Intervaltræning for begyndere


Grønært
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg vil høre, om der er nogen tommelfingerregel for, hvornår man er i god nok form til at starte med at løbe intervaltræning? Fx når man kan løbe et bestemt antal km eller når man har løbet x antal mdr?

Jeg har været i gang med løbetræning i 1½ måned, så jeg er klar over, at det er for tidligt endnu (jeg følger dette løbeprogram (http://www.motion-online.dk/konditionstraening/kondition_-_artikler/loebeprogram_for_begyndere/ ), men jeg er meget ivrig efter at komme i gang.

/Grønært

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om der som sådan er en formel for hvornår man kan begynde på intervaltræning. Det kommer jo også an på hvilken form for interval træning du ønsker at lave. Hvis det er længere intervaller med knap så høj intensitet, så kan du sagtens gøre det allerede nu. Er det kortere intervaller hvor du giver den fuld æde, så skal kroppen lige vænnes til at arbejde da du udsætter den for et gevaldigt pulsspring, og en større belastning af kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Der er jo ingen decideret tommelfingerregel, da der jo er mange forskellige faktorer som spiller ind, men du kan som godt forsøge dig allerede nu med de lidt længere intervaller (som Kermit også skriver), men i starten bør du nok lige holde lidt igen med intensiteten og derefter stille og roligt bygge mere på. :superman:

Men husk altid at lytte til kroppen! Hvis du får ondt af det eller begyndene overbelastningsskader så hellere stop med det samme end blive ved.

Link to comment
Share on other sites

Der er vel en slags tommelfinger regel der hedder "distance før tempo", men det er lidt svært præcist at sige hvor meget distance du skal have tilbagelagt.

Men det handler vel om at have opbygget en tilpas grundform hvor man fx uden de store problemer kan løbe en 25-30 km om ugen, og hvor sener og led har vænnet sig til belastningen. Husk at konditionen altid forbedres hurtigere end sener og led følger med. Derfor er det ofte fristende at øge tempoet og distancen, men det kan hurtigt gå hen og give skader - skrevet af en der kender det på egen krop :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share