DGI gør det igen!


Blackmoore
 Share

Recommended Posts

i DGI's nyeste nummer af udspil er der en lang artikel om doping:

http://www.e-pages.dk/dgi/2024378895/12

problemet er ikke at der tales om væksthormon med mere, men at der flere gange snakke som det i samme sætning som kreatin og protein.

Det er DGI der også har stået i spidsen for "tunge vægte ud af centrene" kampagnerne.

men prøv selv at læse hvad en af danmarks mest indflydelsesrige foreninger inden for sporten mener!

Link to comment
Share on other sites

Av av av, min hjerne gør ondt efter den gang pure nonsens og urban legend artikel. Jeg håber at det får konsekvenser for DGI at nævne bodylab og getbig i doping sammenhæng. Anaboler i proteinpulver? Det minder mig om den Anden sketsch om dope i hans øl.

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Det næste bliver vel, at `Fitnessbrugere bør være opmærksomme på faren ved at indtage proteinrige fødevarer, der ofte markedsføres under navne som `kalkun´, `kyllingefillet´ eller `hønseæg´, da disse fødevarer i stor udstrækning indtages af bodybuildere, og derfor kan føre til brug af doping-stoffer´.

Efterhånden er det sådan, at man skal gå uden om de centre, der hører under DGI, hvis man vil undgå at blive skør i knolden af deres imbecile præk.

Nej til roids, men så sandelig også nej til DGI´s hjernedøde formynderi.

Link to comment
Share on other sites

Utroligt dårlig artikel, der slynger om sig med udokumenterede påstande og fejlslutninger omkring ting der ikke hænger sammen. Artiklen kunne fint have været skrevet omkring det enorme misbrug af steroider der faktisk finder sted, men at lave den komplet irrelevante sammenblanding med proteinpulver er direkte tåbeligt.

Link to comment
Share on other sites

"Dopingbrugerne ødelægger det ikke alene for sig selv. De skaber også store problemer for kærester og pårørende, når de optræder med uligevægtigt humør præget af agressivitet."

Epic lulz.

Den fremragende artikel minder mig om denne fremragende video med Ben Affleck på steroider.

Edited by Johnny Bravo
Link to comment
Share on other sites

Når jeg er færdig med at græmmes over indholdet af artiklen afløses jeg af det naturlige spørgsmål:

"Er der interessenter, der kan give input og kommentarer til en sådan artikel?"

Eller er DGI's ord bare lov når de udsteder en sådan fatwa? For det er da klart, at hvis de, der formulerer ordlyden i en sådan artikel, alle er pensionerede orienteringsløbere, hvis muskelmasse kun lige akkurat holder knoglerne fra at falde fra hinanden og nødtørftigt kan holde en riskiks med pincetgreb, og de ikke får et modspil fra andre idrætsudøvere med et andet fysiologisk fokus, så kan de jo gøre præcis som de vil.

Er det MZ fra Motion-Online, er det bodybuilding.dk, er det DBFF eller nogle helt andre interesseorganisationer, der skal råbe vagt i gevær og forsøge at fjerne de mest graverende fejlslutninger m.m. i en sådan artikel?

For skrækscenariet er jo, at de får lov at udgive de artikler, og eneste kvæk fra andedammen er nogle brugere på et motionsforum. Så stopper de ikke ved 40 kilos håndvægte og proteinpulver. Her forestiller jeg mig, at alle håndvægte, der vejer mere end 5 kilo forbydes, og mælk også skal reguleres i tålelige mængder pga. proteinindholdet.

Så hvem gør indsigelser?

Link to comment
Share on other sites

Ha, den minder om historien med pigen, der sagde, hun måtte være blevet gravid i svømmehallen (og i hvert fald ikke, fordi hun havde været sin mand utro). Altså, drengen bliver testet positiv for doping og siger, at det må have været blandet i hans proteinpulver (for han tog i hvert fald ikke imod de steroider, han blev tilbudt).

Så spinder DGI en historie, der svarer til at lave historien om, hvor farligt det er at gå i svømmehallen, for man kan faktisk blive gravid af det. Flot, DGI...

Link to comment
Share on other sites

Er det MZ fra Motion-Online, er det bodybuilding.dk, er det DBFF eller nogle helt andre interesseorganisationer, der skal råbe vagt i gevær og forsøge at fjerne de mest graverende fejlslutninger m.m. i en sådan artikel?

For skrækscenariet er jo, at de får lov at udgive de artikler, og eneste kvæk fra andedammen er nogle brugere på et motionsforum. Så stopper de ikke ved 40 kilos håndvægte og proteinpulver. Her forestiller jeg mig, at alle håndvægte, der vejer mere end 5 kilo forbydes, og mælk også skal reguleres i tålelige mængder pga. proteinindholdet.

Så hvem gør indsigelser?

Jeg går da stærkt ud fra at f.eks. getbig går til modangreb, som bliver udstillet kortvarig i artiklen. Det er helt sikkert DGI fortjener en lussing for den artikel. Ikke i det mindste for at være bund naive, som Sina også er inde på. De kunne ligeså godt kalde alle der tager vitaminpiller for narkomaner, det er virkeligt tåbeligt.

Link to comment
Share on other sites

Det er da rart at læse Bodylab ikke har tænkt sig at lade den udtalelse stå uanfægtet hen. Så langt, så godt.

Men er der ingen interessegrupper, der angriber det grundlæggende i DGI's artikel? Altså giver et modspil til deres påstande om at "proteinpulver = doping = dialyse". Ikke at det skal gøre DGI's artikel "forkert", men vise, at der er andre holdninger til idrætsudøvelse end den DGI advokerer for i deres artikel.

Skræmmekampagnen står jo stadig bøjet i neon. Dementiet overfor en enkelt eller flere produkter er jo ikke det graverende i denne sag for den gennemsnitlige motionist. Det er derimod hele dæmoniseringen af styrkeidræt, som man får indtrykket af er noget af det værste man kan komme ud for, når man har læst artiklen.

Det er dét jeg ville ønske en kapacitet på området ville gøre indsigelser mod.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv planer om at skrive lidt til DGI..kender jo nogen derinde og har også bokset før med dem da de var efter tunge vægte. (ikke at de lytter særligt meget) Men det kunne sikkert være rigtigt godt hvis en som MZ, der er fremme i medierne, kunne uddele de relevante håndmadder på en passende fagligt ydmygende måde. DGI er en rigtig vigtig organisation, og de bliver læst og hørt rigtigt meget! Og al respekt for deres kamp imod motionsdoping, men generel idioti bør bekæmpes, også når den kommer fra velmenende mennesker. Og folk der sammenligner valleproten og kreatin med DECA og væksthormon fortjener en reminder og et fagligt skridtspark!

Så, MZ, kan du smashe den her tilbage. Medierne kender dig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der lige siden jeg kan huske, har været et helt forvrænget bilede af kosttilskud fra den "almindelige dansker" (mangler et bedre udtryk).

Denne kommentar fra bodybuilding.dk fik også et lille smil frem:

jeg fandt artiklen, ved at min mor stormede op på mit værelse her til morges, hvor hun var i sinde at smide alt mit pulver ud både kreatin, kasein og whey nåede da heldigvis at få stoppet hende....

Da jeg startede med at træne som 17 årig i sin tid, fik jeg først efter lang tids diskussion med mine forældre lov til at købe proteintilskud, men under ingen omstændigheder måtte jeg købe kreatin, fordi det kunne være farligt!

Jeg syntes selv den generelle holdning er ved at ændre sig, men det går dælme langsomt, og artikler som denne går næppe i den rigtige retning. For det er præcis organisationer som DGI hr. og fru. Jensen tager imod råd fra. Så forhåbentlig kan denne artikel starte en debat med DGI, der kan hjælpe dem på vej til den holdningsændrig der er brug for. Det er nok højst optimistisk at tro på, men det håber man da på....

Vi kan evt. prøve at overtale Chris Macdonald, og få ham til at forklare det i ha' det godt eller lign. Han er trods alt hr. og fru. Jensens fortrækne træningsguru :tongue:

Edit: Note to self - Bliv lidt hurtigere til at skrive indlæg......

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Lige et indspark. Det kunne medvirke til at fjerne myter omkring proteinpulver, hvis i brugte det danske ord for råvaren. Altså kald det valle og ikke whey, så det er åbentlyst, at det er noget, der stammer fra et mejeri og ikke et laboratorium.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Så, MZ, kan du smashe den her tilbage. Medierne kender dig!

Jeg har overvejet om jeg skal give det en kommentar, men jeg har det også sådan lidt at det simpelthen er for langt ude - og i et tidsskrift som ingen almindelige mennesker kender. Jeg tror ikke at andre medier gider at følge op på den.

Endelig er der jo også den nuancering, at der faktisk findes et studie, der påviste rester af hormonlignende stoffer i diverse kosttilskud. Studiet ligger efterhånden nogle år tilbage og jeg betragter det som fuldstændig usandsynligt at kosttilskud på det danske marked er forurenet på den måde (mine egne børn får gerne smoothies med valleprotein) - men ikke desto mindre, så findes det studie.

Link to comment
Share on other sites

for mit eget vedkommende er det ikke så meget lige denne artikel, men at den er endnu en dråbe i havet af de her nypuritanske ytringer imod motionscenterkulturen og dertil hørende elementer (herunder) fra DGI, DIF, Team Danmark og for den sags skyld også antidoping danmark.

Der er helt reelt at forurenede kosttilskud er et problem og det kunne artiklen også have handlet om (hvilke grupper af tilskud er problematiske, hvilke producenter er problematiske, hvad kan man gøre for at sikre at man ikke løber ind i de her problemer), men istedet vælger man sådan en total dæmonisering uden kontakt til virkeligheden. Bevares, der er masser af problemer i motionscenter kulturen og de dertil hørende elementer, men det fortjener en saglig behandling og ikke sådan en gang lort.

jeg ringede faktisk til journalisten der har skrevet det fordi jeg gerne ville vide om denne vinkling var opstået på baggrund af en forespørgsel oppefra eller på eget initivativ. HAn forsikrede mig for at det var hans eget ide og mente iøvrigt (som journalister altid gør) at han var i sin gode ret og slet ikke kunne se den her dæmonisering som alle andre mennesker kan se i artiklen.

Jeg hader journalister

Link to comment
Share on other sites

Jeg har overvejet om jeg skal give det en kommentar, men jeg har det også sådan lidt at det simpelthen er for langt ude - og i et tidsskrift som ingen almindelige mennesker kender. Jeg tror ikke at andre medier gider at følge op på den.

det læses stadigvæk i rigtigt mange idrætsklubber, og af rigtigt mange træner og idrætslærere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share