Styrketræning kombineret med løb


snegl
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg undskylder på forhånd, hvis mit/mine spørgsmål har været oppe før (Jeg har ikke fundet noget helt tilsvarende herinde).

Spørgsmål 1: Mit primære mål er at opbygge muskelmasse, men jeg vil samtidig gerne fortsætte med forholdsvis korte løbeturer hver anden dag, for at holde mig i nogenlunde form.

Jeg har læst herinde og andre steder, at man risikere at ofre en del af sin styrketræning, hvis man også konditionstræner/cardio...? men hvis jeg kun løber ca. 5 km hver anden dag, mister jeg så stadig noget på den konto?

Og spørgsmål 2: vil I anbefale at jeg løber og styrketræner samme dag?

Lige nu løber jeg nemlig på dag 1, træner overkrop på dag 2, løber igen på dag 3, osv.. Altså jeg skifter mellem styrketræning og løb hver dag... Ødelægger det min restitution?

Beklager dumme spørgsmål, men jeg er netop startet for få måneder siden, så er stadig ret grøn.. Og jeg vil jo gerne have det optimale ud af min styrketræning.

På forhånd tak :)

-Kasper

Link to comment
Share on other sites

træn dog ben!!

eventuelt et split program!!

Mandag

Bryst, skulder, triceps. løb

Tirsdag

Ryg, biceps, ben, mave

onsdag

fri

torsdag

´Bryst, skulder, triceps. løb

Fredag

Ryg, biceps, ben, mave

lørdag

fri

søndag

løb

ellers fortsæt med fullbody, BARE DU OGSÅ TRÆNER BEN :P

Og så løb på de dage hvor du træner.

løb forresten helst før :D

Link to comment
Share on other sites

Og så løb på de dage hvor du træner.

løb forresten helst før :D

Om han skal løbe før eller efter afhænger vel af hans prioteter - Den vigtigste træning først

Og når han nævner at han gerne vil tage på i muskelmasse som noget af det første i indlægget, så gætter jeg på at det er det vigtigste for ham og så bør han starte med styrketræningen.

Link to comment
Share on other sites

Det betyder intet om han løber før eller efter træning! Bare han sørger for at få noget at spise efter træning, hvis han skal ud at løbe efter.

I og med at dit primære mål er at opbygge masse, vil jeg foreslå at du træner vægte, tager noget at spise og derefter løber en tur.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmål 1: Mit primære mål er at opbygge muskelmasse, men jeg vil samtidig gerne fortsætte med forholdsvis korte løbeturer hver anden dag, for at holde mig i nogenlunde form.

Jeg har læst herinde og andre steder, at man risikere at ofre en del af sin styrketræning, hvis man også konditionstræner/cardio...? men hvis jeg kun løber ca. 5 km hver anden dag, mister jeg så stadig noget på den konto?

Du kunne jo også overveje at omlægge løbetræningen, så den bliver mere eksplosiv og mindre volumiøs og dermed måske mere i tråd med styrketræning/muskelopbygning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give Thomas ret for så vidt, at hvis du ikke vil være større end ham, så lægger du nok ikke mærke til, at det har en negativ effekt at kombinere bodybuilding med løb uden at prioritere din indsats, og jeg går ud fra, at Thomas taler udfra sine egne erfaringer.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Super med lidt mere input... Tak!

Min træning er nu sådan, at jeg løber 3-5km og vægttræner umiddelbart efter. Dette gør jeg egentlig mest på baggrund af en artikel, jeg læste på et andet site. Der skrev de, at man frigav nogle hormoner under løb o.l., som havde gavnlig effekt på sin muskelforøgelse... Om det er sandt, skal jeg naturligvis ikke kunne sige. :)

Tak for svar - de er alle taget til efterretning. :)

Link to comment
Share on other sites

Du har ret i at løb kan frigive nogle væksthormoner, kaldet GH. Dette sker dog mest ved sprint, altså løb hvor du overstiger din syregrænse. Da du løber relativ korte distancer, vil jeg da anbefale at du overvejer noget interval træning. Dette har mange gavnlige effekter, bare søg på sprints på google og slå dig løs :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at have set et sted herinde, at det faktisk ikke har nogen betydning hormonelt, om man f.eks. træner squat sammen med anden træning, da niveauet dels falder hurtigt og dels er lokalt.

Derimod har det nok en betydning, at musklerne er både varme og lidt "trætte" i forvejen, når du har løbet først.

Link to comment
Share on other sites

Løb har sådan set en hæmmende effekt på frigivelse af GH, jeg ved ikke hvor det står GH-niveauet stiger under kredsløbstræning. Jeg tør godt sige med 99% sikkerhed, at løb ikke har en gavnlig effekt på styreketræningen. Bare lige for at få det på plads findes der heller ikke flere "værksthormoner", men kun ét hormon kaldet "human groth hormon", som i sig selv sådan ikke er specielt anabolsk.

Det er et evigt diskuteret emne ommkring løb kombineret med styrketræning. Men der er sådan set set igen grund til at diskutere disse marginaler, før man har helt styr på de meget vigtigere parameter. Hvis man træner for hypertrofi, er det 10 gange vigtigere at man strukturere sin styrketræning korrekt, end om man løber 5km før eller efter. Jeg vil råde dig til at bruge energien på at optimere din styrketræning istedet for. Hvis du løber 5km 3x om ugen, vil det næppe have den store negative effekt på din styrketræning, forudsat at du spiser nok.

Hvis jeg endelig skulle vælge, vil jeg løbe og styrketræne på forskellige dage, så man mentalt kun fokusere på ét træningspas om dagen, og dermed bedre kan træne hårdt nok.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også prøve kræfter med CrossFit..

Jeg har haft gavn af det, da det ikke skelner mellem styrke og konditions træning. Så min løbe tid er forbedret, og jeg dødløfter mere end nogensinde (100 k, og jeg er en pige ;) Begge er infiltreret i nogle bestemte workouts. Men du opnår selvfølgelig ikke en bobybuilder muskulatur. Da styrke træningen ikke er med isolering af musklerne.

Men ved ikke om det er noget.. du kan i hvert fald kigge lidt omkring nettet og se.

Fabrikken CrossFit

www.fabrikkenslagelse.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share