Proteinpulver


Kermit
 Share

Recommended Posts

Lidt baggrundsinfo:

Jeg er 25 år gammel, 178 cm høj, vægt lige omkring de 70 kg. Er forholdsvis bredskuldret. Jeg har de sidste 3-4 år cyklet en del(4-5000 km om året), og har kørt en del forskellige løb. Min træning har haft fokus på cyklingen, men jeg er nu nået et niveau hvor min vægt er kommet så langt ned, at mine muskler ligesom er fulgt med. Det betyder at jeg efterhånden bliver noget mere presset når vi kører i vind, eller når det er fladt, samtidig med at min accelerationsevne er faldet en smule grundet den lavere vægt - færre muskler. Anywho, jeg har meldt mig ind i et fitness center og skal igang med noget styrketræning, for bl.a. at øge muskelmassen i benene, men også give noget ekstra på overkroppen hvor især ryg, mave, bryst og arme trænger til en omgang. I den forbindelse har jeg læst lidt om at det er en god idé at få protein i kroppen, da det trods alt hjælper med musklerne.

Almindelig kost ville selvfølgelig være det nemmeste, men jeg spiser generelt ikke så forfærdeligt meget, så et proteintilskud kunne være løsninger. Men hvad i alverden skal man vælge?

Synes godt nok det er en jungle, men har da fundet frem til at jeg skal have det der hedder Valle/Whey protein. Så kommer næste udfordring så: Hvilket mærke giver bedst bang for the buck? Har kig på følgende:

Viking Protein - Koster 599,- for 5 kg. Lader til at være 80% protein på 100 gram.

Viking Isolat - Koster 399,- for 2 kg. Men har så 87,5% protein pr. 100 gram.

Bodylab Whey 95 - Koster 479,- for 2 kg. Lidt misvisende navn da det indeholder 90% protein. Har dog læst et par steder at det skulle være et godt mærke?

Men så læste jeg også lige en test, hvor der var en der skrev at det kunne betale sig at købe det i England. Han havde selv købt det der hedder Optimum som han anbefalede meget kraftigt:

Optimum Health - Ultimate Whey Protein - Ca. 230,- for 2,25 kg! Skulle smage godt, og have god virkning. Derudover et pænt proteinniveau.

Nogen der der kan hjælpe lidt her? :crazy:

Træningsplanen er pt således:

Mandag: Styrketræning

Tirsdag: Cykling

Onsdag: Styrketræning

Torsdag: Cykling

Fredag: Styrketræning

Lørdag: Fri

Søndag: Cykling

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit primære mål er at blive rigtig god til at cykle, vil jeg mene at 3*styrketræning pr. uge er at skyde over målet. Problemet er, at du spiser for lidt. Proteinpulveret kan godt hjælpe dig lidt på vej, idet flydende kalorier ryger let ned, men selv et stort scoop vil ikke bidrage med meget mere end 200 kalorier. Du kan sagtens indtage prots efter træning, du skal bare være bevidst om, at de ikke alene får dig til at øge din muskelmasse. Du skal som sagt forhøje dit kalorieindtag: Den nemmeste løsning er at spise mere fedt og mindre mad med høj volumen ala grøntsager, frugt o. lign.

Mht. valg af mærke går jeg altid efter det billigste pulver og jeg bestiller også mit fra England. Sammenlignet med Maxim og Bodylab synes jeg, at smagen er en smule ringere, men næringsindholdet er så godt som det samme og prisen er så meget lavere, at det gør det helt op for de få mangler.

Good luck. (:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du behøver proteintilskud, medmindre din øvrige kost er decideret proteinfattig. Spis nok til at du kan vokse og du vil normalt ha protein nok. Det at udholdenhedstræne og styrketræne samtidigt har i øvrigt ofte en hæmmende effekt på muskeludviklingen.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share