Vægtveste!


Aquavand
 Share

Recommended Posts

Hej alle :)

I forbindelse med at jeg skal i gang med løbetræning igen, så tænkte jeg på, hvorvidt vægtveste ville være fornuftige at bruge?

Jeg tænker en opbyggende periode på nogle måneder uden vægt whatsoever, bare for at vænne kroppen, og så langsomt tilføje vægt. ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Op til flere undersøgelser viser at jo større totalvægt, jo større chance er der for overbelastining af knæ og lignende: Om jeg begriber hvorfor man så stadig ser folk løbe med ekstra vægtforøgelse, det fatter jeg ikke.

Som nævnt tidligere, løb hurtigere og/eller længere istedet. Hvis du er vant til at løbe på almindelige stier, kan det også anbefales at løbe i skoven: Alle de små forhindringer træner dine muskler mere alsidigt, og jeg er rimelig sikker på, at det på lang sigt vil være bedre end at tilføje ekstra vægt under løb.

Fortsat go' træning :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Op til flere undersøgelser viser at jo større totalvægt, jo større chance er der for overbelastining af knæ og lignende: Om jeg begriber hvorfor man så stadig ser folk løbe med ekstra vægtforøgelse, det fatter jeg ikke.

Som nævnt tidligere, løb hurtigere og/eller længere istedet. Hvis du er vant til at løbe på almindelige stier, kan det også anbefales at løbe i skoven: Alle de små forhindringer træner dine muskler mere alsidigt, og jeg er rimelig sikker på, at det på lang sigt vil være bedre end at tilføje ekstra vægt under løb.

Fortsat go' træning :bigsmile:

Hvis man ønsker at stifte bekendtskab med enkelte dele i forsvaret, så er ekstra vægt i en rygsæk på en løbetur ikke nogen skade til engang imellem. Hvis mand derimod ikke har andre intensioner med sin træning end ren og skær hobby, så er ekstra vægt på en løbetur sikkert ikke relevant, men kommer da helt an på hvad man ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Der er måske en årsag til at man anbefaler overvægtige til at passe på med løbetræning??

Men smid du bare en vægtvest på, (over)belast knæ, hofte, ryg og ankler. Det skal jo gøre ondt for at gøre godt.... eller noget.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ønsker at stifte bekendtskab med enkelte dele i forsvaret, så er ekstra vægt i en rygsæk på en løbetur ikke nogen skade til engang imellem. Hvis mand derimod ikke har andre intensioner med sin træning end ren og skær hobby, så er ekstra vægt på en løbetur sikkert ikke relevant, men kommer da helt an på hvad man ønsker.

Frem for at lave armbøjninger 30 timer om ugen, så burde du tage dig en helt almindelig plain gymnasiel uddannelse.

Link to comment
Share on other sites

Frem for at lave armbøjninger 30 timer om ugen, så burde du tage dig en helt almindelig plain gymnasiel uddannelse.

Jeg er igang med eksamener? er færdig til sommer med STX :) Men nok om det søde.

Hvad tror du forsvaret laver?

- Løber en tur? - ja.

- Løber en tur med opbakning? - ja.

Jeg behøver vel ikke forklare hvorfor?

Forresten hvad er en "armbøjning" - mener du armstrækning?

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Jeg er igang med eksamener? er færdig til sommer med STX :) Men nok om det søde.

Hvad tror du forsvaret laver?

- Løber en tur? - ja.

- Løber en tur med opbakning? - ja.

Jeg behøver vel ikke forklare hvorfor?

Forresten hvad er en "armbøjning" - mener du armstrækning?

Nu er forsvarets tilgang til fysisk træning jo ikke ligefrem verdensberømt for at give mening. Indtil for ganske nylig bestod fysisk træning i forsvaret af strækkere, mavebøjninger og/eller løb - næppe vejen til en sund og velfungerende fysik.

Det er fint nok at du gerne vil være soldat, men det betyder ikke at det e rsejt eller godt at træne som en soldat.

Link to comment
Share on other sites

Nu er forsvarets tilgang til fysisk træning jo ikke ligefrem verdensberømt for at give mening. Indtil for ganske nylig bestod fysisk træning i forsvaret af strækkere, mavebøjninger og/eller løb - næppe vejen til en sund og velfungerende fysik.

Det er fint nok at du gerne vil være soldat, men det betyder ikke at det e rsejt eller godt at træne som en soldat.

Sikkert ikke, men man kommer nok til at kunne nogle lidt andre ting end kun at løfte vægte (er det forresten en god fysik?).

Jeg sagde bare til spørger, at det kommer an på hvad han vil med sit løb.

Link to comment
Share on other sites

Og må jeg spørge om hvorfor det ikke giver mening, at forsvaret træner terrænløb med oppakning?

Tror du, at når soldater bliver udsendt, at de så skal løbe på en fin asfaltvej, iført dyre Nike løbesko med glimmer og pis ned af siden, og shorts og t-shirt?

Sjovt nok skal de have deres udstyr, rygsæk, støvler og hele skidtet på, så hvorfor giver det ikke mening at de træner løb med oppakning herhjemme?

Vil du have dem til, at træne løb på de danske veje med en super flot drikkedunk og mp3 i ørerne uden oppakning?

Jeg er bare nysgerrig på, hvorfor deres træning ikke giver mening til det de skal bruges til?

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Nu er forsvarets tilgang til fysisk træning jo ikke ligefrem verdensberømt for at give mening. Indtil for ganske nylig bestod fysisk træning i forsvaret af strækkere, mavebøjninger og/eller løb - næppe vejen til en sund og velfungerende fysik.

Det er fint nok at du gerne vil være soldat, men det betyder ikke at det e rsejt eller godt at træne som en soldat.

Hva fanden er der nu galt med strækkere, mavebøjninger og løb???

Link to comment
Share on other sites

så venter jeg da i spænding på en begrundelse fra dig ud fra mine indlæg i denne tråd

Din argumentation og viden vedrørende det danske forsvar er helt i skoven.

For det første "løber" man ikke rundt med sin oppakning nede i Green Zone eller hvor man nu er udsendt. Værnepligten handler derfor også meget mere om princip end om praksis. At man i skarpe situationer kan risikere at løbe langt med oppakning eller lign. er krigens vilkår, men der er på intet tidspunkt nogen befalingsmænd der ville drømme om at bruge deres troppers kræfter på noget der ikke var relevant. Sådan er det ikke i værnepligten. Der bliver man bedt om at lave alt muligt ligegyldigt lort, og det er netop på baggrund af nogle bestemte principer man gør dette.

Du ser desuden verden sort/hvid, hvilket gør at du ligesom Svendsen, kommer til at fremstå som en rabiat galning, der ikke ønsker at diskutere, men kun at konkludere på baggrund af overfortolkede eksempler.

Bliver man stærk af at løbe med en rygsæk? Ja, muligvis. Men hvis du efter 2 uger har ødelagt dit knæ, så kan du lige så godt få tatoveret "kraftidiot" i panden med det samme.

Alsidighed er en dyd, og hvis man tror det hele bare er "gong ho" også derud af så har man misforstået nogle helt grundlæggende principper.

Link to comment
Share on other sites

Hva fanden er der nu galt med strækkere, mavebøjninger og løb???

Der er måske ikke så meget galt i øvelserne i sig selv. Men kig på hvilke bevægelser du primært bruger i militæret, og så ser man hurtigt at ting som skuldre, ryg og ben er alt for nedprioriterede i forhold til hvor meget man skal bruge dem.

Link to comment
Share on other sites

Der er måske ikke så meget galt i øvelserne i sig selv. Men kig på hvilke bevægelser du primært bruger i militæret, og så ser man hurtigt at ting som skuldre, ryg og ben er alt for nedprioriterede i forhold til hvor meget man skal bruge dem.

Det er jo intet argument at disse øvelser ikke er brugbare, bare fordi der er mangel på andre øvelser, men fred være med det.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo intet argument at disse øvelser ikke er brugbare, bare fordi der er mangel på andre øvelser, men fred være med det.

Hvilket jeg også prøvede at komme frem til :P Øvelserne er gode nok i sig selv, men der mangler bare noget supplering til dem.

Link to comment
Share on other sites

Din argumentation og viden vedrørende det danske forsvar er helt i skoven.

For det første "løber" man ikke rundt med sin oppakning nede i Green Zone eller hvor man nu er udsendt. Værnepligten handler derfor også meget mere om princip end om praksis. At man i skarpe situationer kan risikere at løbe langt med oppakning eller lign. er krigens vilkår, men der er på intet tidspunkt nogen befalingsmænd der ville drømme om at bruge deres troppers kræfter på noget der ikke var relevant. Sådan er det ikke i værnepligten. Der bliver man bedt om at lave alt muligt ligegyldigt lort, og det er netop på baggrund af nogle bestemte principer man gør dette.

Du ser desuden verden sort/hvid, hvilket gør at du ligesom Svendsen, kommer til at fremstå som en rabiat galning, der ikke ønsker at diskutere, men kun at konkludere på baggrund af overfortolkede eksempler.

Bliver man stærk af at løbe med en rygsæk? Ja, muligvis. Men hvis du efter 2 uger har ødelagt dit knæ, så kan du lige så godt få tatoveret "kraftidiot" i panden med det samme.

Alsidighed er en dyd, og hvis man tror det hele bare er "gong ho" også derud af så har man misforstået nogle helt grundlæggende principper.

Det er sjovt du snakker om mine misforståelser, når du netop lige selv har vist, at du ikke har forstået den mindste smule af hvad jeg har skrevet til spørger i denne tråd.

1) Hvem snakker værnepligt ud over dig? - hvem snakker konstabel, officer eller sergent? Det gør ingen, så om jeg forstår hvorfor du overhovedet gider at nævne den absolutte bund inde ved forsvaret forstår jeg ikke? Jeg sagde netop "enkelte dele i forsvaret" og refererer altså ikke til hverken værnepligt eller til dig. Hvis du nu næste gang læser mit indlæg så ville det sikkert hjælpe på dit humør.

2) Du siger "overfortolkning" - sjovt nu nævner det. Hvis vi nu lige starter på lavt niveau, gider du så forklare hvem der overfortolker hér? Mig eller dig? - så vidt jeg husker (kræver et enkelt klik og så er man på første side) påpegede jeg blot, at det afhænger af hvad man vil træne til om man vil forsøge med vægt eller ej på en løbetur.

Hvis man vil have god form og stille op til næste marathon er det sikkert ikke en god idé. Hvis man derimod ønsker at kunne løbe en lang terræntur med kilo på ryggen så er det sgu sikkert meget smart - tror du ikke?

- Du har netop selv vist, at du overfortolker mine indlæg så voldsomt, at det næsten ikke burde være muligt. Du siger jo netop at jeg stærkt går ind for vægt på løbeturene og at man får skader MED DET SAMME hvis man gør det -> Det er næsten på grænsen til det mest tåbelige jeg nogensinde har hørt.

Igen sagde jeg blot, at det helt og aldeles AFHÆNGER af sine EGNE ønsker med sin EGEN træning - så stop nu dit klynkeri. Hvis du har en knæskade og ikke kan klare mosten så lad vær, men det behøver andre ikke.

3) Angående din lille quote omkring HURTIG skade med ekstra kilo på løbetur så vil jeg gerne understrege en lille væsentlig ting, som nok vil være gavnlig for dine udmeldinger næste gang:

Hvorfor får man skader ved ekstra vægt på førnævnte aktivitet? Jeg har ikke sagt man skal starte ud med 20kg på ryggen på en 10km? Igen (hvis du gad læse mine indlæg), så er vægt glimrende i NOGLE henseender, ikke til den almindelige løber som blot ønsker fornuftig kondition!

Nå, men tilbage til din fordom "løb med vægt = skade":

Du har da stor risiko for at få skader af mange ting (alt centertræning, kropsvægtøvelser, løb osv.), hvis du ikke starter fornuftigt ud. Hvis du ikke er vant til det, så starter man SELVFØLGELIG stille op og lader kroppen hvile efter hver træningsseance. Det du siger, er det samme som at sige til en 20 årig fyr, at han ikke må bænke 120kg fordi det simpelthen er for farligt! Hvis man starter ud med 120kg så er man sgu nok for dum, og stangen kan man nok ikke presse op når den først er kommet ned til brystet vel! = CHANCE FOR SKADE.

Hvis vi tager et andet eksempel så kunne han måske starte med 60kg og langsomt bygge sig op og måske træne udholdenhed samtidig så han kan klare nogle flere reps. Efter noget tid så er det nok ikke noget problem at nuppe de 120kg med fin teknik (for den har han jo øvet sig på!). Nu er hans sener og led nemlig så stærke efter alle de adskillige timers træning, at de kan holde til MEGET mere end da han lagde ud. Nu kan han altså godt (uden potentielt risiko for skade) bænke de nævnte kilo.

- PÅ SAMME MÅDE FORHOLDER DET SIG VED LØB MED EKSTRA VÆGT (VÆGTVEST).

Ligger man hårdt ud = risiko for skade

Ligger man blødt ud = god chance for succes

Lad vær at være så hårdnakket og påstå, at alle dem der løber med oppakning får skader (man kan jo faktisk: lytte til sin krop, være fornuftig og tage det stille og roligt).

Der er sikkert langt større chancer for at få skader ved Squat eller Dødløft. Men er teknikken, sener og led klar til belastningen er det super øvelser. Ligesom løb med vægtvest!

4) For nu at afslutte hvad jeg har sagt hidtil (det har du jo haft nok problemer med at forstå) så siger jeg altså igen, at det kommer an på hvad man vil.

Hvis man vil ind til enkelte dele i forsvaret, så gør man nok bedst i, at have trænet lidt løb med en rygsæk med 10kg så ens knæ og sener har vænnet sig til belastningen fremfor, at komme derind og kunne løbe hurtigt uden oppakning og dermed få en skade når man så får smidt vægt på nakken. Jeg ved godt hvad jeg og mange andre helst ville foretrække at træne inden sådan en uddannelse, dog ikke dig - selvfølgelig - for det får du jo skader af med det samme.

5) Hvem er Svendsen - lyder som en flink og fornuftig fyr (det lader bare til, at du er en klaphat til at forstå folk).

Men det sjove er, at du VIRKELIG ér imod træning med vægtvest. Hvis du ikke vil træne med det, så lad vær, men det betyder ikke at det ikke kan være brugbart sommetider. Jeg snakker ikke om værnepligt eller for den almindelig danske løber.

Sæt tingene lidt i perspektiv, tak

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share