Min logbog


Athlete X
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om jeg nødvendigvis er interesseret i at blive hurtige, men jeg forstod det sådan at speed work havde været med til at gøre ham i stand til at hoppe højere også. Jeg vil gerne hoppe højere! :blush:

Tjekker Charlies side ud nu.

Thorhauge hvad sker der med musklernes kapacitet når man bliver hurtigere? :wink:

Det vil altid være en fordel at bliver hurtigere, specielt hvis den sportsgren man dyrker afhænger deraf. :tongue:

Jeg kan varmt anbefale Charlie Francis side og de bøger han har skrevet er nemme at gå til og giver et rigtigt godt billede af hvordan progression skal se ud, når man træner som atlet.

Link to comment
Share on other sites

Kan man få dig til at uddybe lidt mere hvad du skriver her?

Når du skriver Cardiac output, er det så en form for steady-state cardio? Hvad laver du, er det sjip, roning, løb? Hvor lang tid?

Hvordan ser din opvarmning ud?

Jeg ved, at der ikke behøves ret meget vægttræning for at blive stærkere, men hvorfor lige 12 reps? Kan du forklare lidt om grundlaget for øvelsesvalget?

Jeg har valgt kun at logge træningen i store træk hvorfor du finder den mangelfuld.

Cardiac output, i mit tilfælde, trænes typisk gennem steady state, modificeret ekstensiv tempo, ekstensive power speed drills og modificerede ekstensive power speed drills.

Hvad angår intensiteten:

Min træner:

'Assuming' you're reasonably 'fit' you can 'assume' that heart rate intensities between 100-120 will have an entirely restorative effect, 120-130 will have a restorative effect as well as stimulate cardiac efficiency, 120-140 will stimulate cardiac output, 140-150 will stimulate cardiac output in those with a higher AT and aerobic maintenance for those with a lower AT, and from there, once you get in the 160+ range, it becomes necessary to either know the AT or closely monitor the exertion level and performance of subsequent work efforts in order to determine whether the bioenergetic environment is bordering on the zone of aerobic development or anaerobic-lactic maintenance.

Jeg kender min AT hvorfor jeg præcist kan bestemme HR intensiteten på det arbejde jeg udfører.

Min vægttræning er på nuværende tidspunkt (i nuværende træningsfase) auto-regulerende ment således at intensitet og volumen reguleres baseret på dagsform. 12 reps repræsenterer et minimum af volumen hvor en totale på 30 reps repræsenterer noget nær et maksimum. De 12 reps var fordelt over 2 sæt x 6 og vægten var 120 kilo - selvsagt ikke særligt intensivt.

Jeg ved ikke om jeg nødvendigvis er interesseret i at blive hurtige, men jeg forstod det sådan at speed work havde været med til at gøre ham i stand til at hoppe højere også. Jeg vil gerne hoppe højere! :blush:

Tjekker Charlies side ud nu.

Der er ikke nogen direkte transfer mellem et VJ og sprintevne. Et vertikalt spring beror sig ikke på nedsat kontakttid.

Min træner:

VJ- great indicator of power to weight ratio in a single explosive effort via hip/leg extension- though it is a complete pain in the ass to test properly (so easy to cheat) and the greater anti-gravitational challenge favors lighter athletes in terms of absolute results. This is also why heavier athletes have the advantage from the standpoint of relative results (ergo power index)

SLJ- another excellent test of power to weight ratio in a single explosive effort via hip/leg extension- easier to perform reliable testing; however, advantage goes to longer levered athletes and the dynamics of the jump pose a lesser anti-gravitational challenge. As a result, heavier athletes will tend to be more competitive in an absolute sense

Speed/quickness is a huge term- very ambiguous. Although by definition it is further in complexity than the single attempt jumps via its multi-directional nature and thus demands additional ability in terms of elasticity/reactivity that the single jumps do not

40yd- must have all of the above. Further dimensional complexity via relaxation component and the biodynamics of sprinting. While relaxation also applies to change of direction drills the speeds aren't there to make it as much of a factor as it is in the sprint.

Morpho biomechanics play a huge rule with respect to success in every conceivable physical action.

From a dimensional complexity standpoint it becomes obvious why sprint training is the great challenge that it is.

By comparison, single effort jumps are a pedestrian training problem to solve.

Omkring fraværet af sprint i off-season i en sportsgren hvor sprint er en essentiel del af denne:

Min træner:

In my opinion, and this is something that I know Charlie has stated since day 1, you're asking for trouble when you ignore sprint work.

sprinting is such a highly coordinated/skilled ability. For this reason, it is imperative that it is a constant in the program so that any improvements in muscle size and strength are harmoniously transmuted into faster sprinting.

Link to comment
Share on other sites

22. marts 2011

Alaktisk kapacitet

1) Cardiac output 2) opvarmning 3) eksplosive fremadkast med medicin bold kast (20 reps total) 4) alaktisk kapacitet (positions alaktisk sprint) (600m total)

Vægttræning

1) Close grip Bench (24 reps total) 2) eksplosive push-ups (4 x 3 ) 3) bench rows (4 sæt) 4) curls, shrugs, neck bridges (2 sæt)

23. marts 2011

Massage

Deep Tissue hver onsdag.

Ekstensiv Tempo

1) Ekstensiv tempoløb incl. ekstensiv abdominals 2) 60 min ekstensive medicinbold bevægelser og kast (1500 reps)

Link to comment
Share on other sites

Lykkestrup, jeg kan anbefale dig alle Charlie Francis' produkter. De kan findes inde på www.charliefrancis.com.

Der blev ikke logført i går hvilket skyldes at jeg var travlt optaget med skole, træning samt at jeg havde lovet en person fra skolen at instruere ham i vægttræning. Sidstnævnte kostede mig tre timer.

Ikke desto mindre fik jeg dog trænet i går.

Link to comment
Share on other sites

25. marts 2011

Cardiac output, power-speed, eksplosive medicinbold kast, alaktisk kapacitet & vægttræning

Cyklisk positionsspecifikt (lineær prowler): 20yd x 5 x 6 - 40 sek mellem reps, 3-4 min mellem sæt.

Fortsættelse af alaktisk kapacitet. Grunden tidligere omtalte problemer med achillessenen er jeg bagud i planen. Jeg gør mit for at indhente det forsømte. Achillessenen lades desuden til at være helet.

Link to comment
Share on other sites

1. april 2011

Træning 1 (Alaktisk Kapacitet): Cardiac output, power-speed drills, eksplosiv bagover medicinbold kast, stair bounds: Cyklisk alaktisk kapacitet 5 x 6 x 20yd

Træning 2 (Vægtræning): Benbøj (24 reps i alt), back raises (3 sæt), leg raises (3 sæt).

Træning 3 (Skill work): Pass rush, pass rush, pass rush, pass rush, pass rush, pass rush.

1115384971.gif?1300730857

Beklager manglen på status opdateringer i loggen.

Selvom det ikke er meningen at jeg skal forbedre mine eksplosive medicinbold kast på denne tid af året lavede jeg dog alligevel en personlig rekord i dag. 21 meter bagoverkast med en 5 kilo medicinbold.

Mit benbøj er all time dårligt- kind of. Det skyldes at jeg har haft en smule irritation i venstre hoftebøjer. Intet seriøst i dét at irritationen udelukkende har vist sig når jeg har squattet. Jeg har dog over de seneste uger ændret min stil således at jeg nu står med fødderne placeret lidt smallere end skulderbredde. Irritationen er derfor forsvundet men jeg har besluttet at fortsætte med at stå meget smalt og have meget knævandring. Det føles også 100X mere rart for mig at distribuere vægten mere over quads og knæ versus hoften.

Link to comment
Share on other sites

2. april 2011

Cardiac output, ekstensiv SPP tempoløb, ekstensive medicinbold kast, ekstensiv abdominals.

Dette efterfulgt af 1 times hård brydning/judo gulvkamp og indlæring af forskellige teknikker da jeg pt. er 100% teknikløs. Benlåse, stranguleringer, armlåse, placering af ben og arme under gulvkamp i forskellige positioner og så videre - min lillebror er min mentor. Han er godt nok ikke mere end 14 år gammel men han har vundet Budo Nord Cup to gange og DM adskillige gange. Han har dyrket Judo i 9 år så han kan trods alderen lære mig en hel masse samt ikke mindst give mig god modstand.

Modsat kan jeg så tilgengæld coache ham i hans skill work i amerikansk fodbold som han også har spillet i nogle år nu.

Ja, sådan får vi dagene til at gå i selskab med hinanden.

Her video fra gårsdagens vægttræning med 130 kilo squat og 80 eller 90 kilo kilo backraises (kan ikke huske).

Jeg står ikke helt så smalt som jeg først vurderede. Cirka skulderbredde. Jeg tror jeg kan opbygge en fornuftig styrke trods det smalle fodstand hvis blot jeg giver det noget tid.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Siger tak for hintet, er gået igang med "charlie francis trainings system" og den er fin indtil videre. Har du en favorit af de bøger der bliver solgt inde på siden?

Tænker på hvad der ville være mest relevant at invester i næste gang?

God fart i squatten og lede backraises, men er der ikke kun 110 kg på i videon det ligner bare 20x4 og teknik skiver a 5 kg ? :)

Link to comment
Share on other sites

Siger tak for hintet, er gået igang med "charlie francis trainings system" og den er fin indtil videre. Har du en favorit af de bøger der bliver solgt inde på siden?

Tænker på hvad der ville være mest relevant at invester i næste gang?

God fart i squatten og lede backraises, men er der ikke kun 110 kg på i videon det ligner bare 20x4 og teknik skiver a 5 kg ? :)

Teknikskiver? De yderste skiver er 15 kilo eleiko bumper plates. De andre to skiver (med riller) er også bumperplates men ikke Eleiko. jeg kan ikke huske hvad mærket er.

Link to comment
Share on other sites

Teknikskiver? De yderste skiver er 15 kilo eleiko bumper plates. De andre to skiver (med riller) er også bumperplates men ikke Eleiko. jeg kan ikke huske hvad mærket er.

Hvad angår Charlies materiale så lad være med at indskrænke dig selv til hans e-bøger. Tjek også hans videomateriale ud.

Link to comment
Share on other sites

Status opdatering: Træningen kører og min alaktiske kapacitet skyder i vejret med fin hast. Jeg får ikke logget træning så ofte, som jeg burde, men jeg burde tilgengæld have nogle træningsvideoer klar i løbet af et par dage. Indtil da kan i få et eksempel på piss-poor fysisk forberedelse versus god fysisk forberedelse.

En spiller fra holdet (en lineman) spurgte mig om han måtte deltage i mine prowler sprints (de alaktiske) hvilket han selvfølgelig gerne måtte. Målet var blot at gennemfører en medium-volumen alaktisk kapacitets træning med prowleren før styrketræningen. Ganske enkelt: 4 serier med 6 x 20m sprints. Prowlereren var loaded med 2 x 25 kilo skiver og distancen skulle tilbagelægges på ganske få sekunder. 40 sekunder mellem sprints og 3-4 minutter mellem serier.

I mit tilfælde gik dette ganske smertefuldt. Jeg fuldførte mine serier med fint overskud, uden tab i eksplosivtet (antal sekunder det tager at tilbagelægge de 20 meter) og med ikke megen sved på panden. Ganske let. Den før omtalte spiller startede også ganske fint ud med at tilbagelægge den første sprint på kun et par sekunder langsommere end mit (jeg tror jeg var omkring 4 sekunder på distancen). Dette gik dog hurtigt stødt ned af bakke og i løbet af kun ganske få sprints havde manden vejrtrækningsproblemer og de relative få sekunder det tog ham at fuldføre første sprint blev hurtigt til plus 10 sekunder.

Selv sagt ikke særlig eksplosivt.

Han var dog trods enorm stort ubehag villig til at fortsætte helt ud til det punkt hvor han næsten ikke længere kunne skubbe prowleren. 15 minutter efter vi var færdige brækkede han sig ud over det hele.

Graphology: Jeg fik tilbudt en gratis håndskrivningsanalyse af Jean Drew i det at hun har holdt foredrag sammen med min træner. http://www.drewconsu...m/results.shtml

Yosef Johnson bruger Jean Drew til at identificere hvilke atleter der er værd at arbejde med og hvilke der ikke er det.

Hendes arbejde er særdeles præcist. Dave Tate og hans kone tog en test for noget tid tilbage og var lamslået over hvor præcist metoden kunne beskrive ham som person. Min egen træner inklusiv kone har ligeledes forsøgt sig med samme resultater. Jean Drew og Yosef Johnson melder om en 100% succesrate baseret på den feedback de har fået fra de tusindevis af mennesker hvis håndskrift Jean Drew har bearbejdet.

Selv må jeg nikke genkendende til overstående. Intet mindre end en imponerende præcis analyse.

You have a very significant level of focused control and controlled focus. The first is best for sports as it allows you to determine the best moment for action and to rely on your senses, including intuition. You do not like to waste energy and have the ability to inhibit useless movement. You have good timing also.

he second allows you to go deeply and thoroughly into any subject and work alone. There is so much more to you than others are able to discern without knowing you over time.

As mentioned in your original assessment, I can easily confirm that the direction you are taking education wise, it right on!

My best to you for your future, both on and off the field.

On first examination, your writing and printing express a gift for scientific work, objectivity, strict self-control and emotional independence.

Regarding education and career, any research, scientific or otherwise would fit nicely.

You have a very critical mind and way of reasoning. You waver between intuitive and abstract tendencies from time to time.

You are not necessarily easy for others to get to know. Your type of independence comes from facing many challenges alone and learning to rely on your own judgment. There is little evidence of any strong influence from the "outside".

You give off a very subtle,quiet, "don't mess with me" message.

You look for a position where you are able to have the final say when you want it. It would take really good logic to change your mind once you have made it up.

You listen to everything and seldon acknowledge what you heard, unless it is within, important interactions. You have ax above average memory.

Your goals are practical and focused. You do not want to waste energy or time. You want to be in control of something specific and resist interference,

In speaking with Yosef regarding the requirements of either defensive-end or tight-end, the defensive end position seems to fit what I see. You focus on a specific goal and can make rather instantaneous decisions to start or stop and a burst of energy is available to finish what you started.

You do not have to adhere to a strict structure, preferring to adjust as your day or project requires. Working within a pre-existing structure works well as long as you have the ability to make independent decisions.

The problems that present at this time are: You have trouble saying no to the right people at the right time; You yield to strong emotional pressure and therefore do not always follow through in areas that are important to you; You critique yourself well, although it becomes criticism too easily and then you give away some of your own power, so to speak.

You have a good relationship with your inner "Self" and on an Ego level, you are rather paternal in nature. You enjoy specific social connections, but have few social needs.

Tribute: JB har været så venlig at sponsorerer et sæt nye straps til mig. De gamle var gået i stykker da en motionist i klubben besluttede sig for at bruge dem til at udføre rope pushdowns - trods at vi har hele 4 reb liggende til netop dette formål. Ikke desto mindre fik jeg ihærdigt brugt mine straps i dag under dagens sæt shrugs. Mange tak til JB!

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Jeg læste godt artiklen om grafologi på EliteFTS for et stykke tid siden. Umiddelbart lyder det lidt for hokus pokus til mig og jeg har svært ved at tro, at det er 100 % korrekt i alle tilfælde, men det kan da godt være, der er noget om det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste godt artiklen om grafologi på EliteFTS for et stykke tid siden. Umiddelbart lyder det lidt for hokus pokus til mig og jeg har svært ved at tro, at det er 100 % korrekt i alle tilfælde, men det kan da godt være, der er noget om det.

Jeg har ingen baggrund for at kunne bedømme metodens validitet. Jeg kan dog fortælle at min egen evaluering var uhyre nøjagtig ned til mindste detalje.

Link to comment
Share on other sites

15. april 2011

Primær træning: Pass rush: 2 timer.

Jeg får desværre ikke frekventeret min logbog ofte nok. Ikke desto mindre kører træningen godt og problemerne med achillessenen er nu godt og vel 100% forsvundet - det vil sige at jeg fortsat mærker meget lidt stivhed (forsvindende lidt) i anklen om morgenen når jeg står ud af sengen.

Link to comment
Share on other sites

18. april 2011

Træning 1: Alaktisk kapacitet, eksplosive medicin bold kast, intern/ekstern rotation, push-ups med vægtvest, inverted rows med vægtvest, dynamiske neck bridges og barbell curls.

Træning 2: Pass Rush.

Jeg har fået fortalt at min logbog er kedelig.. Well, min træning er kedelig. Et grind uden lige. Ugens højdepunkter er fodboldtræningerne. Så vend jer til det.

Vores nye træner fra USA har ændret det defensive spillesystem fra 3-4 til 4-3 i anledning af min ankomst (jeg har ikke trænet med i off-season) da min hurtighed betyder at jeg kan komme til at lægge godt med pres på QB'en som pass rusher på ydersiden (defensiv end). Det betyder at mit eneste job bliver at pass-rushe hvilket passer mig strålende i det at jeg er alt for undervægtig og slap til at kunne spille 3-4 fodbold i en 3'er teknik.

Det er altid rart at komme til træning og blive bekræftiget i at man er friggin' hurtig og eksplosiv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share