Transversus abdominis


GammelFar
 Share

Recommended Posts

Jeg er havnet i et lille problem, jeg har nu trænet længe, og fået mig nogle gode stærke mavemuskler, jeg er bare bange for at min transversus abdominis er blevet for stor.

Når jeg står op buler min mave kraftigt ud, og hvis jeg samtidig spænder mave regionen, er der ikke meget "fedt" at få fat på..

Problemet er at jeg som så mange andre gerne vil have en FLAD og markeret mave, og lige nu har jeg en rund og delvist markeret mave...

Spørgsmålet lyder:

Har jeg ret i at det måske er transversus abdomnis som er blevet for stor, eller kan det skyldes noget andet? - fedt% ligger mellem 10 og 12... Så det burde ikke være det...

Link to comment
Share on other sites

Det kan også skyldes at du er et så uheldigt individ, at du lagre relativt meget fedt i bughulen. Fedt lagres jo ufatteligt mange steder i kroppen. Intramuskulært, subcutant og også mellem organerne. Og netop en stor mængde fedt lagret mellem organerne i bughulen, vil få maven til at bule en smule. Så måske kunne det være en forklaring.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Som TJ siger, så kan fedt lagres flere steder:

Mht mave skelnes generelt mellem:

1. Fedt udenpå mavemusklerne

2. Fedt mellem mavemusklerne og de indre organer

Begge dele sker naturligvis, men hvor det primært sætter sig på det enkelste individ har betydning

Ad 1. Denne fedtdeponering er den typiske måde fedtet sætter sig på. Dette er den kendte sæk på maven og rundt om livet. Den er blød og "slasket". Ingen fedme er godt - men denne fedtdeponering dog mindst "skadelig".

Ad 2. Denne fedtdeponering er sjældnere. Resultatet er den udspilede, hårde, "kuglerunde" mave, hvor man ligesom ikke kan se fedtlagerne. Dette skyldes som sagt at fedten primært sidder bag mavemusklerne og presser disse ud. Omvendt presser fedten her også indad mod de indre organer, og dette er ikke godt. Derfor anser man denne fedtdeponering for mere "skadelig" end den første.

:( :)

Link to comment
Share on other sites

din fedtprocent, hvordan er den målt? med tang, elektrostatisk vejning eller hydrostatisk vejning? Hvis du får et lavere resultat med tang end med elektrostatisk vejning, er det sandsynligt at du er disponeret for peritoneal (i bughulen) fedt lagring. Er det tilfældet er der kun en vej og det er masser af forbrænding.

Link to comment
Share on other sites

For stor transversus er nok ikke problemet - hvis du har en mave der buler ud på trods af relativ lav BF% lyder det umiddelbart som om at din transversus ikke er stærk nok :blink:

Transversus abd. holder jo netop maven inde/flad... så er du sikker på at du aktiverer den nok i din mave træning???

Hvilke maveøvelser træner du???

Link to comment
Share on other sites

Transversus har ikke muskelfibre midt på maven, derfor må det være noget andet :)

Nej du har ret Jørgen... men funktionen af m. transversus abdominis er alligevel:

"Contracts and tenses the abdominal wall; compresses the abdomen" - Sobotta: Atlas of Human Anatomy.

Derfor må det være essentielt for at holde maven flad, at man får trænet musklen.

:)

Link to comment
Share on other sites

Et andet problem kunne være at de ligamenter som tarmene og andet "godt" er ophængt i inde på bugvæggen er for lange.

Dette sker som regel med alderen, men ligesom nogle personer er født med flyveøre så er andre født med lange ligamenter. Dette kan der desværre ikke gøres noget ved!!

En tredje mulighed kunne være din kost - er du sikker på at din mave ikke bare er oppustet?

Link to comment
Share on other sites

"Contracts and tenses the abdominal wall; compresses the abdomen" - Sobotta: Atlas of Human Anatomy.

Derfor må det være essentielt for at holde maven flad, at man får trænet musklen.

Ja, men spørgsmålet var, om han kunne have trænet transversus for MEGET, og derved få tykkere mave...

Link to comment
Share on other sites

Gammelfar:

Er du svajrygget? Det har nemlig stor betydning for, hvordan din mave fremtræder. Er man svajrygget går ryggen som bekendt lidt ind og mave lidt frem.

Hvis du synes din mave er meget fremtrædende og du er svajrygget, kan du jo prøve at se dig fra siden i et spejl. Du kan også måle omkredsen på din mave og dit bryst for at se, hvor slemt det er eller ikke er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share