styrketræning begynder!


toto_g4m3r
 Share

Recommended Posts

hejsa :)

- Jeg er TOTAL rookie inden for styrketræning, men jeg vil begynde fra april :)

lige pt spiller jeg badminton mandag/onsdag. nogengange 1,5 time, andre gange 3 timer :) så det vil sige alt i alt 3-6 timer om ugen :) oftest er det 4 timer :) Så jeg vil gerne have et styrkeprogram, der vil gøre mig så stor og stærk som muligt. Det skal siges at jeg er i dårlig kondi :) men min bmi er da normal :) jeg er 178-180høj, og jeg vejer 74 kg :) så jeg har brug for et program til når jeg træner badminton mandag/onsdag :) og et program til når jeg ikke træner badminton :) dog vil der muligvis komme en gang badminton om torsdagen i ny og næ, men det er vel nogenlunde lige meget at have med i programmet :)

Jeg håber det er forståeligt, selv om det måske er lidt rodet..

En detajle som sansynligvis er ret væsentlig er, at jeg er 16 år gammel, og at jeg er en dreng ;)

Og så vil jeg godt have et svar på, hvor meget muskel jeg cirka vil kunne have til september, hvis jeg starter fra 1. april :)

På forhånd tak, håber på at der er nogen kloge hoveder, som HAR FORSTAND PÅ DET, andre vil jeg frabede mig dumme og uvidende kommentarer fra.

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Marcs link er et godt sted at starte, så her er bare et par generelle råd:

- Hold det simpelt. Du behøver ikke 236 isoleringsøvelser til forskellige dele af brystet f.eks., lad eksperterne om den slags. Klassiske basisøvelser som dem i Marcs link er helt perfekte, og der er en grund til de er klassiske... de virker.

- Byg langsomt op. Folk i et center er fuldstændig ligeglade med om du bænker 50 eller 100 kilo, så når lysten melder sig til lige at smide 5 kilo ekstra på fordi du tror alle folk står og tænker "sikke en svans"... glem det. Det er den sikre vej til dårlig teknik og skader, men desværre noget man ser alt for ofte.

- Når du ikke spiller badminton så erstat det med noget kredsløbstræning i stedet for mere styrketræning. Du siger selv du har en dårlig kondi, så motion er nok vigtigere end mere muskelmasse. Det hjælper dig også til blive mere trimmet, så de muskler du har bliver mere markante.

- Med mindre du går efter pumper looket kan du også overveje kropsvægtsøvelser som variation i nogle perioder. Der er mange gode online ressourcer til inspiration, og du kan lave mange af dem derhjemme/på ferie hvis det i perioder er nødvendigt.

- Bare fordi chin-ups/pull-ups er svære at komme i gang med er det ingen undskyldning for at udelade dem. Det er nogle hårde øvelser indtil man får noget grundlæggende styrke, men din krop vil takke dig for at du holdt ud og blev ved.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share