Full Body træning


Julle11
 Share

Recommended Posts

Jeg havde for et par dage siden lagt mit spilt program ind til diskusion, og jeg fik en hel del response. Mange var skeptiske over for split, og anbefalede full Body programmet.

Jeg er lidt tændt på at prøve det, men synes ikke jeg fik nogle konkrete programmer. Så kom med jeres forslag til et full body program..

Link to comment
Share on other sites

Julle11 -> Vi er lidt hårde på MOL nogengange. :) Det er ikke altid vi "gider" lægge et færdigtsyet program ud til dem, der efterspørge det. Istedet er vi langt mere glad for, at personen, der vil have lagt et program, selv skal sammenstykke det (ud fra bl.a. alle de andre tråde, der om programmer), fremlægge det i tråden, hvorefter MOLboere gerne vil kommenterer/rette det. Hvorfor? Jo, specielt af to årsager:

1. Lærdom:

Man får altid den bedste træning ved at forstå sammenhængen i det man træner - ikke ved at blive dikteret det. Ved at blive tvunget til at læse tråde om det (og kigge på MOLs forside) og også læse alle kommentarene til disse, vil man hurtigt/langsomt forstå, hvordan og hvorfor programmer er opbygget som de er. Denne lærdom skulle både være fordelagtig mht. motivation for og kendskab til sin træning.

2. Ikke reaktionært:

Selvfølgelig er der programmer som generelt er "bedre" end andre. Og selvfølgelig er der "skoler" (skoler = f.eks. HST, Sheiko, Hartfield osv), der tilsiger et program, andre skoler et andet osv. Ligeså selvfølgeligt er det, at de fleste MOLboeres programmer (inden for den "skole" de følger) har programmer der minder meget om hinanden.

Derfor vil udgangspunktet for et givet program også være nogenlunde det samme hver gang. Derfor kunne man hver gang, der kom en tråd som denne (og dem er der mange af ;) ), jo blot opliste de 10 mest typiske "MOL-programmer" vi har, og så var den prut slået. Men jeg (og andre, tror jeg) er ikke så begejstret for dette. Det medfører nemlig hurtig en reaktinær holdning til programlægningen, hvor et givet program gøres næsten ufejlbarligt - og hvor alle andre programmer er tåbelige. Dette er ikke en heldig hypotetisk udvikling - så den skal holdes mest muligt nede.

En anden meget vigtig detalje vedrørende programlægningen er den personlige smag. De fleste har simpelthen øvelser de hader og øvelser de elsker. Dette er (med måde) helt okay, og de fleste programmer har en rimelig fleksibilitet mht. hvilke øvelser man kan proppe på programmet - det simpelthen fordi mange øvelser overlapper hinanden i funktion og resultat. Derfor kan man jo sagtens selv starte med at lægge et program, hvor man har undladt sine hadeøvelser og indsat sine ønskeøvelser.

Så Julle11, kom selv med et programforslag (efter du har set nogen tråde igennem), og så skal vi gerne komme med kommentarer.

PS: Siger jarvig13, der fik et helt færdigtsyet fullbody-program af xax - sssssssss, dette læste du ikke :lol:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne tilslutte mig det Jarvig siger... kanon skrevet Jarvig :a-okhand:

Julle11--> Jeg har prøvet at lede efter det split-program du siger du har postet men kan ikke finde det... grunden er at jeg gerne vil vide hvad formålet med din træning er??? træner du for hypertrofi (muskelmasse), funktionel styrke, en blanding eller for ganske alm velvære??? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jan> Er det noget meget slemt Jarvig har skrevet? Jeg er da klart enig med ham, synes også det er lidt til grin at blive ved med at kaste et færdiglavet program efter alle dem der opdager mol. Det ville være federe hvis folk generelt lige tog sig tid til at kigge lidt rundt på siden inden, der ligger jo en god del programmer rundt omkring på mol efterhånden. Men når de så har tænkt sig den smule om, så vil jeg meget gerne forsøge at hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har IKKE taget stilling til det Jarvig har skrevet (jeg er faktisk ret enig i det ;) ) det jeg har taget stilling er hans ordvalg, "VI på MOL" .

Pointen er at Jarvig ikke kan udtale sig på andre end egne vegne, for udenforstående (nye medlemmer) ser det ud som om at han er en slags talsmand for "det samlede MOL "

Mere er der som ikke i det.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Julle11 er jo ikke den første der har stillet det spørgsmål, og langt de fleste før ham har fået det svar som Jarvig gav denne gang, så i dette tilfælde vil jeg godt mene at han kan tale på en meget stor del mol's vegne. Hvis det havde været et mere kontroversielt emne ville jeg give dig helt ret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share