Fortæller DOMS noget om ens konditionære tilstand


Nexus
 Share

Recommended Posts

Fortæller DOMS noget om ens konditionære tilstand?? Grunden til at jeg spørger er, at mine DOMS (har næsten altid DOMS) for det meste er kraftigst ca. 24 - 36 timer efter min træning - og da jeg træner fullbody rutine (dog 2 forskellige sæt øvelser) har jeg næsten altid DOMS når jeg skal træne igen, et eller andet sted.

Jeg mener TJ sagde på et tidpunkt at det ikke betød så meget at man trænede den pågældende muskel selvom den led af DOMS - er det korrekt eller huske jeg forkert.

jeg har knas med frontskulderen i øjeblikket. Jeg tror det er relateret til Dips da den gør slemt ondt at træne (evt. en forstrukket frontskulder). der er folk der har påpeget at jeg går for dybt ned, men det er jo for at få mere ROM på øvelsen. Det sjove (eller.....??) er at frontskulderen og det øvre bryst er nogle af de muskler som tit lider DOMS når jeg skal træne - Consequently træner jeg dem med DOMS.

Håber på lidt guidance

VH - Kenneth

Link to comment
Share on other sites

det er ikke så godt, hvis du har konsekvent DOMS de samme steder, når du træner. Jeg tror de ville være en god ide at tone øvelser der går i det forreste skulderhoved lidt ned. DOMS er vel mere et udtryk for træningstolerance end egentlig konditionering, men det må der være nogle af hovederne der ved.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er DOMS skulle der ikke være noget i vejen for at træne. Nu kender jeg ikke øvelsen men umiddelbart lyder det for som en del af musklen man ikke sådan overdrevent bruger eller??? (korriger hvis jeg er helt ved siden af).

Fandt denne:

>>A second period of exercise, a week after the first, produces much less damage. This is the result of an adaptation process. One proposed mechanism for the adaptation is an increase in sarcomere number in muscle fibres. This leads to a secondary shift in the muscle's optimum length for active tension. The ability of muscle to rapidly adapt following the damage from eccentric exercise raises the possibility of clinical applications of mild eccentric exercise, such as for protecting a muscle against more major injuries.

"Muscle damage from eccentric exercise: mechanism, mechanical signs, adaptation and clinical applications." Proske U, Morgan DL. J Physiol 2001 Dec 1;537(Pt 2):333-45<<

Ikke et ord om at det skulle være skadeligt. Snarere tværtimod.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man konsekvent har DOMS af sin træning er den for hård og man bør sænke arbejdsbyrden.

Det er ikke unormalt at man får DOMS når man prøver nye øvelser eller skifter til at andet træningsprogram. Men dette skulle gerne fortage sig efter et par uger, og dermed har kroppen vænnet sig til den nye belastning/arbejdsbyrde.

Det er korrekt at DOMS oftes registreres 24.36 timer efter træning. Dette skyldes at det tager tid for kroppen at samle de fornødne resourcer til at reparere det beskadigede væv. som lige jeg lige husker det på stående fod, er det netop denne "oprydning"/reparation der samtidig fremkalder ømheden.

Det er korrekt at Thomas J også har udtalt sig om DOMS (han gjorde det i forbindelse med Sheiko). Her sagde han netop at det var normalt med DOMS den første tid (pga øget træningsvolumen), men at det skulle fortager sig som kroppen vænder sig til atbejdsbyren. Hvis dette ikke sker er det på grund af en for stor byrde for kroppen og man er nød til at skære ned op volumen.

hvis det gør ondt at træne dips så træner du det vel ikke??? for det vil da være for dumt!

hvis dine skuldre og bryst lider under reglmæssig DOMS så skær ned på antallet af øveler eller intensiteten.

Link to comment
Share on other sites

DOMS er jo helt enkelt et udtryk for restitutionsgraden af musklerne. Hvis du altid oplever DOMS er det en negativ tendens og udslag af forkert sammensat træning. Der sker ikke noget ved at træne med DOMS i perioder; men dette skal være efter du har skiftet program, øvelser eller periodisering.

Hvis du konstant oplever DOMS er du i en form for overtræning, der vil påvirke dit træningsoutput (+ en masse andet) negativt.

Link to comment
Share on other sites

DOMS er en naturlig del af det at skulle tilpasse sig til et nyt træningsniveau. Øger man vægten, volumen, frekvensen eller kommer man tilbage fra en pause, så VIL man opleve DOMS. Der er grundlæggende ikke noget galt i at træne med DOMS. Det er med til at opbygge work capacity, og man tilpasser sig hurtigere det pågældende program. Den gamle påstand med at man terminerer de restitutive processer ved at træne inden ømheden er forsvundet, er også en gang mytebefængt sludder. Dog er det helt korrekt, som Sir Charles pointerer, at der helt sikkert er noget galt med ens program, hvis man konstant har DOMS i sine muskler. Der ligger også en risiko gemt her. For selvom man ikke ved med 100 % sikkerhed hvordan alle DOMS processerne hænger sammen, så ved man dog at det har med mikrotrauma at gøre (mikroskopiske overrivninger i muskelfibrene). Og er ens muskler aldrig 100 % DOMS fri, så risikerer man at akkumulere mikrotrauma. Dette vil i længde føre til en forøget risiko for skader, såsom fibersprængninger og dets lige. Så det er en god ide at overveje om man måske ikke presser sig selv en anelse for hårdt, hvis man er øm konstant.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En forklaring på DOMS ved ændring i arbejdsbelastningen, kan være udskildelsen af prostaglandin. Stoffet bliver udskildt ved mikrotrauma, og hvis kroppen ikke er vant til mængden, vil det forårsage muskelømhed. Efterhånden som træningen skrider derudaf, bliver kroppen vant til prostaglandin og DOMS burde i realiteten stoppe... mikrotrauma forekommer stadig, hvilket medfører den fantastiske hypertrofi... men der behøves ikke være DOMS for at hypertrofi bliver resultatet.

Om DOMS efter alle workouts er skadeligt for den enkelte udøver, skal jeg ikke kunne sige. Men personen på bør være ekstra opmærksom på kroppens signaler i forbindelse med overtræning og kommende skader. Ingen af delene er efter min mening udtalt, hvis vi kun snakker mild DOMS...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share