Hvad er sundhedsbølgen? - Altså sådan rigtigt..


dhestbech
 Share

Recommended Posts

Som titlen fortæller mangler jeg svar på et spørgsmål.. Hvad er sundhedsbølgen? :blink:

Altså jo, det er jo den der er medskyldig i at vi dyrker motion som aldrig før, at vi spiser i og åh så sundt osv. - det er jeg med på, men hvorfor står det ikke skrevet ned nogen steder?

Jeg er i gang med et eksamensprojekt, hvor jeg har stillet mig selv den opgave, at finde ud af hvad sundhedsbølgen er - de første kilder, der snakker om sundhedsbølgen er fra 1990, hvor det allerede lyder, som om det er noget alle ved hvad er..

Nogen der kan hjælpe, jeg er ved at køre flad i at alle taler om den, men ingen ved hvad det er.. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Du begår en kategorifejl (klassisk fejlslutning). Lad mig illustrere ved et eksempel: En udenlandsk turist vises rundt på et universitet. Han ser biblioteket, en række forelæsningslokaler, kantinen, fredagsvaren, studenterhuset osv. Da rundvisningen er færdig, spøger han: "Det er meget fint, men hvor er universitetet? Han har ikke forstået, at universitetet netop er de elementer, han lige har set.

Sundhedsbølgen er netop det, at vi spiser sundere, får træningslokaler på vores arbejder, går på damebladskure, forbyder rygning på offentlige pladser i stigende grad og listen fortsætter. Undersøg dette i form af en analyse af de bagvedliggende fænomener. Mit forslag til en listig pointe: hvad med det åndelige? Glemmes det i vores stræben efter fysisk Gesundheit.

Held og lykke med det.

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

Tjek Instituttet for Fremtidsforskning, link: http://www.cifs.dk/s...p?id=1327&lng=1

Scroll lidt ned på siden, hvor der står noget om sundhedsbølgen.

Efter min opfattelse hænger begrebet meget sammen med både samfundets normer om at påvirke borgerne til sund levevis, dvs. antirygning, antifedme mv. og den enkelte persons ønske om at styre sin levevis i retning mod et langt og sundt liv. Det handler meget om KONTROL - både med kroppen og det mentale velbefindende igennem mad, motion, coaching, interesser mv.

Hvor man tidligere accepterede kroppens forfald og accepterede nogle ret normfaste rammer for, hvordan man så ud og agerede i forskellige livsfaser, så er sundhedsbølgen i virkeligheden det modsatte. Moderne mennesker vil IKKE acceptere kroppens forfald eller normer for, hvordan man agerer og ser ud i en bestemt livsfase. Det er så ironisk nok blevet en ny norm. Hele raw food-konceptet er et glimrende eksempel på sundhedsbølgen.

Fitnessindustrien, der begyndte i slutfirserne (og som var slået igennem i USA cirka ti år før) var vel det første udtryk for sundhedsbølgen, der for alvor slog igennem her i DK.

Industrien har så løbende prøvet at tjene penge på sundhedsbølgen. Functional food er det seneste eksempel. Alle fabrikanterne af sportsudstyr gør sig også store anstrengelser for at finde nye måder at tjene penge på tendensen.

EDIT: Som Paven også skriver, så er sundhedsbølgen ikke et samlet "koncept" men et udtryk for en lang række tendenser, både i lovgivning, livsstil og kultur.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share