Ondt i ryg ved løb, begyndt efter begyndelse af dødløft


Findinge
 Share

Recommended Posts

Hejsa derude

Jeg har et stort problem, jeg er begyndt at dødløfte 2 gange om ugen.

De første 2 uger kørte jeg

2x50kg. 8 rep

2x70kg. 8 rep

2x100kg 8 rep

Derefter begyndte jeg at få ondt i ryggen når jeg løber, det føles ikke som om at det er i rygsøjlen da det er på begge sider af den. Det kommer i sådan nogle stød.

Så tænkte jeg at det måtte være fordi de sidste 2x100 var for meget for min krop så dem ændrede jeg til 2x70 mere. Dog har det ikke hjulpet på min smerte når jeg løber. Det opstår efter ca. 3 km løb.

Jeg kan selvfølgelig godt regne ud at jeg skal skære endnu længere ned på dødløft men hvordan skal jeg så arbejde mig ryg op til at kunne tage mere i dødløft? Jeg skal bruge dødløft når jeg til august kommer ind i forsvaret da det er en del af muskel testen.

De tanker jeg selv har gået med er at jeg efter jeg har udøvet dødløft tager på løbebåndet og tager nogle km der. Ellers jeg tænkt på at skære endnu længere ned på dødløft så den kun hedder 6x50 8 rep.

Med er der nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig?

Mvh. Tobias Findinge

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv det problem, at jeg er øm og træt i ryggen, da jeg løber dagen efter styrketræning. Jeg tror ikke som sådan det betyder, du har gjort noget forkert - jeg tror bare det er grundet en godt og grundigt træt ryg. Man bruger ryggen overraskende meget under løbe - i hvert fald for mit vedkommende. Jeg tror enten, du kan bide det i dig, eller også kan du vælge at styrketræne tidligst to dage før løb eller noget lignende. Men der er sikkert andre muligheder.

Min erfaring med styrketræning er, at jo mere bodybuilder-agtigt det er, jo mere ømhed kan man risikere.

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Har ogå oplevet dette. Føltes næsten som om lænden krampede og låste sig fast. I den periode var det vigtigt for mig at løbe meget pga. uddannelseskrav, så jeg droppede dødløft og holdt mig kun til hyperextensions.

Ved mig kom smerterne oftest ved løb på asfalt.

Jeg er nu begyndt at dødløfte lidt igen (3 sæt X 10 rep med ca. 60 kg) og har ikke haft problemer, men løber heller ikke så intensivt mere.. (løb dengang 2,4 km på 8.35 min) Har nemlig bestået uddannelsen. :4thumbup:

Mvh IRDZ

Edited by IRDZ
Link to comment
Share on other sites

Jeg løber også en hurtig tempo og ved faktisk ikke om problem kommer når jeg løber langsomt. ( løber omkring 4 min pr. km )

Jeg må indrømme at jeg ikke er så meget inde i anatomi, men har ikke haft problemet tidligere da jeg tog meget squat. Det jeg så tænkte var om min ryg muskulatur får det samme eller bare noget ud af squat frem for dødløft?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa derude

Jeg har et stort problem, jeg er begyndt at dødløfte 2 gange om ugen.

De første 2 uger kørte jeg

2x50kg. 8 rep

2x70kg. 8 rep

2x100kg 8 rep

Derefter begyndte jeg at få ondt i ryggen når jeg løber, det føles ikke som om at det er i rygsøjlen da det er på begge sider af den. Det kommer i sådan nogle stød.

Så tænkte jeg at det måtte være fordi de sidste 2x100 var for meget for min krop så dem ændrede jeg til 2x70 mere. Dog har det ikke hjulpet på min smerte når jeg løber. Det opstår efter ca. 3 km løb.

Jeg kan selvfølgelig godt regne ud at jeg skal skære endnu længere ned på dødløft men hvordan skal jeg så arbejde mig ryg op til at kunne tage mere i dødløft? Jeg skal bruge dødløft når jeg til august kommer ind i forsvaret da det er en del af muskel testen.

De tanker jeg selv har gået med er at jeg efter jeg har udøvet dødløft tager på løbebåndet og tager nogle km der. Ellers jeg tænkt på at skære endnu længere ned på dødløft så den kun hedder 6x50 8 rep.

Med er der nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig?

Mvh. Tobias Findinge

Jeg tænker mere core-aktivering under løb... Når jeg har særligt ondt i ryggen under løb, så hjælper det altid at fokusere på at spænde op i core'en og holde bevægelserne tight og kontrollerede.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gør jeg dette underløb?

Givet at det kræver lidt mere at gøre det mens man løber, så er det præcis det samme, som når du står eller ligger stille. Du suger navlen ind, spænder i bækkenbunden, har den der fornemmelse af at du lige skal til at lave en mavebøjning, så du spænder op i mavemusklerne... Giver det mening???

Link to comment
Share on other sites

Givet at det kræver lidt mere at gøre det mens man løber, så er det præcis det samme, som når du står eller ligger stille. Du suger navlen ind, spænder i bækkenbunden, har den der fornemmelse af at du lige skal til at lave en mavebøjning, så du spænder op i mavemusklerne... Giver det mening???

Vil du samtidig læne dig lidt fremover i dit løb?

Link to comment
Share on other sites

Vil du samtidig læne dig lidt fremover i dit løb?

Det er ikke umuligt at jeg ville gøre det, men almindeligvis, sådan som jeg i skrivende stund husker det, så vil jeg nok oftest have overkroppen rimelig lodret. Det kommer nok mest an på farten egentlig. Skal prøve at mærke ad næste gang jeg er ude at løbe...

Link to comment
Share on other sites

Du kan eventuelt forsøge at tænke på dit hoved som en ballon det skal holde dig oprejst ved at hive dig lidt op.

Det kan også være en god idé at lave nogle core øvelser før du løber så du kan mærke dine mavemuskler og de er lettere at holde tight under løb.

Link to comment
Share on other sites

Typisk træthed som ofte kommer ved hyppigt dødløft kombineret med anden idræt. Sænk frekvensen på din dødløft træning (og øg evt kvaliteten). Så går det over helt af sig selv. Det giver ingen mening at fokusere på at suge maven ind mv. når man løber - så bliver det da først uudholdeligt. Bedre løbeteknik kræver nok en "rigtig" løbetræner, bedre løbeøkonomi kan klares ved at indlægge mere højintenst arbejde i dine løbeture (sprints).

Link to comment
Share on other sites

Typisk træthed som ofte kommer ved hyppigt dødløft kombineret med anden idræt. Sænk frekvensen på din dødløft træning (og øg evt kvaliteten). Så går det over helt af sig selv. Det giver ingen mening at fokusere på at suge maven ind mv. når man løber - så bliver det da først uudholdeligt. Bedre løbeteknik kræver nok en "rigtig" løbetræner, bedre løbeøkonomi kan klares ved at indlægge mere højintenst arbejde i dine løbeture (sprints).

OPs indlæg handler om smerter i lænden ved løb ikke løbeøkonomi. Der er mange måder at gribe smerte i lænden ved løb an på. Én af dem, som også en rigtig løbetræner vil fokusere på, er core-integrity, som bl.a. kan skærpes ved aktivt at spænde op i bugpressen og bækkenbunden, ("suge navlen ind") under udførsel af løb. Det er mest af alt en opmærksomhedsøvelse, som efterhånden bliver automatisk og uanstrengt. Det virker fint for mig og jeg kender andre det har virket fint for. Jeg ser ingen grund til at stemple mit og andres forslag som meningsløse, bare fordi du har en anden mening eller erfaring.

Og ja, som også OP er inden på, så vil en nedsat frekvens, og som du er inde på, en forøget kvalitet af dødløft sikkert også være en hjælp. Ligeledes med sprint, for netop i sprint er det alfa og omega, at holde core-integrity for at få et effektivt løb.

Om end ikke alle veje fører til Rom, så gør de fleste det... :wink:

Link to comment
Share on other sites

hvilke struktur antager vi der er problemer med?

jeres råd er ikke særlig velkvalificeret fordi i ikke kender diagnosen... hvorfor ikke bare henvis videre?

mavemusklerne arbejde reactivt... du anbefaler en isometrisk kontraktion, af en reflex some for de fleste er automatiseret... Der er større sandsynlighed for at problemstillinger omkring fod og hofte øger rygmuskulaturen indvirkning under løb. En øget aktivering af bugmuskulaturen under løb kan hjælpe men indlæring skal koordinerings meget mere sammenhængende, f.eks. positioninger af bækkenet, frekvens/skridtlænge og afvikling.

hvordan er det lige man bliver en rigtigt løbetræner???

Link to comment
Share on other sites

hvilke struktur antager vi der er problemer med?

jeres råd er ikke særlig velkvalificeret fordi i ikke kender diagnosen... hvorfor ikke bare henvis videre?

mavemusklerne arbejde reactivt... du anbefaler en isometrisk kontraktion, af en reflex some for de fleste er automatiseret... Der er større sandsynlighed for at problemstillinger omkring fod og hofte øger rygmuskulaturen indvirkning under løb. En øget aktivering af bugmuskulaturen under løb kan hjælpe men indlæring skal koordinerings meget mere sammenhængende, f.eks. positioninger af bækkenet, frekvens/skridtlænge og afvikling.

hvordan er det lige man bliver en rigtigt løbetræner???

Jeg ved ikke hvordan man bliver en rigtig løbetræner, men jeg er sikker på at hvis man ved noget om løb vil man inddrage core'en som en aktiv del når man underviser i det. Jeg aner ikke nok om løb til at dele andet end mine egne erfaringer. At gøre det jeg foreslog tidligere har hjulpet mig meget når min ryg har gjort ondt. Det betyder ikke at det vil hjælpe i dette tilfælde. Andet har jeg ikke sagt eller antydet.

Hvis du har noget konstruktivt at sige, så kan du jo gøre det og holde din kæft med at disse andres råd, som om vi bare sad med vores selvfede wannabe ekspertise og lirede lort af fordi det fik os til at føle os cool og in the know.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share