Ryg problemer/facetled


teddy
 Share

Recommended Posts

Nu opretter jeg lige et emne igen igen, da jeg er ved at være ret frustreret over min situation.

Som tidligere skrevet har jeg igennem 3-4 år haft problemer med ryggen, har desværre aldrig kunne identificere hvad det er kommet af. For ca to år siden fik jeg så konstateret facetledssyndrom hos min læge og var i den forbindelse hos en mackenzie fys, som jeg har gået til lige siden on/off. Problemet er bare at hvis ikke jeg nærmest kommer hos ham en gang om ugen, så bliver tingene nærmest værre igen med det samme.

Jeg var begyndt at frygte at der var noget andet galt, så valgte så at tage til lægen igen idag og han lavede så nogle øvelser med min ryg, men er fortsat sikker på at det er et facetle den er galt med og hans kommentar var faktisk at jeg nok måtte lære at leve med det.

Nu er problemet bare at det faktisk afholder mig fra nærmest al aktivitet og alligevel har jeg smerter. Men løb, cykling, styrketræning osv forværrer kun tingene. Men jeg nægter bare at lade stå til.

Min fys vil gerne have mig til en Reumatolog, men syntes min læge åbenbart ikke :-S

Så er der nogle der har ideer til specielle øvelser, behandlere eller andet der kan hjælpe mig??

Jeg prøver så vidt muligt at træne en masse mave/ryg øvelser, så jeg ihvertfald kan få styrket ryggen så meget som muligt.

Edited by teddy
Link to comment
Share on other sites

Nu opretter jeg lige et emne igen igen, da jeg er ved at være ret frustreret over min situation.

Som tidligere skrevet har jeg igennem 3-4 år haft problemer med ryggen, har desværre aldrig kunne identificere hvad det er kommet af. For ca to år siden fik jeg så konstateret facetledssyndrom hos min læge og var i den forbindelse hos en mackenzie fys, som jeg har gået til lige siden on/off. Problemet er bare at hvis ikke jeg nærmest kommer hos ham en gang om ugen, så bliver tingene nærmest værre igen med det samme.

Jeg var begyndt at frygte at der var noget andet galt, så valgte så at tage til lægen igen idag og han lavede så nogle øvelser med min ryg, men er fortsat sikker på at det er et facetle den er galt med og hans kommentar var faktisk at jeg nok måtte lære at leve med det.

Nu er problemet bare at det faktisk afholder mig fra nærmest al aktivitet og alligevel har jeg smerter. Men løb, cykling, styrketræning osv forværrer kun tingene. Men jeg nægter bare at lade stå til.

Min fys vil gerne have mig til en Reumatolog, men syntes min læge åbenbart ikke :-S

Så er der nogle der har ideer til specielle øvelser, behandlere eller andet der kan hjælpe mig??

Jeg prøver så vidt muligt at træne en masse mave/ryg øvelser, så jeg ihvertfald kan få styrket ryggen så meget som muligt.

Jeg ved ikke hvor meget jeg kan hjælpe, da jeg ikke ved om din ryg fejler helt det samme som min. Men jeg har haft god succes med at lave øvelser hvor jeg træner m. tranversus abdominis (og m. multifidi) (og jeg har faktisk droppet stort set alt træning af m. erector spinae og m. rectus abdominis). Det er jeg lige begyndt med, og det lader til at det går den rigtige vej. I det hele taget tror jeg det er en god idé at fokusere på at spænde op i transversus abdominis uden samtidig at spænde i rectus abdominis, under hverdagsaktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

På en skala fra 0 til 10, hvor 0 er ingen smerter og 10 er de værste du endnu har oplevet, hvor ondt har du så i ryggen til dagligt, uden at du træner?

Når du siger at dine smerter forværres ved træning, hvor meget forværres de så og hvor længe?

Starter smerterne med det samme du laver de udløsende øvelser eller er det først efter træning?

Tager du nogen form for smertestillende og i givet fald hvilken, hvor meget og hvor længe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvor meget jeg kan hjælpe, da jeg ikke ved om din ryg fejler helt det samme som min. Men jeg har haft god succes med at lave øvelser hvor jeg træner m. tranversus abdominis (og m. multifidi) (og jeg har faktisk droppet stort set alt træning af m. erector spinae og m. rectus abdominis). Det er jeg lige begyndt med, og det lader til at det går den rigtige vej. I det hele taget tror jeg det er en god idé at fokusere på at spænde op i transversus abdominis uden samtidig at spænde i rectus abdominis, under hverdagsaktiviteter.

Hmm den må jeg lige have på dansk eller hvad øvelser du evt kan anbefale :laugh:

På en skala fra 0 til 10, hvor 0 er ingen smerter og 10 er de værste du endnu har oplevet, hvor ondt har du så i ryggen til dagligt, uden at du træner?

Når du siger at dine smerter forværres ved træning, hvor meget forværres de så og hvor længe?

Starter smerterne med det samme du laver de udløsende øvelser eller er det først efter træning?

Tager du nogen form for smertestillende og i givet fald hvilken, hvor meget og hvor længe?

Hmm det svinger en del, men vil tro jeg ligger og svinger mellem 4-6 ca...

Mine smerter forværres først efter træning, under træning og lige bagefter er der oftest ingen problem.

Har i en kort periode taget smertestillende for at få musklerne til at slappe af når jeg skulle sove, men bemærkede ikke umiddelbart nogen ændring.

Link to comment
Share on other sites

Den tværgående mavemuskel stabiliserer rygsøjlen - google hvis du er i tvivl. Der ligger også nogle gode videoer på youtube. Søg et på "transversus abdominis exercises". Alle videoerne er ikke lige gode, men jeg synes absolut det er værd at se nærmere på. Hvis den tværgående mavemuskel (m. tranversus abdominis) ikke aktiveres vil andre muskler tage over, og det kan de ikke i samme omfang, hvorfor de bliver spændte. Mange har problemer med at sove ordentlig om natten fordi musklerne er overbelastede.

Link to comment
Share on other sites

Med et facetleds syndrom har du ofte et sted der bevæger sig for meget og andre steder der bevæger sig for lidt.

Facetledet oplever enten for stor bevægelse eller et for isoleret tryk til at den kan opnå en regeneration af brusk (mere præcist er det dog oftest at forklaringen ligger i nogen af de tilhørende kemisk process der sker i forbindelse med overbelastningen, der stimuler til en øget sensitivering eller stimulering af smertesignalet)

Det er vigtigt du er opmærksom på at der ved smerte både er en perfiere og en central påvirkning. Dvs. der er en smerte nerve der sender signal tilbage omkring smerten men samtidig er der også i hovedet en modulering af smerten. I tilfælde med kronisk smerte er den central smerte påvirkning en stor faktorer for smerterne. Mit bedst råd er at du forsat gør brug af dygtige behandler, snakker med en reumatolog osv. men at du ikke prøver selv at regne den ud ved f.eks. at gå igang med en helt masse mave øvelser fordi du tror det har en effekt eller søg hjælp på nettede. Det skal dog siges at træning er godt ved de fleste smerte tilstand, men at når du for ondt med den træning du laver så provokere du højst sandsynligt området. Find noget motion der ikke øger smerterne

Godbedring, er ked at høre det er går så skidt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvor præcist har du ondt? Er det nedre del af ryggen kan det stort set altid behandles ved grundig ud-og afspænding af muskulatur i baglår og balle, samt triggerpunktsbehandling af et specifikt punkt i lænden. Det hele kan gøres af en dygtig massør, som forstår at komme i dybden de rigtige steder.

I ballemuskulaturen er det især en lille muskel piriformis der er vigtig at få fat på.

Godt du har fået en henvisning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lige en update fra mig og en stor tak til alle de indlæg folk er kommet med. Jeg har nu været en tur på privathospital og skal scannes i næste uge. Reumatologen på privathospitalet snakkede om at det var en god ide at styrke brystryggen og at hvis ikke scanningen viste noget, ville hun anbefale noget genoptræning evt af en fys for at rette op på dette.

Jeg tænkte så at jeg selv måske kunne prøve at starte forsigtigt op og har prøvet at søge på øvelser for brystryggen, men er ikke meget der dukker op må jeg sige. Så er der nogle forslag derude, så skyd endelig løs

Edited by teddy
Link to comment
Share on other sites

det er øvre thorakal columna. typisk rammer dødløft, front squat, squat den. Rows også. Specielt front squat. dødløft med krum brystryg til strakt brystryg rammer den tungt.

af letter auxilær øvelser:

hyperextension hvor understøttelses fladen er pladseret ved det segment man ønsker at fiksere. Dvs. lige under brystbenet kunne være en start. Du kan bruge en bænk, hvor benene er bøjet under den.

siddende øvelse i at rette brystrygen op.

jeg kunne ikke forstille mig at svag brystryg ikke er understøttede af 3-4 andre styrke svagheder og mobilitets problematikker. Derfor synes jeg tilgang er lidt for isolerede og du har ikke fået nok hjælp endnu.

jeg betragter god-rygs manglende svar som at intentioner var at reklamer og ikke at hjælpe. Forslag til behandling uden nærmere undersøgelse af problematikken virker desuden uproffesionelt. Herudover kan man diskuttere om det er en problematik en massør er uddannet til at diagnosticere

jeg kan evt. lave en video en af dagene af øvelsen

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Ville være helt suverænt Rune

Jeg regner som sagt også med at skulle forbi en fys og have hjælp til genoptræning, da alm træning jo har givet mig smerter.

Så indtil videre kaster jeg mig ikke over dl, squat osv...

Har selv fundet frem til øvelserne prone cobra og så en hvor man ligger på alle fire og skiftevis krummer og svajer ryggen, de føles som om de rammer området ret godt.

Link to comment
Share on other sites

ja den rammer let og bredt.. den øvelse jeg tænker på rammer lidt tungere og mere specifikt.

Du kan også side ned på gulvet med fødderne på kors of skiftevis slap ryggen af og rette den op. Jeg laver en video imorgen. Det er vigtigt at du oplever at ribbene flytter sig op og udad.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Hvor præcist har du ondt? Er det nedre del af ryggen kan det stort set altid behandles ved grundig ud-og afspænding af muskulatur i baglår og balle, samt triggerpunktsbehandling af et specifikt punkt i lænden. Det hele kan gøres af en dygtig massør, som forstår at komme i dybden de rigtige steder.

I ballemuskulaturen er det især en lille muskel piriformis der er vigtig at få fat på.

Godt du har fået en henvisning.

Kan du anbefale/har du kendskab til triggerpunktsbehandlere i Region Midt?

Link to comment
Share on other sites

ja den rammer let og bredt.. den øvelse jeg tænker på rammer lidt tungere og mere specifikt.

Du kan også side ned på gulvet med fødderne på kors of skiftevis slap ryggen af og rette den op. Jeg laver en video imorgen. Det er vigtigt at du oplever at ribbene flytter sig op og udad.

Har du glemt mig ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share