Træning efter brok operation?


Axbard
 Share

Recommended Posts

Træning efter brok operation?

Jeg skal opereres for lyske brok snart.

Det er foreløbigt helt ukompliceret og bliver et helt standard indgreb (4-5 cm åbning, brok ind, net ind, sys).

Jeg har fået af vide af kirurgen at jeg ikke må lave noget bagefter der gør ondt. Tænk som et barn, hvis det gør ondt, så lad være. Dette vil jeg selvfølgelig overholde.

Er der nogle der har erfaring med en lyskebrok og hvor lang tid gik der inden I kunne komme i gang.

Jeg formoder at alder har noget at skulle have sagt i forbindelse med restitutionen? Så hvis I vil dele jeres erfaringer og evt skrive jeres alder ved operationstidspunktet, vil det blive værdsat. Jeg er selv i 45ish.

Hvis der er nogle ting jeg skal være opmærksom på efter operationen, så del endelig

På forhånd tak for hjælpen :smile:

Mvh

AxBard

PS jeg tror jeg har hørt alle vittigheder hvor ordet brok indgår, men overrask mig endelig :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev i 2004 som 22årig opereret for indirekte brok i lysken. På det tidspunkt trænede jeg ikke men havde et arbejde der indbefattede at jeg løftede rigtigt mange kilo i løbet af en arbejdsdag.

Operationen blev foretaget på et privathospital i Charlottenlund af ham der laver flest af den slags operationer i DK hvilket måske også kan have lidt med hele forløbet at gøre.

Men forløbet så mere eller mindre ud som følger.

Dag 1. Operationsdag - Hjem samme dag og havde ondt, jeg havde fået et morfinpreparat og nogle aspiriner som smertestillende. Spiste dog kun aspirinerne og det fungerede fint.

Dag 2-6. Sindssygt ondt i stingene der nev og trak i huden, men stadigvæk intet stærkere end panodiler for smerten.

Dag 7. Stingene fjernet. Hvilket gjorde at jeg indså at de smerter jeg havde haft hovedsageligt stammede fra dem.

Dag 8-9. Sidste heling af såret.

Dag 10. Tilbage på arbejdet. Næsten så go som ny men der kom dog lidt pus fra såret på mine underbukser.

Der gik jo selvfølgelig lidt tid før jeg følte mig 100% ugeneret af operationen, men den almindelige dagligdag burde kunne genoptages efter 9-10dage.

Som du selv skriver er alder nok en stor faktor med hensyn til helingsprocessen, men du skal ikke være bekymret. Du skal nok bare være forberedt på at gå foroverbøjet i en uges tid så stingene ikke trækker og på at undgå at grine.

Jeg var selv i fakta og blockbuster på 2. eller 3. dagen men gik nok lidt spøjst og mener også at der faldt lidt sympatisex af fra kæresten omkring dag 4.

mvh

Ulrich

Link to comment
Share on other sites

Selv tak.

I tiden der fulgte efter operationen kunne det til tider godt nive lidt hvis jeg kom til at strække mig, hoste, løfte noget tungt, osv. men det var vist også det.

Men udover det, så er det bedste råd jeg kan give dig at du ikke skal spise for store portioner mad. Lidt mindre, men hyppigere måltider gør at presset på det mesh der bliver syet ind ikke er så stort. Du kan føle dig frem, men jeg spiste betydeligt mindre måltider et godt stykke tid efter og jeg var ikke overvægtig. Vejede omkring de 75kg og var 185cm da jeg blev opereret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share