HJÆLP HJÆLP HJÆLP


Q990EYU
 Share

Recommended Posts

Hej derude,

jeg har dyrket løb, tri og cykelløb de sidste mange år og har altid været modtagelig overfor træning, både høj intensitet og rimelig store mængder. Jeg har dog oplevet lidt at et knæk i kroppen i forhold til træningen i år. Jeg har flere gange i løbet af året været ret så udmattet, dette selvom jeg sjældent har trænet så lidt, som jeg har gjort i år. Jeg har overvejet overtræning flere gange, men begynder lidt at tvivle på at det er problemet. Jeg har hen over sommeren holdt en lang pause(ca 2 måneder), med meget få timers træning. De sidste 2 måneder har jeg så startet træningen igen, med fokus på ikke at brænde ud igen! Træningsmængden var 20 timer i oktober og 28 timer i november(har tidligere kunne træne 25timer på en uge) med moderat intensitet. Træningen består hovedesagligt af cykling. I slutningen af november brændte jeg så helt ud igen, fra den ene dag til den anden og er stadig ikke kommet ovenpå!? 3 uger uden at blive frisk igen?? Jeg vågner hver morgen med en summen i benene og hvis jeg laver bare en enkel muskelkontraktion i låret, kan jeg mærke hvordan jeg syrer til i benet...?

Er der nogle derude som har oplevet noget lignende??

Har prøvet at få massage. Spiser sundt, masser af proteiner og vitaminer. Har prøvet restitutionstræning, hvilket jeg bare bliver mere træt af.

Jeg har været ved lægen og fået lavet en screening af blodprøver, viste intet unormalt.

Hilsen den frustrede, som ikke kan få lov at træne..

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke rart - håber for dig at det går over igen inden længe :wink:

Jeg har ikke selv erfaring med overtræning, men som jeg husker det, kan det godt tage meget lang tid at komme over. Er der andre ting som påvirker dig? Tænker mest på stress i hverdag over skole, træning, kæreste eller lign. der kunne influere på dit energi niveau (måske har du været med i vild med dans).

Ellers er mit bud en virusinfektion...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

jeg får umiddelbart rigelig med vitaminer. Tager dagligt en multivitamin, samt jern og B vitaminer. Med hensyn til arb og stress - Jeg læser og har rimelig med fritid og tid til træning og føler mig ikke på nogen måde stresset. Kun over at jeg ikke kan træne;-)

Er der nogle, som har viden om allergier og kan fortælle om nogle af de symptomer jeg oplever, kan være relateret til evt fødevareallergier eller lign?

Håber på snarlig bedring

Link to comment
Share on other sites

Hej derude,

jeg har dyrket løb, tri og cykelløb de sidste mange år og har altid været modtagelig overfor træning, både høj intensitet og rimelig store mængder. Jeg har dog oplevet lidt at et knæk i kroppen i forhold til træningen i år. Jeg har flere gange i løbet af året været ret så udmattet, dette selvom jeg sjældent har trænet så lidt, som jeg har gjort i år. Jeg har overvejet overtræning flere gange, men begynder lidt at tvivle på at det er problemet. Jeg har hen over sommeren holdt en lang pause(ca 2 måneder), med meget få timers træning. De sidste 2 måneder har jeg så startet træningen igen, med fokus på ikke at brænde ud igen! Træningsmængden var 20 timer i oktober og 28 timer i november(har tidligere kunne træne 25timer på en uge) med moderat intensitet. Træningen består hovedesagligt af cykling. I slutningen af november brændte jeg så helt ud igen, fra den ene dag til den anden og er stadig ikke kommet ovenpå!? 3 uger uden at blive frisk igen?? Jeg vågner hver morgen med en summen i benene og hvis jeg laver bare en enkel muskelkontraktion i låret, kan jeg mærke hvordan jeg syrer til i benet...?

Er der nogle derude som har oplevet noget lignende??

Har prøvet at få massage. Spiser sundt, masser af proteiner og vitaminer. Har prøvet restitutionstræning, hvilket jeg bare bliver mere træt af.

Jeg har været ved lægen og fået lavet en screening af blodprøver, viste intet unormalt.

Hilsen den frustrede, som ikke kan få lov at træne..

Vil starte med at sige, at jeg synes du skal gå til læge igen... Hvilke blodprøver fik du taget??

Noget der kunne være interessant at høre om er hvorvidt du har haft feber og vægttab..

Når du går rundt normalt, syrer du så også til??

Har du andre symptomer, værende fra f.eks. hud eller led??

Mine overvejelser går i retning af reumatisk sygdom, har din læge undersøgt for dette??

Link to comment
Share on other sites

Hej,

normale screeningsprøver, crp, stofskifte, sukker, HDL, LDL, TG mv, intet unormalt.

Ingen smerter i led eller symptomer som tyder på de mest "normale" reumatologiske sygdomme. Håber ikke det er noget i den boldgade.

Syrer ikke til ved normal gang, men en enkel etage, så er den der

Link to comment
Share on other sites

Hej,

normale screeningsprøver, crp, stofskifte, sukker, HDL, LDL, TG mv, intet unormalt.

Ingen smerter i led eller symptomer som tyder på de mest "normale" reumatologiske sygdomme. Håber ikke det er noget i den boldgade.

Syrer ikke til ved normal gang, men en enkel etage, så er den der

Er det i bestemte muskelgrupper eller er det alle...

Mine tanker går i mod f.eks. diverse vaskulitter, polymyositis (omend der normalt ikke er smerter her) etc..

Synes i hvert fald det ville være relevant at tage "reuma-prøver" inkl. LDH, Creatininkinase, evt reumafaktor, ANCA, ANA

Jeg ville umiddelbart gå denne vej, hvis jeg sad som din læge... Ting som atheroscleose anser jeg som værende usandsynligt...

Alternativt tænker jeg endokrint: Hypothyreodisme, som kan tjekkes ved en TSH eller addisons sygdom, men de sidste her er lidt langt ude...

Nu skal jeg også passe på, at jeg ikke male fanden på væggen, men med det sagt synes jeg dine symptomer berettiger mere end et blot et par standardprøver..

Edited by Stenalt
Link to comment
Share on other sites

Kommer til at tænke på kronisk trætheds syndrom (kaldes vidst binyretræthed idag). Det kendetegnes ved generel træthed og energimangel samt meget langsom restitution. Det er svært at teste for og derfor vil de fleste læger ikke beskæftige sig med det, men hvis du søger lidt på nettet, findes der utallige steder med nærmere info.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej...

Hvis det skulle være i boldgaden af overtræning, må vi kigge på din træningsmængde og variation. Du fortæller af ca. 2 mdr træning med henholdsvis 20 og 28 timer trænings om ugen brænder du sammen igen. Hvis man kigger i diverse litteratur opbygges kronisk overtræning over 1-2 mdr, i fleste tilfælde 2 mdr og kan tage mellem 1-3 mdr at komme over.

Hvordan ser din træningsmængde ud i løbet af ugen? Og hvordan variere den uge fra uge? Har du nogen lette træningsuger inden i din plan eller er det fully-on hele tiden? Hvor gammel er du forresten? Alt efter hvilken alder du har, kan kroppen ændrer restitutions- og opbygningsevne.

Kan godt se hvorfor I vil kigge på kronisk træthedssyndrom og medicinske gigtsygdomme, men hvis det skulle være tilfældet, hvordan kan han klarer 2 mdr's hård træning uden symptomer. Især med den betragtning at han har oplevet det tidligere på året.

Med venlig hilsen

SportsFys

Link to comment
Share on other sites

På mit trihold forløber træningen i en 4 ugers periode, hvor den 4 uge er afsat til såkaldt restitutionstræning. Dette er altså udover den hvile, man har brug for efter et enkelt hårdt træningspas. Formålet er formentlig (har ikke fået spurgt træneren), at modvirke "long term fatigue" (overtræning?)

Har du restitutionsuger i din træning?

Jeg er overhovedet ikke ekspert, men syntes bare dine problemer minder, om det der er skrevet lidt om her:

http://www.jdssportcoaching.com/index.cfm/resources/physical-tuning/heart-rate-variability/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share