Vejrtrækningsproblemer lav puls 5min pr. km


Millos
 Share

Recommended Posts

Hej alle..

På mine sidste løbeture er jeg begyndt at få nogle irriterende vejrtrækningsproblemer.

Jeg skal hive mere efter vejret end jeg plejer, hvilket naturligvis går ud over min performance..

Det underlige er dog, at jeg har en forholdsvis lav puls, så burde ikke være så "besværligt" at trække vejret.

Ved 5 min pr. km har jeg en puls på 140-150 og ved 4.30 omkring 165..

Jeg er en fyr på 21 år, 192 cm. og vejer 80kg.

Problemerne kommer til udtryk både ved at jeg skal hive efter vejret, men også som små smerter på selve brystkassen når jeg trækker luft ind og lungerne udvider sig.

Har aldrig røget el.lign.

Eneste jeg kan associasiere det med er når man løber om vinteren og får kold luft ned i lungerne og derved får ondt..

Ideas, anyone?

Tillægsspørgsmål, min puls kontra de tider jeg løber på, hvordan ser mine generelle form ud, er den middel, god, eller?

På forhånd tak.

mvh

Emil

Edited by Millos
Link to comment
Share on other sites

Bortset fra at jeg ikke har ondt, lyder det om samme symptomer fra anstrengelsesudløft astma.

I hvert fald hvis:

Man hiver som gal efter vejret men pulsen er ikke til at drive op. Selv under en spurt kommer pulsen ikke over 80% af max - afhænger jo nok af hvor hårdt ramt man er. Til gengæld tager det flere minutter at betale iltgælden tilbage.

Ved lav intensitet er der slet intet at mærke, det er først når man forsøger at presse lidt på men så er der også dømt ketchup-effekt.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hej alle..

På mine sidste løbeture er jeg begyndt at få nogle irriterende vejrtrækningsproblemer.

Jeg skal hive mere efter vejret end jeg plejer, hvilket naturligvis går ud over min performance..

Det underlige er dog, at jeg har en forholdsvis lav puls, så burde ikke være så "besværligt" at trække vejret.

Ved 5 min pr. km har jeg en puls på 140-150 og ved 4.30 omkring 165..

Jeg er en fyr på 21 år, 192 cm. og vejer 80kg.

Problemerne kommer til udtryk både ved at jeg skal hive efter vejret, men også som små smerter på selve brystkassen når jeg trækker luft ind og lungerne udvider sig.

Har aldrig røget el.lign.

Eneste jeg kan associasiere det med er når man løber om vinteren og får kold luft ned i lungerne og derved får ondt..

Ideas, anyone?

Tillægsspørgsmål, min puls kontra de tider jeg løber på, hvordan ser mine generelle form ud, er den middel, god, eller?

På forhånd tak.

mvh

Emil

Mht. din form; Din puls og dit tempo fortæller ikke direkte noget om din form. Den afhænger af hvad du kommer fra og hvad du skal bruge din træning til. Hvis du bare skal være i form til at klare de dagelige gøremål fejler den intet men hvis du har ambitioner om en løbe-konkurrence er det interessant at vide lidt om hvad du tidligere har løbet og hvor langt du skal løbe.

Bare for at sammenligne mig selv med dine tider; løber jeg 4:30 pr km har jeg under puls 125 (restitution) har jeg puls 165 løber jeg 3:10 pr km. min max puls er 188 og min hvile puls er 33.

DU bør bruge din hvilepuls som indikator for om din form er på vej i den rigtige retning. Er den faldende er det et godt tegn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share