For hård træning?


JegErJacob
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt at det skulle være usundt at træne for meget, og at det f.eks. skulle være med til at hæmme ens vækst?

Jeg træner hver dag og er bange for at jeg træner for meget, da jeg også har hørt at kroppen skal have ro.

Hver dag laver jeg:

- 50 armstrækninger

- træning af arme med vægte i ca. 8 min.

- træning af mave i ca. 13 min.

- 5 km løb

Jeg laver det hver dag, og det tager ca. en time.

Men er det for meget, eller hvad synes i?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du aldrig tager dage uden træning, så: ja.

Med risoko var at være grov og ærlig så synes jeg personligt at du har et dybt underligt fokus og kan slet ikke se fornuften i det.

Det ligner lidt at du træner for

1 vaskebræt

2 store arme

3 lidt patter

= alt for ensidigt og uden symmetri (skræmmebillede: store arme og latterlige tændstiksben og dertil en midtersektion som kun er trænet på forsiden men svag i ryggen).

Tip:

Hop over i styrketræningsFAQ og find et fornuftigt program.

Dertil: googl de grundlæggende træningspræncipper - herunder restitution.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hvis du aldrig tager dage uden træning, så: ja.

Med risoko var at være grov og ærlig så synes jeg personligt at du har et dybt underligt fokus og kan slet ikke se fornuften i det.

Det ligner lidt at du træner for

1 vaskebræt

2 store arme

3 lidt patter

= alt for ensidigt og uden symmetri (skræmmebillede: store arme og latterlige tændstiksben).

Tip:

Hop over i styrketræningsFAQ og find et fornuftigt program.

Dertil: googl de grundlæggende træningspræncipper - herunder restitution.

Hej

Tak for hjælpen.

Ja, du har vel egentlig ret mht. mit træningsprogram. Jeg vil gerne have en god mave, arme og bare være slank. Men jeg er dog "kraftig" bygget, og tror ikke det kommer til at se dumt ud. Det gør det i hvert fald på ingen måde nu, da jeg også har store muskler i benene da jeg altid har løbet meget, samt at jeg som sagt er "kraftigt" bygget.. Nu lyder det som om at jeg er meget kraftigt bygget, hvilket jeg ikke er.. Jeg er bare ikke en høj, slank type osv. Har du evt. nogle forslag til at ændre mit træningsprogram? :)

Men hvor mange gange om ugen må man ca. træne?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skiftevis løber og styrketræner hver anden dag og så med en 100% træningsfridag en gang om ugen, så er du i hvert fald aktiv så mange af ugens dag som man normalt vil forsvare. Jeg fornemmer at det er der du gerne vil hen? Men ellers kan du sagtens smide en hviledag mere ind, uden det går ud over resultaterne. Du kan også godt træne begge dele på samme dag men det er snedig at lade kroppen få ro til at genopbygge sig efter træning - det er det man bliver bedre af og ikke direkte af træningen.

Det med at lave træningsprogrammer er jeg ikke klog nok til :mad:

Jeg kan se hvis der er noget galt men er ikke kompetent nok til at jeg vil begynde mere specifikt at vejlede andre. Men jeg tror nu at hvis du bruger en times tid eller 1½, så kan du finde en håndfuld bud her på boardet som er skræddersyet til sådan nogle som dig. Dine ønsker er meget almindelige (sjovt nok vil ALLE gerne så sådan ud) og du vil opdage at der er andre før dig som er blevet rettet på fordi de stort set også trænede som dig. Jeg synes i hvert fald helt bestemt at kunne genkende indholdet af din tråd fra tidligere.

At du har/bliver med med at have store ben fordi du løber skal du IKKE regne med. 5km løb er på ingen måde noget som opbygger muskelmasse. Ethvert fornuftigt alment styrkeprogram bør komme hele vejen rundt.

Det er noget andet hvis styrketræningen skal være et supplement til en given sportsgren.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skiftevis løber og styrketræner hver anden dag og så med en 100% træningsfridag en gang om ugen, så er du i hvert fald aktiv så mange af ugens dag som man normalt vil forsvare. Jeg fornemmer at det er der du gerne vil hen? Men ellers kan du sagtens smide en hviledag mere ind, uden det går ud over resultaterne. Du kan også godt træne begge dele på samme dag men det er snedig at lade kroppen få ro til at genopbygge sig efter træning - det er det man bliver bedre af og ikke direkte af træningen.

Det med at lave træningsprogrammer er jeg ikke klog nok til :mad:

Jeg kan se hvis der er noget galt men er ikke kompetent nok til at jeg vil begynde mere specifikt at vejlede andre. Men jeg tror nu at hvis du bruger en times tid eller 1½, så kan du finde en håndfuld bud her på boardet som er skræddersyet til sådan nogle som dig. Dine ønsker er meget almindelige (sjovt nok vil ALLE gerne så sådan ud) og du vil opdage at der er andre før dig som er blevet rettet på fordi de stort set også trænede som dig. Jeg synes i hvert fald helt bestemt at kunne genkende indholdet af din tråd fra tidligere.

At du har/bliver med med at have store ben fordi du løber skal du IKKE regne med. 5km løb er på ingen måde noget som opbygger muskelmasse. Ethvert fornuftigt alment styrkeprogram bør komme hele vejen rundt.

Det er noget andet hvis styrketræningen skal være et supplement til en given sportsgren.

Så det vil sige:

Man: styrke

Tir: løb

Ons: styrke

Torsdag: løb

Fre: pause

Lør: styrke

Søn: løb

F.eks. ? :)

Men hensyn til løb. Vil du sige at 5 km er nok? Løber 5 km. på ca. 24 min. Men nu hvor jeg kun træner det om dagen, skal jeg så løbe længere, nu hvor jeg ikke skal hjem og lave styrketræning?

Mht. til styrketræningen, som du siger, så træner jeg arme, mave og bryst. Skal jeg træne mere? Du siger ryggen og nakken. Og skal jeg også her træne mere om dagen, nu hvor jeg ikke også skal ud og løbe?

Mange tak for hjælpen! :)

Link to comment
Share on other sites

Dit ugeprogram kan sagtens gå an.

Igen: jeg er ikke klog nok tilat lave individuelle programmer - du bliver nødt til at dykke ned i bunken af tidligere tråde i "styrketræning". 100% at der ligger noget der ligner en skræddersyet løsning men du kommer altså selv til at finde den frem :cool:

Har du læst den pinnede tråd for begyndere?

Hvis du skal træne hjemme, så vi denne tråd sikkert kunne hjælpe lidt:

http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_oevelser/komplet_traening_med_haandvaegte/

Dertil kan tilføjes at man kan lave dips mellem to stole/borde og kropshævninger i et fodboldmål eller klatrestiv på en legeplads.

Mht. løb så er 5km vist en nogenlunde god distance, tror jeg. Men det afhænger jo af hvad det er du vil; der er ikke nogen ultimative "denne-løsning-er-den-bedste". Evt kan du jo variere det lidt.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Dit ugeprogram kan sagtens gå an.

Igen: jeg er ikke klog nok tilat lave individuelle programmer - du bliver nødt til at dykke ned i bunken af tidligere tråde i "styrketræning". 100% at der ligger noget der ligner en skræddersyet løsning men du kommer altså selv til at finde den frem :cool:

Har du læst den pinnede tråd for begyndere?

Hvis du skal træne hjemme, så vi denne tråd sikkert kunne hjælpe lidt:

http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_oevelser/komplet_traening_med_haandvaegte/

Dertil kan tilføjes at man kan lave dips mellem to stole/borde og kropshævninger i et fodboldmål eller klatrestiv på en legeplads.

Mht. løb så er 5km vist en nogenlunde god distance, tror jeg. Men det afhænger jo af hvad det er du vil; der er ikke nogen ultimative "denne-løsning-er-den-bedste". Evt kan du jo variere det lidt.

Hvad med dette program? http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=12688 (indlæg nr. 14)?

Der er der løbetræning og styrketræning, med pauser imellem. Er dog lidt skeptisk over styrketræningen. Der er push-ups, sit-ups, pull-ups og dips. Men jeg troede at jeg skulle træne en masse andet, såsom ryggen? Samt, kan jeg erstatte pull-ups med en anden øvelse, der giver det samme? Har nemlig ikke lige mulighed for at lave det her på mit værelse :)

Link to comment
Share on other sites

Der er der løbetræning og styrketræning, med pauser imellem. Er dog lidt skeptisk over styrketræningen. Der er push-ups, sit-ups, pull-ups og dips. Men jeg troede at jeg skulle træne en masse andet, såsom ryggen? Samt, kan jeg erstatte pull-ups med en anden øvelse, der giver det samme? Har nemlig ikke lige mulighed for at lave det her på mit værelse :)

Dette her er nogle øvelser der rammer flere muskel grupper og pull-ups er en der går i ryggen, så ved ikke hvad du ville erstatte den med der giver det samme samtidig med du ikke mener du træner ryggen.

Hvis jeg var dig ville jeg, så fremt du kun træner med kropsvægt (og armvægte?) kigge efter core øvelser (til ryggen blandt andet) og hvis du har vægte så er noget som dødløft og bent over rows. Disse burde du også finde hvis du leder efter nogle begynder/almene trænnings programmer.

Link to comment
Share on other sites

Dette her er nogle øvelser der rammer flere muskel grupper og pull-ups er en der går i ryggen, så ved ikke hvad du ville erstatte den med der giver det samme samtidig med du ikke mener du træner ryggen.

Hvis jeg var dig ville jeg, så fremt du kun træner med kropsvægt (og armvægte?) kigge efter core øvelser (til ryggen blandt andet) og hvis du har vægte så er noget som dødløft og bent over rows. Disse burde du også finde hvis du leder efter nogle begynder/almene trænnings programmer.

Nå okay, vidste ikke at det trænede min ryg :) Men vil du mene at dette træningsprogram vil kunne opfylde mine behov?

Som sagt, så vil jeg bare have en flot slank krop, med en god mave og gode arme.

Mth. til push-up øvelsen, kan man muligvis ligge sid ned på jorden, og trække sig op? Eller vil det ikke give samme effekt?

Tak

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share