Landevej VS MTB


hermanns
 Share

Recommended Posts

Jeg vil rigtig gerne igang med at cykel planmæssigt og er desværre blevet hook på det her cykeltræning alt for sent på året.

Da jeg ikke har lyst til at ødelægge min nye og første racercykel hen over vinteren, tænker jeg at køre MTB.

FACTS:

Er begyndt at cykle for 1 lille mdr. siden. Både Racer og MTB.

Cykler ture på 30-40 km. med gns.fart på ca. 25km/t.

Har ikke cyklet tidligere, Heller ikke som transportmiddel.

Hvordan kommerjeg i kanon form, så jeg til foråret bare kan træne +70km ture.?

Er det realistisk at komme op på en gns.fart på 31-32 km/t på ture af 120-180km til næste sommer? og hvad skal der til?

Jeg har købt en billig bilka udgave af en hometrainer, som jeg har tænkt mig at bruge, men det er lidt kedeligt at bare træde på den i en time uden der sker nogen.

Kan det være muligt at bruge MTB til at køre landevejdture på ind over vinteren, eller er det en dum ide. :blush:

Målet med alt det her cykletræning er en ironman til næste år eller i 2012. Alt efter hvor god form jeg kommer i. :cool:

Jeg håber der er nogen af jer kloge mennesker derude, der vil sprede lidt af jeres erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Ironman træningen tør jeg ikke blande mig i! :) men i forhold til slid på cykler om vinteren:

Hvis du så vidt muligt nøjes med at køre når vejr og vej er tør, hvor der ikke er sjap eller sne, eller det regner, og i øvrigt gør din cykel ren samt smører den ofte og måske endda hver gang du har været ude at køre (først og fremmest "drive train" som man kalder det på engelsk: kæde, kassette, bagskifter og klinger), så vil jeg nu nok mene at du også kan køre om vinteren, uden at det slider vildt meget mere end på andre tider af året. Men det er bare min mening. :)

Sliddelene er selvfølgelig en del billigere på en gammel 8 speed havelåge end de er på en 10 speed cykel, og det kan selvfølgelig være et argument for også at have en "vinterracer". Og i særlig grad, hvis man ikke er så god til rengøring. Men på den anden side kan du også udskifte mange kæder/kassette/klinger på en mere "high end" cykel for de par tusinde kroner det ville koste at få en ekstra cykel.

Edited by lars1977
Link to comment
Share on other sites

At køre på landevejen om vinteren kræver sindsyg motivation. Vi snakker 3 timers træning med måske 23-25 km/t hvis du kører alene. Vinden er ond, kulden er kold, og vinden trækker i lungerne, men det kan lade sig gøre, og man føler sig som en rigtig mand når man kommer hjem efter 3 timer!

Jeg gør selv det i år at jeg træner i skoven om vinteren - de dage hvor det er for koldt til at køre på landevejen. Til dels er der næsten ingen vind i skoven kontra Strandvejen, men træningen er også mere intens.

Dit mål med 31-32 km/t kan sagtens lade sig gøre, bare du sørger for at træne 3 gange om ugen på cyklen, og sørger for at klokke noget kvalitetstræning ind. Og så sørg for at meld dig ind i klub, så du kan få alle de gode tips.

Link to comment
Share on other sites

Som Kermit er inde på kræver det altså en del motivation at ligge og ræse på landevejen i flere timer om vinteren idet forholdene godt kan være endog meget barske.

Tag MTB'en ud i dens rigtige miljø og du vil opleve at mange af de sure ting fra landevejen forsvinder da der er anderledes mildt inde mellem træerne. Samtidigt kan det give en kanon god interval træning hvis elers terrænet er bare lidt kuperet.

En anden bemærkning er at jeg virkeligt ingen grund ser til, ikke at benytte raceren på landevejen om vinteren. MTB'en kræver ikke mindre vedligeholdelse ifht raceren. Selve gear systemer + kæde osv er ikke mere robust end det der sidder på din racer, og kræver mindst ligeså meget vedligeholdelse efter en tur. Det der især er hårdt ved cyklens fine alu dele er iøvrigt salt og selv på en dag med tørre veje vil du kunne se et fint hvidt lag støv på din cykle og hvis det ikke bliver grundigt vasket af så har du balladen næste gang der er bare lidt fugt i luften for så begynder det at tære. Et forslag til en vinter racer kunne iøvrigt være en singlespeed cykel med en passende gearing. Så er det primært bremser der slides og du kan bruge de noget kraftigere kæder til "normale" cykler der fåes i rustfri versioner. Den løsning har tjent mig godt i mange år som vinter racer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share