er sulten hele tiden og spiser meget


JamesBabz
 Share

Recommended Posts

okay jeg spiser alt for meget når jeg kan komme til det og synes aldrig at blive mæt.

jeg spiser aldrig morgenmad og spiser rimelig uregelmæssigt, hvilket jeg ved er forkert.

når jeg så endelig spiser, går jeg amok.

igår spiste jeg følgende

morgen: intet

formiddag: intet

middag: 6 stykker rugbrød

eftermiddag: 20 stykker knækbrød

aften: 2 franske hotdog

sen aften: 10 stykker knækbrød, en pose chips og en pakke (18 stykker) toastbrød (groft)

og i løbet af hele dagen var jeg sulten og selv efter jeg havde spist var jeg ikke mæt og ønskede jeg havde mere at spise :/

hvordan kan det være? please hjælp for tvivler på det er sundt for helbredet og jeg ved at det ikke er sundt for økonomien..

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest vil jeg anbefale dig at spise morgenmad.

Desuden spiser du mange "hurtige" kulhydrater, der ikke mætter over længere tid.

Er du normalvægtig, eller er vægten ved at løbe løbsk?

vil også meget gerne spise morgenmad, men har svært ved at finde tid til det da jeg hellere vil sove lidt længere :)

jeg er normalvægtig, tæt på undervægtig... det skal også lige nævnes at jeg har type 1 diabetes

Link to comment
Share on other sites

Hej, det er jeg også.

Jeg har gode erfaringer med denne kostplan:

Morgen: Havregryn med sukker og mælk.

Middag: To klapsammen med leverpostej.

Eftermiddag: Prinzenrolle

Aften: Pasta med Heinz

Sen aften: Prinzenrolle

Du kan med fordel udskifte Prinzenrolle med Sandwich Kiks fra Netto. De er billigere.

Ellers ser din kostplan rigtig fornuftig ud! Hvis jeg skal gå i pettitesser kan du supplere med en skive agurk eller rødbede på din leverpostej!

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hej, det er jeg også.

Jeg har gode erfaringer med denne kostplan:

Morgen: Havregryn med sukker og mælk.

Middag: To klapsammen med leverpostej.

Eftermiddag: Prinzenrolle

Aften: Pasta med Heinz

Sen aften: Prinzenrolle

det ser heller ikke dårligt ud. men med den mængde er jeg sikker på jeg kommer til at gå rundt med ondt i maven fordi jeg mangler noget at spise. som det nok kan ses så skal der en del mere til at spise mig af end 2 klapsammen :)

Link to comment
Share on other sites

det ser heller ikke dårligt ud. men med den mængde er jeg sikker på jeg kommer til at gå rundt med ondt i maven fordi jeg mangler noget at spise. som det nok kan ses så skal der en del mere til at spise mig af end 2 klapsammen :)

Hvis du bliver sulten, kan du supplere med Knoppers gennem dagen. De indeholder også lidt chokolade, så du også får nogle vigtige antioxidanter og fenol. Fenol, der også findes i rødvin, er kendt for at styrke dit immunforsvar... Så Knoppers er et godt supplement til MamboMads's (i øvrigt rigtig gode) kostplan.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er som flere også har nævnt at du dels ikke spise morgenmad som er det vigtigste måltid, da kroppens energidepot (Leveren) næsten er tom for den energi som lagres efter måltider.

Det er derfor vigtigt at spise noget hurtigt for at forhindre at kroppen begynder at nedbryde protein i stedet for sukker.

Det andet store problem er de hurtige kulhydrater som du brænder for hurtig af igen. Her er de nævnte forslag som havregryn med mæk og sukker (evt. rosiner som erstatning) et godt forslag da det indeholder langsomme kulhydrater (fibre), et fornuftigt niveau fedt og protein via mælken (og gryn) samt nogle hurtige kulhydrater til at kickstarte dagen på.

Der er dog en gruppe af næringstoffer som helt mangler endnu - det er vitaminer og mineraler som man primært får via frugt, grønt samt kødprodukter.

Suppler evt. med en vitaminpille, men det er ikke nødvendigt hos langt de fleste.

Magert kød + grøntsager er faktisk et næsten optimalt aftenmåltid fordi at det mætter godt og indeholder de fleste vitaminer og mineraler samt lidt kulhydrater af den langsomme slags.

Til mellemmåltider er frugt eller groft knækbrød et fremragende valg, men hvis du holder de andre retningslinier, så er det bestemt også plads til at usunde dele såsom kiks/chips mv.

Det sidste vigtigt punkt er vand! Vand indeholder som bekendt 0 kalorier, og mætter faktisk også meget, da det fylder i mavesækken. (udfyldning af mavesækken er en af de måder som kroppen registerer mæthed på)

Drik 2-3 liter vand dagligt, og erstat så meget af læskedrikkene som muligt med det.

Og til jer andre - lad være med foreslå hvid pasta med ketchup som en hovedmåltid. Det indeholder kun hurtige kuhyldrater og ingen protein, vitaminer, mineraler eller fedt. Kort sagt et usselt måltid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share