Sjipning!


Aquavand
 Share

Recommended Posts

Hej alle :)

Her en række spørgsmål angående sjipning:

1. Hvor god er sjipning som konditions-træning ift. fx. løb

2. Hvad er forskellen restitutions-mæssigt mellem løb og sjipning? Kan man fx. sjippe alle ugens dage, men så holde det kort (fx. 15min?).

3. Hvad er presset ift. knæ, da man ikke lander på hælen kan jeg tænke mig at benet absorberer en stor del af "slaget" så knæet er langt bedre stillet end i fx. løb.

Jeg vil gerne træne sjipning kort hver morgen når jeg står op, alle ugens dage, som en slags "opkvikker". Hvis der er andre ting jeg ikke lige har spurgt om er folk derfor velkomne til at skrive dem også.

Mvh,

Nikolaj

Link to comment
Share on other sites

Hej alle :)

Her en række spørgsmål angående sjipning:

1. Hvor god er sjipning som konditions-træning ift. fx. løb

Der er ikke ret meget (om noget) der slår løb mht. kalorieforbrænding. Men sjipning ligger fint til - men alt afhænger selvfølgelig af, hvor lang tid du er i stand til at sjippe kontra løbe samt hvor højt du er i stand til at få pulsen i et længere tidsrum.

2. Hvad er forskellen restitutions-mæssigt mellem løb og sjipning? Kan man fx. sjippe alle ugens dage, men så holde det kort (fx. 15min?).

Der er ikke den store forskel. Begge er vægtbærende konditionsformer og er derfor, særligt i starten, hårde ved led og sener. Læg stille og roligt ud, f.eks. tre gange om ugen af kortere varighed, og øg laaangsomt.

3. Hvad er presset ift. knæ, da man ikke lander på hælen kan jeg tænke mig at benet absorberer en stor del af "slaget" så knæet er langt bedre stillet end i fx. løb.

Knæene er udsat for en langt mindre belastning ved sjipning end ved løb. Achillessenerne og skinnebenene er til gengæld udsat for en meget betydelig belastning ved sjipning => risiko for skinnebensbetændelse og imflammation/betændelse i achillessenen.

Når du lander ved sjipning, vil du i modsætning til løb, lande på forfoden og fjedre, hvilket udsætter achillessenerne for en ret alvorlig belastning. Derfor er det en god ide at sørge for at komme helt ned, så hælen lige når at røre underlaget, inden der sættes af igen. Det aflaster achillessenen.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg underviser i 25 min. sjip, og har gjort det 1½ år. PÅ mine timer, er de fleste problemer folk har ved sjip, skinneben og læg.

Jeg synes selv det er rigtig god træning, særligt hvis man er flere og kan lave lidt lir. Men jeg kan forbrænde det samme som ved løb...

Hvis du skal holde et højt tempo, bliver du nød til at være oppe på tæerne når du sjipper. Så er det ellers bare med at træne sig op til at kunne klare belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share