Hjælp til køb af cykel


Bønnen
 Share

Recommended Posts

Hej forum

Jeg står og skal købe mig en cykel til noget landevejs race! Årsagen er at jeg fik en løbeskade sidste efterår og derfor begyndte at spinne - hvilket jeg blev helt bidt af! Jeg tænker derfor at udnytte det gode vejr og prøve mig med lidt lande veje.

Mit problem er: Jeg har absolut ingen erfaring med køb af racer cykler. Jeg har i den forbindelse spurgt lidt rundt omkring og har fået anbefalet en sælger i byen. Han har forslået følgende cykel:

http://www.carrarocicli.com/eng/index.htm?id_prod=10

Han vil give mig den til 7.900.- hvori jeg også for sko, hjelm, bukser og trøje samt 3xservice. Mit udgangspunkt var endelig at ligge en 5-6.000 kr. men sælgeren var - som de jo ofte er - meget overbevisende.

Jeg søger en cykel som jeg kan give god gas på, som selv en nybegynder kan holde vil lige samt også en cykel der kan holde i længere tid såfremt jeg bliver bidt.

Mine spørgsmål er derfor: 1) Er dette en god cykel at starte med, 2) Er prisen i orden og 3) hvad ville i evt. forslå mig? :)

Link to comment
Share on other sites

Kender intet til den specifikke cykel eller komponenterne derpå, så svært at udtale sig om det er et godt køb.

Jeg kan dog sige lidt generelt om hvad du kan forvente at få for pengene.

For max 6000kr kan du regne med at få en cykel der svarer til en rimelig kvalitets hverdagscykel i den lettere ende (ift hverdagscykler) med gedebukkestyr.

6000-8000kr vil jeg sige er et godt bundniveau for en begyndercykel, da du alligevel kan få ok kvalitet. Forvent en alu-ramme og carbon-forgaffel med Shimano Tiagra gear eller tilsvarende.

8000-10000kr stadig samme stel som forrige gruppe, men lidt bedre/lettere stumper hist og her. Geargruppe typisk Shimano 105, der er en klasse bedre end Tiagra.

Næste spring er oppe på 12000-15000kr hvor du nu kan få et stel i ren carbon, stadig med Shimano 105 gear eller Ultegra, der er niveauet over, hvis du er heldig.

Du får jo typisk hvad du betaler for, og mange kan uden tvivl klare sig fint med en cykel til ca 6k. På den anden side kommer der let lidt ekstra køreglæde af at have noget ordentligt grej. Hvis ikke pengepungen sætter meget absolutte grænser, så synes jeg du er nødt til at prøve et par cykler i de nævnte grupper for at finde ud af hvor du ligger.

Et sted du kan få en god cykel for pengene kunne være Heino-Cykler - enten en Focus eller Scott.

http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Racer.html

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Carraro-cyklen du linker til er udstyret med Sora, hvilket efter min mening er i den lave ende til den pris. Du burde kunne få Tiagra/105 til prisen, også selv om du får noget ekstra udstyr med. Jeg mener derfor ikke at den pris du har fået oplyst, lyder specielt god.

EDIT: Det kan selvfølgelig være at Carraro'en har et forrygende stel der så retfærdiggør at de øvrige komponenter er nedgraderet. Men cyklens vægt indikerer ikke at det er tilfældet.

Jeg har lige kigget på ny cykel (MTB) og har konstateret at blandt andet Trek kører med nogle ret betydelige rabatter i øjeblikket, da de næste år sætter priserne ned og derfor skal have ryddet ud i dette års modeller i en fart. Du burde i det hele taget kunne finde cykler med store rabatter i øjeblikket.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for rådende. Jeg tror jeg vil besøge de to forhandler som der er blevet henvist til her på tråden. Jeg har dog mente at jeg ville fortrække en lokal sælger eller alt andet lige en der ligger tæt på Roskilde. Dette skal selvfølgelig kun være aktuelt hvis tilbudet er i orden.

Er der nogen sælger i Roskilde i kan anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for alle svarene!

Nu har jeg været ude om Heino cykler. Sælgeren råde mig til følgende cykel som er på tilbud til 6.400:

http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Racer/Trek/TREK+-+1.5+-+2011+-+racercykel.html

Er dette et godt køb?

Leder selv efter en racer, og er flere gange blevet anbefalet denne model. Som en glimrende begynder cykel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share