrigt sørgeligt med et dødsfald i 33 års alderen - og så af en stor sportsmand... Selvfølgelig skal man ikke dømme folk unden der foreligger beviser for doping - men jeg er dog enig i at det er bemærkelsesværdigt at flere personer, der netop lever af at deres fysiske form er optimal, dør i så ung alder.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrigt sørgeligt med et dødsfald i 33 års alderen - og så af en stor sportsmand...

Zanette opnåede i sin karriere 2 etapesejre i Giroen, så han var uden tvivl en stor sportsmand. Jeg kommer til at savne ham på TV-transmissionerne fra de store løb. Fassa Bortolo har været et af mine favorithold de seneste år, jeg håber inderligt at hans kolegaer på holdet kan komme videre efter dette chok.

Link to comment
Share on other sites

Holdkæft hvor er jeg træt af folk der så straks en cykelrytter lider en mærkelig død, siger doping doping, ja, det er sandsynligt, men ikke bevist.

Et familie medlem der kun dyrkede cykling som hobby, har senere fået hjerteproblemer. Og når man tænker på at en prof. cykelrytter kører 30000-40000 km om året, træner 3-4 timer dagligt. Så kan det da ikke overraske nogen at deres hvilepuls bliver så lav.

Derudover er de folk der bliver proffesionelle cykelrytter, ikke bare nogle der har trænet hårdt i mange år. Men også folk der er genetisk disponeret for at blive cykelrytter. F.eks. ved at have en lav hvilepuls eller en høj iltoptagelse.

Det er til at blive syg at sådan noget vås med doping og bla bla bla, :(

Link to comment
Share on other sites

Kan det lade sig gøre at finde noget statistik på hvor mange "almindelige" personer, der dør i den alder (f.eks. 30-40 årige) af hjerteproblemer?

Og så vil jeg lige tilføje, at jeg konkludere ikke, at der er tale om doping. Jeg synes bare det er meget mistænkeligt. Det er vel tilladt at mistænke noget, selvom der ikke er bevist hverken det ene eller det andet ;)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Kan det lade sig gøre at finde noget statistik på hvor mange "almindelige" personer, der dør i den alder (f.eks. 30-40 årige) af hjerteproblemer?

Hvis du havde læst mit indlæg så påpeger jeg faktisk at der muligvis er en stigning i antallet af hjerteproblemer, hos folk der dyrker cykling uden at bruge doping.

Edited by Tube
Link to comment
Share on other sites

Hej

Inden vi kommer alle der har en lav hvilepuls og en høj iltoptagelseshastighed i risikogruppe så er det da rigtigt at du (Tube) påpeger at der måske er en sammenhæng. MEN det er altså ikke nok at kende en person der har fået problemer med hjertet og har cyklet til at drage en sådan konklusion....

Rygtet siger at Bjørn Borg havde en hvilepuls på 28 da han var på toppen og det virker ikke sandsynligt at dette skulle være fremkommet ved kunstig hjælp til at forbedre iltoptagelseshastigheden.

Jeg tilslutter mig forøvrigt helt klart 'Brainrod' men vil da gerne ligge lidt mere vægt på at vi da (vist) stadigvæk i Danmark er uskyldig til det modsatte er bevist. Dette synes ikke at gælde for cykelryttere.

Jeg medgiver at mange cykelryttere sandsynligvis befinder sig i en form for gråzone angående hvilke 'vitaminer' de indtager. Dette synes jeg foreksempel Brian Holm kommer meget godt ind på i sin bog. Han ser det selvfølgelig fra cykelrytterens side, MEN hvis man læser Møllers 'dopingdjævlen' så får også et meget godt indblik i denne problematik. Og Møller er jo ikke kendt for den mindst kritiske.

Doping eller ej må manden hvile i fred.

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Inden vi kommer alle der har en lav hvilepuls og en høj iltoptagelseshastighed i risikogruppe så er det da rigtigt at du (Tube) påpeger at der måske er en sammenhæng. MEN det er altså ikke nok at kende en person der har fået problemer med hjertet og har cyklet til at drage en sådan konklusion....

Jeg prøver da så langt fra at kende ham skyldig. Jeg mener bare at den påvirkning som en cykelrytter udsætter sig selv for, er måske grunden til at der er flere hjerteproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Zanette døde af naturlige årsager

Fassa Bortolo rytter Denis Zanettes død fredag skyldes ikke doping, viste tirsdagens obduktion af italieneren. Zanette led af en hjertesygdom, som kun kunne være opdaget ved en grundig undersøgelse. Sygdommen var desuden forværret af en alvorlig bronchitis infektion.

http://www.cyclingworld.dk/

Så kunne man godt tænke sig at Ekstrabladet gad at skrive lidt om det også istedet for artiklen:

Rytterne dør før de er 50
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=190034

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share