Indtagelse af protein vedrørende styrketræning


finn1020
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg er dreng på 16 år, bliver 17 her til oktober. og går i 10.

Jeg træner 6 gange om ugen.

Mandag og torsdag er bryst, triceps og skulder

Tirsdag og fredag er ryg og biceps

onsdag og lørdag er cardio og ben

Mit mål er og tabe mig i fedt % da den er for høj og samtidigt tage på i muskelmasse.

Jeg startede med styrketræning sidste år(oktober) med full body 3 gange om ugen, den gang var det ikke så seriøst som det kunne blive, jeg tog mine øvelser rigtigt og gjorde som man skulle, men have kun 1-2 øvelser til hver kropsdel havde 15-20 øvelser til hele kroppen. Her i det nye år blev det meget mere seriøst og gik til og træne 6 gange om ugen med en af mine rigtig gode venner. Vi har det rigtig sjovt som man nu har, men er virkelig seriøse når vi kører vores øvelser, vi sørger altid for og presse hinanden så meget som muligt.

Vi gik fra og køre 3 sæt med reps 10-10-8 (hvor man steg på den med 8)

Nu kører vi 8-7-6 men med samme vægt hver gang (det er så med at det er hårdt fra den første).

Jeg ændrer mine træningsdage hver måned, for variation så kroppen ikke vender sig til den samme træningsform, og finder nogle gange nye øvelser og skifter dem ud for og få variation.

Jeg har cirka tabt mig 7 kilo siden oktober gik fra 74,6 til omkring 67,6 + at jeg har taget masser af muskelmasse på. Den gang kunne jeg ikke en gang tage 1 arm strækning nu kan jeg tage 50-60 uden pause. har heller aldrig kunne løfte mig med deps(staves) (heller ikke den lette version). er gået til og køre deps med 10kg sandsæk i sidste rep.

Jeg er 16 år, 173-175 høj og vejer 67,5-68kg

Jeg har snakket med mine forældre om og købe protein pulver men det vil de ikke lade mig gøre, da de ikke synes jeg skal indtage det da jeg ikke er ældre end jeg er. Jeg vil rigtig gerne have det da jeg gerne vil være sikker på at jeg indtager maks af hvad jeg kan indtage per dag.

Selvfølgelig kunne jeg bare spise tonsvis af kylling og alt det normale, men jeg vil stadig gerne tabe mig i fedt %. Jeg spiser overhovedet ikke usundt i den forstand at jeg ikke spiser slik, chokolade, drikker sodavand osv.

Jeg spiser til aftensmad hvad der bliver serveret, udover hvis det er købemad såsom pizza, mcd osv. så spiser jeg hellere nogle rugbrøds mader og noget andet.

Hvad synes i? ville det være fornuftigt og indtage protein pulver? eller er det helt hen i vejret.

Mvh Nicolai

Edited by finn1020
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi snakker 2g protein pr kg kropsvægt, så skal du altså indtage ca 140 g protein pr dag. Hvis dette ikke kan lade sig gøre igennem din kost alene, så er tilskud en god idé - men det burde være muligt, så jeg synes bare du skal spise sundt og fornuftigt og nå de 140 gram uden tilskud.

Ikke at jeg har noget imod proteinpulver - bruger det selv når jeg ikke kan få indtaget dem almindelig vis, men foretrækker at klare det uden tilskud.

Link to comment
Share on other sites

@mikL86 - better do it right the first time! Han tager jo træning rigtigt seriøst, så der da ingen grund til ikke at vende sig til en PO-workout shake, som vil fremme han resultater. Selv vis vi snakker få procenter, er det alligevel meget på et år.

Jeg er selv en knægt på 17, der snart bliver 18 - bruger selv proteinpulver dagligt, til blandt havregryn, samt PO-workout shakes. Proteinpulver er som sådan ikke noget vildt, som mange ellers for det til at lyde som.

Prøv at tage en ordentlig snak med dine forældre om det. Det normale proteinpulver, som alle normalt bruger i deres PO-workout shake er valle protein, hvilket kommer fra mælk. Du kan eventuelt læse en del her: http://www.bodylab.dk/proteinpulver.asp så du får en større viden, så du kan komme med nogle gode argumenter.

Som udgangspunkt hvis du vil tage de træning rigtigt seriøs, hvilket det lyder som om du gør. Såfremt du vil det ernæringsmæssigt også, så vil det helt klart være fordelagtigt at indtage et post-workout shake med 20-30g protein samt noget sukker(omkring 30g, f.eks. en banan), så din krop danner insulin, således optages protein mest effektivt.

Måske de bliver lidt nervøse / stædige, i tilfælde af du vil have bodylab - da det skal købes over nettet(som jeg KLART vil anbefale), men udover det er en af de billigste former for protein, så er det altså også 100% naturligt protein. Hvis de er bange for proteinpulver fra bodylab, vil de være lige så bange for mælke-produkter i brugsen. Mælken der bliver brugt til udvinde protein-pulveret er nemlig kun fra EU.

F.eks. koster 2kilo bodylab protein 300 kroner, det er 5.4g protein / krone - sammenlignet med f.eks. en god kylling til 80kroner / kiloet, som indholder 20-25g protein / 100 gram. Hvis vi antager det højeste, lander prisen for protein alligevel på 3.1g protein / krone.

Udover det kan der heller ikke argumenteres for at man lige så godt kan tage en liter mælk eller lignede efter træning. Mælks protein består nemlig at 80% kasein og 20% valle. Det sidste nævnte er det, som bliver optaget til blodbanen på en halv time og når sin maksimale mængde på 1 time, derfor rigtigt godt til PO-workout shake. Dog er kasein langsomt-optageligt(se f.eks.http://www.bodylab.dk/shop/kasein-proteinpulver-6c1.html), og det bliver optaget efter 1 time, dog tager det omkring 7 timer at optage det hele. Det vil resultere i at din krop ikke får det nødvendige protein lige efter træning sammenlignet med valle protein.

Altså kan der på ingen måde argumenteres for at proteinpulver er dårligt / usundt / farligt eller for dyrt.

Held og lykke med din træning.

Link to comment
Share on other sites

Du har da ganske ret, OliverG. Jeg holder dog fast i, at jeg personligt foretrækker at få dækket mit indtag via almindelig kost - men giver dig helt ret i at tilskud har sine fordele, og at der intet usundt eller farligt er ved det. I og med jeg bruger det selv, er dette selvfølgelig også underforstået :smile:

Edited by mikL86
Link to comment
Share on other sites

til blandt havregryn, samt PO-workout shakes.

Hvad er PO-workout shake helt decideret? Hvis det kan forklares ned i meget små detaljer. Ud fra jeg ville tro at det var, er det en shake som bliver taget efter træning.

Hvad ville den rette blandinsform være? Hvor mange gram ville jeg skulle bruge hvis jeg blandede det med mælk eller vand? Jeg kan selv regne ud at indholdet vil være anderledes da der jo allerede er protein i mælk.

Mvh Nicolai

Link to comment
Share on other sites

Hvad er PO-workout shake helt decideret? Hvis det kan forklares ned i meget små detaljer. Ud fra jeg ville tro at det var, er det en shake som bliver taget efter træning.

Hvad ville den rette blandinsform være? Hvor mange gram ville jeg skulle bruge hvis jeg blandede det med mælk eller vand? Jeg kan selv regne ud at indholdet vil være anderledes da der jo allerede er protein i mælk.

Mvh Nicolai

F.eks. http://fitness-blog.dk/ eller lignende er en god hjemmeside til information om dette. Læs blandt andet http://fitness-blog.dk/post-workout-376/

Der anbefales 0.4g protein og 0.8g sukker per kg krops-vægt. Så normalt 1 til 2, dog skal du også være opmærksom på at 80% af mælke protein er kasein, hvilket er langsomtoptageligt (http://fitness-blog.dk/kakaom%C3%A6lk-og-styrketr%C3%A6ning-42/).

Protein spiser man, som sagt da kroppen skal have byggesten, det ved du sikkert nok. Årsagen til at man indtager disse mængder sukker er fordi man skal fremprovokere et højt blodsukker. Du ved sikkert nok, at man siger, når man spiser slik eller lignende stiger ens blodsukker hurtigt og falder hurtigt dernæst. Årsagen er man danner insulin (et hormon), som åbner alle celler i kroppen, dvs. muskel, fedt og andre celler. Hvorved disse celler optager nærings-stofferne. Så basalt set er kulhydrat lige så vigtigt som protein i en POST-workout shake(Forkortes åbenbart ikke PO), for ligepræcis at få nærings-stoffer til cellerne hurtigst muligt.

Det mest fordelagtige vil altså være at købe http://www.bodylab.dk/shop/bodylab-whey-100-176p.html samt eventuelt http://www.bodylab.dk/shop/bodylab-carbs-2x3-185p.html - jeg fortrækker dog at spise bananer eller lignende frugt frem for disse carbs, da det mætter mere.

Pt. cutter jeg også, så derfor består min shake af 30g protein / 30g carbs - normalt regnes en banan faktisk for omkring 30g carbs afhængig af størrelse samen modenhed.

Edited by OliverG
Link to comment
Share on other sites

Protein spiser man, som sagt da kroppen skal have byggesten, det ved du sikkert nok. Årsagen til at man indtager disse mængder sukker er fordi man skal fremprovokere et højt blodsukker. Du ved sikkert nok, at man siger, når man spiser slik eller lignende stiger ens blodsukker hurtigt og falder hurtigt dernæst. Årsagen er man danner insulin (et hormon), som åbner alle celler i kroppen, dvs. muskel, fedt og andre celler. Hvorved disse celler optager nærings-stofferne. Så basalt set er kulhydrat lige så vigtigt som protein i en POST-workout shake(Forkortes åbenbart ikke PO), for ligepræcis at få nærings-stoffer til cellerne hurtigst muligt.

Jeg vil foreslå at du i første omgang fokuserer på at få et højere proteinindtag end du plejer. Du behøver ikke øge dit kulhydratindtag sammen med protein i en post recovery shake. Flere og flere studier peger på at proteinindtaget alene giver en lige så stor påvirkning af muskelproteinsyntesen som et protein- + kulhydratindtaget.

http://ajpendo.physiology.org/content/293/3/E833.full.pdf

...og din styrke bliver heller ikke forøget af det ekstra kulhydratindtag.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21131864

...og hvis det ekstra kulhydratindtag ikke bidrager til opbygning af muskelmasse, så vil det lagres som fedt, hvis dine sukkerdepoter i musklerne er fyldte og du ikke har brug for ekstra energi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share