Antal gentagelser i WSB hjælpeøvelser?


grinder
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige begyndt på WSB og er ved at være færdig med første del af cyklusen. Men jeg kom til at tænke på hvor mange gentaglelser der skal sigtes efter i hjælpe øvelserne. Har kigget lidt rundt omkring i de forskellige WSB logs, men syntes at det varrierer fra person til person. Er der i WSB fastsat et antal til hjælpeøvelserne eller er det smag og behag?

Hvor tæt må man gå på failure? Jeg kan godt finde på at komme tæt på i nogle af øvelserne - skidt?

Link to comment
Share on other sites

wsb hjælpeøvelserne som køres efter RM princippet, vil som oftest ligge mellem 6 og 12 gentagelser. Målet i disse øvelser er at forøge massen, derfor dette rep spektre. Og ja man kan godt opnå hypertrofi med en masse sæt med 3-4 reps, men en af louie simmons ideer er også at holde sine træningspas på omkring 45 minutter, max 1 time, så hvis der skulle køres en masse sæt så ville det forpurre det lidt.

Og man skal tæt på failure for at sikre sig at man har trættet musklen. Det går ud på at trætte musklerne. Derfor er pauserne mellem sættene også sat til 45-60sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget fast antal. Det kan svinge mellem 5-20 reps afhængig af øvelsen
Ok....plejer at holde mig til omkring en 6-10 reps i alle hjælpeøvelser, ville det hjælpe at varriere det mere f.eks. en uge med 5-6 reps og så en uge med 8-10?
Der sker ikke noget ved at gå til failure eller tæt på i mindre øvelser som laterals, extensions osv.

Hehe, jeg har for vane at at skulle tvinge den sidste rep ud i fransk pres og millitairy press, og det er vel ikke "mindre" øvelser....oder?

Link to comment
Share on other sites

Ok....plejer at holde mig til omkring en 6-10 reps i alle hjælpeøvelser, ville det hjælpe at varriere det mere f.eks. en uge med 5-6 reps og så en uge med 8-10?
Nej, jeg ville ikke variere det så ofte. For så mister du noget kontinuitet i træningen, og har sværere ved at bygge oven på. Jeg ville istedet for tage 3-4 uger med 6-8 reps, og så f.eks 3-4 uger med 10-12 reps.
Hehe, jeg har for vane at at skulle tvinge den sidste rep ud i fransk pres og millitairy press, og det er vel ikke "mindre" øvelser....oder?

Njaaa, fransk pres er ikke en voldsom tung øvelse, så der ville jeg ikke være betænkelig ved at ramme failure engang imellem. Specielt ikke ved de høje reps. Military presses er måske lidt noget andet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kunne man egentlig ikke lave en HST lignende progression under faldende reps i WSB's RM øvelser? Hva'?  

:) Så er jeg ikke den eneste der har tænkt på dette!! Jeg synes umiddelbart at det lyder som en rigtig nice idé, hvorfor ikke tage det bedste fra begge verdener! Mit program pt. er en hybrid inspireret - dvs. jeg kører ingen af programmerne "rent" - af principperne i WSB og HST samtidig. Og det er næsten skræmmende så god fremgang jeg har haft under det program.

mvh,

Torben

Link to comment
Share on other sites

Og det er næsten skræmmende så god fremgang jeg har haft under det program.

Spændende! :) Jeg regnede selv med at hoppe på WSB (hvis jeg kan tåle det), når jeg er færdig med denne 20 rep breathing squat/HST-hybrid, som jeg startede for en uge siden - jeg når næsten ikke at starte på et program, før det næste er på tegnebrædtet :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share