Mislings projekt "Krop og motion"


Misling
 Share

Recommended Posts

Så er endnu en uge gået med et stress-anfald. Jeg bliver bedre til at genkende dem og også genkende udløserne. Jeg føler mig faktisk dygtig på det punkt. Til gengæld føler jeg mig som en fiasko, fordi jeg *igen* har en stress-udløser. Jeg ved ikke hvordan jeg kan undgå dem helt og det skal jeg vel heller ikke. Jeg skal vel lære hvordan jeg dealer med dem, når jeg nu *kan* genkende sabeltigeren i forklædning.

Min krop har cravet på junk og jeg har faktisk givet efter. Lidt for mange gange. Vægten svinger med et par kg og jeg ligger under målvægten, så det *er* faktisk en fin bedrift, når man tænker på de mængder af kcal jeg har hældt indenbords, især her i weekenden. Men jeg er irriteret over det. Irriteret over at jeg ikke passer bedre på min krop. At jeg ikke fylder kvalitet på den. At jeg *kan* mærke det når kroppen får junk - og at jeg fortryder så snart jeg har købt det og måske spist noget af det. Så bliver jeg nærig og vil ikke smide det ud, fordi jeg lige har købt det. Hvorfor kan samme følelse ikke få mig til at spise den yoghurt, den banan, den bakke jordbær, den bakke tomater, før det bliver for gammelt?

Jeg er et madsvin. Jeg skammer mig lidt over det og synes at jeg burde "tage mig sammen". Dog er jeg kommet så langt at jeg ikke længere køber æbler (når jeg nu alligevel ikke spiser dem) fordi det "det skal man jo" og så pynter det lidt i kurven også.

Her roder. Lige nu lever jeg efter princippet "lad falde hvad ikke kan stå selv". Det betyder at min lejlighed ligner en 14-årigs værelse. Tøj overalt - selv i stuen. o_O Opvask på størrelse med et ondt år. Sengetøj der *burde* have været skiftet. Tomme coladåser - zero, self - i pyramider på spisebordet. Papirer og uåbnede breve (fra boligselskab med tilbud om lejlighed og fra banken med et hint om at mit dankort ikke er et sugerør ned i deres enorme pengetank) ligger i bunker.

Jeg drømmer vildt meget - eller også er det tankemylder. Det er nok begge dele. Jeg kan ikke huske drømmene overhovedet - jeg ved bare at de har været der. Tankespindet er til gengæld nemmere at huske men også noget værre volapyk. Alligevel giver det mening når jeg ligger dér og skal falde i søvn eller er på vej til at vågne.

I aftes gik jeg først i seng omkring kl. 2 på trods af massiv træthed og så så et afsnit af Frasier, før jeg faldt i søvn. Vækkeuret ringede kl. 7:30 og jeg snoozede med tankemylder til kl. 8:19. Op til den sædvanlige morgenrutine. Jeg mindes svagt at jeg var oppe i nat - måske omkring kl. 5-ish? I hvert fald dér hvor det normale hormonniveau stiger en anelse for at gøre mig klar til at vågne op igen.

Motion plejer at være en rigtig god stress-hormon-dørmand/-udsmider, men når vejret er så latterligt, får jeg ikke cyklet så meget. Jeg træner gratis, men der er også restriktioner på hvornår jeg så *må* træne, så det er om at holde sig til, når der er åben for sådan en som mig. Jeg har glemt lidt selvforkælelse, selvom jeg var ude og spise frokostbøf med potentiel veninde fra kurset. Jeg skal huske at lave pit stops på en café og få en latte. Jeg skal huske at høre høj og glad musik. Jeg skal huske at danse på stuegulvet (når jeg har fået samlet tøjet sammen - eller i det mindste sparket det til side). Jeg skal huske at lave teslaki og måske endda de fem tibetanere. Det *får* energierne til at rulle og blodet bliver varmere af det. Det er godt for mig. Jeg skal huske at lave mad til mig selv - jeg *kan* jo faktisk godt li at lave mad selvom jeg bilder mig selv ind at det er for stort et arbejde når det "kun" er til mig selv. Men jeg *er* værd at lave god mad til. Det *er* hyggeligt at finde gode råvarer, tilberede dem, snuse til dem, kigge på dem, mærke dem mellem hænderne og ikke mindst smage dem til sidst.

De små skridt er blevet lidt væk. Jeg tror ikke jeg har været overmodig, men jeg tror lidt på den der stress gør at det er *lidt* sværere at tage dem, fordi kroppen tror at sabeltigeren er lige om hjørnet. Og fordi jeg endnu er en noob i det her stresshåndtering, så er det nemt at slå mig ud af kurs og få mig til at lege skildpadde.

Hvad er det så, der hyler mig sådan ud af den? Hvis jeg ser tilbage, kan jeg faktisk få øje på hele to stressorer. En mand. Og en "lovning" på snusepraktik. Det med praktikken gik jo galt sidst. Man kommer jo ud i "arbejdsprøvning" som sygemeldt for at finde ud af hvordan man kan vende tilbage til arbejdsmarkedet. Det gik galt allerede i anden uge, fordi der ikke blev informeret eller kommunikeret. Og fordi de troede at stress handler om at man ikke må have travlt. Det vil jeg helst have, faktisk. Til gengæld *skal* jeg vide hvad der skal ske (også med mig i god tid), så jeg mentalt kan forberede mig på det. Det fik jeg ikke. Jeg fik at vide at jeg skulle tage det heeeeelt stiiiiille og roooooooligt. Jo jo. Men hvis jeg slappede mere, ville jeg nok sk*de i bukserne. Jeg ville bare vide hvad der blev af mig i deres sommerferielukning. Da jeg sagde fra, fik jeg at vide at jeg var *meget* syg. Det, der blev krævet af mig, var 0,5 på en skala fra 1 til 100. ..oO(gad vide hvorfor man er sygemeldt? Fordi man ikke gider arbejde eller være på dagpenge? Fordi det er mere in at være på *syge*dagpenge? Eller er det fordi man faktisk *er* syg?) Jeg fik også at vide at når vi var færdige med samtalen, skulle jeg ringe til min læge efter hjælp for jeg var *meget* syg.

Næh. Eller jo? Jeg vidste da hvordan jeg passede på mig selv og i en snusepraktik er det *helt* ok at sige fra. Jeg troede bare at jeg skulle prøve at udfordre mig selv i et trygt miljø, men min opfattelse af dét sted var at jeg bare var gratis arbejdskraft. Hvis jeg kunne magte at blive kastet rundt med, var jeg da vikar i folkeskolen. At være pauseklovn giver sq en fed hyre, så hvorfor være på sygedagpenge?

Den oplevelse sidder stadig i mig - og mit forklæde og mine træsko står stadig derinde. Jeg har bedt kurset om hjælp til at få fat i det. Gad vide om det er smidt ud...

Men nu skal jeg igen i snusepraktik. Jeg skal et nyt sted hen - det er klart. Hvor det andet var en stor offentlig forvaltning, bliver dette et lille privat familiested. Så det bliver noget helt andet og det er måske meget godt. Men det er nyt og dermed *farligt*.

Og så den mand dér. Der er vel ikke så meget at sige om det, andet end at jeg faktisk var på vej til at forelske mig i manden, hvilket er ret sjældent, men at han åbenbart ikke så mig som potentiel *noget-som-helst-ærværdigt-og-præsenterbart*. Og det gider jeg ikke rigtigt. Selv som tyk trunte - eller måske netop derfor? - er det *ret* nemt at skaffe sig sex. Jeg vil da andet og mere end tilfældige knald her og der. Jeg håbede lidt at hans opførsel før ferien bare var uheldspræget, men nu har han været hjemme i i hvert fald en uge og han har ikke gjort andet end at svare på mine mails. Jeg er nu blevet så fiffig at jeg kan regne ud at han ikke er interesseret. Og det skal jeg så have lagt på plads indeni, så jeg kan komme videre. Jeg føler mig egentlig lidt røvrendt af ham og efter min nye stil (også med mænd) skal jeg have sagt fra overfor ham. Jeg er ikke stolt af at fortælle at jeg er blevet sådan en "hævn-heks", men jeg er træt af at blive behandlet lemfældigt og hvis jeg siger fra, sender jeg signaler ud til hele verden, men især mig selv, at *jeg* tager *mig* seriøst. I alt for mange år har jeg bare været glad for at *nogen* gad mig på mande-området. Den tid er slut. Jeg kan godt klare mig uden en kæreste, uden sex, uden nus på ryggen. Det er ikke sjovt, men jeg kan godt. Jeg dør ikke af at mangle det og mit liv er faktisk ok på trods af. Tal lige om en selvværds-eye opener her. :-D

Nåh. Sikke et langt ævle-indlæg, men sådan blev det. I eftermiddag skal jeg i gang med det nye program. Jeg glæder mig til at det skal gøre ondt. Masochist, anyone? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er blevet gjort opmærksom på at jeg har været for hurtig, da jeg oprettede tråden her - der mangler en del info, som gør at man godt kan blive lidt bekymret. Så derfor en lille info-ting her.

Jeg går i terapi hos en genial psykoterapeut, som i den grad på kun et år har hjulpet mig til at indse rigtigt mange værdifulde ting. Også i forbindelse med mænd, men især med mit selvværd? Jeg har i hvert fald indset at jeg ikke skal være bange for at blive forladt, fordi jeg kan klare mig selv - også på kærestefronten. Jeg behøver heller ikke finde mig i en chef, der skriger ad mig eller en anden chef, der håner mig. Jeg behøver ikke være bange for at blive helt alene, fordi jeg selv aldrig vil forlade mig. Jeg synes nemlig at jeg er et helt ok menneske med gode værdier og gode holdninger. ;-) Jeg har gået til psykologer før, men det har ikke battet tilnærmelsesvist så meget som dette arbejde med psykoterapeuten gør. Bare så folk ikke tror at jeg bliver "snydt" af en fake.

I forbindelse med min sygemelding bad jeg om at komme ud i en "anden aktør", fordi jeg havde en idé om at det ville hjælpe mig, så da min opsigelsesperiode ophørte, begyndte jeg på kursus. Her lærer jeg om stressens grimme fjæs, jeg lærer om depressionens kemi - begge på et forenklet niveau - og jeg lærer om hvordan jeg kan ændre mit liv og mit syn på mig selv. Jeg lærer at mærke min krop - den som jeg i så mange år har begravet i dårligdomme og grimme tanker. Og dét er en stor åbenbaring for mig. Samtidig er der tilbud om motion - gratis fitnessdk hver formiddag (herunder pilates og zumba), motionsrum og svømning et par gange om ugen. Det har fået mig i gang "rigtigt", selvom jeg da har cyklet en del i forbindelse med mine fotosafarier i byen.

Efter nogle ugers undervisning begyndte jeg aktivt at ændre mit liv. Simpelthen fordi det jeg lærer hos dem supplerer det jeg arbejder med hos terapeuten. Så uden at egentlig have planlagt det sætter jeg ind overfor den der stress på flere fronter på samme tid. For der er ingen mening (for mig) at motionere for at forbrænde stress-hormonerne af uden samtidig gribe chancen for at ændre på min kost samtidig - og dermed slippe nogle kg i processen.

Det er også derfor jeg ikke har fysiske mål som mange af jer andre har, men jeg "smittes" da og går og pønser på at opstille nogle mål på den front også. På vægtfronten har jeg nemlig mål. Maks 2 kg om måneden. Når jeg når mit mål, hedder den vedligehold for resten af tiden. På den måde "snyder" jeg amygdala - den del af hjernen der blandt andet skal sørge for min overlevelse. Den kan godt forstå at 2 kg ikke er farligt for mig at slippe. Det er jo hvad en vægt kan svinge med efter en festlig weekend i byen. Min teori er så at den vænner sig til at veje 2 kg mindre resten af måneden, hvorefter den så anser den nye vægt som "normalvægten". Derfor kan jeg igen sætte et nyt mål om 2 kg plus vedligehold.

Det virker. Indtil videre. Jeg begyndte d. 21. maj og har dermed måldag d. 21. - og lige nu har jeg så mistet 7,1 kg og den kloge læser vil tænke: "Hov? Hun er da foran." Og ja, det er jeg. Faktisk brugte jeg lige så lang tid på at tabe mig 3 kg, da jeg blev indstillet til fedmeoperation, hvor jeg skulle tabe en del mere før kniven kom min vej. Min krop saboterede mig - eller *jeg* saboterede mig selv, fordi jeg ikke turde operationen alligevel.

Jeg skal nogle gange koncentrere mig om ikke at tænke på det samlede vægttab, fordi jeg godt kan mærke panikken komme galoperende. Jeg tror egentlig at jeg er bange for at blive slank. Ja, der er laaaaaaaang vej til at jeg kan kalde mig slank, hvis nogensinde. Det er ikke mit mål. Det er til gengæld mit mål at behandle min krop godt, at genvinde smidighed, styrke og en god følelse af at bo her. Min krop er en fantastisk maskine og hvis jeg så behandler den godt - hvad kan den så ikke gøre?

Så fra et liv med et selvbillede, der var i skoven (jeg var sq ikke fed som teen) til et selvbillede, der kom til at passe (jeg er sq fed nu), vil jeg nu arbejde imod et selvbillede af en selvstændig kvinde med en sund (ikke nødvendigvis slank) krop, en rimelig kondition, en øget styrke (både fysisk og mentalt) og nogle ret fede værdier og holdninger (tjek ;-)). Der er langt i mål, men jeg har ikke travlt - der her er en omstilling fra sofakartoffel-fedtjunkie til aktiv kvinde med god kontakt til kroppen og psyken. Det her er min chance for at få det liv jeg reelt ønsker mig. Og det vil være rigtigt dumt ikke tage imod den. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Dagens fotolog:

Distance: 11,3 km

Tid: 46 minutter

Kcal: 394 styks

Vejr: Stille og omkring 17°

Humør: Eftertænksom

Vægt: Den samme på 3. dagen (overvejer at *hoppe* på vægten i morgen for at se om den kan vise andet)

Antal røde lyskryds: No idea

Rute: Vasbygade, bag om Fisketorvet, ud til spidsen af Aller-bygningen, tilbage og over Kærlighedsbroen til Islands Brygge, op til Langebro, Rådhuspladsen, bag om Scala (forbi Palads), Bernstorffsgade, Tietgensbroen, Halmtorvet, Søndre Boulevard, Enghavevej og hjem.

I dag på kurset handlede det om læringsstile. Nogle af os vil straks tænke på Gardner og de mange intelligenser og uden at vide det, vil jeg tro at netop denne test (en NLP-test) bygger på netop den teori. Der var den visuelle, den auditive, den kinæstestiske og den auditivt-digitale type. Man skulle besvare en del spørgsmål med 1-4 point og så overføre svarene til et skema, lægge sammen og så tjekke ud hvor man landede. Jeg er rimelig "lige" - 29p, 26p, 21p og 25p.

Jeg tænkte nok at jeg faldt "ud" på den kinæstetiske facon. Det siger vel lidt sig selv, at man ikke har ret god kontakt til sin krop og mavefornemmelse, når man polstrer sig med fedt og overhører sig selv igennem mange år. Til gengæld var jeg overrasket over at jeg bongede ud på det visuelle. En af de andre sagde at jeg tit taler i billeder, jeg er god til at beskrive tingene, så man kan se dem for sig og når det bliver sagt, kan jeg da godt se (haha - et udtryk visuelle bruger en del ;-)), at min interesse for fotografering jo nok ikke kommer fra de andre områder. :-D

Derefter blev vi testet indenfor den der MBTI-ting som ligger på jobindeks.dk - og som sidst var jeg en INFP'er. En loyal, nysgerrig og idealistisk person, der er styret af sine indre værdier og overbevisninger. Det vidste jeg jo godt, når jeg ser tilbage i bagklogskabens ulideligt klare lys. Det bekræfter mig lidt i at min uddannelse som folkeskolelærer ikke er helt i skoven, men eftersom jeg ikke kan få et job et sted med løs struktur og få regler indenfor folkeskolen, så er jeg nødt til at finde på noget andet.

Til sidst et enkelt billede af den der frygteligt høje snurrebasse i Tivoli og som jeg har glemt hvad hedder. :-D

post-53571-031215000 1313527137_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Dagens syrelog i motionsrum: (Nogen havde glemt at tage det fint udprintede program med, så kg var på hukommelsen.)

Cross trainer: 5 min opvarmning

Rep = (3x15)

Lår: 25 kg (rep) -> syre (-5kg)

Mave: 30h, 30v, 10m -> syre (-5 gentagelser på hver og +10m)

Inderside ben: 5 kg (rep) -> træthed (+1kg)

Yderside ben: 4 kg(h), 3,5 kg(v) (rep) -> syre (+1kg, +0,5kg)

Ryg (tyngdekraft): (3x10) -> syre

Armtræk vandret: 20 kg (rep) -> syre

Armtræk lodret: 30 kg (rep) -> syre (-5kg)

Armskub vandret: 15 kg (rep) -> syre

Ryg: 35 kg (rep) -> syre (-5kg)

Ben press: 90 kg (rep) -> træthed (+5kg)

(Den der husker er ikke helt optimal, hva'? o_O)

Motivation: Lille

Humør: Moody

Kcal: No idea

Rush: Slet ikke

Vægt: -> - 0,8 kg (vægten kunne godt vise noget andet i dag uden at jeg skulle true eller lokke :-D)

Jeg havde travlt i dag. Aftalerne lå tæt, hvilket ikke er godt for sådan en som mig. Efter undervisning tog jeg afsked med en deltager, som skal begynde i noget andet i morgen, så allerede dér skred tidsplanen.

Over og træne - cardio må klares "i morgen" på cyklen. Afhængig af vejrlig, dog. Men jeg fik da trænet efter hukommelsen, og selvom jeg igen kom ud af komfortzonen, havde Mr. Rush åbenbart en date med en anden. Hjem og spise. Jeg var ulvesulten! Men jeg "nøjedes" med hytteost og skinkestrimler, hvilket lyder underligt og også er det, men det smager nu meget godt.

Så i bad i hast og så ned på cyklen og cykle som død og helvede ind til aftalen med tandlægen. Den slags kan heldigvis klares på 15 min inkl. røde lys, busser der presser en ind mod de parkerede biler på Istedgade og den slags småtterier. Tandplejeren roste mig (jeg havde indtil for en måned siden ikke været til tandlæge i 8 år grundet massiv tandlægeskræk og denne gang var "bare" tjek af tandsten og en pudsning af tænder). :-D

På vej hjem blev jeg nødt til at forkæle mig med en latte på Det Gule Hus på Istedgade, og jeg måtte også stoppe op og kigge på en farverig perletingeltangel-forhængsting. Den røg så i cykelkurven. ;-)

Cykellogen hedder:

Distance: 9,1 km

Tid: 34 minutter

Kcal: 329 styks

Vejr: En skøn blanding af solskin, varme, regndråber og kølighed

Humør: Travl

Antal røde lyskryds: No idea

Rute: Enghavevej, Istedgade, KH, Vester Farimagsgade, Studiestræde og retur

Antal latte: 1

Link to comment
Share on other sites

I går var en sær dag - men af den gode slags. Når jeg har "anfald", ligner min lejlighed nærmest en kampzone. Jeg havde dog taget et enkelt lille skridt i for-forgårs med at proppe opvaskemaskinen til randen og lade den køre et par gange, så mit køkken var overskueligt.

Jeg sad altså med hovedpine på størrelse med Rundetårn og navlepillede, da en sms tikkede ind. En bekendt fra Jylland, som jeg ikke har hørt ret meget til her i sommer, skrev: Må jeg ringe? Mit svar var "ja". Han fortalte at han havde brug for en sofaovernatning på Casa Misling. Jeg sagde at han var velkommen efter kl. 20 - så kunne jeg jo lige muge lidt ud først. Grunden til hans impulsive københavnertur var at han havde fået tilbudt kollegielejlighed, som lige skulle tjekkes ud først. Aftale med varmemester kl. 9, svar inden kl. 12.

Samtidig skrev en veninde om at aflevere en lånt bog fra sidste sommer og om jeg skulle til Pride Parade lørdag. Og det skal jeg da. Selvfølgelig skal jeg da det. Og efter lidt skriverier fik hun tilbuddet om en overnatning også. Næstved er bare langt væk på gåben i en brandert.

Jeg inviterede mig selv med på sightseeing i morges og det endte op i at kammeraten lånte smartphonen og accepterede lejligheden. Bagefter fejrede vi det med en kop kaffe på hovedbanens McD og mens vi sad der og jublede over hans held, spurgte han om vi ikke skal ro kajak sammen, når han flytter til Kbh. Selvfølgelig skal vi sq da det! Jeg har én gang prøvet at kajakke og det var supersvært, supersjovt og fedt at mærke hvor "stærk" jeg egentlig var, selvom det er rigtigt mange år siden nu. Min eneste anke er sq bare at jeg ikke kan svømme 25 m, men så er det vel "bare" om at komme ned i DGI-tis-byen og få svømmet lidt også. Jeg tror ikke at jeg tager skade af hverken kajak eller svømning...!

Så på trods af tankemylder i nat håber jeg at anfaldet er på vej retur. Lejligheden er i hvert fald ok at være i igen og jeg er ret social for tiden. Eneste minus var at jeg missede træningen i morges. Det er slinger og slendrian - men sådan er det når man "kun" kan træne indenfor visse tider. Jeg overvejer faktisk at smide nogle penge efter fitnessdk, så jeg ikke er afhængig af tidspunkter og weekender.

En aha-oplevelse for et par minutter siden. Nogle gange når der er tilbud på tunge varer/store varer hos nemlig.com eller SuperBest, så bestiller jeg. Gerne "storkøb" - jeg mener: min mås må gerne stifte bekendtskab med Lambi på tilbud, feks - og toiletpapir fylder kun. Det bliver hverken dårligt eller skal have mad, tænker jeg. Og så hader jeg egentlig at forslæbe mig op på 3. sal, selvom det jo er fin motion i sig selv. Nåh! Men ... SuperBest kom så med én kasse. Jeg havde bestilt 2xLambi, 5x1,5l Pepsi Max og et par andre småting, så jeg kiggede lidt på kassen og tog den så fra ham, mens han forsikrede mig om at det var alt han havde med. Jeg tænkte at de der 5x1,5 l da vejer noget, men jeg syntes også at kassen var ret let, men altså - jeg ville heller ikke lave en scene før jeg havde tjekket kassens indhold, jo.

Well. Jeg kan vel kun konkludere at det betyder noget at gå i motionsrum og sætte vægtene markant op. Også selvom man ikke overholder sine aftaler med sig selv. Dét er flippet, synes jeg!

Hvad angår mål for motionen, går jeg og bager på et par idéer - og så snart de er "godtaget" i mit hoved, skriver jeg dem ind her. Bliver de "godkendt" af evt. læsere, ryger de ind i første indlæg, så jeg har noget at holde mig selv fast på. Faktisk har jeg efterspurgt lidt ekstra øvelser til mavsen herinde og i dag, da jeg kom ud af dovenzonen, efterprøvede jeg både reverse og bicycling crunches. De første kan jeg ikke lave korrekt før om rigtigt lang tid - jeg har en tyk! mave. Men de andre er absolut en mulighed, så de bliver nok en del af motionsmålene. Faktisk havde jeg også en lille aha-oplevelse, da jeg skulle ned på gulvet. Jeg er slet ikke så kluntet længere. Ikke at jeg er elegant og sylfide-agtig, men jeg har større kropskontrol og større bevidsthed om hvad jeg faktisk kan og ikke kan. Det er en lækker viden, synes jeg.

Søndag er måldag med vægten og selvom jeg ikke vejede mig i morges (gæster og toiletbesøg virker ikke rigtigt for mig), så var jeg i går en måned foran, så jeg er egentlig ret fortrøstningsfuld.

Jeg cyklede en hurtig tur i aftes, Fisketorvet rundt via Sjællandsbroen. Den tog vel små 25 minutter, men nogen havde jo glemt at nulstille cykelcomputeren, så ... *hmpf* I dag cyklede jeg om kap med bussen (kammeraten steg på på Borgbjergsvej) og jeg måtte holde for afstigende passagerer på Enghave st, hvor vi skulle mødes - så ... faktisk vandt bussen, men jeg fik et halvt point for imponade. :-D

Og i morgen er der Pride! Næsten årets højdepunkt. Desværre også indikatoren for at sommeren er forbi. Well. Det har den vist været siden engang i juni, ikke sandt? Til gengæld skal jeg i den grad have ekstra-batteriet til kameraet med. Der er altid gode motiver at hente derinde - og så er det vel også en slags opvarmning til Fotomarathon, der ligger ugen efter. Hvis det ikke pisser ned, skal jeg være med i år. Bare på 12-timers, tror jeg. Jeg orker ikke 24 timer uden søvn. ;-)

God weekend!

Link to comment
Share on other sites

Sikke en fantastisk weekend!

Jeg vejede mig her til morgen og jeg må sige, at jeg er ret overrasket over, at jeg kun har taget 600 g på ovenpå dét indtag af øl. Jeg må have brændt en masse kcal af, da jeg rokkede med til musikken dér midt på Rådhuspladsen midt i menneskemængden midt om natten. Jeg kan i hvert fald godt mærke, at mine haser og lægge vist ikke får så meget opmærksomhed til daglig. Måske skal jeg overveje den der cross trainer i fitnessdk alligevel? :-D

Det allerbedste ved Priden er den nærmest hippie-agtige stemning mellem alle mennesker. Folk er så søde, glade, åbne, kærlige og den energi tilsammen smitter bare hele menneskemængden. Alle smiler, det er rigtigt nemt at falde i snak med folk, man skåler og danser med fremmede. Det er simpelthen årets fest for mig, må jeg indrømme.

post-53571-072263900 1313991004_thumb.jp

Og nu tilbage til den festlige hverdag med træning, ordentlig god mad og en indsats. Jeg havde måldag i går. Jeg fik aldrig vejet mig. Jeg tror også at de der tømmermænd ville have forstyrret billedet ret meget - de var nemlig lidt tunge. ;-) Men jeg kan se at jeg nok næppe i går lå over målet, eftersom jeg i dag ligger 1,2 kg under. Jeg har altså 31 dage til at smide 800 g og det tror jeg godt, jeg kan.

Jeg har dog overvejet at tage en vedligeholdelsesmåned, fordi jeg kan se på min vægtkurve, at de første to måneder svingede jeg med 5 kg, mens jeg nu "kun" svinger med 3 kg, men til gengæld skete dét på 5 dage. Og det var selvfølgelig i opadgående retning. *suk* Jeg tager nok endnu en måned med tab og så ser jeg hvordan det går.

Fokus skal ligge på at få de grove kulhydrater ind i kosten nu. Det er jeg rigtigt dårlig til, nemlig. Jeg er rigtig god til proteiner og mit fedtmonster sørger for at fedt-andelen heller ikke lider skade. Men jeg skal overrule mit fedtmonster lidt, så det er mig, der bestemmer hvad jeg spiser. Evt. tips falder på et tørt sted for jeg hader gulerødder. :-S

Jeg går stadig og simrer på træningsmål - jeg tror de er lidt længe undervejs. I går lagde vi os ned i solen for at slappe af med de her tømmermænd og da vi skulle op igen, tænkte jeg at jeg lige kunne se om jeg kunne tage bare én tøse-armbøjning. Det kunne jeg så ikke. *LOL* Så bryst pres bliver helt sikkert et fokusområde efterfølgende. Sammen med bicycle crunches. Men jeg skal vel også have noget ben/ryg med, tænker jeg - måske jeg skal arbejde på det bagefter? Hmm. Måske nogle geniale herinde har et par bud?

Edited by Misling
Link to comment
Share on other sites

Nu skal man passe på ikke at pille ved for meget for hurtigt, så du bliver forvirret og aldrig kommer rigtigt igang.

Men!

Hvis du vil rykke så meget som mulig med så lidt indsats som muligt, så skal du lægge dit gamle program på hylden og fokusere på nogle få men meget basale øvelser som kommer (stort set) hele vejen rundt:

Benpres

Pulldowns

Bænkpres

Skulderpres

Mave

Lænd

- hvis du nulrer lidt rundt i "styrketræning" og læser i de tråde som ligner noget med begyndertræning, vil du kunne finde variationer af ovenstående og måske du finder lige DET.

Selvfølgelig er der småhuller men de er til at lave med og du er alligevel ikke ved at finslibe formen inden du skal på scenen i en bodybuilderkonkurrence, så pyt!

Du slipper for at bruge tid og energi på nogle små fnidderøvelser som f. eks. yderlårsmaskinen, som alligevel ikke gør alverden men kan være sjove hvis man brænder for det. Men det er jo ikke tilfældet, så Fanden så i at bruge mere tid en højest nødvendigt.

Pudsigt nok er lige præcis haser og lægge de to største mangler i ovenstående men lidt tåhævninger og en tur i en lårcurlmaskine og så er du også dækket ind dér.

Om du vil køre det i maskiner eller med frie vægte er for dig ligegyldigt lige nu - du gør det som lettest får dig ned i motionscenteret.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man passe på ikke at pille ved for meget for hurtigt, så du bliver forvirret og aldrig kommer rigtigt igang.

Men!

Hvis du vil rykke så meget som mulig med så lidt indsats som muligt, så skal du lægge dit gamle program på hylden og fokusere på nogle få men meget basale øvelser som kommer (stort set) hele vejen rundt:

Benpres

Pulldowns

Bænkpres

Skulderpres

Mave

Lænd

- hvis du nulrer lidt rundt i "styrketræning" og læser i de tråde som ligner noget med begyndertræning, vil du kunne finde variationer af ovenstående og måske du finder lige DET.

Selvfølgelig er der småhuller men de er til at lave med og du er alligevel ikke ved at finslibe formen inden du skal på scenen i en bodybuilderkonkurrence, så pyt!

Du slipper for at bruge tid og energi på nogle små fnidderøvelser som f. eks. yderlårsmaskinen, som alligevel ikke gør alverden men kan være sjove hvis man brænder for det. Men det er jo ikke tilfældet, så Fanden så i at bruge mere tid en højest nødvendigt.

Pudsigt nok er lige præcis haser og lægge de to største mangler i ovenstående men lidt tåhævninger og en tur i en lårcurlmaskine og så er du også dækket ind dér.

Om du vil køre det i maskiner eller med frie vægte er for dig ligegyldigt lige nu - du gør det som lettest får dig ned i motionscenteret.

:smile:

Hmm, yder- og inderlår er faktisk for at styrke det knæ, som jeg vred om på i januar og som jeg stadig mærker, feks efter en hel dag på stå- og gåben. Det hjælper faktisk at træne de muskler, der hæfter til knæet, i hvert fald når jeg står ved ribben i motionslokalet. Det er lidt som med elastikker, bortset fra at jeg ved nøjagtig hvor meget jeg flytter med benet med den maskine. Det er en all-round maskine med to "arme" som man så kan indstille i forskellige vinkler og skifte "håndtagene" ud med forskellige håndtag, så man kan træne hele kroppen via den. Derfor bruger jeg tiden på netop de maskiner - knæet. Nu ved jeg jo at du også har problemer med knæet, så måske du har andre øvelser?

Derudover har jeg besluttet at jeg ikke gider mugge rundt over at jeg ikke kommer af sted i fitnessdk. Det er altså ok - jeg har åbenbart brug for tid til at få lagt den der happening på plads oppe i kraniet. For jo mere jeg tænker på at NU skal jeg også af sted, jo værre bliver det. Det her er af lyst og fordi det er sjov. Ikke fordi jeg SKAL. Jeg skal nok rejse mig ved det træ jeg faldt, men jeg har lige brug for at sunde mig først, tror jeg.

Og netop fordi jeg havde LYST til det, tog jeg en ret lang cykeltur i aften. Selvom en eller anden lille distræt trunte glemmer at nulstille sin cykelcomputer, så var det en fin god lang tur på omkring 20 km, ifølge iform.dk's ruteplanner. Nåh, ja - jeg fik da hele tre elefanter, så jeg er absolut ikke utilfreds. ;-) (Og nej - ingen af billederne er rystet, det må være dig, der sidder uroligt på stolen...! :-p)

post-53571-033561700 1314041912_thumb.jp post-53571-058970100 1314042075_thumb.jp post-53571-078924200 1314042134_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

OK, hvis du har bøvl med knæet og fået de øvelser anbefalet, så skal du naturligvis IKKE pille ved dem!!!

Med den skade jeg fik (inderste ledbånd + korsbånd), fik jeg skinne på netop for at skåne knæet mod sidelæns belastninger, så elastikøvelserne havde været absolutte knædræbere. Inder-yderlårsmaskinerne aktiver ikke intet der "går henover knæet", så ville sagtens have kunnet træne i dem lige efter skaden men er ikke i stand til at gennemskue hvorfor.

Men knæ kan jo også gå i stykker på 1000 måder, så......

Jeg vil faktisk helst ikke råde dig til noget hvor der har været skader inde i billedet for dels du har formodentlig (går jeg da ud fra) haft en læge inde over som har vejledt dig og det skal du endelig holde dig til :smile:

Og dels skal skader bare generelt ikke "behandles" via nettet.

I øvrigt synes jeg at det er fint at lade tiden gå sin gang og ikke tvinge dig ned i centeret før du er mentalt klar til det, når det er dér skoen trykker.

Men lad endelig billederne komme :smile:

Link to comment
Share on other sites

OK, hvis du har bøvl med knæet og fået de øvelser anbefalet, så skal du naturligvis IKKE pille ved dem!!!

Med den skade jeg fik (inderste ledbånd + korsbånd), fik jeg skinne på netop for at skåne knæet mod sidelæns belastninger, så elastikøvelserne havde været absolutte knædræbere. Inder-yderlårsmaskinerne aktiver ikke intet der "går henover knæet", så ville sagtens have kunnet træne i dem lige efter skaden men er ikke i stand til at gennemskue hvorfor.

Men knæ kan jo også gå i stykker på 1000 måder, så......

Jeg vil faktisk helst ikke råde dig til noget hvor der har været skader inde i billedet for dels du har formodentlig (går jeg da ud fra) haft en læge inde over som har vejledt dig og det skal du endelig holde dig til :smile:

Og dels skal skader bare generelt ikke "behandles" via nettet.

I øvrigt synes jeg at det er fint at lade tiden gå sin gang og ikke tvinge dig ned i centeret før du er mentalt klar til det, når det er dér skoen trykker.

Men lad endelig billederne komme :smile:

Lægen var ikke ret meget bevendt, faktisk. Han trykkede lidt her og der, men sagde at jeg bare skulle træne det væk. Jeg kunne knapt gå. :-D Men fys'en satte mig til at træne de der øvelser og i begyndelsen gjorde det rigtigt ondt, men nu kan jeg godt mærke at de gør noget ved knæene. Det er mærkbart stærkere - også før. Til gengæld har jeg stadig svært ved at "overstrække" det. Ikke at man skal det, men når jeg nu kan med det andet, så føles det jo skævt i kroppen.

Jeg har jo været i motionslokalet siden den åndssvage happening, så det er jo ikke selve motionen, der skræmmer mig. Tværtimod. Jeg elsker jo at mærke kroppen arbejde. Her til aften satte jeg fart på - jeg skulle ud via Amager og der er knapt så mange røde lyskryds den vej - og jeg var helt til stede, når jeg endelig holdt for rødt og pustede imens. Det føles godt - og lige for tiden har jeg jo masser af tid til at træne, så jeg burde jo gøre det så meget som muligt. Også fordi det er sundere end at sidde her. ;-) Jeg vil gerne bruge 1-1½ time 2-3 gange om ugen på at mærke min krop arbejde, så reelt er det jo ikke øvelserne, der trækker tænder ud - altså må det være den der happening. Sikke et loop jeg fik lavet dér. ;-)

Men tak for input! :-D

Link to comment
Share on other sites

Ingen indtastning af mad - jeg tænker at jeg vil træne lidt "mærken efter i kroppen" omkring madindtaget i en uges tid og så tage det op igen. Det nytter ikke at jeg skal veje alting fremover - jeg er nødt til at mærke hvordan det føles og bruge det som rettesnor ind i mellem.

Ingen motion i dag ud over lidt transport-cykling og trappespring. Det bliver tidligt mørkt, synes jeg - og så er det også småkoldt. Jeg er bare slet ikke færdig med sommeren og nu er der kun en uges tid tilbage. :-/

Derudover droppede vægten sq 1 kg siden i går. Jeg tænker at det er kroppen som slipper væsken - cyklus betyder meget for kvinders vægt. Jeg er ikke imponeret, men dog taknemlig over det. Jeg målte mig i formiddags. Nøj, jeg synes det er svært at ramme de rette steder fra gang til gang. Jeg svinger 1 cm her og der i forhold til sidst. Det er både op og ned - og det er sq underligt, så jeg tror jeg er upræcis. Man burde have målelinjer tatoveret. ;-) Ej, det eneste sted jeg kun skrumper er på barmen. Najs. :-D

Noget helt andet som jeg vist aldrig har nævnt er forbedringen af huden min. Jeg har de senere år lignet en teenager i fjæset. Bumser. Især på hagen. Og ved næsefløjene. Og ikke mindst i begyndelsen af næseborene. Ja, jeg er ret charmerende her. Pardon billederne. Men alt det sund-mad-fokus har faktisk gjort en del ved den hud. Jeg er ikke blevet fejlfri, men det er faktisk kun op til menses at jeg blomstrer. Se, det er en god bivirkning af denne nye livsstil. :-D

Derudover har jeg faktisk smidt 8,2 kg på 3 måneder. Tænk hvis jeg havde ladet være med at slingre så meget som jeg faktisk har - så havde jeg nok smidt nogle flere kg. Men altså - det når jeg nok alt sammen. Det SKAL være lystbetonet ellers virker det bare ikke for mig. ;-)

Apropos lystbetonet. Den der cykeltur i aftes har resulteret i en del myggestik. Hvad sker der lige for det?

Jeg burde have ros i stakkevis, for til aften spiste jeg en masse grøntsager. Også selvom jeg synes det er superkedeligt, men jeg bliver nødt til at få de der grove kulhydrater ind. I morgen er der noget undervisning omkring kost, så jeg håber lidt at der kommer nogle idéer på bordet. For grøntsager og jeg er bare ikke ret gode venner. :-S

Link to comment
Share on other sites

Hej Misling,

Jeg læste dine indlæg omkring din knætræning.

Har fyssen sagt du skulle bruge elastikker eller maskiner?

Hvis hun har sagt du skal bruge maskinen skal du selvflgelig bare ignorere mig følgende bavl.

Jeg træner også knæstabilitet i forbindelse med en overbelastning, og der bruger jeg elastikker og balance bolde rigtig meget. Og det virker rigtig godt.

En af grundende til at de fleste herind hepper så meget på at man skal bruge frivægte og IKKE maskiner, er fordi når man arbejder med frivægte så bruger man også en masse stabiliserende muskler hvilket giver både bedre resultater men også er skades forebyggende. Maskinerne holder dig fikseret så du ganske ofte isoleret træner en eller flere bestemte muskler og du får altså kun ganske sjældent styrket de mindre og stabiliserende muskler.

Så hvis du selv har skiftet fra elastik til maskine fordi du har tænkt, "det er da det samme" så tror jeg du skal tænke om igen :smile:

jeg synes også det er lettere at lytte til hvad kroppen kan klare med en elastik fordi man ikke bliver fikseret på "hvad vægt man havde på sidst".

mht til grønssager, godt gået! Hvis du vil have vegetariske retter kan jeg smide nogen efter dig.

Hansen, j. har også en ganske fin madlog! :laugh:

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Hej Misling,

Jeg læste dine indlæg omkring din knætræning.

Har fyssen sagt du skulle bruge elastikker eller maskiner?

Hvis hun har sagt du skal bruge maskinen skal du selvflgelig bare ignorere mig følgende bavl.

Jeg træner også knæstabilitet i forbindelse med en overbelastning, og der bruger jeg elastikker og balance bolde rigtig meget. Og det virker rigtig godt.

En af grundende til at de fleste herind hepper så meget på at man skal bruge frivægte og IKKE maskiner, er fordi når man arbejder med frivægte så bruger man også en masse stabiliserende muskler hvilket giver både bedre resultater men også er skades forebyggende. Maskinerne holder dig fikseret så du ganske ofte isoleret træner en eller flere bestemte muskler og du får altså kun ganske sjældent styrket de mindre og stabiliserende muskler.

Så hvis du selv har skiftet fra elastik til maskine fordi du har tænkt, "det er da det samme" så tror jeg du skal tænke om igen :smile:

jeg synes også det er lettere at lytte til hvad kroppen kan klare med en elastik fordi man ikke bliver fikseret på "hvad vægt man havde på sidst".

mht til grønssager, godt gået! Hvis du vil have vegetariske retter kan jeg smide nogen efter dig.

Hansen, j. har også en ganske fin madlog! :laugh:

Nice med henvisninger - tak! Og ja! Vegetarretter er *meget* velkomne her. :-D

Fys'en har sat mig i den der "maskine" - som reelt bare er et par "arme", der kan reguleres i forskellige stillinger. Jeg kan tage et billede af den i dag og sætte ind, så folk kan se hvad jeg taler om. Det er ikke så nemt at beskrive. :-D Jeg tænker at det er det samme som elastikkerne i ribben, fordi det er samme princip. Man stikker foden i en løkke og vifter så med benet, mens man står og balancerer på det andet, hvilket sagtens kan være en udfordring i sig selv. :-D

Jeg har tænkt over det med frivægte og idéen er jo fin, men jeg skal have mere styrke først, tænker jeg, før jeg kaster mig ud i den slags "galskab". Jeg har aldrig - aldrig! - trænet før i hele mit snart 40-årige liv, så jeg har en del, der skal "indhentes". Jeg har fået blod på tanden igen med G's forslag til HST og det vil jeg fortsætte med - plus lige de der vifterier med benene for knæets skyld. Ej, knæenes skyld. For man kan jo godt vride om på det andet også, selvom man har vredet om på det første til at begynde med. Pyh. Det har faktisk åbnet mine øjne for at jeg ikke er usårlig fysisk. Skræmmende som ens alder og aldersforandringerne får en til at tænke over livet i helhed. Nåh ja - og den der fødselsdag om et par måneder. Hvad skal man ønske sig? Og hvad skal man holde for en fest? :-D

I øvrigt er jeg matematiker af natur. (Engang i første klasse regnede jeg nogle plus-stykker som minus-stykker, fordi jeg ikke lige var opmærksom. Da jeg fik problemer med at låne, hvilket jeg aldrig havde lært, rettede min matematiklærer mig og jeg glemmer aldrig at han sagde at en ægte matematiker læser opgaven rigtigt og løser så opgaven rigtigt første gang, fordi han er doven og bruger mindst mulig energi på det. Den har jeg husket siden. ;-) Så det med at lade kroppen mærke om den kan dit eller dat er fint nok, men jeg er en doven hund, så jeg har brug for at vide at sidst viftede jeg med 5 kg og hvis jeg er nødt til at sætte det ned, er det ok - men så kan jeg også se tallene for at jeg udvikler mig og bliver stærkere, hvilket jeg har brug for for at gide at træne. ;-))

Tak for din kommentar - jeg læser flittigt med i din log også, men skal nok smide en kommentar, så du kan se at jeg har været der. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Dagens log i motionsrum:

Cross trainer: 10 min opvarmning

Rep = (3x15)

Lår: 25 kg (rep)

Mave: 35h, 35v

Inderside ben: 5 kg (rep)

Yderside ben: 3,5 kg(h), 3,5 kg(v) (rep)

Ryg (tyngdekraft): (3x10)

Armtræk vandret: 20 kg (rep)

Armtræk lodret: 30 kg (rep)

Armskub vandret: 15 kg (rep)

Ryg: 35 kg (rep)

Ben press: 90 kg (rep)

Nedre mave: 10

Cross trainer: 5 minutters forpustethed

Motivation: Lala

Humør: Neutral, tenderende til distræt

Kcal: No idea

Rush: Naah

Vægt: -> + 300 g

Jeg ønsker mig virkelig et pulsur, så jeg kan følge med i min kondition. I dag på cross traineren var den oppe og ringe på 170 hpm, selvom jeg "burde" ligge på 147 ifølge dens cardioprogram. Jeg kan ikke helt finde ud af det med konditionstræning og fedtforbrænding, men det er bare nysgerrighed for i virkeligheden handler det bare om at forbrænde kcal, når man skal ned i vægt. Og alt gælder jo. På den anden side kan man vel næppe blive for oplyst i denne verden af kost og motion og myter.

I dag sludrede jeg lidt med fys'en og han spurgte om jeg har tabt mig. Det har jeg jo. Det kan åbenbart ses selvom vi ser hinanden hver uge. Det er lidt fedt. Også fordi jeg ikke forventer at nogen kan se det, når jeg har så meget ekstra. Men han sagde at mit ansigt er blevet mere "skarpt" og så mumlede han noget om bryster og røv også. Og i følge målebåndet har jeg jo tabt 8 cm på barmen. o_O Manden har øjnene med sig, må jeg sige.

Derudover fik jeg tips til træning af undermaven. Så herhjemme hedder den bicycle crunch og derhenne hedder den "numsekip". Ej, det er benene op i luften og så numseløft op mod loftet. Det er ikke ret nemt og jeg syrer rigtigt hurtigt til, men alligevel formåede jeg at sætte de skrå mavebøjninger op med 5 til hver side bagefter. Vi talte om at fedt smelter over hele kroppen, men derfor kan specifikke øvelser jo godt stramme op. Ellers behøvede man jo kun konditionstræne, når man skal tabe sig, men det er jo bedre at bruge hele kroppen også.

En lidt pudsig opdagelse var at jeg syntes at programmet i dag - som er ens med sidste onsdag (uden træning i mellemtiden) - var ret nemt. Er det bare mig eller kan en uges restitution virkelig betyde at selvom jeg syrede i sidste uge, så blev jeg "kun" træt i dag?

Og så skal jeg altså huske at strække ud bagefter. Det føles så godt og selvom det ikke har noget med mælkesyre at gøre, så betyder det alligevel noget for smidigheden - og den har jeg altså savnet. ;-)

Jeg tænker at gå i fitnessdk i morgen og finde max kg for deres maskiner, så jeg kan bruge programmet derovre også. Det burde kunne lade sig gøre. Jeg har jo lov til at gå igen, hvis det bliver for meget.

Link to comment
Share on other sites

Dagens hyggecykling:

Distance: 19 km

Tid: 1 t, 2 min

Gennemsnitsfart: 18,5 km/t - hvilket er rekord for mig inde i byen

Kcal: 694 styks

Vejr: Fugtigvarmt og lummert

Humør: Sugen på motion

Antal røde lyskryds: En del, men Jagtvej er god at få farten op og pulsen ligeså på

Rute: Enghavevej og ligeud til Nørrebrogade, op til Jagtvej og ned ad Strandboulevarden, Østerport og ned gennem byen til Kgs. Nytorv, Nationalbanken, Børsen, Christiansborg, Stormgade, Rådhuspladsen, Jernbanegade, Rewentlowsgade, Istedgade, Enghavevej og hjem

Det kan godt være at idéen er at tage på fototur, men jeg glemmer det sq, når jeg fanges af musikken og kadencen. Desuden kom jeg lidt sent af sted, så det er lidt så som så hvad man kan tage af gode billeder i mørke. Jo, blitz er opfundet, men det gør ikke motivet kønnere.

Link to comment
Share on other sites

Nøj, hvor er jeg røvtræt af det her vejr! Lummerhede, afløst af det vildeste tordenvejr med gul himmel, som man vågner af. Og øsende regn nærmest konstant! Og da jeg kom ned til min cykel i går aftes - jeg ville i Fakta - så står folks gamle laminatskabe lænet op ad cykelen, så jeg skal slås for at få cyklen ud igen. Nøj, hvor jeg bare havde lyst til at skrige højt, da jeg så det.

Nej, min cykel kostede kun 5k på udsalg og det er en Raleigh, så den er robust nok, men folk tager bare ikke en skid hensyn til ens ting og jeg er træt af at skulle skifte sadler, sætte nye kurve på, fordi tingene sq bliver ødelagt af at cyklen bliver kastet sådan rundt med. Og så alle de skrammer, der lige er til rustbesøg og alting.

Røvsnapse!

Ah, det lettede. :-D

post-53571-045931700 1314527324_thumb.jp

Jeg har haft en minus-tastnings-uge og jeg har fulgt med på vægten. Ikke hver dag, men så hveranden. Det er gået fint - vægten har vippet omkring målet fra d. 21. og det er ok. Jeg var/er ved at løbe træt i at tænke så meget over min mad og hvad jeg putter i munden, så jeg tog en off-week med tastningen, men med fokus på hvad kroppen ønskede. Og selvom jeg i fredags bestilte nachos og i går havde ædeflip med chips, så er vægten faktisk nådig. Jeg har jo ikke cyklet ret meget og træningen er stadig lidt på det der niveau, hvor jeg finder undskyldninger. Lidt har også ret, tænker jeg - for selvom det optimale vil være at jeg får trænet 3 gange om ugen, så er 1 gang om ugen altså helt ok i forhold til at jeg før ikke trænede nogen som helst gange om ugen.

Jeg tænker også at nye vaner tager tid, så det her slinger er egentlig ok, så længe jeg ikke cutter alting helt og aldeles. Jeg skal nok komme op på sporet igen. Jeg prøver jo at lytte til min krop hvad angår maden, så hvorfor ikke også med motionen? Og lige nu er onsdagstræningen altså "god nok".

Jeg skal i terapi mandag og jeg vil bestemt tage dette op, så jeg kan få lagt den åndssvage happening i fitnessdk ordentligt på plads og jeg kan komme videre. Jeg overvejer også at smide nogle penge efter et deltidsmedlemskab, så jeg kan tage derhen når jeg har lyst til at træne og ikke være afhængig af at det er formiddag.

Til sidst: jeg skal begynde i noget praktik på torsdag og jeg ved sq ikke helt hvordan jeg har det med det. Jeg savner at være ude og tjene penge og være med i samfundet, udfylde min rolle og deltage. Men jeg er også bange for at jeg igen-igen går ned med et brag. Jeg ved at praktikken er min "legestue", hvor jeg kan afprøve mig selv og finde mine grænser og finde løsninger på hvordan jeg magter at komme ud igen, men den sidste praktik gik helt i smadder, fordi praktikstedet ikke overholdt reglerne. Man må feks ikke have sygemeldte et sted og så flytte på dem til et andet sted, fordi man holder ferie det første sted. Man må heller ikke svine dem til i telefonen og fortælle dem at de er virkelig syge, hvis de ikke kan holde til den slags flytten rundt. Men man gør jo som det passer en. Den oplevelse sidder stadig i kroppen og jeg er bange for at komme ud for noget lignende igen. Jeg ved at jeg reagerede "rigtigt" sidst. Jeg lyttede til mig selv og jeg meldte fra uden at gå i stykker på dén måde, så jeg har lært noget af det. Bestemt. Men jeg har ikke lyst til at komme derud igen. Og risikoen eksisterer jo, når jeg skal ud i det pulveriserende liv igen.

Nåh, det kan være at klokken kun er lidt over 8 og det er søndag. Men det er solskin (i hvert fald ikke regn!) og så må jeg jo cykle. So long.

Edited by Misling
Link to comment
Share on other sites

Dagens hyggecykling:

Distance: 25 km

Tid: 1 t, 31 min

Kcal: 834 styks

Vejr: Blæsende og småkoldt - omkring 20°C

Humør: Sugen på motion og frisk luft

Antal røde lyskryds: Meget få

For 4 år siden var jeg chauffør og havde faste leverancer på Amagerværket og Lynetten. Det er altså 4 år siden jeg sidst var den vej på. Og så skulle jeg lige tjekke det der Halvandet ud også - jeg har hørt så meget om det, men jeg aner reelt ikke hvad det er. Heller ikke hvorfor det er så hypet?

Men jeg tog altså en morgencykler ud på Amager. Og der var skilte med loppis på det gamle B&W, men jeg orker jo ikke rigtigt københavner-loppis'erne længere. Det er superdyrt og ikke priserne værd. Næh, lad mig komme på landet. Dér kan være guf at hente til en rimelig pris. :-D

Så jeg cyklede bare. Og slingrede derudaf. For det blæste altså en del og den der tur udenom dokken på B&W er lidt "først modvind, så medvind" og "så modvind og så medvind". Men gennemsnittet derud lå da på 19,1 km/t, så jeg havde da fin fart på. Efter at have rundet det yderste af det yderste af Amager og talt med en amerikansk soldat (der lå nemlig et amerikansk krigsskib? derude) og fik afslag på mit spørgsmål om at måtte tage billeder på tegnsprog (men jeg er en rebel, er jeg!), så snirklede jeg mig tilbage til civilisationen og kom forbi Holmen. Hedder det ikke det? Det tror jeg. Meget pænt, sikkert dyrt, men kedeligt sted at bo, tænker jeg. Helt ensrettet og meget friseret. Så kom jeg forbi Christiania, hvilket jo er meget mere mig, forstået sådan at jeg ikke er et pothoved, men jeg elsker den der skævert og pladsen til at være skæv på de skæves vilkår.

post-53571-073626900 1314527052_thumb.jp

Og så cyklede jeg bare hjem igen via Knippelsbro, Stormbroen og Kalvebods Brygge. Det var faktisk drønkoldt, selvom solen da var fremme ind i mellem. Vinden var kold. Så ... fra nu af hedder det nok sokker og sko fremfor guldballerinaer. Æv.

Link to comment
Share on other sites

Dagens hyggecykling:

Distance: 16 km

Tid: 53 min

Kcal: 584 styks

Vejr: Blæsende og køligt

Humør: Introvert og eftertænksom

Antal røde lyskryds: Var der overhovedet rødt på noget tidspunkt?

Rute: Ringager, Brøndby via Park Allé og hjem

Motivation: Fin

Vægt: -> - 900 g siden i går

Jeg var i terapi og jeg håber nu at episoden med sved er lagt på plads. Jeg skal i hvert fald huske på, at grunden til at jeg er i fitness, handler om mit behov for at mærke min krop og at jeg faktisk er lidt sej, når jeg træner. Jeg vil helst undgå kontakt med andre og selvom jeg har musik i ørerne, er jeg ikke sikret minus-kontakt, men jeg kan minimere "risikoen" ved at passe mig selv. Dengang med ham gutten var den en af de få gange jeg er blevet "antastet" af de andre, så det er jo ikke fordi jeg inviterer til small talk. De andre gange har jeg svaret høfligt men afvisende at jeg laver øvelserne som jeg har fået dem vist. Nåh, en længere historie, som ikke er aktuel.

Jeg havde medvind på vej hjem fra Brøndby. Herligt. Jeg blev nærmest båret over bakkerne. :-D Jeg elsker det, når det er ubesværet og bare kører. Jeg cyklede turen hjem på omkring 40 minutter og der er vel 12 km. Det er fint nok. Jeg kan mærke at jeg ligger på en højere hastighed end jeg har gjort, så også på den front sker der ting. Det er herligt.

Jeg sov længe her til morgen, fordi der lige var en lille happening som tog den halve nat. Men jeg dealede ok med det, selvom jeg var ked af det. Derfor har jeg ikke fået spist så meget i dag - faktisk kun et par skiver rugbrød og lidt hytteost med skinkestrimler. Det betyder at jeg rent faktisk - ovenpå cykelturen - "må" spise 2400 kcal i dag. Det når jeg bare slet ikke. Men det skal jeg jo heller ikke. ;-)

Da jeg kom hjem fra turen fra terapi, tog jeg ind om en ny bekendt her i bydelen, der havde tilbudt mig at vise Vestre Kirkegård. Der er jo afdelinger for både det ene og det andet - meget spændende. Så vi cyklede derhen og trak lidt rundt om søen og fandt også både den katolske og jødiske afdeling. Halvdelen af Victor Borges aske skulle ligge der. På mosaisk begravelsesplads. Mens vi gik rundt og læste gravstene (en var død i Theresienstadt), begyndte det at regne, så vi afkortede turen og tog hjem hver især. Det havde været hyggeligt med en kop kaffe, men jeg orkede ikke at sidde og tørre i en andens sofa. Men måske finder vi godt vejr en anden dag. Måske. :-D

Link to comment
Share on other sites

Dagens log i motionsrum:

Cross trainer: 5 min opvarmning

Rep = (3x15)

Lår: 1x30 + 2x25 kg (rep)

Mave: 30h, 30v

Inderside ben: 5,5 kg (rep)

Yderside ben: 3,5 kg (rep)

Ryg (tyngdekraft): (3x10)

Armtræk vandret: 20 kg (rep)

Armtræk lodret: 1x35 + 2x30 kg (rep)

Armskub vandret: 15 kg (rep)

Ryg: 30 kg (rep)

Ben press: 1x100 + 2x90 kg (rep)

Nedre mave: 0 (der var rygtræning og ingen ribbe-adgang)

Cross trainer: 5 minutters skiften (1 minut 50 rpm, 1 minut 30 rpm, 1 minut 50 rpm, ½ minut 30 rpm, ½ minut 65 rpm, 1 minut 30 rpm)

Motivation: Stærk!

Humør: Happy

Kcal: No idea

Rush: Yir! :-D

Vægt: -> + 500 g fra i går

Sidste dag på aktiveringskurset - i morgen praktik. Jeg er nervøs, spændt, men jeg er også klar til at komme ud og prøve mig lidt af. Jeg *kan* godt det her!

Afslutningen var træning i motionsrummet - jeg fortsætter derhenne så længe jeg kan, selvom det er noget andet, når man ikke er der til daglig - men først afsked med holdet. De er supersøde og flere af dem er jeg kommet ind på livet af, men det er jo en kunstig situation, så jeg tror ikke på at forbindelserne holder. Jeg har heller ikke opmuntret nogen til privat kontakt af samme grund.

Men! Der skete faktisk noget rigtigt godt og det vil jeg gerne dele. Om ikke andet så for at kunne læse det igen selv når ting tilter. ;-)

På holdet var der (han er også stoppet nu) en gut som jeg pr. automatik ikke kan li. Hans væsen og hans braldren op og væremåde får hårene til at rejse sig - og ikke på den fede måde. Men jeg har bare passet mig selv. Jeg har accepteret ham, fordi han vel ikke er ond af natur - bare ubetænksom og sådan lidt Brian-agtig. Dårlig opmærksomhed er bedre end ingen.

Så i dag gad ham og en anden ikke undervisningen og de tog med over for at træne. Jeg var sådan lidt "come on, du vil jo bare ævle hele tiden væk, altså - lad være med at spilde min tid!", men jeg huskede at jeg har lov til at sige "hey - jeg tæller, vent lige" og så håbe at han havde glemt hvad han ville. ;-) Og ellers bare sige fra. Det er jo helt ok.

Men så udviklede det sig faktisk til at han udfordrede mig på ben press. Det er jo dér jeg er stærkest. Mine ben skal jo bære mig rundt og op ad trapper og jeg cykler jo også en del, så jeg tog imod udfordringen. Han er ikke meget højere end mig (170 cm) og han vejer måske 85 kg - rimeligt med muskler på kroppen. Men! Han er jo slap. ;-) Han anstrengte sig da han tog 22 af 100 kg på ben press. Jeg snakkede igennem mine 22. ;-)

Og så kom guldet: "Du er jo en stærk pige, Misling!" :-D :-D :-D

I mandags sad jeg og sagde til min terapeut: "Det er fint at folk ser en fed trunte, men hvis jeg kan tage 10 armbøjninger på trods af fedt, så vil det være SÅ godt for mig! Det kan godt være at jeg er fed, men under mit fedt gemmer jeg på GULD!" - og så blev jeg sq bekræftet i at folk kun ser fedtet. De ser ikke hvad jeg ellers er og kan. "Brian" her blev i hvert fald imponeret over det. Yir!

Og jeg skylder egentlig amazonen Jaaanie en masse tak, fordi hun netop har sat ord på mine egne tanker og mit mål med træningen - udover at brænde stress-hormoner af og få en masse lykke-hormon i stedet for. Jeg vil være en moderne Pippi. Jeg vil kunne løfte heste og alt muligt. Ej, måske ikke - men jeg vil i hvert fald have en stærk krop! Bedre sent end aldrig. Jeg har været stærk før, feks. da jeg arbejdede som chauffør. Alle de varer man slæber på op og ned ad trapper og når man så var doven (læs: matematiker, jvfr tidligere indlæg), så tog man jo bare 3 kasser på én gang. 6 store rugbrød fra en bager pr. kasse. :-o Men det gjorde jeg jo dengang. Og melsække, der skulle bæres ind, og som vejede 25-30 kg - dem slyngede jeg bare over skulderen. Ja, jeg svedte og prustede og alt muligt, men jeg gjorde det. Så jeg har været bomstærk. Og det kan jeg blive igen! :-D

Fedtet kan så passende smelte undervejs - det er ikke vigtigt. Det vigtige er at stresshormonerne ryger ud, lykkehormonerne ind og at jeg bliver en stærk pige. Og jeg er godt på vej. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nåh, men øh. Jeg prøver at fokusere på at få kulhydrater nok. Kulhydrater er grøntsager og dét er ikke min hofret. Men jeg prøver! I aftes spiste jeg 400 g (frossen vægt) grillede rodfrugter fra Findus - det er lidt min åbning til de der grøntsager så længe jeg ikke har fundet mådeN at få dem kværnet på. Og det gik da, men jeg blev så forfærdeligt sulten rigtigt hurtigt efter, så jeg forbandede de der åndssvage grøntsager for ikke engang at mætte ordentligt, når jeg nu endelig har spist nogen.

Jeg læste lidt her og der omkring proteinets betydning for vægttab og en af dets forcer er mætheden. Og dét kan jeg forholde mig til, for når jeg spiser hytteost og skinkestrimler efter træning, er jeg mæt længe. Også selvom jeg ikke spiser 400 g (her sammenligner jeg vægten i maven, som jo også er en del af mæthedskriterierne) af det.

Så i aften måtte jeg afprøve teorierne omkring mætheden - og til resten af posen med grillede rodfrugter stegte jeg så en kyllingebrystfilet og jeg lavede humus til grøntsagerne. Og halvvejs igennem måtte jeg pause og slå lidt mave. Havde jeg nu tænkt mig om, havde jeg dyppet i humus'en, så jeg kunne skille tingene ad og veje resterne og trække fra. Den husker jeg til en anden gang. Faktum er nu at jeg er stopmæt, hvilket ikke er smart, når mavesækken skal vænne sig til at få mindre mængde mad ad gangen. Man kan åbenbart ikke være verdensmester i alting på én gang. :-p

Men det er jeg så i cykling i dag, tror jeg. Ny gennemsnitshastighedsrekord! I morges cyklede jeg ind til den nye praktikplads. I lyskrydset ved Vasbygade kom en slank frille på cykel og holdt ved siden af mig. Da det blev grønt, lagde jeg mig så på hjul. Årh, jeg er SÅ udspekuleret dér. Og vi havde medvind. Så det gik fandme stærkt! Ny rekord lyder på 21,3 km i timen. Gennemsnit! For vi var da oppe og klinge lidt på maxhastigheden: 34 komma et eller andet - og så holdt vi jo også lidt for rødt. Jeg nulstillede cykelcomputeren da jeg skulle hjem igen - modvind og uden hare, så ville det nok holde hårdt. Men nej. Det tog et kvarter derind og 20 minutter hjem (i truntetempo), så ... egentlig er det bare lir og blær at hægte sig på en slank, der tror de kan cykle fra mig. Faktisk lagde jeg mærke til at jeg er langsom til at komme op i fart, til gengæld er det mere ubesværet når jeg er oppe i fart. Den der mervægt betyder altså noget, tænker jeg. Kan nogen bekræfte det?

Men i alt blev det til 10,5 km på 35 min og kcalforbrug på 392-ish. Og om lidt når jeg har slået lidt mave tager jeg endnu en hyggetur - vejret er uforskammet godt og dét skal udnyttes!! :-D

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg fik taget en ekstratur forleden dag. I går var jeg bare i praktik og hjem igen - med et to timers shoppestop på Fisketorvet. :-o Og resten af dagen var jeg bare flad. Helt og aldeles.

I dag sov jeg så længe. Ah. :-D Jeg har vasket tøj og så her til aften blev jeg rastløs. Kedsomheden bankede på. Og vejret var jo godt, så jeg tog en tur ud i det blå. Faktisk glemte jeg alt om cykelcomputer. Jeg fandt bare musik og nøgler frem og så af sted! :-D

Først anede jeg ikke hvor jeg skulle køre hen - nok er byen stor, men ... så stor er den jo altså heller ikke. :-o Men jeg fulgte 3A ud til Tagensvej og drejede så til venstre og fortsatte til Bispebjerg st, videre til Lygten, ned ad Nørrebrogade til Jagtvejen og så videre ad den indtil jeg stødte på Frederiksberg Allé og så hjem igen. I alt 16 km. Der er dog mere krudt i r*ven så der kommer helt sikkert endnu en lang tur i morgen. De har lovet fint vejr (alt vejr er fint så længe det ikke regner) og det skal udnyttes.

Jeg overvejer dog at lave mig en cykelrute på forhånd, så jeg ved hvor langt jeg burde køre, når jeg tager hjemmefra. På den måde kan jeg vel også komme over de sølle 15-20 km som jeg åbenbart holder mig til ubevidst. Og jeg vil gerne ud og se noget andet end det jeg plejer, så ... :-)

Eftersom jeg ikke havde cykelcomputeren med, ved jeg heller ikke hvor mange kcal jeg har brugt, men iform.dk's ruteplanner siger 1331, men ... det skal jo tages med et gran salt, har jeg forstået.

Jeg er gået 200 g ned fra forleden, så det skrider da fremad. :-D Jeg har mistet 9,4 kg siden jeg begyndte at veje mig, så jeg burde bare stramme op og få smidt de sidste 600 g og fejre at der er blevet 10 kg mindre af mig. Men det er der jo nok alligevel, fordi jeg var begyndt at træne inden da - og alt det hejs med muskler og stuff. Nåh, ikke mere søforklaring fra mig. Jeg strammer mig an! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Årh, jeg synes det er træls. Hele tiden tælle kalorier, træne, og ... og ... og.

Men ja. Her til morgen gik det op for mig at jeg ikke kan tage over i motionsrummet i morgen, fordi jeg skal til speciallæge. Irriterende som alting bare ikke skal passe sammen. Så for der en djævel i mig og nu har jeg så et deltidsmedlemsskab til fitnessdk og jeg skal træne i aften efter kl. 20. Nu er det fandme nok med alt det pjat med sære tidsbegrænseninger (9-12 på hverdage - pft!) og dumme tanker om dumme stoddere, der tror de ejer hele verden inkl. min sved.

Derudover er der vel ikke så meget at sige. Jeg cyklede en "lang" tur i lørdags - via Bispebjerg st - uden cykelcomputer. Jeg var så higen efter en tur at jeg glemte dimsen. :-o Men kortet sagde at jeg kun fik 16 km i benene, så nu bliver jeg nok nødt til at lave ruter så jeg ved at jeg i det mindste får 20 km, feks.

Så er jeg blevet udvist af forum på madital.dk - "det ligner personlig chikane". Oj, ok? Fordi jeg har skrevet i en brugers tråde om hendes gale ortorektiske kure at hun skal spise andet end flydende mad (tråd 1), at hun skal spise mere end 900 kcal om dagen (tråd 2) og at hun ikke skal tvinge vand i sig eller drikke vand i stedet for at spise mad (tråd 3). Jo, jeg kan godt se at jeg hetzer tøsen helt vildt. Tøsepigebarnet melder mig til admin og jeg ryger ud. Well - jeg er også aktiv i de andre tråde og giver støtte, råd, stiller nærgående spørgsmål, hjælper og alt muligt til de andre brugere, mens hende her kun holder sig i sine egne "cirkustråde". Sådan virker det lidt, når hun opretter endnu en tråd med sine sære madvaner: "Jeg har brug for at I hepper på mig" og "jeg kan ikke gøre det uden jer". Nej, men så lad være, dame. Hvis du ikke kan gøre det for din egen skyld, så skal jeg sq ikke lægge navn til din spiseforstyrrelse. :-)

Jeg lægger æg i disse dage, kan jeg mærke på humøret. Vægten tog også et spring op i går, hvilket bare er irriterende. Alt er irriterende. I går da jeg skulle "på arbejde" pissede det ned og alt det vand havde ikke noget sted at gå hen. Så det lå bare på kørebanen og på cykelstien. Og hvad sker så når der kommer lastbiler og personbiler forbi? Jo, man skal så rende rundt med våde bukser i 3 timer. Heldigvis er der varmt i et køkken, så det tørrede da nogenlunde hurtigt.

I går gik jeg i gang med at male et billede til den tomme plads over min sofaneser. Lærredet har stået her i nogle år nu og gloet på mig og jeg har da også prøvet, men det er jeg bare ikke god til. Jeg får malerskræk! :-D Men så fandt jeg et billede af en masse farver, som var inspireret af en regnbue, og så tænkte jeg at det gad jeg godt. Det ligner så overhovedet ikke. Jeg kan ikke finde ud af at få pink frem og jeg har en tendens til at vælge mørke farver, men der er masser af farver på det og jeg kan faktisk godt li det selv. :-D Det skal lige pudses af i dag, når jeg kommer hjem fra "arbejde". Tænk at det kun er blevet til, fordi jeg fik læst noget om at man kan male med to farver med en paletkniv. Det prøvede jeg og det lignede løgn. Men da jeg fik den brede pensel frem og fik den dyppet i to farver ved siden af hinanden, så virkede det sq. :-D

Næste gang jeg er i Søstrene Greene skal jeg have fat i deres malerpasta, som giver strukturer. Jeg arbejder åbenbart bedst i 3-d, for jeg kom til at klaske en masse maling på forleden aften, da jeg skulle neutralisere tidligere forsøg og noget af det har jeg ikke fået fordelt, så der er "strukturer" i billedet visse steder. Men det har gjort at jeg synes at billedet er sjovere at male nu.

Det står i vinduet og billedet er taget i modlys, men man kan godt få en fornemmelse af det alligevel. Jeg er sq lidt stolt her. Også selvom det ikke ser ud af ret meget. :-p

post-53571-098771000 1315291829_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hej Misling,

Sad og læste dit indlæg om din udvisning fra madital og tænkte jeg ville give dig en kommentar med på vejen.

Man kan ikke redde andre end sig selv, det noget rigtig lort men sådan er det bare. Spiseforstyrrelser handler jo desværre om andet end at have misforstået hvor mange kcal der skal til, og derfor kan velmenende råd og information sjældent hjælpe noget som helst.

Sådan som jeg forstår patologi på en generel måde, så er det meste patologi et forsvar/en coping strategi (yay buzz words go!). Vi kan alle sammen godt se der er noget der halter, og det kan folk til tider også selv, men indtil man får hjælp til at udvikle en bedre copingstrategi, så har man faktisk brug for sin patologi for at kunne fungere. Spiseforstyrrede har brug for deres spiseforstyrrelse, derfor har de som reglen ingen interesse i at forstå fornuften af det andre siger, når man siger, ”spis noget mere” osv. Det er ikke fordi de er dumme, det er ikke fordi vores råd er dumme. Men simpelt hen fordi de ikke er et sted hvor det er muligt for dem at lytte. Der er givetvis folk der vil være uenige med min forståelse her og den er da også meget generaliseret.

Som mennesker er vi nu engang så idiotiske at vi helst selv skal komme til deres egne erfaringer, af de stier og veje som der nu leder derhen fra det udgangspunkt de nu er på. Så at forklare en spiseforstyrret vejen til København fra Roskilde, giver ikke så meget mening hvis de står i Berlin.

Giv i stedet dig selv et klap på skulderen for den viden og erfaring du har oparbejdet omkring kost og ernæring, og dit hårde arbejde med at begynde at tænke og leve anderledes. Og brug den da på den der aller mest fortjener det, dig selv, og del den med os andre her der godt har fattet at 900kcal ikke helt er nok (sådan da…). Det lyder jo bestemt som om du er seriøs om at gøre det her, og gøre det på den ”rigtige måde”, ændre dit liv og blive STÆRK inderst og yderst. Til det er MOL efter min mening et langt bedre sted at finde både støtte og inspiration end et sted som MADITAL forum. Madital er for slankekure osv. MOL er for atleter, sund-livstil osv. Und dig selv at omgås med mennesker der har samme indstilling som dig selv.

Resten af verden de fatter det nok på et tidspunkt når de selv er klar, og selv om de ikke gør, så er det egentlig deres eget ansvar. At adminen udviste dig er da selvfølgelig irriterende, men ja, de der forummer tror jeg også du er bedst foruden, for intet forum slår jo MOL!

Nå ja.

Så var der jo det med der opskrifter som muligvis kunne give lidt inspiration. Jeg har valgt et par stykker som giver grønsager på en lidt anden måde end det sædvanlige rå/kogt/bagt. Og som også er særdeles ikke særlig besværlige.

Champignon frikadeller

500 gr champignon

3 æg

ca 100gr rasp (lidt efter behov)

(du kan også tilsætte lidt revet løg hvis du synes)

smør/olie til stegning

salt, peber og hvad du kan lide

evt. ost

1. Champignoner renses og hakkes fint

2. De andre ingredienser blandes i lidt af gangen til farsen under omrøring. Farsen må hellere være lidt for tyk end for tynd.

3. Form farsen til frikadeller (brug eventuelt tricket med en ske og varmt vand) og steg på panden.

4. Hvis du vil tilsætte ost skæres den i terning størrelse og stoppes ind i midten af champignonfrikadellen inden stegning, så frikadellen efter stegning får en flydende kerne af smeltet ost.

Der kan også blandes grofthakkede nødder i farsen – det smager også godt!

Blomkålssuppe

Blomkålshoved

200gr renset pastinaik/persillerod/knoldselleri

1 porre (det hvide)

100gr revet ost (ikke mozzerella…)

2 Kyllinge-/grønsags bouillon terninger

evt. Fløde/cremefraise/cremefine

Salt og peber

Eventuelt lidt revet muskatnød

1. rens og skræl grønsagerne.

2. Skær der i grove stykker og kog det sammen til det er mørt i vand tilsat bouillon terninger.

3. Grønsagerne tages af blusset og vandet sies fra over i en kande.

4. Med en stavblender blendes grønsagerne mens kogevandet gradvis tilføjes så suppens konsistens reguleres. Yderligere vand eller bouillon kan tilsættes efter behov.

5. Suppen sættes tilbage på blusset ved svag/middel varme

6. Når suppen er blevet godt varm og står og små-simrer tilsættes den revne ost og den smelter ud i suppen under omrøring (dette vil også tykne suppen lidt).

7. Suppen smages til med krydderierne og lidt fløde kan eventuelt tilsættes.

Serveres med noget groft brød og eventuelt noget ristet bacon.

Hvis man ønske at gøre suppen lidt mere BB så kan man eventuelt koge nogle røde linser og blende med sammen med resten af grønsagerne. Det vil tilføje nogle gode proteiner og komplekse kulhydrater og smager ikke rigtig af noget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share