WSB-hybrid: TJ, Mass, Cilius...


Shredded
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige startet på WSB-hybriden, og har i den forbindelse lidt spørgsmål.

Efter at have studeret Mass, Cilius og Voravong’s logs, samt TJ artikel om WSB, tror jeg at jeg har fået banket hybriden sammen, men der er stadig lidt jeg er i tvivl om:

1) Bruger i stropper i jeres træning? Her tænker jeg udelukkende på Ryg og nakke øvelser. Jeg ved godt at styrkeløftere ikke bruger stropper, men nu er hybriden jo rettet mod muskelvækst, og jeg kan løfte betydeligt mere hvis jeg anvender stropper?

2) Efter at have studeret Mass’s log har jeg opserveret at han anvender meget højere volume end i det regulære program. Nogen fordele i det? Mass – Har du fået bedre resultater med en øget workload?

3) Pause mellem sets – er dette forstået rigtigt? ME-øvelser: 2-3 min. Alt andet ca. 1 min?

4) ME-øvelser: Jeg har sat mine ME-øvelser op i følgende rotation de første 4 uger: Deadlift fra 20 kg. Skive, Incl. Med. Grip BP, Power squat, Closegrip benchpress, Partial deadlift (Power rack), Med. Grip benchpress, Stifflegged deadlift, Med. Grip decl. BP

Derefter forfra i de sidste 4 uger. Skal jeg vælge forskellige øvelser i alle 8 uger? Jeg føler på denne måde at jeg bedre kan følge med i om jeg har fremgang.

5) Så vidt jeg kan se er der ikke så meget bentræning – er det fordi der ikke er specielt meget fokus på det? Skal der laves et decideret ben fokus, hvis man gerne vil have mere træning for benene?

6) Skal der trænes til failure i nogle af øvelserne, eller hvor tæt på failure kommer i?

Mange spørgsmål som jeg håber i vil bruge lidt tid på at besvare.

I øvrigt fantastisk underholdende og informativt at følge med i jeres logs..

Link to comment
Share on other sites

3) Pause mellem sets – er dette forstået rigtigt? ME-øvelser: 2-3 min. Alt andet ca. 1 min?
Nej ikke helt rigtigt forstået.

Max Effort: Max Effort sæt laves med 3-4 minutter mellem sæt. 3 i starten, og 4 minutter inden det sidste failure sæt.

Volume Accumulation: 1 min mellem hvert sæt af 6 sæt x 6 reps x 70% af 1RM

Supersæt: Efter hver superset runde holdes ca. 3 minutters pause.

Alle andre øvelser: 2 min

5) Så vidt jeg kan se er der ikke så meget bentræning – er det fordi der ikke er specielt meget fokus på det? Skal der laves et decideret ben fokus, hvis man gerne vil have mere træning for benene?

Prøv at kigge her

Edited by ZooLander
Link to comment
Share on other sites

Shredded> Jeg skal ikke kunne se hvorfor du ikke skulle anvende stropper til de tunge løft/træk, hvis dit greb ikke kan følge med! Da du træner for hypertrofi, kan grebsstyrken godt ned prioteres en smule! Jeg benytter selv stropper, men kun i de tungeste sæt, hvor jeg ved at grebet måske vil komme til kort, hvilket jeg ikke vil løbe an på, da jeg vil have det maksimale ud af hvert sæt!

Det kan dog anbefales sideløbende at lave noget seperat grebstræning, et stærkt greb er bestemt at foretrække! ;)

Efter at have studeret Mass’s log har jeg opserveret at han anvender meget højere volume end i det regulære program. Nogen fordele i det? Mass – Har du fået bedre resultater med en øget workload?

Jeg startede ud med det originale setup, og kørte det i en rum tid! Dog har jeg altid været glad for en større workload end hybridens egentlige setup lød på, så jeg tilføjede selv øvelser! Nu har jeg selv stykket et program sammen, dog stadig bygget op om wsb/bb-hybriden! Ved hjælp af de roterende ME øvelser og hjælpeøvelsesvalg, føler jeg ikke at jeg brænder ud på noget tidspunkt, heller ikke med en væsentligt større workload! Deloader stadig ca. hver 2 måned, for at brinde min workcapacity ned!

Om resultaterne er bedre?

Det skal jeg jo af gode grunde ikke kunne sige, da jeg ikke ved hvordan udviklingen ville have været, hvis jeg havde fortsat med det originale setup!

Jeg føler dog selv at jeg har haft et godt år, og har hentet en god portion masse på det som jeg nu engang har valgt at udsætte min krop for! Jeg er godt tilfreds!!!

Zoolander> Jeg vil mene at 2 min pause mellem supersættene skulle være nok! ;)

Vedr. failure træning> ME øvelsen bygger du jo op til en 6 rep max, så her vil du nok komme meget tæt på failure, eller ramme!

I programmet køres der til failure i et par af hjælpeøvelserne!

Ellers køres der tungt, med 1-2 reps fra!

Ellers kan du jo altid stille evt. spørgsmål til ophavsmanden af wsb/bb-hybriden Thomas J!

Go træning.....

Edited by MASS
Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Jeg bruger også stropper til de tungeste løft. Ikke af lyst, men fordi jeg simpelthen ikke er stærk nok. <_<

Selv er jeg i gang med første omgang, og jeg synes der er RIGELIG volumen. Det er i hvert fald tilstrækkeligt hårdt til at jeg er glad for det er overstået på en times tid.

Zoolander> Jeg vil mene at 2 min pause mellem supersættene skulle være nok!  

Jeg vil tilslutte mig MASS' holdning. 2 minutter pause er tilstrækkeligt til at man lige med nød og næppe kan gennemføre det. I øvrigt bliver supersættene lettere og lettere at gennemføre, efterhånden som arbejdskapaciteten stiger i takt med programmet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tilslutte mig MASS' holdning. 2 minutter pause er tilstrækkeligt til at man lige med nød og næppe kan gennemføre det. I øvrigt bliver supersættene lettere og lettere at gennemføre, efterhånden som arbejdskapaciteten stiger i takt med programmet.

Det er helt fint du synes 2 min er tilstrækkeligt :) Jeg synes 3 min. er bedre for mig, desuden stod der: "Efter hver superset runde holdes ca. 3 minutters pause" i den wsb-hybrid med skulder+biceps fokus jeg engang fik tilsendt fra TJ, hjernen bag hybriden!

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Zoolander-> Jeg siger ikke at du tager fejl. Dét jeg siger er, at jeg tilslutter mig MASS' holdning, og personligt foretrækker 2 min. i stedet for 3.

I øvrigt er det jo ikke forbudt at tænke selv. Selv om Thomas J oprindeligt har lavet det anderledes, så udvikler tingene sig. WSB-hybriden er jo ligesom dens storebror et SYSTEM, der kan tilpasses individuelt. :)

Link to comment
Share on other sites

Zoolander-> Jeg siger ikke at du tager fejl. Dét jeg siger er, at jeg tilslutter mig MASS' holdning, og personligt foretrækker 2 min. i stedet for 3.

I øvrigt er det jo ikke forbudt at tænke selv. Selv om Thomas J oprindeligt har lavet det anderledes, så udvikler tingene sig. WSB-hybriden er jo ligesom dens storebror et SYSTEM, der kan tilpasses individuelt.  

Det er også derfor jeg skriver:
Det er helt fint du synes 2 min er tilstrækkeligt  Jeg synes 3 min. er bedre for mig

Den eneste der kan bedømme hvor meget pause man skal have mellem hvert supersæt er jo en selv ;)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg læser programmet(lidt off topic) så handler der om at rotere de øvelser for hvilken muskelgruppe man laver ME for en gang om ugen, periodiseringen er således HL(Heavy(ME dag)/Light(6x6x70%dag).. så langt så godt... Så er pointen vel at ME dagen så at sige 'erstatter' den progression man normalt ville ha indlejret i programmet.. korrekt ? Men hvad med volumen ? Bør man ikke også løbende øge volumen.. ex. på L dagen ? kunne være fra 5-7 sæt og fra 5 til 8 rep eller noget tilsvarende.. eller ville det smadre en eller anden idé bag programmet som jeg ikke har fanget ..

Question mark.

Edited by BrainRoid
Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Progressiviteten består dels af at øge vægten i ME-øvelserne, men særdeles også i RM-øvelserne. I øvrigt, såfremt princippet om udmattelse i DE-øvelserne skal komme til sin fulde ret, kan det ligeledes være nødvendigt at øge vægten her.

Desuden kan man manipulere med pausernes længde mellem sættene, såfremt man ikke føler at det er tilpas hårdt.

WSB-hybriden gør sig i forvejen fortjent til en deload uge i 9. og sidste uge af en cyklus. At øge volumen på baggrund af det, vil efter min mening være meningsløst.

Link to comment
Share on other sites

øvrigt, såfremt princippet om udmattelse i DE-øvelserne skal komme til sin fulde ret, kan det ligeledes være nødvendigt at øge vægten her.

Bær' i mente at jeg udelukkende forsøger at suge essensen af programmet ud, den fundamentale idealogi.(forsøger ikke at spille klog vel B) )

Det forekommer mig farligt at øge vægten for at nå udmattelse i 6x6, i hypertrofi øjemed, ville det så ikke være bedere at holde intensiteten og øge volumen istedet ?

Nu er det ikke så lang tid siden at jeg smed HIT over skulderen (and thank god), men en af de faktorer, jeg har læst mig til, der er væsentlige for iterativt at kunne inducere hypertrofi er et øget workload fra gang til gang ? Og jeg har så stille konkluderet at man øger dette workload(og intesitet) til et niveau lige før(eller efter, afhængig af strategi) overtræning, hvorpå man deloader/dekonditionerer, netop for at nedbryde den oparbejdede work-capacity(og i nogle tilfælde at blive super-kompenseret).

Derfor sætter jeg ? ved den manglende stigning i volumen i programmet.

Hvor går jeg galt ?

Link to comment
Share on other sites

Ahhhh, en lille WSB-hybrid diskussion jeg har overset :) Jeg anser det ikke for nødvendigt at øge volumen på VA-dag (volume accumulation). Den naturlige progression er inbygget i ME dagen. Her øges vægtene hele tiden i takt med at man bliver stærkere. Og herudfra bliver VA dagen selvfølgelig tilpasset. Jeg anbefaler at man kører 2 fokus runder (som så løber op i 8 uger), inden man tester sine max i de 3 store. Disse nye max skaber så basis for de næste 8 ugers træning på VA dagen. Man kan dog godt efter første fokus fase, øge træningsvægtene på VA dag, med 2½-5 kg i squat, bænkpres og dødløft, for at kompensere for at man efter de første 4 uger sikkert er blevet stærkere. Når så man efter uge 8 har testet, så kan man vurdere den egentlige fremgang, og tilpasse herefter i den næste 8 ugers cyklus. Skal man øge volumen i programmet, så bør det gøres på RM øvelserne, ved at man langsomt øger sæt-volumen, eller ved at man inkluderer flere RM øvelser. Efter max testen i uge 9, er det iøvrigt smart at tage 1 uges tid fri, for at dekonditionere totalt. På den måde bliver de 6 sæt x 6 reps igen voldsomt stimulerende.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Skal man øge volumen i programmet, så bør det gøres på RM øvelserne, ved at man langsomt øger sæt-volumen, eller ved at man inkluderer flere RM øvelser.

aha, gotcha.. så langt så godt...

Men.. ville du anbefale at øge volumen gradvist (ex fra 5->8rep) gennem cyklussen på RM øvelserne (Lige for at rekapitulere, hvad _er_ RM øvelserne ? dem der følger efter ME sættet ?)?

Tror også jeg bliver nødt til at give dette program et chance (tilpasset et fullbody 3xUgen program)..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Voravong

Genopliver lige en gammel tråd...

Såfremt man ønsker øget fokus på overkrop, kunne man så ikke lave følgende ændringer i AV-dagende:

På RBB-dagen skifte squat ud med power-clean så det kommer til at se således ud;

Power-clean 6x6x70% af 6RM

Dødløft 6x6x70% af 6RM

Og på BST-dagen skifte military press ud med incline press;

Bænkpres 6x6x70% af 6RM

Incline press 6x6x70% af 6RM

Eller hvad???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share