Kalorieforbrug ved løbetræning


Scholes
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med min løbetræning har jeg fået mig et pulsur, som via det medfølgende PC-program foretager en beregning af kalorieforbrug udfra den intensitet (pulsmålingen) jeg løber ved, min vægt (79kg), min alder (25 år) (og max.puls (220-25=195) ) og min ambient HR (60 - som skulle være den "almindelige puls" - altså ikke hvilepuls målt lige når man vågner, fordi den skulle være for lav).

Ifølge programet skulle jeg efter ca. 12 kilometer løb i går, på 01:03:00 have forbrændt 833 kalorier, svarende til 108 gram.

Pulsdata:

Under 105 = 3%

106-145 = 11%

146-170 = 32%

Over 170 = 54%

Spørgsmålet er så, er dette realistik? :confused2:

Med venlig hilsen

Scholes

Link to comment
Share on other sites

Du kan komme sandheden nærmere ved at teste om din virkelige maxpuls svarer til den estimerede maxpuls. Rigtig mange mennesker afviger betydeligt fra diverse formler og en test vil give det bedste udgangspunkt. Du kan lave testen ved efter grundig opvarmning at finde en let og lang stigning, som du spurter op ad og tjekke pulsen derefter. Ubehagelig ting at gøre for øvrigt :)

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Der har tidligere været en diskussion her på MOL

her er tråden http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t=ST&f=4&t=4840

Sputnik har et link, og hvis man sætter din data herind så skulle du ca. have forbrændt 950 Kcal. så det er ikke helt skævt.

Jeg har selv et pulsur, og jeg synes heller ikke det passer særlig godt med angivelserne. Det skulle ellers være rimeligt præcist, det er et Polar S-410, og det skulle kunne estimere mit iltoptag, dvs. at det burde have en rimelig god ide om hvor meget ilt jeg forbruger pr. puls slag, og dermed også hvor mange kalorier jeg forbrænder. Men når jeg træner inde på fitness-centrets stepmasikner eller kondicyckler, så ligger mit pulsur typsik 40% lavere end de gør. Og det undre mig eftersom de kan måle hvor mange watt jeg arbejder med, så må det være en rimelig præcis udregning af kalorier.

Nogle med en ide til hvorfor mit pulsur viser forkert?

Link to comment
Share on other sites

Hej Burns :)

Det kan være noget med de computere på maskinerne som går ind og "forstyrrer" dit pulsur. Der hvor jeg træner nu er der nogle gammeldags motionscykler med computer på. Når jeg bruger dem viser mit pulsur... 0 bpm!!! Men på stepperen og løbebåndet er der ingen problemer selvom de også er udstyrret med computere så det har vel noget med coputertypen at gøre...

Der hvor jeg trænede før stod stepperne meget tæt op ad hindanden. Hvis vi stod 2 og trænede, begge med pulsur på, kunne de også gå ind og "forstyrre" hinanden, men dette er afhængig af om ens pulsur er en såkaldt kodet model. I så fald vil signaler fra andre pulsure ikke have nogen effekt på ens eget...

hilsen Tulle :)

Edited by tulle
Link to comment
Share on other sites

MRburns: sandheden er at når det gælder udregning af iltoptagelse og arbejde i watt - så er både pulsur og centermaskiner ikke til at stole på! Wattangivelsen på de fleset maskiner i centre er øøøhhh - optimistiske :) Jeg skal undlade at gøre mig klog på hvorfor - bare konstatere at sådan er det vist ofte. Jeg vil til en hver tid hellere stole på mit Polar - det er et kvalitetsprodukt - men kalorie angivelser er til en hvertid et løst estimat hvis de precise oplysninger om arbejde mv. ikke indgår i beregningen - og det gør de ikk ved indirekte målinger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share