For mange vitaminer?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Hvad sker der, hvis man får for mange vitaminer og mineraler fra ens vitaminpiller?

Har læst at B-vitamin styrer hormonbalancen - kan for meget af dette påvirke ens hormoner negativt?

Er nemlig i tvivl om jeg burde bruge de der 50+ livol multi, da de er beregnet til folk over 50 år..!

Link to comment
Share on other sites

Hvad sker der, hvis man får for mange vitaminer og mineraler fra ens vitaminpiller?

Har læst at B-vitamin styrer hormonbalancen - kan for meget af dette påvirke ens hormoner negativt?

Er nemlig i tvivl om jeg burde bruge de der 50+ livol multi, da de er beregnet til folk over 50 år..!

Så vidt jeg ved, så burde du være dækket ind med en varieret kost og en almindelig multivitaminpille just in case.

Tvivler på at der er grund til at supplere op med andet eller piller særligt målrettet en bestemt gruppe (ældre, gravide, folk med osteoporose etc.) Det er yderligere mit indtryk at det meste af mega-vitamin idéen hviler på pseudovidenskab.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej. :wink:

Jeg synes, at det er en utrolig spændende tråd.

Der stilles spørgsmålstegn ved, om indtagelse af multi-vitamin/mineral-pillen "Livol Multi Total 50 +" kan medføre, at man får for høje mængder af visse vitaminer og mineraler.

Jeg synes, at spørgsmålet er utrolig interessant. Dels har det været den pille, som jeg selv har taget. Dels er det den , som jeg har gjort opmærksom på under "Den Gyldne Middelvej". (Jeg har helst ikke ville anbefale pillen. Men jeg har gjort kraftig opmærksom på, at her er - måske - en god mulighed for en multipille).

Jeg har været meget i vildrede m.h.t. hvordan jeg ville lave mit svar. For det første er det et stykke tid siden, at jeg har beskæftiget mig med skadelig overdosering. Så min viden er begrænset på nuværende tidspunkt. For det andet blev jeg for år tilbage utrolig upopulær efter at jeg havde skrevet om skadelig overdosering. Derefter blev jeg "konfliktsky" m.h.t. dette. Derfor har jeg ikke udtalt mig siden. Så det er faktisk kun en enkel person (central person) hos producenten af den kendte multi-vitamin/mineral-pille Omnimin, der har fået at vide, om jeg tør tage Omnimin eller om jeg er bange for skadelig overdosering.

Jeg beskæftiger mig med Omnimin i denne tråd om Livol. Det skyldes, at jeg tidligere har fået fagfok til at vurdere Omnimin m.h.t. skadelig overdosering. (Se senere).

Mængden af antioxidanterne C- og E-vitamin samt flere andre vitaminer er væsentligt mindre i Livol end de store mængder, der findes i Omnimin. Det vil sige, at risikoen for skadelig overdosering af disse stoffer er væsentlig mindre ved Livol end ved Omnimin. (Dermed ikke sagt, at Omnimin er skyld i skadelig overdosering).

Visse stoffer er der vist mere af i Livol end i Omnimin. Måske er det ændret, men mængden af D-vitamin har vist været betydelig større i Livol end i Omnimin. Ligeledes er mængderne af mineralerne zink og molybdæn måske betydelig større ved Livol end ved Omnimin. Så her er risikoen for bivirkninger - teoretisk set - større ved Livol end ved Omnimin.

Som tidligere nævnt gav jeg for nogle år siden fagfolk, institut og råd nogle spørgsmål vedrørende Omnimin. Hovedkonklusionen på de svar, som jeg fik, var, at der - ifølge dem - ikke skulle være risiko for skadelig overdosering ved brug af Omnimin. Og produktet er jo også blevet godkendt, som producenten senere valgte at gøre mig udtrykkeligt opmærksom på.

Så på den ene side har vi en gruppe af fagfolk, som siger, at relativ høje mængder af antioxidanter C og E samt visse andre vitaminer er uskadelige. Så "Livol MUlti Total 50 +" skulle ikke give anledning til skadelig overdosering af disse stoffer. Dette var min pointe med at beskæftige mig med Omnimin.

På den anden side tror jeg ikke på, at det er undersøgt ordentligt ved alle stoffer.

Man kan godt nok højst sandsynlig finde tabelværdier for skadelig overdosering i rimelig pålidelige kilder som f.eks bogen NNR - Nordic Nutrition Recommendations 2004. (Bogen må dog snart være forældet).

Men jeg tror ikke, at de forsøg, der ligger til grund for disse værdier, har været grundige og lange nok. En person bør efter min mening nemlig undersøges gennem 60 år. Han kan jo være startet på tilskud som 15-årig og så fortsætte til han er 75 år. Det er 60 år. Han kan lidt efter lidt blive svækket af de 60 års forbrug af multi-vitamin/mineral-piller med høje mængder af visse stoffer. Det kan ske så langsomt, at man ikke opdager det.

Jeg har noteret mig - via medier (dårlige kilder) og andre mere pålidelige kilder - at relativ små mængder af forskellige vitaminer, mineraler, planter, alger eller tang i et tilskud måske kan give bivirkninger.

F.eks var der snak om, at en eller flere jernforbindelser i tilskud måske kunne være skadelig for mænd. (Derfor er jeg glad for det lave jern-indhold i LIVOL). Ligeledes har der været snak om, at et tilskud med en vis mængde D-vitamin måske kan forstyrre, modvirke, forstærke nogle medicin-typers virkninger. På samme måde har der været skriverier om, at en eller flere kobberforbindelser i tilskud måske kan være skadelig. Og det er også kommet frem på bl.a dette debatforum, at et tilskud med større mængder antioxidanter måske er dårligt, hvis man dyrker MEGET motion. Ligeledes har der været snak om, at grøn the, som selvfølgelig ikke er et vitamin eller mineral, i relativ små mængder kan være skadeligt hos nogle personer. Og flere fagfolk har udtrykt bekymring ved relativ små mængder af visse vitaminer eller mineraler.

Flere af disse eksempler er måske blevet modbevist, så et given mængde af et stof er blevet frikendt for bivirkninger. Og eksemplerne kan været blev misforstået og blæst op af ikke-fagjournalister i medierne. Noget er en storm i et glas vand. Men det, som jeg vil sige hermed, er at jeg ikke vil overrasket, hvis det viser sig, at tilskud med mængder af visse stoffer kan være skadelige ved mange års forbrug.

Min konklusion m.h.t. overstående er: Meget tyder på, at man kan tåle relativt store mængder af visse vitaminer og mineraler. Det tyder min "Omnimin-undersøgelse" jo på. Men man kan ikke være helt sikker. Undersøgelserne bør nemlig vare op til 60 år.

Lad os i overstående lys se på "LIvol Multi Total 50 ". Pillens sammensætning er nu ændret endnu engang. Og det til det værre. Der er kommet alt for meget zink og molybdæn i, synes jeg. (Se senere). Så jeg kan desværre ikke længere gøre opmærksom på den under "Den Gyldne Middelvej". Jeg vil fraråde at bruge den pille, hvis man er ung eller midaldrende.

Denne Livol indeholder højere mængder af antioxidanterne C- og E -vitamin end 100 % ADT . (ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel). Så hvis Ibroken dyrker MEGET spørt, bør du måske droppe pillen.

D-vitamin-mængden i pillen er relativt højt. Det irriterer mig. Jeg synes, at der er ærgerligt med den høje mængde. I "Den Gyldne Middelvej" synes jeg, at mængden af D-vitamin bør være 2-300 % af en tidligere ADT-værdie. Det vil sige 10-15 mikrogram. Så hvis du får medicin, skal du måske være opmærksom på, om tilskuddet af D-vitamin påvirker medicinen. ( Det skal her nævnes, at "mine" 10-15 mg ikke er særligt videnskabeligt valgt).

Af mineralet zink er der 225 % ADT i. Og af molybdæn er der 300 % ADT i. Disse høje mængder er måske godt til ældre mennesker, som jo er en del af pillens målgruppe. Men for folk mellem 20 år og 50-60 år, er det måske ikke sagen. Om det er skadeligt, ved jeg ikke. Men det er ihvertfald ikke nødvendigt. Man må spørge sig selv: " Hvorfor tror du, at du behøver så storre mængder af zink og molybdæn? Man får jo også disse stoffer gennem maden".

Derfor er denne "Livol Multi Total 50+" - pille ikke længere en, som jeg vil gøre opmærksom på under "Den Gyldne Middelvej". Og jeg vil ikke længere tage den selv. Denne pille findes nu med urter. Men der er heller ikke god.

Med hensyn til skadelig overdosering af mineraler, afhænger det måske af typen af disse. Det fortalte lærer Susanne Bugel ihvertfald under et kursus på KVL-Landbohøjskolen.

Min konklusion på det hele er: Jeg vil ikke tage "50"-pillerne med eller uden urter, hvis jeg er under 50 år.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For dem som ikke har tålmodighed til at læse det ellers meget spændende svar fra Jan Projekt Smørhul, så vil jeg da lige hurtigt sige at der ikke er fare for overdosering af vandopløselige vitaminer, da disse bliver udskilt med urin, hvis man har taget mere end kroppen har brug for. Derimod skal man være forsigtig med de fedtopløselige, da disse hober sig op i kroppen, hvis man indtager mere end kroppen har brug for. Ved ikke meget om mineraler, men en hurtig søgning på google af de vitaminer og mineraler i den vitamin man tager skulle hurtig kunne give et svar på om der er fare for overdosering.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej igen. :wink:

Følgende indlæg vil blive uddybet i en ny tråd, som jeg vil lave om multi-vitamin/mineral-piller.

Siden det sidste indlæg i denne tråd, har jeg kigget lidt rundt på de forskellige multi-vitamin/mineral-piller på det danske marked.

Man kan halvvere daggsdosis af LIVOL MULTI TOTAL 50+, der jo er på 2 tabletter. Så man kan nøjes med den ene.

Og så kan man supplere med 1 Osforte+. Her er dagsdosis 2-4 tabletter. Nøjs med 1.

Det giver en fornuftig kombination.

I den "grydefuld" af Osforte+, som er i butikkerne nu, er der ikke E-vitamin. Producenten har nemlig meddelt mig, at den ikke kunne finde E-vitamin i en GMO-fri udgave denne gang. For at få lidt mere E-vitamin, kan man derfor supplere med 5 små kapsler "Eskimo 3"-fiskeolie-kapsler, da det giver 7,5 mg E-vitamin.

1 LIVOL MULTI TOTAL 50 PLUS + 1 OSFORTE + 5 kapsler "ESKIMO 3" giver 22,5 mg E-vitamin. Dette svarer til 225 % af den nuvværende eller tidligere ADT. (ADT er Anbefalet Daglig Tilfførsel). Det er en ganske fornuftig mængde, synes jeg.

Hvis der er E-vitamin i den "grydefuld" Osforte+, som du køber i en butik, kan du selv bestemme, om du vil undvære ESKIMO 3. Så får du nemlig 25 mg E-vitamin i forvejen.

Man kan supplere overstående med en billig C-vitamin-pille på 60-75 mg. Det gør jeg selv.

Venlig hilsen

Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share