Kreatin/ muskelforøgelse


jjacobo
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en ung "mand" på 18 år som har gået i fitness i en uges tid nu og vil gerne gaine nogle muskler og noget vægt hurtigst muligt så har hørt om kreatin og at det skule være godt men kan bare bare ta f.eks. 4 piller hver dag eller skal man ændrer noget i sin kost evt. få ekstra proteiner osv? Og er det sundt/ forsvarligt at bruge kreatin når man kun lige har trænet i en uges tid?

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en ung "mand" på 18 år som har gået i fitness i en uges tid nu og vil gerne gaine nogle muskler og noget vægt hurtigst muligt så har hørt om kreatin og at det skule være godt men kan bare bare ta f.eks. 4 piller hver dag eller skal man ændrer noget i sin kost evt. få ekstra proteiner osv? Og er det sundt/ forsvarligt at bruge kreatin når man kun lige har trænet i en uges tid?

Du har tydeligvis ikke brugt meget tid på at sætte dig ind i tingene:

http://bodybuilding.dk/artikler/kost-kosttilskud/kosten-fra-a-til-aa.html

http://bodybuilding.dk/artikler/kost-kosttilskud/hvad-er-kreatin.html

http://bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/bulking.html

Link to comment
Share on other sites

øhm jo?? har læst om det men ville høre nogle meniger fra folk som selv måske træner og ikke bare eksperter

Link to comment
Share on other sites

Der er en kreatin-FAQ her på boardet under ernæring.

Når det er sagt så er 10-20% vidst nok ikke modtagelige overfor kreatin, eller i hvert fald ikke for en overfodring med dette. Du får allerede kreatin igennem din normale kost.

Om jeg vil anbefale at du tager kreatin når du kun har trænet en uge ved jeg ikke. Jeg tror ikke det gør nogen forskel da kreatin, ligesom protein, er ganske naturligt, og forekommer i din almindelige kost som jeg også skrev før.

Jeg vil derimod anbefale dig at sørge for at spise 1,5-2g protein pr. krops kg. dagligt (dvs. 100gr prot. hvis du vejer 50kg). Jeg tager selv kreatin, og har gjort det lidt on/off. Jeg kan ikke se forskel, men jeg er heller ikke die-hard seriøs.

Det vigtigste at have for øje er dog at kreatin ikke er noget mirakel-middel der gør dig stor og stærk, men derimod en hjælpende hånd. Hvis jeg var dig ville jeg skide hul i kreatin og bare give den gas med træning i et halvt til et helt år før du kaster dig over diverse tilskud. Det kunne være du kørte træt i skidtet såfremt disse midler ikke virker. Hårdt arbejde og vedholdenhed slår disse tilskud med flere længder...

Desuden binder kreatin kun vand i kroppen, og hvis du stopper med at tage det fortager effekten sig vidst nok, men det vil jeg ikke gøre mig klog på. Læs i stedet FAQ'en

Link to comment
Share on other sites

få dine proteiner. Og så æd og æd og æd :D!

Det er vigtigt du får flere kalorier end din krop forbrænder, da du så vil gaine muskler :D!

Gå efter at tage 3-500 gram på om ugen :)

nogle gode råd er:

Brug sødmælk istedet for andet mælk

spar ikke på smør på rugbrødsmadderne.

Spar ikke på magarine når du steger noget

Spis noget mere til hvert måltid end du plejer

tag dig gerne en lille snack i ny og næ. Kan anbefale snøfler/studenter guf. hver af disse inderholder 82 KALORIER!!!!

Du skal ca være 500 kalorier i overskud hver dag :)

noget andet der kunne være en god ide er weight gainer :)

Det indeholder proteiner, samt nogle kulhydrater. Hvilket giver en god portion kalorier, som du jo skal bruge for at vokse :)

http://www.bodylab.dk/shop/bodylab-weight-gainer-189p.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis jeg var dig ville jeg starte ud med den hårde træning, som der er blevet skrevet og så sørge for at få proteinholdigt føde spredt ud på ml. 4-6 måltider i løbet af et døgn. Sørg for at få tilstrækkeligt med søvn. Det er i sovetimerne at kroppen processerer det der er sket i løbet af dagen - inklusiv styrketræning.

Du behøver ikke spise mere end hvad du forbrænder, da man - specielt som nybegynder - godt kan tabe 2 kg fedtmasse og gaine 2 kg muskelmasse. Dog kender jeg ikke din fedtprocent, så hvis den er meget lav kan overstående godt blive svært.

Link to comment
Share on other sites

For nogle øger kreatin deres udholdenhed. Det har ikke nævneværdigt med muskelopbygning at gøre.

Det er meget vigtigere at træne seriøst, og som nybegynder betyder det at træne efter et program, som er fastlagt af nogen, som har forstand på træning.

Det er også meget vigtigere, at få spist rigtigt, så kulhydrat og protein er til rådighed for musklerne, når der er brug for det.

Når du har styr på det om et halvt år eller senere, så kan du måske overveje at bruge kreatin.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share