Motionscykel belastning


JHansen
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg vil gerne have en motionscykel stående i min lejlighed så jeg kan få lidt motion. Jeg har et meget siddestillende arbejde og er overvægtig.

Jeg vejer 150 kg., og jeg har lagt mærke til at mange motionscyklers max belastning er 110/120 kg. Er det noget man bør tage meget alvorligt, eller kan de godt klare en højere belastning på f.eks. 150 kg.?

Og hvad er det præcist der ikke kan klare en højere belastning? Den stang hvorpå sadlen sidder, eller læner den sig måske op af mekanismen?

Jeg har nemlig ikke mulighed for at købe de helt store modeller der kan klare op til 150 kg. de koster jo flere tusinde kr.

På forhånd tak

Jeppe H

Link to comment
Share on other sites

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kender særligt meget til motionscykler...

Men hvad med at cykle udenfor?

Vi nærmer os jo forår og sommer, hvilket er den bedste tid til lange udendørs cykelture. Hvorfor cykle indendørs hvis man kan undgå det?

Så kan det jo være at du til efteråret, når vejret begynder at blive træls igen, har tabt lidt mere vægt, så det ikke er et problem for de lidt billigere modeller motionscykler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spørger ikke for at hate mod trådstarter, men pga. min egen uvdenhed:

Kan `rigtige´ cykler, til udendørs cykling, bære 150 kg?

Et alternativ kunne være at købe en brugt motionscykel (af den slags, der kan bære vægten).

Vil det i øvrigt være umuligt for TS at begynde at træne i et center?

Det er jo ikke sådan, at overvægtige personer ikke må vise sig i centrene. Det ville tvært imod være mere skammeligt, hvis man IKKE prøvede på at smide noget af overvægten.

Good luck til TS.

Link to comment
Share on other sites

Det svageste led på en cykel når det gælder vægt er på krankområdet og hjulene. De fleste hjul bliver solgt uden vægtbegrænsning, og om ikke andet bør et sæt hjemmestrikkede hjul med 32 eller 36 eger kunne klare nærmest hvilken som helst vægt. Ellers kan de fleste MTB's klare en god vægtbelastning

Link to comment
Share on other sites

Der er nok en del forskel på hvad forskellige motionscykler kan holde til, uanset hvad fabrikken garanterer/har testet/påstår at de kan. Og også hvad det egentlig er, der er det svage(ste) led, som er det udslagsgivende i test.

Men jeg vil også tro at kranken generelt er det svageste led på en motionscykel, som Kermit nævner. Generelt, hvis du lader være med at stå op på cyklen, men sidder ned, vil vægten belaste kranken mindst muligt men fortrinsvis skulle bæres af sædet og den stang, det sidder på.

Jeg ville købe en brugt motionscykel på dba.dk eller lignende, til et par hundreder max, og så se, hvad der sker. Hvis det endelig skulle være, kunne du jo også aflaste sædet, så ikke al vægten skal bæres af cyklen. Man ville kunne komme langt med træ for 100kr fra et byggemarked og lidt skruer. Der tror jeg godt du kan armere din cykel så den kan holde til 200kg+ - så længe man sidder ned på den i hvert fald.

Hilsen

Lars

Edited by lars1977
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share