isteen Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Skal man fx justere sine gearskiftere alene, kommer man hurtigt til at mangle en arm eller to, i hvert fald hvis man gør det mens man holder stille.Jeg er absolut nybegynder, og har en ny cykel, der skal have justeret gearskiftet.Hvad gør I?Hænger den op i loftet - bruger en stander - eller andet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnumIs Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 En stander skal være af god kvaliet, brug gerne et par kæder/snore med kroge til at hænge cyklen op når du skal pusle om den. Men den behøves nu ikke.På en ny cykel - delvis samlet? ellers klarer cykelhandleren den for dig ...Du skriver ikke hvilket gear du har på din ny cykel. Landevejs skal som sådan ikke justeres, der sidder en skrue, hvor du kan indstille max indv/udv så kæden ikke hopper af klingen/kransen. Stil dem som du middelbart mener ser rigtig ud, og kør nogle omgange mens du skrifter hhv foran og bagpå - kør en kort tur med en skruetrækker i baglommen, og tjek indstillingen. Ta den evt med på de første ture til du er sikker.På indvendige gear er der forskellige skruer der bestemmer længden af kablet og dermed gearet. Der er sikkert et mærke, hvor du skal stille gearet først.Husk kablerne blive "slappe" i sommervarmen og efter en tids brug - hold din cykel trimmet hele tiden.Find evt en god bog om cykler/cykling på biblioteket. God fornøjelse med din nye cykel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nips Posted July 29, 2010 Report Share Posted July 29, 2010 Vil lige smide en anbefaling af http://www.cykeltutor.dk/ som har hjulpet mig som absolut nybegynder på landevejene med alt fra påsætning af styrbånd ( ) til justering af gear. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted August 12, 2010 Report Share Posted August 12, 2010 Husk også at der på flere systemer sidder en "barrel adjuster", som lader dig stramme eller løsne kablet så du får den perfekte indstilling. Én ting er at du får justeret gearene ved limitskruerne(High og low), det vigtigste er at kabelstramningen er den rigtige.Limitskruerne justerer man faktisk kun deres mulige vandring, dvs. at hvis kablet ikke er stramt nok, så kan du have justeret den så meget at den principielt kan gå ind i baghjulet - men ikke vil gøre det fordi kablet ikke kan trække den så langt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.