gravid og træning


nygæst
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er gravid, lige i starten af graviditeten.

Er der noget jeg skal gøre eller lade være med at gøre? jeg vil jo helst klare graviditeten og fødslen godt fysisk og også holde mig lidt i form :)

Håber der er nogen der ved noget og tak for en god side. Jeg har kigget med i et par uger.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg har den store basisviden på dette punkt :D men her er kort hvad jeg kunne finde i nogle forskellige fitnessblade.

Man kan sagtens gennemgå en graviditet uden at tage en masse overflødige kg på! En normal vægtøgning i forbindelse med graviditet spænder fra 5-15kg,heraf vil 20% være en reel øgning i fedtvævet hvis der er tale om "naturlig" fordeling mellem kiloene!

Graviditeten medfører et øget energibehov på ca. (285kcal) hvis ens nuværende aktivitetsniveau opretholdes.

Nogle kvinder får mere ustabile led under graviditeten, mens andre bevarer styrke og stabilitet! Årsagen er et hormon ved navn "relaxin" der udskilles under graviditeten. Dette hormons funktion er at blødgøre ligamenterne (ledbåndende) omkring bækkenet, så ledforbindelserne her kan "give efter" under fødselen. Men "relaxin" kan også påvirke hofteledet og ledstabiliteten generelt, og er dette tilfældet bør sport som feks. tennis, jogging eller lange gåture undgås! (vægtbærende sport)

Fokuser på andre træningsformer som cykling, svømning, vandaerobic.

Denne form for ledblødgøring kan opstå både tidligt og sent i graviditeten. Mange kvinder mærker dog slet ikke noget til dette, og kan sagtens dyrke fysiske aktiviteter under hele forløbet.

Undgå højintens træning:

Det anbefales at holde ens konditionstræning på moderat intensitet, da for højt anaerobt arbejde (hvor man mister pusten) kan bevirke at barnet kommer i iltmangel og hjertefrekvensen falder. (antal hjerteslag i minuttet) Følger heraf kan være skader på centralnervesystemet.

Moderat træning hvor du ikke presser dig selv for hårdt, er uden fare for barnets helbred! (tilpas træningen jo længere du kommer i forløbet, da din blodmængde øges, og en tilhørende højere puls)

Træner du med vægte (selvfølgelig gør du det ;) ) kan du sagtens fortsætte, dog bør du gå ned på 70-80% af den vægt du plejer at løfte. Træning med for tunge vægte vil nemlig øge det intra-abdominale tryk (indre tryk i underlivet) Dette kan bevirke at der bliver en mindre mængde blod til barnet.

Har du ikke trænet før, bør du vente til graviditeten er overstået med at påbegynde styrketræning!

Ryg og lændesmerter kan ofte forebygges med jævnlig træning af mavemusklerne under forløbet, selvom det kan syntes en smule besværet.

Lidt retningslinier:

Undgå træningsformer, der kræver pludselige bevægelser.

Dyrk udholdenhedstræning i stedet for høj intensitets!

Spis tilstrækkeligt med kvalitetsenergi, så du kan gennemføre træningen uden at tære for meget på kroppens egne resourcer.

Drik meget vand, og få rigeligt med hvile og restitution!

Ellers så husk at lytte til kroppens signaler hele tiden!

Så er der lidt at gå ud fra! Ellers er du jo altid velkommen til at stille flere spørgsmål. Held og lykke med det, og velkommen på "MOL" (motion online)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Tak for nogle gode og hurtige svar. Jeg har ikke vægttrænet i lang tid, så jeg må hellere la vær.

Undgå højintens træning:

Det anbefales at holde ens konditionstræning på moderat intensitet, da for højt anaerobt arbejde (hvor man mister pusten) kan bevirke at barnet kommer i iltmangel og hjertefrekvensen falder. (antal hjerteslag i minuttet) Følger heraf kan være skader på centralnervesystemet.

nogen forslag til hviken puls det kan være?

jeg tænkte at jeg ville begynde at cykle på arbejde (8 km hver vej) det kan jeg vist godt

nogen forslag til øvelser (ikke med vægt) der er gode for de belastede områder?

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig viden, MASS har samlet sammen ;)

Men den omkring, at barnet ikke får ilt nok, hvis du er forpustet, tror jeg ikke på. Fostre har en anden type hæmoglobin (blodets iltbærende molekyle) i deres blod, som erstattes af normalt hæmoglobin efter fødslen.

Fosteres hæmoglobin (gamma-typen) har en højere iltaffinitet (har lettere ved at optage ilt) end moderens, dvs. fosteret skal nok tage det ilt fra moderens blod, som det skal bruge, selvom moren bruger meget ilt selv (ved fx spinning med høj puls).

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk set kunne træning godt berøve barnet for ilt, idet blodet omdirigeres fra livmoderen til de arbejdende muskler. Men i praksis lader det til at dette ikke sker, da blodtilstrømningen til moderkagen (fra naturens side) er relativt beskyttet. En mekanisme i kroppen sørger for at barnet meget let kan optage ilt fra moderkagen og vil derfor ikke komme i iltmangel, selv om moderen øger muskelarbejdet og pulsen.

Fostre har en anden type hæmoglobin (blodets iltbærende molekyle) i deres blod, som erstattes af normalt hæmoglobin efter fødslen.
Så antager jeg at mine oplysninger ikke var helt korrekte på det punkt! ;)
jeg tænkte at jeg ville begynde at cykle på arbejde (8 km hver vej) det kan jeg vist godt
Det kan du sagtens!
Link to comment
Share on other sites

Det vil sikkert også være en udmærket ide.. Blot skal lige netop lændemusklerne under graviditeten ikke være "overtrænede", idet der som følge af graviditeten senere i forløbet naturligt vil fremkomme forøget lændesvaj..

Som følge heraf er det ikke ønskeligt at "facilitere" til yderligere svaj=stærkere lændemuskler...

Når graviditeten er længere fremme, og lændesmerterne uvægerligt begynder at melde sig, kan fleksioner (krumning) i lænden faktisk være en god ide (lige stik modsat anbefalingerne til alle andre).. :)

Link to comment
Share on other sites

OK - mere specifikt:

Jeg anbefaler IKKE lændeøvelser under graviditeten.. Du kan som sagt med fordel runde den nederste del af ryggen hvis du bliver øm senere i graviditeten...

Dyrk ikke kontaktsport (boldspil, kampsport), og stop træningen:

Hvis man føler ubehag, får smerter, eller bliver svimmel.

Hvis man begynder at bløde.

Hvis man har haft problemer under tidligere graviditeter.

Hvis lægen eller jordemoderen fraråder det.

Når du respekterer ovenstående, kan du roligt træne løs..

Dog ville jeg undgå tunge løft.

Svømning og cykling er optimale motionsformer for gravide... Du bør træne dine skrå og lige mavemuskler, se artikel i MOL's artikelbase. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share