Problemer i toppen af dødløft, løsning?


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Løfteren her (Julian) er drønstærk, men har store problemer i toppen af løftet, som man kan se. Løftene her er bare eksempler, han gør altid det samme i konkurrencer, på tungere vægte (blot mere udtalt) etc.

Han kan løfte langt mere til et stykke over knæene end han kan locke ud i godkendt stil.

Jeg ville anbefale ham at lave dødløft fra klodser for at træne lockout specifikt - og træne rows/shrugs for mere overall power i øvre ryg, men jeg er bare ingen ørn til at analysere den slags.

Nogen der har nogle gode ideer?

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Rows/shruggs er fine. Jeg ville bruge reverse bands dødløft istedetfor fra klods da vinklerne i toppen ligner det almindelige løft mere.

Han har også en tendens til at have hovedet fremme i toppen af løftet så træk hovedet mere tilbage, kig lidt mere opad og pres tungen op mod ganen.

Det virkelig problem er nok svage baller, så flere øvelser med aggressiv hofteekstension - pullthroughs, swings med håndvægte, hipthrusters osv.

Link to comment
Share on other sites

Så længe at han løfter med dén teknik vil det altid være tungt i toppen. Tilføj dertil hans beklædning samt manglen på talkum.

Men ud over det ligner det et typisk spørgsmål om styrke i sækken kombineret med styrke i ballerne.

Link to comment
Share on other sites

Han har også en tendens til at have hovedet fremme i toppen af løftet så træk hovedet mere tilbage, kig lidt mere opad og pres tungen op mod ganen.

Så længe at han løfter med dén teknik vil det altid være tungt i toppen. Tilføj dertil hans beklædning samt manglen på talkum.

I mener, han ikke læner sig nok bagover?

Link to comment
Share on other sites

Nej, stivbenet med bøjet ryg og skuldrene en tand for langt fremme. Han spænder ikke ret godt op i i øvre ryg inden han starter løftet, og mister som resultat spænd nedad.

Faktisk vil jeg sige at det ser ud til at han læner sig for meget tilbage i toppen, i stedet for at spænde ballerne (Men det er svært at se på min gamle skærm)

Ikke at det nødvendigvis betyder at han kunne løfte flere kg af at ændre det, hvis det er sådan, han er stærkest, men det vil bare gøre lock out'en relativt sværere.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for jeres input. Jeg er træt af at se knægten ende på <300kg til stævner, når han såvidt jeg kan se har styrke til meget mere, hvis ikke det var for det dumme lockout-problem.

Jeg er nysgerrig. I peger begge på potentielt manglende styrke i rumpetten. Hvad er det specifikt der gør, I siger det? Er det at han ikke bruger sine ben (næsten overhovedet)?

Det virker indlysende, at hvis man kan få en bedre stil og en smule mere opret stilling gennem løftet, så bør er selve lockout også lettere, og jeg går ud fra det er der, I mener stærkere baller kunne hjælpe?

Jeg har bare aldrig set (kan ikke komme i tanke) løftere der løftede med meget lidt benaktivering, der med succes skifte til en stil, hvor der er markant mere benativering, og jeg kan ikke lade være med at tænkte på om ikke det er noget med lemmernes indbyrdes størrelsesforhold, der gør det mekanisk optimalt for nogle løftere at dødløfte uden nævneværdig benaktivering. Altså om det er en blindgyde?

Jeg vil gerne forstå baggrunden for forslagene, så jeg kan forklare det videre til ham, når jeg snakker med ham. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Altså, ift stilen så ville det formentligt forbedre på lockout'en hvis han fik øget sit spænd i øvre ryg og blev bedre til at aktivere glutes og sæk. Det er ren fysik. Mht om det er det rette for ham, efter at have løftet sådan over længere tid er svært at sige. Forklaring på at han er relativt svag i toppen skal dog imo som sagt findes i en kombination mellem teknik, udstyr og manglende glute styrke.

Glute styrke herved ment som evnen til at trykke sine hofter igennem i toppen. Det er tydeligt svært for ham og han vælger i stedet at hyperextendere i toppen.

At holde ryggen ser for mig ikke ud til at være et spørgsmål om styrke så meget som at han simpelthen ikke spænder ordentligt op.

Edit: Og en anden ting, så ser man ofte dén løftestil med samme problemer hos folk der ikke er tilpas stærke i coremuskulaturen ift løftestil.

Edited by Moos
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share