program til langdistance svøm


troels92
 Share

Recommended Posts

hej, hvordan bygger man et svømmeprogram op der skal bruges til at kunne svømme 10km openwater ? jeg kan ikke svømme crawl men svømmer brystsvømning 300m på 8:45... hvordan skal jeg lægge træningspassene hvor langt mellem hver? og hvor lange træningspas skal der til?.. skal lige siges at jeg osse løber ved siden af, alt fra 2-15km hver anden dag+ styrketræning, alt dette skulle jeg meget gerne kunnet benytte mig af om 1½ års tid når jeg vil søge ind i frømandskorpset.

på forhånd tak.

h

Troels

Link to comment
Share on other sites

Hvis Troels92, betyder du er 18 år gammel, så er det meget optimistisk at tænke på at søge, allerede om 1,5 år. Så vidt jeg ved er det utrolig få, hvis overhovedet nogen, der kommer igennem før de er i midt tyverne. Det betyder selvfølgelig ikke det er umuligt, men du skal nok ikke blive skuffet, hvis du bliver bedt om at komme igen senere.

Det er skam også meget normalt, at have store visioner og drømme som 18-årig, og det er helt fint, bliv endelig ved med det. Men det er altid en god idé, lige at sætte sig ned og tænke tingene igenne. 10km open water er en meget stor udfordring, og ikke noget man bare lige gør. Hvis du svømmer 300m på næsten 9min, tør jeg godt sige, du har meget lang vej endnu.

Mit råd vil være: Meld dig ind i en svømmeklub, så de kan lære dig rigtig teknik, både crawl og bryst selvfølgelig. Tag det roligt, du behøver ikke nå det hele inden for 2 år. Pas på du ikke køre dig selv ned, fordi du skal nå det hele, med det samme.

Link to comment
Share on other sites

har allerede prøvet med mini udgaven på 2km openwater, grunden til at jeg vil så hurtigt i gang er at jeg bare godt vil igang med min træning hurtigt, har trænet 1 år nu og har opnået mange af mine mål, kan sagtens tage 25m undervand, og svømme 2km openwater(oktober) uden at fryse eller være træt, de 10km openwater besluttede jeg efter at have hørt fra mange og læst at FKP aspiranter bliver udsat for en 10km svømmetur.. en anden grund er at jeg bare generelt elsker at flytte mine egne grænser.. Men hvorfor er det at de fleste søger ind i midt tyverne? er det pga den fysiologiske fordel man har der? kan ikke helt forstå hvorfor så sent?

Edited by troels92
Link to comment
Share on other sites

har allerede prøvet med mini udgaven på 2km openwater, grunden til at jeg vil så hurtigt i gang er at jeg bare godt vil igang med min træning hurtigt, har trænet 1 år nu og har opnået mange af mine mål, kan sagtens tage 25m undervand, og svømme 2km openwater(oktober) uden at fryse eller være træt, de 10km openwater besluttede jeg efter at have hørt fra mange og læst at FKP aspiranter bliver udsat for en 10km svømmetur.. en anden grund er at jeg bare generelt elsker at flytte mine egne grænser.. Men hvorfor er det at de fleste søger ind i midt tyverne? er det pga den fysiologiske fordel man har der? kan ikke helt forstå hvorfor så sent?

Hvis man kun fokuserede på de fysiologiske fordele, skulle man søge ind som 17 årig. Grunden til de fleste er 25-30, er pga. af modenhed og professionalisme. I en eliteenhed er professionalismen i absolut højsædet, og det er ældre personer unægtelig bedre til. Man skal selvfølgelig heller ikke være for gammel, da fysikken jo også fylder en hel del. Man laver altså en slags mellemvej mellem modenhed og fysisk topform.

Der er skam ikke noget forkert i at søge ind tidligt, hvis du er overbevist om du uden problemer arbejder super profesionelt osv. Du skal bare ikke blive skuffet, hvis du bliver bedt om at vente nogle år endnu.

De 10km man skal svømme på kampsvømmerkursus, er så vidt jeg er informeret, med et "badedyr" og svømmefødder. Så det er faktisk ikke nær så hårdt som en 10km open water kun iført en standard våddragt.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Hvis man kun fokuserede på de fysiologiske fordele, skulle man søge ind som 17 årig. Grunden til de fleste er 25-30, er pga. af modenhed og professionalisme. I en eliteenhed er professionalismen i absolut højsædet, og det er ældre personer unægtelig bedre til. Man skal selvfølgelig heller ikke være for gammel, da fysikken jo også fylder en hel del. Man laver altså en slags mellemvej mellem modenhed og fysisk topform.

Der er skam ikke noget forkert i at søge ind tidligt, hvis du er overbevist om du uden problemer arbejder super profesionelt osv. Du skal bare ikke blive skuffet, hvis du bliver bedt om at vente nogle år endnu.

De 10km man skal svømme på kampsvømmerkursus, er så vidt jeg er informeret, med et "badedyr" og svømmefødder. Så det er faktisk ikke nær så hårdt som en 10km open water kun iført en standard våddragt.

det er netop derfor jeg vil tidligt ind :)!Jeg passer ikke så godt sammen med min aldersgruppe(er meget moden - siger min familie og omgangskreds) men troede faktisk det var uden futter og dragt+ "badedyr"(redningsvest?) men jeg er mest bange for: kan jeg komme op på den fysik der er krævet konditionsmæssigt og styrke.. lige pt kører jeg full-body program med 3x12 rep for at få begge dele, og skal til at træne intensivt core-træning snart. Jeg er osse igang med at kigge på hvordan jeg kan forberede mig psykisk.. altså min mor(uddannet psykolog) siger min psyke er meget robust. Sidste ting er: kender i nogle sjove sportsgrene som stresser core muskulaturen meget :)?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg er informeret forgår 10km turen i våddragt, med finner, med bade dyr (vandtæt rygsæk pakning), på ryggen. Dvs 100% finneslag.

Hvis jeg må have lov at spørge, hvad har du fortaget dig i dit liv indtil videre (uddannelse, job, skelsættende begivenheder)?

Som jeg ser det skabes modenhed gennem opdragelse, skelsættende begivenheder og modgang.

Specielt modgang er "godt" at have med i bagagen da du kommer til at gennemgå al den modgang et normalt menneske gennemgår på et helt liv, koncentreret på få måneder. Og du kommer til at lide mange nederlag.

Når det så er sagt, er det før sket at unge mænd uden militær baggrund er kommet igennem nåle øjet. Og hvis du har gjort op med dig selv at den kage skal du nok skære, så er det da bare at give gas. Er planen at søge næste år?

Hvad angår svømme træningen.

Kravene er 300m crawl på under 8 minutter. derfor må du hellere se at få lært at svømme crawl. Og som venaN skriver, så er det altså nemmest, hurtigst men nok også den dyreste løsning at fine en svømme træner eller en svømme klub.

Men hvis jeg skulle træne mig op til 10km openwater svømning og/eller 300m på under 8 minutter så ville jeg svømme 3 gange ugentligt

1. Distance træning 3000-4000m.

2. Lange intervaller (300-600m intervaller)

3. Teknisk træning.

Dette er skrevet uden at være ekspert på nogle af områderne.

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

altså modgang generelt: ehm.. jeg er blevet mobbet i skolen, knækket komplet af mine venner (troede de var mine venner), styrtet på crosser og blev rimeligt ilde tilredt, mega boglig lussing af at gå i gymnasiet(hvor læsevejlederen fra start af sagde jeg ville få det svært), rejste mig igen, og blev komplet ydmyget af min x-kæreste 0g mig klasse har vendt mig ryggen efter bruddet. Men jeg er stadig mega glad og aktiv :)+ de lange tidshorisonter er jeg vandt til.. det sidste jeg har oplevet er at blive skadet så jeg ikke har kunnet løbe 2 måneder, men jeg er stadig ovenpå og skal snart igang med løb igen :). Nej planen er først at søge om 2 år(sommeren 2012) der vil jeg være 20 år. Men er stadig meget tidligt kan jeg ser ;).. Det eneste jeg kan få lidt problemer med er nok tempoet hvis der skal tunge beregninger til, ved du om der er den slags inde i FKP?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal på ingen måde gøre mig til dommer, om du har mødt modgang nok eller om det overhovede er gavnligt. Det enste det var tænkt som var for at sætte dine tanker igang.

Men godt at høre at du stadig er et glad og positivt menneske :bigsmile:

Det eneste jeg kan få lidt problemer med er nok tempoet hvis der skal tunge beregninger til, ved du om der er den slags inde i FKP?

Tunge beregninger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal på ingen måde gøre mig til dommer, om du har mødt modgang nok eller om det overhovede er gavnligt. Det enste det var tænkt som var for at sætte dine tanker igang.

Men godt at høre at du stadig er et glad og positivt menneske :bigsmile:

Tunge beregninger?

integraler, differentialregning ligninger osv. skal man osse den slags ?

ellers er jeg rimeligt godt med ;) og er mega god til sprog

men hvad får man brug for af boglige færdigheder?

Link to comment
Share on other sites

integraler, differentialregning ligninger osv. skal man osse den slags ?

ellers er jeg rimeligt godt med ;) og er mega god til sprog

men hvad får man brug for af boglige færdigheder?

Som sagt jeg er overhovede ikke ekspert og kan kun gætte mig frem til dette.

Mit GÆT er at der vil være diverse udregninger i forbindelse med dykning og sprængnings tjeneste.

Men så vidt jeg husker, opfylder man adgangskravene ved at have karakteren 6 i 9 klasses matematik :tongue: så det må være begrænset hvor meget de forventer på det område.

Link to comment
Share on other sites

hej, hvordan bygger man et svømmeprogram op der skal bruges til at kunne svømme 10km openwater ? jeg kan ikke svømme crawl men svømmer brystsvømning 300m på 8:45... hvordan skal jeg lægge træningspassene hvor langt mellem hver? og hvor lange træningspas skal der til?.. skal lige siges at jeg osse løber ved siden af, alt fra 2-15km hver anden dag+ styrketræning, alt dette skulle jeg meget gerne kunnet benytte mig af om 1½ års tid når jeg vil søge ind i frømandskorpset.

på forhånd tak.

h

Troels

Når vi snakker svømning er teknik ALT, men bygger på balance, verjtrækning og tryghed i vandet. Når disse 3 man behersker og mestre disse ting i vand kan ALLE lærer at svømme. Så kontakt en klub og hør om hvilke hold de har at tilbyde og hvor kompetent træneren på de pågældende hold er. Hvis du ikke føler at de hold klubben har at tilbyde er noget for dig, så kan man stort set altid snakke med underviserne om privat undervisning. Prisen her er noget højere, men kan hurtigt være alle pengene værd da der her kun er fokus på en selv og ikke 10 andre.

Har selv efterhånden 8 års erfaring med svømmeundervisning og 10 års erfaring som konkurrencesvømmer. Så hvis du skulle have spørgsmål er det bare at fyrer løs

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kan du jo søge ind hos jægerne. Der er crawl så vidt jeg ved ikke et krav.

Det er dog noget hårdere at søge ind hos mændene, istedet for pigespejderne, men det er jo en smagssag...

nope, aldrig i livet :P... jeg vil ind i FKP pga det er en maritim specialstyrke, jeg magter brik ikke at kunne komme tila t arbejde ved/ i vandet

men er det da meget svært at lære crawl? og hvor hurtigt skal man svømme/ hvor langt til ansættelsesprøven?

Link to comment
Share on other sites

altså nu har jeg fundet det http://www.forsvaret.dk/FKP/Bliv%20Fr%C3%B8mand/Optagelsespr%C3%B8ve/Pages/default.aspx

der står det ikke er nødvendigt med crawl, men er crawl hurtigere end bryst?

Med korrekt teknik er crawl ikke kun den hurtigste stilart inden for svømning, men også den mest energi effektive.

Hvis det er 10 km med finner og rygsæk, så kan man ikke svømme andet end crawl eller rygcrawl. Det er ikke rigtigt muligt at svømme bryst med finner.

Link to comment
Share on other sites

okay, så er mit million$ question: hvor lang tid vil det tage at lære crawl og svømme 300m ? kan det gøres på 6-8mins?

En god crawl tager en del tid at bygge op og her snakker vi helt op imod 6 måneder med træning 2-3 timer om ugen med en træner på kanten. Denne tid kan dog reduceres hvis man har noget tidligere erfaring med svømning og er tryg i vandet. Når jeg her siger tryg i vandet har det intet med vandskræk at gøre, for det jeg snakker om er rent underbevidst og kan undersøges ret simpelt.

Stå op og hold vejret og se hvor lang tid du kan holde vejret. Herefter få du vejret igen og hopper i vandet. Når du føler dig klar dykker du ned til ca. 1 m dybde og holder vejret. Hvis man under vandet holder vejret væsentligt dårligere end over så er man underbevidst utryg ved vandet.

Når du siger 300 m snakker vi så i hygge tempo eller har vi med top svømmere at gøre? På top plan bliver 300 m svømmet på under 3 minutter.

Link to comment
Share on other sites

En god crawl tager en del tid at bygge op og her snakker vi helt op imod 6 måneder med træning 2-3 timer om ugen med en træner på kanten. Denne tid kan dog reduceres hvis man har noget tidligere erfaring med svømning og er tryg i vandet. Når jeg her siger tryg i vandet har det intet med vandskræk at gøre, for det jeg snakker om er rent underbevidst og kan undersøges ret simpelt.

Stå op og hold vejret og se hvor lang tid du kan holde vejret. Herefter få du vejret igen og hopper i vandet. Når du føler dig klar dykker du ned til ca. 1 m dybde og holder vejret. Hvis man under vandet holder vejret væsentligt dårligere end over så er man underbevidst utryg ved vandet.

Når du siger 300 m snakker vi så i hygge tempo eller har vi med top svømmere at gøre? På top plan bliver 300 m svømmet på under 3 minutter.

vi snakker mit max tempo, p.t tar jeg bryst 300m på 8:45... hvor stor forskel viil crawl så gøre?, og jeg kan holde vejret længst når jeg er under vandet :) går til roning og har fået en del vand tilvænning derfra, men jeg skal bare finde ud af hvor meget bedre crawl vil gøre min tid :)

Edited by troels92
Link to comment
Share on other sites

vi snakker mit max tempo, p.t tar jeg bryst 300m på 8:45... hvor stor forskel viil crawl så gøre?, og jeg kan holde vejret længst når jeg er under vandet :) går til roning og har fået en del vand tilvænning derfra, men jeg skal bare finde ud af hvor meget bedre crawl vil gøre min tid :)

Det kan man ikke vide før du har lært crawl, men som en fin lille sammenligning kan vi lige kigge på verdensrekorderne på div. 200 m på langbane (50 m bassin)

Crawl: 1.42.00

Rygcrawl: 1.51.92

Bryst: 2.07.31

Butterfly: 1.51.51

Individuel medley: 1.54.10 (individuel medley er 50 meter fly, ryg, bryst og crawl i nævnte rækkefølge)

Link to comment
Share on other sites

Det kan man ikke vide før du har lært crawl, men som en fin lille sammenligning kan vi lige kigge på verdensrekorderne på div. 200 m på langbane (50 m bassin)

Crawl: 1.42.00

Rygcrawl: 1.51.92

Bryst: 2.07.31

Butterfly: 1.51.51

Individuel medley: 1.54.10 (individuel medley er 50 meter fly, ryg, bryst og crawl i nævnte rækkefølge)

altså procentvis er det en ret go omgang forbedring :), men rigitgt, jeg skal lige lære det først... kan man melde sig til en klub der tager træning 3 gange om ugen for begyndere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share