BB vs styrkeløfter


Guest Voravong
 Share

Recommended Posts

Guest Voravong

Ja, ja jeg véd godt det her indlæg er totalt hen i vejret. MEN....ikke desto mindre har jeg undret mig lidt over fysikken hos henholdsvis styrkeløftere og BB'er.

Hvis vi holder os til folk af begge katagorier som gør det clean. Umiddelbart virker det på mig som om at styrkeløftere faktisk er langt mere muskeløse end BB'er. Puha, den kommer til at give nogen tæsk den udtalelse.

BB'er bruger en hulens tid på pyntearbejde (inkl. mig selv tidligere) hvorimod styrkeløftere bare gør alt hvad de kan for at løfte så tungt som muligt, uden tanke for deres æstetiske fremtoning. På trods af dét, når jeg sidder og kigger billeder igennem, så SER styrkeløfterne altså ofte mere muskuløse og imponerende ud. Bare prøv at se Tue Bjørn's billede i hans log, hvis I er uenige med mig. Og han vejer vel og mærke under 75 kg.

Er det bare mig, eller.......

Måske skulle jeg også bare få mig noget søvn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Tak, tak :lol: -_- -_- -_-

Derudover - så er spørgsmålet faktisk temmelig seriøst. Jeg mener det faktisk. At I så virkelig mener det oprigtigt når I råder mig til søvn er en anden side af sagen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jamen hvad er det for nogle billeder du snakker om?

Er det her på MOL eller ude i den vide verden?

Hvis det er avataren i Tue Bjørns log du snakker om, så ser han da fint markeret ud osv, men det er da rimelig svært at danne sig et indtryk om det æstetiske i hans krop, da han er midt i et dødløft.

Ellers synes jeg da ikke jeg har set billeder på MOL af æstetiske SL'ere??

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Jamen hvad er det for nogle billeder du snakker om?

Er det her på MOL eller ude i den vide verden?

Hvis det er avataren i Tue Bjørns log du snakker om, så ser han da fint markeret ud osv, men det er da rimelig svært at danne sig et indtryk om det æstetiske i hans krop, da han er midt i et dødløft.

Ellers synes jeg da ikke jeg har set billeder på MOL af æstetiske SL'ere??

Jeg snakker generelt om billeder fra den store vide verden. Tue Bjørn's billede her på MOL var egentlig blot fordi det var hér. Og så syntes jeg det var et godt eksempel, selv om du naturligvis har fuldstændig ret i, at det ikke lige er til at vurdere det æstetiske i hans fysik under et dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Så kom med nogle billeder, så vi kan bedømme - det gør det også lidt mere spændende

Damn you Simondj. ;)

Snatch - sekvens

Deadlift

Endnu et deadlift

Véd sq ikke rigtig hvad man skal kalde dét her

En kvindelig styrkeløfter - Priscilla Ribic Prøv lige at tjekke hendes overarme. :o

Okay - det er ikke jordens bedste billeder når man skal vurdere deres fysik. Men stadig vil jeg mene at hvis de gutter (og gutinder), cuttede, tog en frygtelig masse sol og øvede posering. Så ville de være en del mere imponerende end størstedelen af clean bodybuildere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte om noget østeuropæisk research der indikerede, at folk der træner med høj intensitet og lave reps kan se mere "kompakte" ud, end folk der udelukkende pumper på høj-reps. Det var noget med densiteten af musklerne. Proteinmængden i musklerne skulle efter sigende være højere hos lav-reppere. Jeg ved ikke om der er noget hold i det ?

Link to comment
Share on other sites

Okay - det er ikke jordens bedste billeder når man skal vurdere deres fysik. Men stadig vil jeg mene at hvis de gutter (og gutinder), cuttede, tog en frygtelig masse sol og øvede posering. Så ville de være en del mere imponerende end størstedelen af clean bodybuildere.

det kan for så vidt godt være rigtigt, men det med at cutte fedtet væk er ikke noget man bare lige gør. Jeg har ført set styrkeløftere som "bare" lige ville cutte ned til sub-10% - det er nemmere sagt end gjort :teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

Okay - det er ikke jordens bedste billeder når man skal vurdere deres fysik. Men stadig vil jeg mene at hvis de gutter (og gutinder), cuttede, tog en frygtelig masse sol og øvede posering. Så ville de være en del mere imponerende end størstedelen af clean bodybuildere.

Hvis og hvis :lol: Og du har helt ret i at de billeder ikke er særlig gode til at vurdere deres æstetik ;) Ingen tvivl om at de massive at se på, men æstetik handler ikke kun om muskelmasse. Der skal være sammenhæng i proportionerne, sammenhæng i symmetrien udover at massen og fedt% skal være iorden. Symmetri og proportioner er svære at vurdere nøjagtigt, når en person ikke poserer. Når poseringer udføres ser man klart hvilke områder der ikke lever op til helheden.

Og så lige en yderligere kommentar. Hvordan kan du vide om de SL'ere som du linker til er clean?

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Og så lige en yderligere kommentar. Hvordan kan du vide om de SL'ere som du linker til er clean?

Det kan jeg naturligvis heller ikke. Men nu er det ikke fordi der er specielt mange penge at hente i SL. Desuden forsøger mange af dem konstant af holde sig i en bestemt vægtklasse, hvilket AAS ikke ligefrem fordrer.

Det er jo i øvrigt deres maks LØFT i FORHOLD til deres vægtklasse der tæller. Ikke størrelsen på deres muskler.

Men man kan selvfølgelig aldrig vide. Naturligvis kan AAS i særdeleshed benyttes til at øge styrken.

Men undskyld; jeg er LIDT træt af, at hver gang nogle er en lille smule massive, bliver der skreget AAS. Under 2. verdenskrig behøvede en dansk pige blot at prutte i retning af en tysk soldat for at opnå den tvivlsomme ære at blive kaldt "feltmadras", "tyskerluder" og alt muligt andet. Ligeledes med vægttræning. Er du halvstor, så tager du nok noget.

Link to comment
Share on other sites

Men undskyld; jeg er LIDT træt af, at hver gang nogle er en lille smule massive, bliver der skreget AAS. Under 2. verdenskrig behøvede en dansk pige blot at prutte i retning af en tysk soldat for at opnå den tvivlsomme ære at blive kaldt "feltmadras", "tyskerluder" og alt muligt andet. Ligeledes med vægttræning. Er du halvstor, så tager du nok noget.
Jamen det er da også fair nok :)
Det kan jeg naturligvis heller ikke. Men nu er det ikke fordi der er specielt mange penge at hente i SL.

LOOL det er der vist heller ikke i BB, for andet end en håndfuld professionelle. Det er vist et fåtal amatører, der tjener noget som helst på deres sport.

Her er fx en. Der er vist mere æstetik for pengene her ;)

post-5-1042981029.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Det kan jeg naturligvis heller ikke. Men nu er det ikke fordi der er specielt mange penge at hente i SL.

LOOL det er der vist heller ikke i BB, for andet end en håndfuld professionelle. Det er vist et fåtal amatører, der tjener noget som helst på deres sport.

Her er fx en. Der er vist mere æstetik for pengene her ;)

Helt enig. Men det er nu svært som styrkeløfter, at tjene penge ved nogen som helst konkurrencer, gæsteposeringer, medvirken i blade og magasiner. I bodybuilding giver jeg dig ret i at der er MEGET få der kan leve af det. Ikke desto mindre er der nogle få der tjener rigtig mange penge. Og det er dét der for rigtig mange gør det værd at bruge AAS.

Af alle de mennesker der tager til Hollywood er det jo heller ikke andet end en brøkdel der nogensinde kommer til at tjene penge på det. Men muligheden er der, og for mange er det nok.

Indenfor styrkeløft er det ret nemt. Der ER ingen penge.

Edited by Voravong
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke man kan gøre AS brug op ift potentielle pengepræmier. Hvis det var tilfældet, ville hverken SL'ere, VL'ere eller BB'ere bruge AS i noget videre omfang. Istedet ville de pengestærke sportsgrene være proppet med AS brugere (det er de sikkert også <_< )

Jeg tror snarere det er et ønske om at være den bedste uanset omkostningerne der får folk til at bruge AS. Der er jo ingen der deltager i fx DM i BB, der har nogen realistiske forestillinger om at kunne tjene penge på at dyrke BB.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Jeg tror ikke man kan gøre AS brug op ift potentielle pengepræmier.

NEJ - ikke alene. Hvis det var så sort/hvidt ville der jo heller ikke være nogen 17-årige der lige skulle være fit til sommerferien der ville benytte sig af det.

Men en styrkeløfter i 75-kg-klassen som vejer lige under 75 kg, ham kan det sq ikke betale sig for. Så skal det da være for at gå op i en højere klasse, men det er jo heller ikke altid en fordel.

Men jeg vil give dig ret i at selvfølgelig florerer der også AAS indenfor styrkeløft. Der er bare mange af tidligere nævnte årsager til, at det er langt nemmere at finde en clean styrkeløfter end en clean bodybuilder.

Link to comment
Share on other sites

Men en styrkeløfter i 75-kg-klassen som vejer lige under 75 kg, ham kan det sq ikke betale sig for. Så skal det da være for at gå op i en højere klasse, men det er jo heller ikke altid en fordel.
Det er heller ikke alt AS der giver stor vægtøgning. Der findes også AS, som ikke giver den store massegevinst, men istedet øger restitutionsevnen og gør brugeren mere "tændt".
Men jeg vil give dig ret i at selvfølgelig florerer der også AAS indenfor styrkeløft. Der er bare mange af tidligere nævnte årsager til, at det er langt nemmere at finde en clean styrkeløfter end en clean bodybuilder.

Måske i Norden, men går vi udenfor vores egen lille andedam, tror jeg de er mere eller mindre lige gode om at bruge AS og andet habengut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share