Løbesko til ømme skinneben???


Scholes
 Share

Recommended Posts

Hej Alle Mol'ere :wave:

I forbindelse med øget løbetræning :treadmill: har jeg fået nogle problemer med ømme skinneben :weeping:

Jeg har hørt om produktet Felden :respekt: som skulle være godt, men ville høre om der er nogle af jer der har haft samme problem :confused2: og evt. har fundet at skifte af løbesko har afhjulpet problemet?

I givet fald, hvilke sko har I så valgt? :confused3:

Med venlig hilsen

Scholes

Link to comment
Share on other sites

Hej Scholes

Jeg døjer selv med det samme problem, nemlig ømme skinneben. Umiddelbart kan det jo være betændelse, og så må du bare holde en pause.

Mht. Sko valg gik jeg ind til byens bandagist, han havde nogle indlæg som tog en del af stødæmpningen. DU skal også være opmærksom på om du har stødæmpning i forfoden på din sko. Jeg har løbet med sko som ikke havde det, og så er det helt galt, med ømme skinneben.

Noget som hjælper mig er en strækøvelser som jeg lave næsten hvergang jeg har været ude og løb. Den er lidt svær at forklare, men nu prøver jeg. Du skal sidde på dine skinneben/underben, dvs. at dit skinneben røre gulvet og løber paralet hermed, og sæt dig så ned så din røv :bootyshake: øhh bagdel, rører bagsiden af din lægmuskler. Så tager du fat i det yderste af dine tæer og trækker op, samtidig med at du læner dig en smule forover. Du vil mærke et stræk på forsiden af dine skinneben. Hold det i 30-40 sek.

Den øvelse plejer at hjælpe mig, og tage det værste af ømheden inden næste løbetur.

Link to comment
Share on other sites

eller sæt dig på dine knæ med vristen mod gulvet :o)

det kan blive rigtig slemt... snakker af erfaring

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ski...betaendelse.htm

mit er næsten lige gået over ... har dojet med det hele sommeren fordi jeg ikke kunne holde mig fra fodbolden. til sidts blev det så slemt at jeg endelig måtte give op da smertestillende midler ikke længere kunne holde smerten væk.

så pas på :teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rigtigt slemt og du ikke har noget imod at slippe lidt klejner for at komme af med dine skade vil jeg foreslå dig at smutte forbi denne hjemmeside Klinik for løbeskader det jeg quoter nu er fra deres hjemmeside

Dit center for løb og løbeskader.

Som landets nok bedste specialforretning for løbere stræber vi naturligvis mod at give dig den mest grundige og seriøse rådgivning i valget af løbesko, tøj og udstyr.

Men vi kan mere end det.

Vi er et tværfagligt team af elite- og motionsløbere, fysioterapeuter og bandagister, som står parat til at hjælpe dig:

Både når du har behov for hjælp til at finde den rigtige sko, - eller hvis skaden allerede er opstået. Men sandelig også, hvis du blot har lyst til at opleve en rigtig god løbeforretning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om produktet Felden :respekt: som skulle være godt, men ville høre om der er nogle af jer der har haft samme problem :confused2:

I desperation over min egen skinnebens-problemer har jeg prøvet Felden en gang uden succes. Det eneste "mirakel" middel jeg har haft lidt gavn af er nedkøling af skinnebenene lige efter løbeturen og herudover generelt at holde dem varme.

Ta' din skinnebensinflammation alvorlig, for ellers kan du komme til at hænge på det længe.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke et spørsmål om pronation, neutral og supination

hehe tillykke med din ph.d watts :lol:

kunne du lige gentage det på alm. dansk

En kommentar i min rolle som moderator.

Dette indlæg er ikke rette mod spørgsmålsstilleren - men skal ses som en generel kommentar :)

De ord som Watts bruger er almindelige termer når de tales om løbning. Det kræver ikke en videnskabelig grad at forstå - bare en systematisk interesse for løb i kort tid.. Styrken ved debatterne på Motion-online er, at de forgår på et kvalificeret grundlag. Det kan betyde at man må i gang med at søge information om noget af indholdet. Selvfølgelig er det fuldt tilladt at spørge: øh det ved jeg ikke lige hvad betyder? Men det er ikke et krav på Motion-Online at alle umiddelbart skal kunne forstå alting - unden en lille egen indsats, især ikke nå det handler om ord og begreber som man ret hurtigt kan finde information om.

Det skal dog siges at jeg arbejder på en liste over almindeligt brugte ankronymer - og måske også en ordliste - som man kan slå op i, så fora ikke fyldes med opklarende spørgsmål.

Mvh

Arne

Moderator

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke et spørsmål om pronation, neutral og supination der er hovedårsag til skinnebensbetændelse eller har jeg misforstået noget  

Jeg tror at Watts her mener inversion/eversion... pronation/supination er så vidt jeg ved noget der sker i håndleddet... har ikke stødt på de benævnelser (pronation/supination) i subtalar-leddet hvad jeg går udfra der omtales her ;)

Link to comment
Share on other sites

Se der tage du fejl. Pronation og supination er anatomiske begreber der er helt centrale ved løb, især ved skovalg. Ilustrationen nedenfor viser fra venstre mod højre: Overpronation, nomal pronation og underpronation (eller mere korekt:Supination) . Se også f.eks:denne artikel. Det er såmænd opså forklaret på MOL: Seher

pronation

Link to comment
Share on other sites

Se der tage du fejl. Pronation og supination er anatomiske begreber der er helt centrale ved løb, især ved skovalg. Ilustrationen nedenfor viser fra venstre mod højre: Overpronation, nomal pronation og underpronation (eller mere korekt:Supination) . Se også f.eks:denne artikel. Det er såmænd opså forklaret på MOL: Seher

Doh... så har jeg endda læst anatomi også ved jeg det ikke engang.. pinligt men jeg har altså ikke stødt på det før i forbindelse med foden... men tak for oplysningen Arne så blev jeg så meget klogere... og selvfølgelig en undskyldning til Watts fordi jeg rettede på ham ;)

Link to comment
Share on other sites

Pronation og supination er anatomiske begreber der er helt centrale ved løb, især ved skovalg

så med andre ord, vil jeg ikke bare kunne gå hen til sportsforretningen og sige at jeg skal have et par sko der ikke giver mig ondt i skinnebenene, fordi støtten til foden vel skal være forskellig altefter om det er pronation eller subination

Link to comment
Share on other sites

Scholes--> prøv at kigge på det link jeg har smidt til dig længere oppe i tråden... det er til en "løbeklinik" hvor du kan få analyseret din løbestil og fortælle om din smerter... så vil de kunne fortælle dig hvorfor du får smerterne og hvilket fodtøj der vil gaven dig mest

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rigtigt slemt og du ikke har noget imod at slippe lidt klejner for at komme af med dine skade vil jeg foreslå dig at smutte forbi denne hjemmeside Klinik for løbeskader det jeg quoter nu er fra deres hjemmeside

Desværre er de finansielle midler for en studerende utilstrækkelige til at "slippe lidt klejner", men ellers er det da nok det rigtige. Så Zoa, du har ret, men det gør vel ikke at jeg ikke må se om jeg kan løse problemet ved at høre om nogle er i samme situation og har løst problemet på den ene eller anden måde (det er vel også derfor der er fora her på MOL)

:bigsmile:

Scholes

Link to comment
Share on other sites

Scholes--> selvfølgelig det var jo heller ikke ment på den måde... det var bare ment som en venlig henvisning til professionelle folk der med stor sandsynlighed ville kunne hjælpe dig... men er selv studerende så jeg er godt klar over at pengene ikke rækker langt... jeg har også selv haft utrolig meget betændelse i skinnebenene men efter jeg købte noget vanvittigt varme-creme så gik det faktisk i sig selv igen... men jeg er da en smule bange for at det skal findes i min løbestil ;)

Link to comment
Share on other sites

Pronation og supination er anatomiske begreber der er helt centrale ved løb, især ved skovalg

så med andre ord, vil jeg ikke bare kunne gå hen til sportsforretningen og sige at jeg skal have et par sko der ikke giver mig ondt i skinnebenene, fordi støtten til foden vel skal være forskellig altefter om det er pronation eller subination

Jeg har selv købt mine løbesko hos Kejsersport. Hvis du køber sko der, så er en kort løbestilsanalyse på løbebånd en del af prisen på skoen - og de er nogenlunde lige så dyre som alle andre butikker ;)

Og ja - du skal have en sko der lige passer - selv overpronere jeg kraftigt og havde brug for en sko der kan håndtere det.

Link to comment
Share on other sites

Skinnebensbetændelse er ofte et resultat af: "for meget for hurtigt" samt dårlige løbesko. Felden gel? Hvad indeholder dette? Hvis det kun indeholder camfer eller noget i den stil så smid lortet ud. Varmekream varmer ikke musklen og giver derfor en falsk tryghed om at muslen er varm. Desuden er det ikke nogen god idé at bruge varmekream idet det kun fjerner smerten. Det er vigtigt at huske på at der er en årsag til smerten. Når du skal ud og have nye løbesko så sørg for at finde et sted hvor de laver en løbestilsanalyse. Det skal også være et sted hvor de har et løbebånd så du kan løbe lidt i skoene inden du beslutter dig for at købe.

God bedring med inflammationen! :)

Link to comment
Share on other sites

Felden indeholder ibuprofen.

Ok arne. Så kan Felden bruges sammen med et dagligt indtag på 2000-2800 mg. ibuprofen tabletter. Husk dog på at Felden så først skal tages EFTER træning og aldrig før. Det samme gælder Ibuprofen tabletter. Der skal gø ca. 5-6 timer efter indtagelse inden man bør træne. Behandling med Ibuprofen er ingen mirakelkur, men det kan dæmpe inflammationen. Hvis man behandler med Ibuprofen, sætter træningsintensiteten og mængden ned samt supplere med Glucosamin sulfat og Chrotein så skulle man være hjulpet godt på vej til at komme af med inflammationen. Dog kan der i sjældne tilfælde (taler af erfaring) være nødt til at stoppe med løbetræningen og så gå over til cykling, svømning og roning for at aflaste skinnebenet. :)

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Rettelse: det virksomme stof i Felden hedder Piroxicam - forskellen er dog ikke stor. Piroxicam er i lighed med ibuprofen et NSAID. Det vil sige et stof mod inflamation som ikke indeholder hormon. (gruppen kaldes også "Hævelses- og smertedæmpende midler uden hormon" (Gigtmedecin))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share