Excentrisk fase i dødløft


KarlS
 Share

Recommended Posts

Normalt er man i størrelsesordenen 20% stærkere i den excentriske fase, dvs. du kan holde cirka 20% flere kg i en kontrolleret negativ end du kan løfte koncentrisk.

Så at insistere på den negative fase blot for at kalde det et rigtigt løft er lidt fjollet. Gør det hvis du mener den træning den negative fase giver er værd at gå efter. Som andre påpeger er det måske problematisk i dødløft.

Jeg vil så påstå du slet ikke kan løfte din reelle 1RM vægt to gange i samme træningssession, i hvert fald ikke for "store" øvelser som f.eks. dødløft og squat.

Et maxløft vil være så hårdt primært for nervesystemet, at du ikke kan gentage det indenfor kort tid, og hvis du laver 2 eller flere singles med hvad du kalder din 1RM, så er det ikke din sande maxvægt, men blot den tungeste vægt du indtil videre har forsøgt dig med. :smile:

der er faktisk lavet forsøg der viser at ved 1RM løftes der mest ved 3 løft... om det så direkte er overføre bart eller hvordan og hvorledes med opvarmningssæt, træningstatus osv... har jeg ik lige kiggede på

Link to comment
Share on other sites

Forspændet forsvinder da kun, hvis man ikke holder spændet i kroppen. Eller hvis man har en teknik, hvor man ikke udnytter forspændingen fra forrige løft (eksempelvis de, der går op og tager ny luft ind mellem reps, eller strækker benene og tager luft ind inden hver rep). Der er naturligvis forskel på, hvordan man teknisk vælger at reppe i dødløft. Men eksempelvis har jeg selv en teknik, hvor jeg tit kan lave en temmeligt tung 1'er (grundet dårligere forspænding - og fordi bunden er mit svage punkt) og så en række relativt lette reps efterfølgende, da jeg kan opbygge en god forspænding ved at sætte vægten på platformen i en kontrolleret excentrisk fase.

Jeg vil mene, at man altid bør træne dødløft så eksplosivt som muligt. Den deciderede eksplosivitetstræning træner man jo på en ret lav % af 1RM, e.g. 50-70%, hvor man gerne burde kunne holde en forsvarlig teknik. Hvis ikke, har man nok et generelt teknikproblem, som man bør arbejde på på endnu lettere vægte...

er det ikke en pointe at overførebareheden bliver mindre på de efterfølgende reps for dig pågrund af SSC fordele... som i principet ikke har noget med dødløft at gøre...

Link to comment
Share on other sites

Det er bevidst at SSC varer i op til 2 sekunder, så selvfølgelig kan man gøre brug af SSC i DL.

Forudsat at man har skarp teknik kan jeg ikke se noget galt i at udnytte begge dele af løftet-hvis altså hypertrofi er målet.

For styrkeudvikling kan langsomme negativer eller decideret supramaksimal træning bruges som et værktøj.

SSC kræver en overgang fra eccentrisk til koncetrisk, så per definition er det meget begrænset hvor meget strækrefleksen og SSC kan bidrage under dødløft.

Link to comment
Share on other sites

er det ikke en pointe at overførebareheden bliver mindre på de efterfølgende reps for dig pågrund af SSC fordele... som i principet ikke har noget med dødløft at gøre...

Jeg må tilstå, at jeg ikke anede, hvad SSC var, før jeg googlede det. :blush: Så jeg har ikke noget kvalificeret svar på dit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

SSC kræver en overgang fra eccentrisk til koncetrisk, så per definition er det meget begrænset hvor meget strækrefleksen og SSC kan bidrage under dødløft.

Hvis jeg ikke husker helt galt refererer Louie Simmons til Verkoshansky omkring lagring af kinetisk energi, der varer i omkring 2s (og bruger det som belæg for at bruge boxsquat). Jeg mener også at der står noget der underbygger det i Supertraining, men jeg gider ærlig talt ikke finde det frem lige nu.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan man sige meget om Loius Simmons, men der i mange af hans teorier er der meget store gaps imellem teori og praksis og måske også i det hele taget bare hans teori. Ligemeget hvad, så gælder der at i den måde som WSB'erne bruger box squat (altså hvor de "tipper" frem og tilbage), fjerner de lige præcis IKKE forspændingen.

nu er der både en mekanisk-elastisk og en strækrefleks komponent i en SSC og hvor man muligvis kan drage nytte af det emste af den mekaniske komponent, vil man uden en forudgående eccentrisk fase ikke drage nytte af strækrefleksen overhovedet.

Jeg er iøvrigt enig i dit standpunkt omkring brugen af den eccentriske fase, men dit udsagn omkring SSC er i bedste fald at strække den, så det var udelukkende FYI.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Jeg er for så vidt egentlig enig i at Louie Simmons som kilde ikke er det smarteste i verden, hvorfor jeg da også nævnte de to andre.

Jeg ha rlige siddet og flippet lidt rundt i hans bog, men det lort er jo vanvittigt uoverskueligt, så jeg fandt selvfølgelig ikke noget.

Jeg er dog ikke helt enig i din opfattelse af hvordan de boxsquatter hos WSB, men det er egentlig en anden diskussion.

Det korte af det lange er vel at vi er enige og at Louie Simmons skriver elendigt.

Dertil kommer naturligvis at jeg tog fejl i min brug af begrebet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt galt refererer Louie Simmons til Verkoshansky omkring lagring af kinetisk energi, der varer i omkring 2s (og bruger det som belæg for at bruge boxsquat). Jeg mener også at der står noget der underbygger det i Supertraining, men jeg gider ærlig talt ikke finde det frem lige nu.

belæg for at bruge boxsquat må være for at mindske fordelen ved SSC.

Link to comment
Share on other sites

der er faktisk lavet forsøg der viser at ved 1RM løftes der mest ved 3 løft... om det så direkte er overføre bart eller hvordan og hvorledes med opvarmningssæt, træningstatus osv... har jeg ik lige kiggede på

Måske kan jeg gætte hvad du mener, men prøv lige at uddybe.

Link to comment
Share on other sites

der er faktisk lavet forsøg der viser at ved 1RM løftes der mest ved 3 løft... om det så direkte er overføre bart eller hvordan og hvorledes med opvarmningssæt, træningstatus osv... har jeg ik lige kiggede på

tænker du ikke på MVC tests under isokinetiske omstændighder istedet for ved klassiske løft...

Link to comment
Share on other sites

s.505 excercise physiologi, katch, katch, ardel.

men ja det var isokinetics. Kraft udvikling ved en standardiseret hastighed. 5s pause imellem løft. Kraftudviklingen stiger ved hver løft..

men hvad kan man bruge det til, tænker du?

I forhold til dødløft med excentrisk fase.

Dødløft = høj CNS stress, ryggen er udsat, tendens til krumning af ryggen når vægten bliver tung.

Dødløft med excentrisk fase = højere CNS stress, større skadesrisiko grundet længere tids fastholdelse af bugtryk. Problematisk i forhold til grebsstyrke.

hvad kan man anvende dødløft til i forhold til andre bagkæde løft:

hypotrofi, rammer meget bredt.

absolut styrkeudvikling, uden SSC

man kan få virkelig meget vægtbelastning på ryg muskulaturen = overførebart i forhold til at holde et strikt lændesvaj i andre øvelser (RDL, Squat, OL løft, bb row)

grebs styrke

Pro and cons for:

Absolut styrke atleter

- CNS stress indvirkere på resten af programmet

- Påkrævet løft

- svækket greb kan indvirke på andre øvelser, stærkere greb kan optimere andre øvelser

Power atleter

- CNS stress indvirkere på resten af programmet

- svækket greb kan indvirke på andre øvelser, stærke greb kan optimere andre øvelser (medmindre man bruger straps)

- træner startsstyrke (dvs. uden ssc).. relevant i nogen idrætsgrene.

Bodybuilding

- CNS stress indvirkere på resten af programmet

- svækket greb kan indvirke på andre øvelser, stærke greb kan optimere andre øvelser (medmindre man bruger straps)

man skal vel spørger sige selv, hvorfor ikke andre bagkæde øvelser (RDLs, power cleans, power snatch) kombineret med squat i nogen henseende. Jeg tror ikke dødløft fast i programmet altid er en god løsning og inklusion af en excentrisk del forværre problematikkerne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share