Er nødder svære at fordøje?


Martin G
 Share

Recommended Posts

Ved nogen af jer, om nødder er svære at fordøje? Om der er forskel på, hvor svære nødder er at fordøje?

Tilmed, hvad skal man være opmærksom på, hvis nødder altså er svære at fordøje? Vil det give diarre eller lignende ting?

Jeg spiser kun 65g nødder om dagen og jeg har til tider oplevet at se nødderester (større stykker) i min afføring, derfor stiller jeg disse spørgsmål :)

Edited by Martin G
Link to comment
Share on other sites

SandyFrink har svaret:

Den intakte cellevæg gør at alt fedtet ikke kan fordøjes ved fordøjelsesenzymerne. Så nødder skal tygges grundigt, uanset, da den mekaniske skade man påfører modificerer dette forhold.

SUPERTRAINER SANDYFRINK approved.

Value BB.dk member

Problemsolver

Bonuslæsning

http://www.ajcn.org/content/89/3/794.full

Link to comment
Share on other sites

Ved nogen af jer, om nødder er svære at fordøje? Om der er forskel på, hvor svære nødder er at fordøje?

Tilmed, hvad skal man være opmærksom på, hvis nødder altså er svære at fordøje? Vil det give diarre eller lignende ting?

Jeg spiser kun 65g nødder om dagen og jeg har til tider oplevet at se nødderester (større stykker) i min afføring, derfor stiller jeg disse spørgsmål :)

Ja nødder er svære at fordøje. Men det er ikke (ikke kun) Pga. fedtet. Nødder har fra naturens side visse blokere, som gør dem svære at fordøje. Disse blokere påvirker også din evne til at optage flere af nøddens gavnlige vitaminer. Opblødning natten over fjerne disse blokere, og går nødden langt nemmere at fordøje. Du skal dog tørre nødderne hvis du ikke spiser dem med det samme, da de ikke holder længe i fugtig stand.

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share